Városi lebegés

Városi lebegés

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Nem látnoki képességüknek, inkább elhivatottságuknak tudják be, hogy a kopár hegyoldalban, egy csupasz földdarabban, de még egy sittkupac közepén is meglátják azt, amit más nem: a kertet. Maros Krisztián és társa, Bilisics Attila kertészmérnököké idén a Magyar Kertépítő Verseny abszolút győzelme, valamint a Hortus Hungaricus Nagydíj. A harminc négyzetméteren megkomponált „Városi lebegés” egy kortárs kert képét mutatja.

 

01

 

Sokszor, sok élethelyzetben hallani, hogy az ellentétek vonzzák egymást, de mi történik, ha a kert nyelvére kell lefordítani e megállapítást? Idén erre keresték a választ a kertépítő szakemberek, kertészmérnökök a Magyar Kertépítők Országos Szövetsége (­MAKEOSZ) által meghirdetett verseny pályázati felhívása szerint.
„Csak igen keskeny mezsgye választja el egymástól a kellemesen merész és a magamutogató, disszonáns kertet” – vallja Maros Krisztián, a Prime-Garden Bt. kertészmérnök-ügyvezetője. Ezért, bár ragaszkodnak a stílusos, olykor meghökkentő megoldásokhoz, ha egy kertet terveznek, a harmóniához legalább annyira. A cél, hogy a kert együtt éljen az emberrel, zöld szobává váljon, ahol jó üldögélni, pihenni, jó barátokat fogadni, és amit jó gondozni. Az év kertjének tervei is ezen gondolatmenet mentén fogantak.
Az ellentétek és vonzások alapját két szint megteremtésével alapozták meg. Alul egy árnyékos, tiszta és szögletes vonalakból építkező kertrészt, a felső szinten egy könnyed, gazdag növénybeültetésű napozóteraszt teremtettek. Köztük faszerkezetre épített acéllépcsőkön tehetjük meg utat. A kis kertek nagy „fegyvere” a térjáték, amit süllyesztett és kiemelt részekkel nagyszerűen megoldhatunk. A kellemes ücsörgés helyszínét csiszolt mészkőlapokból épített padok, dobobók adják, amelynek egyik támfala egyben a kerti tó határát is kijelöli. A merevséget árnyékkedvelő évelők – árnyékliliomok, páfrányok, tűzesők, gólyaorr – beültetésével és egy hatalmas pókhálót formázó függőágy felfüggesztésével oldották. Az ágyon átlátni, így olyan érzésünk lehet, mintha lebegnénk, miközben pompás rálátásunk nyílik a vízinövények között úszkáló halakra. A két teret vízfüggöny választja el egymástól, ami még meghittebbé teszi a víz fölötti pihenőrészt. A kert másik kellemes látványossága a modern térplasztika. A „gömbölyded” szobornak ugyancsak a szögletesség feloldása jutott feladatul.
Az erdei aljnövényzetre jellemző, változatos levélformájukkal és színűkkel díszítő növényeket az emeleten felváltják a vidám egynyári és évelő virágok. Itt a vonalvezetés sokkal oldottabb, íves, játékos formák uralkodnak. A tervező egy-egy nagyméretű fát ültetett a két sarokba, amelyek élő kapcsolatot teremtenek az alsó és felső szinttel.

Út a kreatív kerthez

Több eszközünk is lehet arra, hogy a kertet izgalmasabbá, látványosabbá tegyük. Itt van mindjárt a a víz, amely megunhatatlan, különleges élményt ígér, méltán kedveljük. Ha a vízi növényekkel benépesített kerti tóban vízfüggöny omlik alá, a víz keltette hangélményben is részünk lehet.
Ha dimbes-dombos terepen alakítjuk ki a kertünket, akkor nem csak szép, de kívánatos is az emelt, illetve süllyesztett ágyások, a támfalak és lépcsők kialakítása, ugyanakkor a szintkülönbségekkel bátran játszhatunk sík terepen is. A süllyesztéssel azonban meg kell oldani a vízelvezetést, és célszerű olyan burkolatot választani, ami elvezeti a vizet. Itt díszkavicsot, palás követ használtak.
Érthető, hogy egy kicsi kert esetében mindig nehezebb a látványt és funkciót kellő módon összekapcsolni, különösen akkor, ha az élő felületet a lehető legnagyobb területre képzeljük, és  nem akarjuk leburkolni, ülőhelyekkel telezsúfolni a kertet. Ezt kiválthatjuk, ha egy szinttel feljebb „lépünk”, és függőágyat feszítünk ki, amely egyben egy újabb dimenziót teremt.

