Végtelenül egyszerű, de éppen ettől zseniális a japánok új ötlete: olyan motort építettek, amely képes saját magát újraindítani, mindenféle külső segítség nélkül.
Rég tudjuk, hogy a motor feleslegesen jár, ha áll az autó: értelmetlenül égeti a drága üzemanyagot, csak azért, hogy ha indulni kell, ne kelljen újra és újra életre kelteni. Léteznek persze motorleállító és újraindító rendszerek, mostanság már szériamodellekben is lásd pl. BMW, de ezekhez speciális, nagy teherbírású, nagyon megbízhatóan működő önindítót kell készíteni, ami drága megoldás. Sokkal hasznosabb lenne, ha nem kellene az akkumulátort nagy árammal terhelve újra és újra megforgatni a motort az újraindításhoz.
A Mazda talált egy pofonegyszerű megoldást a problémára, amelyet a SISS – Smart Idle Stop System – névre kereszteltek. Lényegében csupán arról van szó, hogy a közvetlen befecskendezéses motort mindig úgy állítják le, hogy az egyik dugattyú a felső holtpont után egy picivel álljon meg. Így ebbe a hengerbe, amelynek épp zárva vannak a szelepei, és összesűrített levegőt tartalmaz, bármikor be lehet adagolni némi üzemanyagot, és azt meggyújtva lendületbe hozni a motort. Így az nagyon gyorsan – a gyáriak szerint mindössze 0,35 másodperc alatt – életre kelthető, és csupán a vezérlőelektronikát kell hozzá kicserélni, maga a motor, illetve az autó elektromos rendszere nem szorul módosításra. Ráadásul állítólag nagyjából tíz százalékkal takarékosabb is egy ilyen motor, mint azok, amelyeket a hagyományos, elektromos start-stop rendszerekkel használnak.
Az első SISS-szel felszerelt Mazda motorokat már 2009-ben bemutatják Japánban, bár valószínűleg még évek kérdése, hogy az új motorleállító rendszer az összes fontosabb piacon felbukkanjon.
Hozzászólások