Ha szárnyakat kaptál, repülnöd kell

Ha szárnyakat kaptál, repülnöd kell

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Sosem félt az ismeretlentől, bátran belevágott az élet nagy kalandjaiba, mert mindig hitt abban, hogy az idegenség egyben lehetőséget is rejt magában. Számára az élet legfontosabb üzenete a hit, valamiben, valakiben, és elsősorban önmagunkban. Bánfalvy Ágnes a vendéglátónk.

 

01

 

Bánfalvy Ági alighanem az egyetlen olyan magyar színésznő, aki sikereket ért el a nemzetközi kulturális életben is. Színésznőként, rendezőként Európában és a tengeren túlon olyan nevekkel dolgozhatott együtt, akikről mások álmodni nem mertek. – Nagyon hamar világossá vált számomra, hogy a sorsom csakis a színpad lehet – meséli. Háromévesen egy este drámaian szétnyitottam dupla szárnyas ajtónkat, és tökéletes meghajlást végeztem a családom felé, akik nekem háttal, a tévét nézték. Észre sem vették a produkciót. Keservesen sírtam, s amikor elhüppögtem nekik a bánatomat, megismételhettem a produkciót. Ekkor már volt taps, és ez hihetetlen boldogsággal töltött el.

Ági élete ezután már csakis a színészet felé mutatott. Konokul készült a színművészeti főiskolára, ahová fel is vették, Szinetár Miklós osztályába került. – 1978-ban forgattuk az Abigélt, én játszottam Torma Piroskát, a lakli, magányos lányt, aki esetlennek tűnik, és mégis erős, és tudja, merre tart az útja. Én magam voltam Torma Piroska. Szabó Magda azt mondta az alakításomra, hogy az „tormissio” volt, és nekem különleges dolgokat kell véghezvinnem, mert különleges vagyok. Szavai örökre beleégtek a szívembe, soha, egyetlen pillanatra sem felejtettem el.

Akkor sem, amikor elindult világot látni. Párizsba ment, ahol részt vett Jean-Luc Godard szereplőválogatásán. És megkapta a Passion című filmben Michel Piccoli partnerének szerepét. A film elnyerte a New York-i filmkritikusok díját. Párizs után New York következett, a Columbia Egyetem angol és filmrendező szakán. – Csodálatos időszak volt. Később Los Angeles-be mentem, ahol két produkció között a California State University of Los Angeles tanára lettem, filmszínészetet tanítottam. Felkértek, hogy rendezzem meg az Aréna Theaterben a „Vízkereszt, vagy amit akartok” darabot. Olyan siker lett, hogy még a lépcsőn is ültek. Ági szeretett Los Angeles-ben élni. Ő is ismeri a mondást: várni valakire, aki nem jön, álmatlanul feküdni éjjel, és dolgozni elismerés nélkül – ez az a három dolog, amibe az ember belehal. – Nem volt időm hiábavalóan várakozni, és ha álmatlanul telt egy-egy éjszakám, az azért volt, mert készültem a másnapra. Elismertek, rendezhettem, filmeztem, és hamarosan úgy jártamkeltem az idegen országban, mintha otthon lennék.

1992-ben tért haza, hogy eljátssza a Merlin Színházban a „Játék a kastélyban” című darab főszerepét. – És ezután megkezdődött a kétlaki életem. Úgy repdestem a két világ között, mintha valóban szárnyaim lennének. A Merlin még valamit adott Áginak: itt ismerte meg Horváth Csaba filmrendezőt, aki ma is a társa munkában és magánéletben. – Született egy fiúnk, Olivér, aki most volt húszéves, és a zene a mindene. Amikor Szikora János rendező meghallotta, milyen muzsikák születnek Olivér lelkéből, felkérte őt az Abigél színdarab zenéjének megírására. Én pedig Torma Piroska szerepéből átnőttem Horn Miciébe.

Ági hihetetlen munkabírású, számára a munka a mindennapok boldogsága. – Hat éve alapítottam egy színészképző nyári tábort, ebből kinőtte magát a nemzetközi színészképző stúdió. És hogy mit szeretnék még? Valóra váltani a megvalósulatlan álmokat, filmet rendezni, színpadra állítani egy nagy zenés darabot… és utazni, utazni. Bejártam a világot, de Olaszország valahogy kimaradt. Talán nemsokára eljutok Rómába, ahol, pontosan tudom, valami nagyszerű dolog vár rám.

"Amikor megrendeztem a Vízkereszt vagy amit akartok darabot, felkerültem a Variety szakmai lap címoldalára. Ez Amerikában nem sokaknak adatik meg."

