Negatív FORD-ulat

Halló, ez a ház eladó!
Hörmann: országos nyílt napok!
Építész pályázatok 2015

Lassan meg sem lepődünk azon, hogy az amerikai autógyárak eredménye tíz számjegyű negatív számokban mérhető, és már a cégvezetők sem szabadkoznak, csak közlik a tényt, mintha a legtermészetesebb dolog volna, hogy egy nemzetközi megavállalat éves szinten saját értékének felét szórja ki az ablakon.

 

 

A Fordnál is nagy a baj: Átszámítva kb. 1360 milliárd forintot emésztett fel a cég puszta létezése 2008 utolsó három hónapjában, és a bankók tovább ömlenek a semmibe – amíg van honnan. A Fordnál igazából még örülnek is, hiszen most még így is jobban jártak, mint 2008 harmadik negyedévében – akkor 7,7 milliárd dollár volt a veszteség – és megerősítették, hogy a cégnek egyelőre van tartaléka, aggodalomra semmi ok, még hónapokig mehet minden a maga útján. 2008-at állítólag még 13,4 milliárd dollárnyi készpénzzel zárta a vállalat, és rendelkezésükre áll 10,1 milliárd hitel, ami összességében 23,5 milliárdos tartalékot jelentett az év végén. Ezzel a költési tempóval (majdnem heti 500 millió megy el a cég fenntartására) persze már ez az összeg is inkább csak 22,5 milliárd így január végén, de a lényeg az, hogy ha nem romlik a helyzet, a Ford még kihúzza az év végéig, vagy tovább is.

 

 

Kevésbé rózsás a kép, ha azt nézzük, hogy a Ford of Europe, azaz az európai leányvállalat bő egymilliárd dolláros nyereséggel zárta a negyedévet, igaz, ebből több mint 760 milliót elvitt a szintén a Ford-csoporthoz tartozó Volvo – és a világ más tájain sem szerepelt kiemelkedően rosszul a cég, azaz a deficit nagyrészt még mindig az amerikai piacon való szerencsétlenkedésnek köszönhető. Hazai piacán nehezen eladható autóival, lassan megújuló, a valós igényekhez alig alkalmazkodó termékpalettájával a Ford már évek óta képtelen nyereséget termelni, a gazdasági válság pedig csak megsokszorozta a problémáikat.

Zálogban!
Érdekes tény, hogy mindezek ellenére nem kért állami gyorssegélyt Obamától a mammutcég. De ennek oka nem a nyereséges működés… Az ok egyszerűen ennyi: a Ford eleve nem kaphat több hitelt, ugyanis már évekkel ezelőtt totálisan eladósodott.

Alan Mulally, a cég vezérigazgatója elmondta, hogy már 2006-ban felvettek 23 milliárd dollár hitelt, biztosítékként pedig a teljes vállalatot ajánlották mindenestül. A jelzálog miatt még a Ford logó is elveszhet, ha a cég fizetésképtelenné válik.

Ami a jövőbeli lehetőségeket illeti, Mulally egyelőre derűlátó. Azt reméli, Barack Obama gazdaságélénkítő terve az autógyártásra is jó hatással lesz, így az idén akár 12,5 millió autót is eladhatnak az Egyesült Államokban, annak ellenére, hogy a jelenlegi eladási ráta éves szinten legfeljebb 10,1 millió autó értékesítését tenné lehetővé. "Bízom benne, hogy az év második felétől elkezd javulni a helyzet" – mondta az igazgató, bár nem tudni, hogy a kötelező kincstári optimizmuson kívül mire alapozza a feltételezést.

Chrysler – Fiat frigy –
Mindezek ellenére még mindig a Ford Detroit legjobban menő vállalata, a Chrysler és a GM ugyanis még rosszabb helyzetben van. Õk már hiába kérnek a bankoktól kölcsönt, nem kapnak, így a két cég működőképessége függ az állami hitelektől. A legújabb hírek szerint a Chrysler tulajdonosai a Fiattal tárgyalnak: az olasz cég műszaki segítségért cserébe részvényeket kaphat az amerikai gyártótól. Az információk egyelőre nem hivatalosak, de úgy néz ki, a két fél már közel jár a megállapodáshoz, sőt, valamiféle szándéknyilatkozatot már alá is írtak a múlt hét végén. A Cerberus Capital, a Chrysler tulajdonosa 30-35%-nyi részvényt; a maradék részvényekre pedig vásárlási opciót ajánlott. Cserébe az olaszok feladata annyi volna, hogy hozzáférést biztosítanak padlólemezeik, motorjaik és sebességváltóik gyártási jogaihoz, illetve szerszámaihoz, és segítsenek kifejleszteni a Chrysler kisebb modelljeit.

A Chryslernek nagyon jól jönne most egy ilyen megállapodás, hiszen az amerikai cég az utóbbi évtizedekben teljesen elhanyagolta a kisebb személyautók fejlesztését. A 300C-nél rövidebb, fronthajtású modellek mind a Mitsubishitől átvett műszaki alapokra épülnek, ám a japán céggel időközben megszakadt a Chrysler kapcsolata. Ugyanakkor a Fiat épp ebben a hiányzó szegmensben erős, így elvben óriási segítség lenne, ha az amerikai vállalat hozzájuthatna az olaszok technikájához: különösebb befektetés nélkül újíthatnák meg típusválasztékukat, ami a túlélés legfontosabb feltétele. Az már kevésbé világos, hogy mindez a Fiatnak miért érné meg. Egyes elemzők szerint azért szállnának be a Chryslerbe, mert így végre bejuthatnának az észak-amerikai autópiacra, mások úgy vélik, hogy a Fiat vezetése így próbálná meg a kritikus évi 5-6 millió fölé emelni cége gyártókapacitását.

Azonban a Chrysler veszélyes partner lehet: csak az elmúlt év során 9 milliárd dollárt vesztett, így jelenleg az összeomlás szélén egyensúlyoz. Annyira pedig a Fiat anyagi helyzete sem stabil, hogy ilyen hatalmas deficitet képes legyen finanszírozni. Ugyanakkor a hírekben egy szó sem esik valós befektetésről, tisztán csereüzletről van szó, így az olaszoknak elvben nincsen sok vesztenivalójuk.

Forrás: Totalcar

Ezt követő cikkünk:
Ezt megelőző cikkünk:

Hozzászólások

0
    0
    Az Ön Kosara
    Your cart is emptyReturn to Shop