A reklámok a lehető legkülönfélébb formában és módon jelennek meg életünkben, befolyásoló hatásuk alól nehezen vonhatja ki magát bárki is. Mivel hirdetésekkel szinte bármikor, bárhol találkozhatunk, ezért a jogalkotó e széles körű megjelenési lehetőségeknek térbeli és tartalmi korlátokat szabott. A reklámtevékenységet szabályozó előírások azt a célt szolgálják, hogy a reklám az információnyújtás, az érdeklődés, a figyelemfelkeltés, és ne a félrevezetés eszköze legyen.
A vállalkozások és a marketingszakemberek leleményességének köszönhetően a gazdasági reklámok a lehető legkülönbözőbb felületeken (más elnevezéssel: reklámhordozókon), így például nyomtatott sajtóban, közterületen, rádióban, televízióban jelenhetnek meg. Az ellenőrzés eredményeiből az a következtetés vonható le, hogy a jogsértések gyakorisága az interneten megjelenő reklámok körében a legnagyobb, három vizsgált internetes reklámból kettő nem felelt meg az előírásoknak.
Kiemelt figyelem a gyerekekre, fiatalokra
Napjaink átlagfogyasztóitól ésszerű tájékozottságot, figyelmességet és körültekintést várunk el. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy van egy olyan sérülékeny fogyasztói kör, a gyermek- és fiatalkorúak, akiknek a fejlődésére minden őket érő impulzus hatással van. E sérülékeny fogyasztói kör védelme érdekében az NFH különös figyelmet fordított a reklámok monitoringjára.
Valótlan állítások
A megváltozott gazdasági környezetben — figyelemmel az ez irányú megnövekedett fogyasztói igényekre — jelentősen megszaporodtak a valamilyen árleszállítást, kedvezményt hirdető reklámok. Ebben a helyzetben fokozott szerepe van az ellenőrző hatóságoknak a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok felkutatásában és megszüntetésében. A vizsgálat feltárt olyan reklámokat, amelyek valótlan állításokat közöltek (pl.: végkiárusítás, ingyenesség vagy gyógyhatás vonatkozásában), illetve előfordultak olyan esetek, amikor a vállalkozás a fogyasztók számára jelentős információt hallgatott el (például: nyereményjáték lényeges feltételéről).
A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat ellen
A terjedelmi korlátok miatt a továbbiakban csak felsorolásszerűen és példálózva tudunk utalni azokra a területekre, amelyekre a vizsgálat kiterjedt, így a gyógyszereket, kozmetikumokat népszerűsítő hirdetésekre, az árfeltüntetés és az idegen nyelvű reklámszövegek megfelelőségének ellenőrzésére.
A fogyasztók joggal várják el, hogy a piaci szereplők minőségi termékek gyártásával, magas színvonalú szolgáltatások nyújtásával érjenek el profitot, és ne a fogyasztók megtévesztéséből húzzanak hasznot. Kiemelt szerepe van ebben a hatóságoknak, különösen a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok felderítése és szankcionálása tekintetében.
Mint a jogalkotó által e célra kijelölt szerv, a fogyasztóvédelmi hatóság folytatni kívánja a fogyasztók, a gyermek- és fiatalkorúak, a magyar nyelv védelmének és a tisztességes reklámtevékenységek elterjedése érdekében folytatott küzdelmet, hiszen közös célunk, hogy a fogyasztók megfelelő tájékoztatásban részesüljenek, amely hazánkban is hozzájárulhat a magas szintű fogyasztóvédelemhez.
Hozzászólások