Sokan vagyunk, akik nem a szobából élvezzük a téli időjárás szépségeit, de az utazások során elő¬fordulhat, hogy nem azt kapjuk, amire számítottunk, amit ígértek. Érdemes tisztában lennünk jogainkkal, lehetőségeinkkel.
T. Ildikó és családjának esete igen tanulságos. Az elmúlt télen síutat fizettek be, pályaszállással. Mivel nem volt hó az utazás hetében, az előre kifizetett pályabérletet ki sem adták. Végül megoldották a síelést a kétórányi autóútra lévő műhavas pályán, hazatérvén pedig visszakérték a bérlet árát az utazási irodától. Az iroda természetesen nem akart fizetni.
Az ügy végül szerencsésen végződött, hosszas hercehurca után – hála az ügyfél meglévő jogvédelmi biztosításának – bíróságnak kellett kimondania, hogy a bérlet ára visszajár. A legfontosabb dolog utazás előtt a biztosítások (utazási-, sí-, felelősség- és jogvédelmi biztosítás) megkötése, és az utazási szerződésre való odafigyelés.
Az utazási és utazást közvetítő szerződésre vonatkozó szabályokat a 214/1996. (XII. 23.) kormányrendelet tartalmazza, mely pontosan meghatározza az utazási vállalkozó, valamint az utas jogait és kötelezettségeit.
Az utazási vállalkozó az utazási feltételekkel és a programokkal kapcsolatosan közzétett tájékoztatójában foglaltaktól akkor térhet el, ha ezt a lehetőséget kifejezetten fenntartotta, és a változásokat az írásos szerződéskötés előtt az utassal közölte. A szerződés egy példányát őrizzük meg, ezzel tudjuk igazolni, ha nem megfelelő szolgáltatást kaptunk.
Az anyagiak
Az utazási szerződésben meghatározott díjak emelésére kizárólag a közlekedési költségek nemzetközi egyezményen alapuló díjszabási vagy hatósági árának változása miatt, egyes szolgáltatásokkal kapcsolatos adó, illeték, valamint a szolgáltatóval kötött szerződésben szereplő deviza forintárfolyamának időközi változása miatt kerülhet sor (arányosan) -, de csakis akkor, ha az emelés lehetőségéről a szerződés rendelkezik. Az utazási vállalkozónak írásban közölnie kell a díjemelés indokát az utassal. Az indulást megelőző húsz napon belül a díjak nem módosíthatóak!
Előleg címén a díj legfeljebb 40 százalékának befizetése kérhető. Ettől csak akkor lehet eltérni, ha a külföldi közreműködővel kötött szerződés ennél szigorúbb kötelezettséget ró a vállalkozóra. A díj teljes összegének megfizetését az utazási vállalkozó legkorábban az utazás előtt 30 nappal igényelheti, kivéve, ha a külföldi közreműködővel kötött szerződés miatt korábbi idő indokolt.
Elállási jogok
Az utazási vállalkozó legkésőbb az utazás megkezdése előtt tizenöt nappal írásos nyilatkozatával állhat el a szerződéstől. Ha nem az utasra visszavezethető okkal indokolható az utazás elmaradása, akkor az utast a következő jogok illetik meg:
– az eredetivel azonos vagy magasabb értékű helyettesítő szolgáltatásra tarthat igényt (ha a szolgáltatás az eredetinél alacsonyabb értékű, az utazási vállalkozó köteles a díjkülönbözetet az utasnak megtéríteni).
– ha ennek nyújtására az utazási vállalkozó nem képes, vagy az utas a felkínált szolgáltatást nem fogadja el, akkor az utas kérheti a teljes befizetett összeg azonnali visszafizetését, és a díj után évi 20 százalék mértékű kamat megfizetését.
– ha a Külügyminisztérium nem ajánl egy úti célt (ill. egy területet, melyen át kellene utaznunk), akkor következmények nélkül elállhatunk az utazástól (kérhetünk helyettesítő szolgáltatást vagy a részvételi díj visszafizetését).
A vállalkozó köteles az utasnak az elállás következtében felmerült kárát is megtéríteni, kivéve, ha előre nem látható és nem elhárítható, emberi életet és egészséget és/vagy vagyonbiztonságot veszélyeztető külső körülmény merül fel, vagy a jelentkezők létszáma a meghirdetett legalacsonyabb résztvevőszámot nem éri el, és az utazás ebből az okból hiúsul meg.
Ha az utas elhatározása miatt nem valósul meg az utazás, és ezt nem jelzi az utazás megkezdése előtt 35 nappal (vagy ahogy ezt a szerződésben meghatározták), akkor maximum a részvételi díj teljes összegét köteles az utazási vállalkozó részére megfizetni.
Hibás teljesítés
Ha az utazási vállalkozó az utazást nem a szerződés szerint teljesíti, köteles a díjat arányosan leszállítani, kivéve, ha az utas saját elhatározásából nem vett igénybe valamely szolgáltatást. Bármilyen hibát fedezzünk is fel az utazás alatt nyújtott szolgáltatásban, haladéktalanul közöljük azt az utaskísérővel, vagy a részvételi jegyen kijelölt utazási irodával, és jegyzőkönyveztessük. Nem tartozik felelősséggel az utazási iroda, ha az utas, vagy kívülálló személy magatartására vezethető vissza a hibás vagy a nem teljesítés, vagy vis maior esete áll fenn.
D.A.S. – Európa vezető jogvédelmi specialistája
www.das.hu
Hozzászólások