Irány a kert!

Irány a kert!

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Vagyunk néhányan, akiknek fontos a kert sorsa. Szeretünk benne „molyolni”, pihenni, sütögetni, csevegni, olvasni, úszni, vagy egyszerűen csak sétálgatni. Hogy mégis hogyan lehet még csalogatóbb – főként most tavasszal – a kert, azt most megmutatjuk.

 

04

 

időutazás téglával

Ki gondolná a régi tégla újdonat felhasználását? Alternatív beépítési módok is léteznek ám! Mit szólnánk a mozaikos kirakáshoz a kerti sétányunkon? A kert zugaiba hűvös, ódon hangulatot idéz. Várjunk csak néhány évet, s a kert szerves részévé válik. Moha jelenik meg rajta, s apró állatkák. Mindez néhány év alatt megtörténik. Ingyen antikolás… Árnyékos sarokban nagylevelű növényekkel szegélyezve, szoborral a sétány végén létrehozhatjuk akár egy kastélykert titkos szegletét. Persze napos helyen egész más hangulatot ad a zöld környezetnek. Meleg színei tovább fokozzák egy napos reggel vidám hangulatát. Egy azonban általános jellemzője a néhai épületek alkotóinak: sugározzák azt az időt, amit megéltek, és mindig oldják a kert feszes vonalait.

Szerezhetünk modernebb anyagokat is. Léteznek antikolt és új hatású téglák járófelület burkolására is. A csillogó, pontosan megalkotott klinkertől a beton téglakőig rengeteg lehetőségünk van belopni kertünkbe a tégla kisugárzását.

Téglagyűjtők figyelmébe: mit ér a gyűjtemény, ha nincs hol bemutatni! Építsük be bátran a pecsétes téglákat, érdekes portékákat, régi kültéri burkolatdarabokat; ideális teraszok, kerítéslábazat, kerti sütő asztallapjának díszítéshez.

ajtó a kertben

Szeretnénk kertünket kisebb részekre osztani, zegzugossá tenni? Egyszerűen megoldható, építkezés nélkül is. A természet és az idő minimális segítséggel kezébe veszi az ügyet. Nem kell hozzá egyéb, mint egy hangulatos kapuelem, néhány futónövény és egy váz, amire felfuthatnak. Az átjáró lehet áttört keretű – ezzel oldható a zártság érzete, a cizellált mintázat pedig újabb csodálnivaló részleteket ad. A ritka, egyedi darabok egyik forrása a fémtelep, így nem „fröccsöntött” modelleket veszünk drága pénzért, hanem eredeti elemeket, megtalálva a régi, jó minőséget.

Ádámtól és Évától…

Mindent Ádámnál-Évánál kell kezdeni. El kell dönteni, milyen házban és milyen környezetben szeretnénk lakni. A ház megépítése, berendezése, környezetének megalkotása egységben kell, hogy haladjon. Nagyon fontos: a kertet igényeink szerint alkossuk, ne újságból válasszunk szépet. Az élet más területein is bizonyítva: ami jól néz ki, nem biztos, hogy kényelmes. Fontos tehát összeírni igényeinket, a használók számát (kisállatokat sem feledve). Ha valakiben tervezői véna dobban, ne féljen papírt ragadni, és megpróbálni elhelyezni a funkciókat. Elég „krumplikkal” (foltokkal) jelölni, mit merre szeretnénk. Ha nem is jutunk kiviteli terv szintjére, ez már önmagában akkora szabályozó erő, amely segít kialakítani a megfelelő tereket.

Ha nincs ötletünk kertünk stílusát illetően, érdemes körbenézni, mely berendezési tárgyakat tudnánk elképzelni kertünkben, mik a „szívünk csücskei”. Ezek meghatározzák az egész kert hangulatát, megadják a „genius locit”, a hely szellemét. Ezekhez lehet további anyagokat szerezni. A nyugodt hangulatú fa pihenőszék sötét tónust kölcsönöz a kertnek. Ezt az otthonos hangulatot erősíti a régi fagerendákból épített támfal és tömblépcső is.

sütögető

A kert hasznos szeglete a sütögető körüli rész. Különböző stílusok léteznek, de még mindig lehet újat mutatni: például ha valaki szerencsés, és sikerül hozzájutnia a már nem bányászott bazalt nagykockakőhöz (útbontásoknál akad még). Különleges színe, formája miatt kevesen merik alkalmazni, pedig óvatos anyagválasztással a környezetében olyan BBQ helyszín válik belőle, aminek nincs másolata a vidéken! Használható járófelület mellett magához a tűzhelyhez, a kiülőkhöz, a pulthoz is.

ívelt és egyenes

Kertünk feltárásához a legfontosabb elem az út. Ezzel irányítjuk a látogatót, ezzel mutatjuk sorról sorra a látványosságokat. Vonalvezetése hozzájárul kertünk stílusához. A kanyargós, ívelt vonalak hasonlatosak az ösvényekhez, ezért természetesebbnek, barátságosabbnak hatnak (az egyenes vonalak az ember tudását dicsőítik). Ívelt vonalú sétány esetén jelenjen meg máshol is a görbület, és fordítva. Minden kanyarulat új látványt tár a szem elé, ezt érdemes kihasználni egy-egy megkapó hangulatelemmel. A színekre itt is ügyelni kell, ugyanis a kontrasztnak térfal hatása van: azt jelenti „eddig, ne tovább”.

 

 

Kreatív ötletekre vadászol, érdekelnek a magazinnal kapcsolatos hírek? Csatlakozz a Facebook-közösségünkhöz

 


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.