„Kerti építmények alapanyagául a fát és a követ szokás használni. A legtöbben el sem tudják képzelni, hogy a fém megjelenése mit adhat hozzá egy kert látványához” - mondja Maros Krisztián. Egy kiállítás, verseny arra is jó alkalom, hogy új megoldásokat, anyaghasználatot mutassunk be a nagyközönségnek. Ezért is használtuk ezt a sokoldalú, díszítő, a természettel szép kontrasztot adó anyagot a?lépcsőfokokhoz, és készítettünk formabontó ágyásokat és íves ágyásszegélyt a?tetőkert kialakítása során.

Kertet a magasba!

A tetőkert itthon is egyre népszerűbb módja annak, hogy amit az építészet elvesz a természettől, azt a magasban visszaadjuk. Ahhoz azonban, hogy jól „működjön” a kert a tetőn, néhány szabályt maradéktalanul be kell tartani. A laikus számára is felvetők a vízelvezetés, vízszigetelés kérdése, amely valóban sarkalatos pont a tervezés során. Már a növényválasztásnál is figyelni illik erre, hiszen a növények, fák nőnek, gyökerük terebélyesedik, ami veszélyeztetheti a vízzárást, így gyökérálló szigetelésről kell gondoskodni. Ez megakadályozza, hogy a talaj, valamint a víz szivárogva rongálja az épület szerkezetét. Erre kerül a drén réteg (vízáteresztő réteg, például kavics), fölé geotextília, így nem veszélyezteti pangó víz a növények gyökerét. Ha a tetőn faburkolatot kapnak az ágyások, illetve maga a szerkezet, a fa belső felét tanácsos műanyag védőburkolattal óvni az ültetőközegtől és vele együtt a víztől.
Extenzív és intenzív zöldtetőt különböztet meg a terminológia. Előbbi nem igényel különösebb fenntartást, főleg varjúháj kerül ezen tetőkre. Nem oly látványos, mint az intenzív „társa”, de kitűnő hőszigetelő, zajcsökkentő, és ha gyenge a födém, akkor is extenzív zöldtető a megoldás, mivel tíz centiméter ültetőközeg is elegendő a növények cseperedéséhez. Ha cserjéket, fákat képzeltünk el a magasban, akkor az intenzív zöldtető szabálya szerint vastagabb ültetőközeget szükséges kialakítani. Döntsünk bármelyik típus mellett, nem csupán egy szép zöld felületünk lehet, de ökológiai tudatosságunkat is hirdethetjük.

 

 

Kreatív ötletekre vadászol, érdekelnek a magazinnal kapcsolatos hírek? Csatlakozz a Facebook-közösségünkhöz

 


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Átadták a Nemzeti Táncszínházat

Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. A Nemzeti Táncszínház a hazai táncszíntér legfontosabb központjaként 2001 óta szolgálja a magyar kultúrát, befogadó színházként az intézmény közel negyven magyar, professzionális társulattal dolgozik együtt. A néptáncon át a klasszikus balettig, a társas tánctól a kortárs táncon keresztül az interaktív gyermekelőadásokig, műfaji sokszínűséggel kívánja fenntartani a táncszínházba járó közönség érdeklődését. Évente közel 300 előadást mutatnak be, hazai előadásaik éves nézőszáma megközelíti a százezer főt. A közel hétezer négyzetméteres Nemzeti Táncszínházat ZDA Zoboki Építésziroda tervei alapján a Millenáris Park E épületében, a volt GANZ művek egykori ipari épületéből alakították ki, új főhomlokzattal és előcsarnokkal. A beruházás munkái 2014-ben kezdődtek, a kivitelezésre kiírt legjobb pályázatot a ZÁÉV Építőipari Zrt. nyújtotta be. A beruházás összköltsége 4.6 milliárd forint volt. A beruházás során létrehoztak egy 368 főt befogadó nagytermet, 120 fős kistermet, két próbatermet, kamaratermet, valamint a hozzá kapcsolódó kiszolgáló helyiségeket és öltözőket. Az épületben helyet kapott még egy hangstúdió is, és egy szezontól függetlenül folyamatosan nyitva tartó kávézó. A napjaink legmodernebb technikai elvárásainak megfelelő, kifejezetten táncelőadásokra tervezett épület nagytermében speciális színpadot és mobil nézőteret alakítottak ki, Red Dot Design-díjas székekkel. A tervezők célja kettős volt: egyrészt kiemelni a meglévő ipari műemléképület erényeit, másrészt úgy alakítani át a teret, hogy az megfeleljen a táncszakma szerteágazó jelenlegi és jövőbeli igényeinek is. Az egybefüggő, pillérek nélküli előcsarnok felett kapott helyet a térben lebegő kisterem. A különleges mérnöki megoldásnak köszönhetően a terem csonka kúpként lóg be az előcsarnok fölé: a termet tartó 1500 tonnás vasbeton szerkezethez közel 200 tonna betonacélt építettek be, a tartók geometriáját finoman lekövető fa-álmennyezet pedig 13 ezer darab faelem felhasználásával készült. Fotó forrása: Hlinka Zsolt {igallery id=4799|cid=1011|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

A Közlekedési Múzeum új épülete

A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A kormány döntése értelmében a Közlekedési Múzeum régi városligeti épülete újjáépítését követően a Magyar Innováció Házának ad majd otthont, az ország egyik leglátogatottabb múzeumának számító Közlekedési Múzeum új épületét pedig a volt Északi Járműjavító Dízelcsarnokának bővítésével hozzák létre. A terület közvetlenül kapcsolódik az egykori járműjavító úgynevezett Eiffel-csarnokában már épülő Opera Műhelyházhoz. E két beruházás együttesen Budapest legnagyobb barnamezős kulturális városfejlesztése, amely a mintegy hét hektáron megvalósuló programjával alapvetően változtatja meg a Kőbánya és a belváros közötti jelenlegi rozsdaövezetet, és néhány év alatt új közösségi és kulturális központtá alakul át. A legkorszerűbb kiállítástechnológiával újjáépített üzemcsarnok különleges helytörténeti és építészeti emlék marad, ám ezzel a funkcióváltással véglegesen bekapcsolódik a főváros vérkeringésébe és Budapestet a nemzetközi múzeumi élet élvonalába helyezi. A pozitív változás a környező városrészek felértékelődését is magával hozza, ami hosszú távon előmozdíthatja Kőbánya egészének megújulását. További fontos cél volt, hogy a múzeum ne csak a családoknak szóljon, hanem szakértőknek is - jegyezte meg. Kristin Feireiss azt mondta: a nyertes pályamű egy olyan kiemelkedő alkotás, amely egyesíti egyetlen épületkomplexumon belül a történelmet, a jelent és a jövőt. A szintén zsűritag Pieter Jonckers, a belga nemzeti vasúti múzeum igazgatója úgy fogalmazott: a nyertes terv lenyűgözte őket, "bátorságot mutatott, nyíltságot, ambíciót, becsvágyat, valamint vízióval is rendelkezett". Budapest, Magyarország és a világ megérdemli ezt a múzeumot, amely "elképesztő, lélegzetelállító hely lesz" - jelentette ki. Képek forrása: Diller Scofidio {igallery id=4799|cid=1016|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Miért lelkesedünk 2019-ben?

Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Napról napra szaklapok, dizájnerek és influencerek kínálnak egyedi és a szüntelen megújulás szükségességét hirdető megoldásokat egy-egy felmerülő kérdésben. Egyre erőteljesebb azonban az a réteg, aki pontos célját megfogalmazva nyugalmat és tudatosságot keres a viszonylag gyorsan változó enteriőrtrendek között. 2019-ben azonban az Ambiente dizájner kutatói szerint létezik egy közös nevező, amely a fenntarthatóság – természetközeliség – újrahasznosíthatóság metatrendje lesz. Az Ambiente 2019 három nagyon fontos kategóriára osztott trendjei elsősorban azt mutatták be, hogy a közös nevezővel létrehozott eredmények milyen attraktívak és változatosak lehetnek. 1. Ízléses rezidencia A tökéletes szaktudással, kifogástalan kivitelezéssel, gazdag színekkel, érzéki anyagokkal, tiszta vonalakkal és tökéletes arányokkal létrehozott nyugodt, időtlen elegancia trendje. A kiválasztott kedvenc darabok egyszeri alkotások, pontos célok mentén készültek.Minden kifinomult, elegáns, árnyalt, érzéki, ugyanokkor nem szokványos. A legtöbbet használt anyagok a nemes fák, a bőr, abouclé, a bársony, a velúr és a porcelán. Felületekben pedig a színes üveg, a dombornyomott, csiszolt, strukturáltfa és fémfelületek kapnak központi szerepet. 2. Csendes, nyugodt környezet Természetes, diszkrét, puha, lágy, szemlélődésre hívó, nyugtató enteriőr. Egyszerűen szép környezet, ahol a természetes, egyszerű, egyben hasznos termékek kielégítik a nyugalomra és az őszinteségre vágyók igényeit,a lágy színek pedig hozzájárulnak a stresszmentesített otthonhoz. Az anyagok és a kreativitás tiszteletben tartása mind a tervezés, mind a gyártás során nagy jelentőséggel bír.A természetes alapanyagokatkísérleti modern és hagyományos kézműves technikákkal kombináltan dolgozzák fel. Az enteriőr jellemző textíliái a gyapjú, a selyem, a kender és a vászon, valamint a fa, kő, szalma, agyag és kerámia gyakran az újrahasznosítás eredményei. A környezet fenntartható, innovatív, egyszerű és őszinte.   3. Örömteli enteriőr A stylingnak ezekben az enteriőrökben óriási a szerepe: mint önkifejezés merész színkombinációkkal és a véletlenszerű felfedezés varázsával alkot. A homogenitásnak, egységességnek itt nincs esélye. A dolgok rendezetlen módon keverednek, és játékosan a változatosságot ünneplik kompromisszumtól mentesen és örömtelin. Minden színes, vidám, élénk, gondtalan, merész, kicsit őrült, játékos és spontán. A minták keveréke ugyanolyan szokatlan, mint az anyagok sokfélesége: a botanikai motívumok, a geometriai és a túlméretezett figurák, a vintage nyomatok, illusztratív kárpitok és az innovatívan újrahasznosított műanyagok frissítő és meglepő módon párosulnak.A környezet kreatív, sokoldalú, nem szokványos, illusztrált, virágos, mintás és élénk. Japanstyle szekció Külön figyelemre méltó volt a kiállítás Japanstyle szekciója, amely szokatlan anyagkombinációival, felületeivel szerkesztőségünket levette a lábáról! A japán kultúrából idén bőven töltekezhetett a közönség. Színekben az algaszínek (norizöld), a cseresznyevirág, a cseresznyefa vörösesbarna árnyalatai, az alumíniumszürke, a szénfekete, a yamabuki sárga és a khaki szilvaszín, felületekben a nori alga felületéhez hasonló préselt, fémesen csillogó tört felületek – különösen alumíniumból és papírból – hódítottak és vonultak végig a különböző szekciókon. A kiállítás kiemelt partnere India volt, akik egyedi kézműves technikáikkal készített textiljeikkel, fém és fonott áruival vonzották a látogatókat. A Mi Otthonunk kedvenc dizájnere Pravinsinh Solanki indiai formatervező volt, aki kézműves, ragasztás és illesztés nélküli fából faragott és hasított vállfáival lenyűgözött bennünket! Élmény volt a madarak inspirálta remekműveket kézbe vennünk!   {igallery id=4799|cid=1013|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}