Saját produkcióink vannak, saját finanszírozásban. Így aztán nem csoda, hogy a bútoraim egy része díszletként szolgál, például az Abigél előadásán is. Ez a hintaszék az édesapámé volt, és átlényegült Horn Mici ülőhelyévé. Talán örül neki, hiszen biztos, hogy látja.

Emlékfotelek

Bár lenne elég időm leülni ide! Édesanyám üldögélt ezekben a fotelekben, 92 évesen, a nyáron hagyott el engem. Ez itt az ő birodalma, és nem tudok hozzányúlni, átrendezni, ha bejövök ebbe a szobába, látom őt, ahogy teát kortyolgat, újságot olvas, vagy csak nézi a régi, ólomkristály vázát, amelyben valaha csodás virágok illatoztak.

"Ez a keskeny pad éppen olyan, mint egy színházi zsöllye, remek helyet talált a konyhai átadópult alatt"

tükrök és képek

Szeretem a tükröket, van is belőlük sok a lakásban, és jó ötletnek tartottam, hogy az ajtókat is beborítsam. A narancsszínű fal napsütést idéz, elég erőteljes ahhoz, hogy kiemelje a fekete bútorokat. És a tükörben látszik a fiam, Olivér is, aki éppen az elektromos hangszerénél gyakorol – ez különleges kép, mivel ő még soha senkinek nem engedte meg, hogy együtt fényképezzék az édesanyjával. Nos, ez is egy alternatív kép, mintha lenne is, meg nem is.

kell, hogy legyen konyha is

Mert egy lakásban így illik. Nem vagyok konyhatündér, és amíg édesanyám élt, erre nem is volt szükségem. Ez is anya birodalma volt itt, úgy alakította ki, mintha még mindig a régi családi otthonban élnék, ahová nagy álmosan kibóklásztam, és megcsodáltam legújabb alkotásomat, amelyet a mama természetesen bekeretezve feltett a falra. A konyha nem nagy, de elfér benne egy kis ovális reggelizőasztalka, fehér csipkékkel és Zsolnay kávéskészlettel. Reggel még van egy kis idő, hogy megigyak egy jó kávét.

 

 

Kreatív ötletekre vadászol, érdekelnek a magazinnal kapcsolatos hírek? Csatlakozz a Facebook-közösségünkhöz

 


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Átadták a Nemzeti Táncszínházat

Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. A Nemzeti Táncszínház a hazai táncszíntér legfontosabb központjaként 2001 óta szolgálja a magyar kultúrát, befogadó színházként az intézmény közel negyven magyar, professzionális társulattal dolgozik együtt. A néptáncon át a klasszikus balettig, a társas tánctól a kortárs táncon keresztül az interaktív gyermekelőadásokig, műfaji sokszínűséggel kívánja fenntartani a táncszínházba járó közönség érdeklődését. Évente közel 300 előadást mutatnak be, hazai előadásaik éves nézőszáma megközelíti a százezer főt. A közel hétezer négyzetméteres Nemzeti Táncszínházat ZDA Zoboki Építésziroda tervei alapján a Millenáris Park E épületében, a volt GANZ művek egykori ipari épületéből alakították ki, új főhomlokzattal és előcsarnokkal. A beruházás munkái 2014-ben kezdődtek, a kivitelezésre kiírt legjobb pályázatot a ZÁÉV Építőipari Zrt. nyújtotta be. A beruházás összköltsége 4.6 milliárd forint volt. A beruházás során létrehoztak egy 368 főt befogadó nagytermet, 120 fős kistermet, két próbatermet, kamaratermet, valamint a hozzá kapcsolódó kiszolgáló helyiségeket és öltözőket. Az épületben helyet kapott még egy hangstúdió is, és egy szezontól függetlenül folyamatosan nyitva tartó kávézó. A napjaink legmodernebb technikai elvárásainak megfelelő, kifejezetten táncelőadásokra tervezett épület nagytermében speciális színpadot és mobil nézőteret alakítottak ki, Red Dot Design-díjas székekkel. A tervezők célja kettős volt: egyrészt kiemelni a meglévő ipari műemléképület erényeit, másrészt úgy alakítani át a teret, hogy az megfeleljen a táncszakma szerteágazó jelenlegi és jövőbeli igényeinek is. Az egybefüggő, pillérek nélküli előcsarnok felett kapott helyet a térben lebegő kisterem. A különleges mérnöki megoldásnak köszönhetően a terem csonka kúpként lóg be az előcsarnok fölé: a termet tartó 1500 tonnás vasbeton szerkezethez közel 200 tonna betonacélt építettek be, a tartók geometriáját finoman lekövető fa-álmennyezet pedig 13 ezer darab faelem felhasználásával készült. Fotó forrása: Hlinka Zsolt {igallery id=4799|cid=1011|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

