Jönnek a leárazások!

Magunk mögött tudjuk már a Karácsonyt, a nyüzsgő ünnepi forgatagot. Reméljük résen voltak olvasóink, hiszen elképesztően sok minőségen aluli „akciós” termék kerül ilyenkor a piacra, és bizony, ilyenkor értjük meg igazán, mit jelent: „olcsó húsnak híg a leve”.

 

 

Nem árt szem előtt tartani néhány tudnivalót a januári leárazások közepette is:

 

Csak biztonságos helyen vásároljunk!

A téli szezon leginkább keresett termékeinek a gyermekjátékok, a műszaki cikkek és az élelmiszerek számítanak.

A gyermek játékszerek biztonságossági előírásaival kapcsolatosan a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény és a 24/1998. (IV.29.) IKIM-NM rendelet együttesen rendelkezik. Vásárláskor győződjünk meg róla, hogy a terméken szerepel-e a CE vagy CS jelölés, ugyanis ennek hiánya vagy azt jelenti, hogy a termék nem gyermekeknek készült, vagy pedig azt, hogy nem biztonságos. Figyeljünk oda a „korhatár-besorolásra”, azaz, 3 éven aluli gyereknek ne vegyünk olyan játékot, amely nagyobb gyermekeknek készült, és vegyük figyelembe, hogy elektromos árammal működő játékot, kisautót csak 12 éven felüli gyermek használhat. A feliratok figyelembevételén kívül gondoljuk át, hogy gyermekünk készségeinek valóban megfelel-e a játék, illetve nézzük át, van-e a játékon leváló, lenyelhető, sérülést okozó alkatrész! Minden esetben kérjünk magyar nyelvű használati utasítást a termékhez – enélkül egyébként is szabálytalan a termék árusítása.

Élelmiszert csak megbízható helyen vásároljunk és minden esetben ellenőrizzük a csomagoláson kötelezően feltüntetett szavatossági időt! Ne vásároljunk olyan fogyasztási cikket, melyen kétféle lejárati idő szerepel, bármilyen javítást, satírozást, vagy egyéb „ármánykodás nyomait” véljük felfedezni a cimkén.

Járjunk el nagyon körültekintően az ajándékok beszerzésekor! Az ünnepek környékén a feketelistán előkelő helyet foglalnak el a karácsonyfafüzérek, bébiruhák és a gyermekjátékok: a nem megfelelő termékek áramütést, lakástüzet, allergiás reakciókat és komoly sérüléseket okozhatnak.

Garancia, csere, javítás

Alapvető dolog, hogy a blokkot minden vásárlás után őrizzük meg. Az ünnepek után gyakran előfordul, hogy az ajándékot szívesen becserélné az ajándékozott, esetleg kiderül, hogy hibás a termék: sokszor mégis eredménytelenül kulloghatunk haza azzal a kifogással a zsebünkben, hogy akciós terméket nem cserélnek, és főleg nem vonatkozik rá a garancia. Hacsak nem azért volt a termék akciós, mert hibás, akkor igenis élhetünk minőségi kifogással, azaz ugyanúgy jogosultak vagyunk garanciára.
A fogyasztóvédelmi törvény szerint mi döntjük el, hogy a terméket hiba esetén a vásárlás helyére vagy a szervizbe visszük-e. Utóbbi esetben nekik kell intézkedni a cseréről vagy a javításról. Tudnunk kell, hogy az említett törvény nem tartalmaz olyan kitételt, hogy a hibás termék árát levásárolhatjuk: nyugodtan ragaszkodhatunk tehát a javításhoz, a cseréhez, árleszállításhoz vagy a vételár visszafizetéséhez is. Első körben a termék kijavítását vagy kicserélését kérhetjük, kivéve, ha ezen igényünk teljesítése lehetetlen, vagy ha az a forgalmazónak aránytalan többletköltséget eredményezne.

Ha kérésünknek nem tesz eleget a kereskedő, vetessünk fel jegyzőkönyvet, melynek tartalmát a 49/2003. (VII. 30.) GKM rendelet szabályozza. Eszerint a jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell:

• a fogyasztó nevét és címét,
• a hibás termék megnevezését és vételárát,
• a vásárlás időpontját,
• a hiba bejelentésének időpontját,
• a hiba leírását,
• a fogyasztó által érvényesíteni kívánt igényt,
• a kifogás rendezésének módját, és amennyiben a kifogást a fogyasztó igényétől eltérően rendezi, ennek indokát is.

Ha a jegyzőkönyv felvételét a kereskedő nem biztosítja, azonnal forduljunk a területileg illetékes regionális fogyasztóvédelmi felügyelőség legközelebbi kirendeltségéhez.

Ha arról szól a vita, hogy a meghibásodás rendeltetésszerű vagy rendeltetésellenes használat eredményeképpen keletkezett-e, az illetékes békéltető testületnél indokolt elkezdeni a vitarendezést (ezek elérhetőségeit a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság oldala tartalmazza a www.nfh.hu címen).

Internetes vásárlás

Internetes vásárlás esetén nyolc munkanap áll rendelkezésünkre, melyen belül indoklás nélkül elállhatunk vásárlási szándékunktól. Sajnos, igen elterjedt az online bűnözés, tehát oda kell figyelni, hogy csak biztonságos oldalon adjuk meg személyes és bankkártyánk adatait, illetve, hogy az apróbetűs rész nem köti-e ki valamely nagyon távoli, külföldi bíróság illetékességét jogviták esetén.

Akciók

Karácsonykor hirtelen minden olcsóbbnak tűnik, megjelennek az akciókat hirdető plakátok szerte a városban. A hirdetésekben szereplő potenciális ajándékok azonban gyakran csak ott léteznek, a bevásárlóközpontba, hipermarketbe betérve nem is hallottak róla. Az is előfordul, hogy hazatérve a bevásárlásból, otthon jövünk rá a blokkot ellenőrizve: bizony, a teljes árán vásároltuk meg a terméket. A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez vagy a Gazdasági Versenyhivatalhoz fordulva az ügyet kivizsgálják természetesen. Tudnunk kell, hogy ha két azonos terméken más ár van, akkor jogunk van az olcsóbb áron megvásárolni azt.

Forrás: www.nfh.hu


Ezt követő cikkünk:
Ezt megelőző cikkünk:

Hozzászólások

0
    0
    Az Ön Kosara
    Your cart is emptyReturn to Shop