Most kell annyi eurót szerezni Brüsszeltől, amennyit csak lehet, mert a következő évtizedekben már kevesebb juthat Budapestnek – ezzel magyarázta Demszky Gábor a jelentős forgalomkorlátozással járó beruházások összetorlódását. A metróépítés és a budai főgyűjtő miatt búcsút vehetünk a rakparttól, és folytatódnak az útfelújítások is.
Az évtized két legnehezebb esztendeje vár a budapestiekre, ami a közlekedést illeti. A 4-es metró, a budai szennyvízfőgyűjtő-csatorna, a több tucat helyen induló kisebb útfelújítások, valamint a Margit híd lezárása miatt az eddigieknél is nehezebb lesz eljutni a város egyik pontjából a másikba 2010-ig. Demszky Gábor főpolgármester – akin saját bevallása szerint a napokban egy taxis is számon kérte, miért szívatja az autósokat – tegnapi tájékoztatóján a lezárásokat azzal indokolta, hogy az azok indokául szolgáló fejlesztéseket uniós támogatással valósítják meg, márpedig Budapestnek most kell annyi brüsszeli eurót megpályáznia, amennyit csak tud, a következő évtizedektől ugyanis kevesebb uniós apanázsra számíthat a város.
A 4-es metró építése miatt június közepétől augusztus 20-ig lezárják a Szent Gellért téri állomás építése miatt a felső rakpart ottani szakaszát. Az alsó rakpartot is elfelejthetik az autósok, az Erzsébet hídtól délre, egészen a Lágymányosi hídig most sem használhatják ezen útszakaszt, az alatt ugyanis a budai szennyvízfőgyűjtő-csatornát fektetik le. Ez utóbbi miatt egészen 2009 őszéig lesznek kisebb-nagyobb forgalomkorlátozások Budán; augusztus 1-étől jövő őszig lezárják az alsó rakpartot a Margit hídtól északra, a Mozaik utcáig. (Ott nemcsak a főgyűjtő épül, hanem még egy sávval kiszélesítik az utat, megemelik másfél méterrel, a Margit hídnál pedig úgy építik át a csomópontot, hogy az alsó és a felső rakpart teljesen átjárható legyen.)
A Margit hídtól délre, az alsó rakpart Erzsébet hídig tartó szakaszán is folytatódik a főgyűjtő építése, idén augusztus és október között.
A Szabadság hídon várhatóan decembertől indulhat meg újra a villamosforgalom, az átkelőt az autósok azonban csak 2009 májusától használhatják, a metró Fővám téri állomásának építése miatt ugyanis meg kell hosszabbítani a 2-es villamos alagútját, és emiatt lezárják a Vámház körutat, a Belgrád rakpartot pedig dél felé egyirányúsítják ez év végéig.
A legnagyobb fennakadást várhatóan a Margit híd 2010-ig tartó rekonstrukciója okozza majd; a munkák október végén kezdődnek, az autósok 2009 januárja és 2010 májusa között nem használhatják az átkelőt, a villamosok és a gyalogosok viszont igen.
Júliustól indulnak az idei útfelújítások is, a főváros 2008-ban összesen 58 utcát hozat rendbe, több mint 35 kilométeren. Megújul többek között a Hegyalja út, az Alkotmány utca és a Haller utca. A villamospályák egy részét is felújítják, idén többek között Hűvösvölgyben, a Haller utcában, a Kőbányai úton, a Kiskörúton és a Gubacsi úton.
Lefújták a főfelügyelői pályázatot
Eredménytelennek nyilvánította a fővárosi közterület-felügyelet igazgatói posztjára kiírt pályázatot tegnap a városháza városrendészeti bizottsága. A pályázatra 11-en jelentkeztek, a bizottság négy pályázót talált megfelelőnek, ezeket azonban nem tartotta elég jónak a főpolgármesteri kabinet. Az MTI információi szerint a pályázat eredménytelenné nyilvánítását a bizottság koalíciós képviselői támogatták, az ellenzék tartózkodott vagy nemmel voksolt. A posztra az előző igazgató, Barna Sándor halála miatt írtak ki pályázatot. A kabinet döntött arról is, hogy a főváros vagyonkezelő társaságának július 20-ig kell részletes előterjesztést készítenie a Fővárosi Gázművek Zrt. esetleges eladásával összefüggő kérdésekről. A Fővárosi Közgyűlés ennek alapján legkorábban augusztusban dönthet a cég fővárosi tulajdonban lévő ötvenszázalékos tulajdonrészének sorsáról. A Főgáz-részvények eladását már tavaly felvetette a főváros vezetése, idénre azonban ebből nem számolnak bevétellel. A részvénypakett eladása 100-110 milliárd forintot hozhat a főváros konyhájára. A kabinet szerint ha eladják is a részvényeket, az abból befolyó pénzt csak beruházásokra, fejlesztésekre lehet majd költeni. A főváros több mint tíz éve adta el a cég kisebbségi tulajdonrészét két német befektetőnek. A fővárosnak most 50 százalék plusz egy-egy A és B részvénye, a kistulajdonosoknak pedig 0,17 százaléknyi részvényük van.
Hozzászólások