A Dunától egy kődobásra

A Dunától egy kődobásra

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Szilárd és Gergely, két fiútestvér, kiröppenve a szülői házból, szép és praktikusan élhető otthont kerestek. Ferencvárosban meg is találták, a Dunától két utcányira, egy kettejükre hangolt, 90 négyzetméteres lakásban.

adunatolegykodobasra 720


Azért szeretem a lakberendezést, mert rengeteg lehetőséget nyújt, szabadjára engedve a fantáziát és a kreativitást. Természetesen nem elég a megfelelő szaktudás vagy akár kiváló hozzáértés, a valóban szabad munkához elengedhetetlen a megrendelő nyitottsága is. Éppen ezért is nagyon szerettem együtt dolgozni ennek a ferencvárosi lakásnak két ifjú tulajdonosával. Szilárd és Gergely két testvér, akik elszakadva a szülői háztól, ebben a 90 négyzetméteres, Duna közeli lakásban tervezték megkezdeni felnőtt életüket. A két fiú igen különböző személyiség, míg Szilárd egy aktív, agilis sportember, addig Gergely inkább csendesen visszahúzódó. Mégis köközös bennük, hogy egyikük sem szereti a túlzást, a felesleges sallangot, sokkal inkább preferálják a funkcionális, korszerűés célszerű környezetet. Ezeket a szempontokat és a két fiú merőben eltérő karakterét szem előtt tartva igyekeztem nekik a lehető legjobb otthont létrehozni.

A lakás teljes fizikai átalakításon ment keresztül, a nyílászárók cseréjétől a teljes gépészeti átalakításig a mai kornak megfelelő elvárásokkal. A belső terek elrendezéséhez is hozzá kellett nyúlni, hogy egy légies, átláthatóbb és kiegyensúlyozottabb tér jöhessen létre. A fehérített kőrisfa padló egységes és üde arculatot ad, megjelenik a személyre szabott bútorokon és nyílászárókon is, miközben kiválóan harmonizál a még mindig népszerű szürke szín legkülönfélébb árnyalataival. A szürke sokoldalúságát láthatjuk a nappali kézzel szőtt gyapjú szőnyegén, a közelében lévő indonéz homokkőszobron, pasztellszínekben a falakon, textilekben az ülőbútorokon, kerámiában a hidegburkolatokon, felöltöztetve a kék és zöld árnyalataival. Különös figyelmet fordítottam arra is, hogy minden helyiség atmoszféráját funkcionális fényekhez illeszkedő hangulatvilágítással egészítsem ki, dizájn falikarokkal vagy térbe függesztett, mutatós világítótestekkel.

Az egyediségre való törekvés mindig elsőrendű szempont, amiben a fiúk nagyon jó partnerek voltak. Sikerült privát szférájukra hangolni otthonukat, nemcsak a megfelelő színű falakkal, textilekkel és képekkel, de az elfoglaltságaiknak megfelelő használati tárgyak elhelyezésével is. Minden egyes munkámnál ott van a felelősség, hogy tőlem függ a leendő lakó közérzete, kényelme, életformája, de ez izgalmas és megtisztelő lehetőség is, hiszen életre kelthetek egy otthont, amibe egyszerre csempészek dinamikát és bensőséges nyugalmat is.

  

Tizenhat éve foglalkozom lakberendezéssel és tervezéssel. Nagy hangsúlyt fektetek a megrendelővel való közös munkára, és e harmonikus kapcsolatból gyakran barátság is kialakul. Örömmel használom különleges, személyre szabott, egyedi tervezésű berendezéseimet, amelyek sehol másutt nem jelenhetnek meg.

adunatolegykodobasra portre

Ágoston Kata
belsőépítész

Az elrendezés illeszkedik Szilárd vagányságához. Kedvenc tárgyainak merész színei inspirálták a falak színválasztását és a berendezést, hogy ha gyorsan hazaugrik, rögtön kéznél legyenek sporteszközei.

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.