A Közlekedési Múzeum új épülete

A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A kormány döntése értelmében a Közlekedési Múzeum régi városligeti épülete újjáépítését követően a Magyar Innováció Házának ad majd otthont, az ország egyik leglátogatottabb múzeumának számító Közlekedési Múzeum új épületét pedig a volt Északi Járműjavító Dízelcsarnokának bővítésével hozzák létre. A terület közvetlenül kapcsolódik az egykori járműjavító úgynevezett Eiffel-csarnokában már épülő Opera Műhelyházhoz. E két beruházás együttesen Budapest legnagyobb barnamezős kulturális városfejlesztése, amely a mintegy hét hektáron megvalósuló programjával alapvetően változtatja meg a Kőbánya és a belváros közötti jelenlegi rozsdaövezetet, és néhány év alatt új közösségi és kulturális központtá alakul át. A legkorszerűbb kiállítástechnológiával újjáépített üzemcsarnok különleges helytörténeti és építészeti emlék marad, ám ezzel a funkcióváltással véglegesen bekapcsolódik a főváros vérkeringésébe és Budapestet a nemzetközi múzeumi élet élvonalába helyezi. A pozitív változás a környező városrészek felértékelődését is magával hozza, ami hosszú távon előmozdíthatja Kőbánya egészének megújulását. További fontos cél volt, hogy a múzeum ne csak a családoknak szóljon, hanem szakértőknek is - jegyezte meg. Kristin Feireiss azt mondta: a nyertes pályamű egy olyan kiemelkedő alkotás, amely egyesíti egyetlen épületkomplexumon belül a történelmet, a jelent és a jövőt. A szintén zsűritag Pieter Jonckers, a belga nemzeti vasúti múzeum igazgatója úgy fogalmazott: a nyertes terv lenyűgözte őket, "bátorságot mutatott, nyíltságot, ambíciót, becsvágyat, valamint vízióval is rendelkezett". Budapest, Magyarország és a világ megérdemli ezt a múzeumot, amely "elképesztő, lélegzetelállító hely lesz" - jelentette ki. Képek forrása: Diller Scofidio {igallery id=4799|cid=1016|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Miért lelkesedünk 2019-ben?

Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Napról napra szaklapok, dizájnerek és influencerek kínálnak egyedi és a szüntelen megújulás szükségességét hirdető megoldásokat egy-egy felmerülő kérdésben. Egyre erőteljesebb azonban az a réteg, aki pontos célját megfogalmazva nyugalmat és tudatosságot keres a viszonylag gyorsan változó enteriőrtrendek között. 2019-ben azonban az Ambiente dizájner kutatói szerint létezik egy közös nevező, amely a fenntarthatóság – természetközeliség – újrahasznosíthatóság metatrendje lesz. Az Ambiente 2019 három nagyon fontos kategóriára osztott trendjei elsősorban azt mutatták be, hogy a közös nevezővel létrehozott eredmények milyen attraktívak és változatosak lehetnek. 1. Ízléses rezidencia A tökéletes szaktudással, kifogástalan kivitelezéssel, gazdag színekkel, érzéki anyagokkal, tiszta vonalakkal és tökéletes arányokkal létrehozott nyugodt, időtlen elegancia trendje. A kiválasztott kedvenc darabok egyszeri alkotások, pontos célok mentén készültek.Minden kifinomult, elegáns, árnyalt, érzéki, ugyanokkor nem szokványos. A legtöbbet használt anyagok a nemes fák, a bőr, abouclé, a bársony, a velúr és a porcelán. Felületekben pedig a színes üveg, a dombornyomott, csiszolt, strukturáltfa és fémfelületek kapnak központi szerepet. 2. Csendes, nyugodt környezet Természetes, diszkrét, puha, lágy, szemlélődésre hívó, nyugtató enteriőr. Egyszerűen szép környezet, ahol a természetes, egyszerű, egyben hasznos termékek kielégítik a nyugalomra és az őszinteségre vágyók igényeit,a lágy színek pedig hozzájárulnak a stresszmentesített otthonhoz. Az anyagok és a kreativitás tiszteletben tartása mind a tervezés, mind a gyártás során nagy jelentőséggel bír.A természetes alapanyagokatkísérleti modern és hagyományos kézműves technikákkal kombináltan dolgozzák fel. Az enteriőr jellemző textíliái a gyapjú, a selyem, a kender és a vászon, valamint a fa, kő, szalma, agyag és kerámia gyakran az újrahasznosítás eredményei. A környezet fenntartható, innovatív, egyszerű és őszinte.   3. Örömteli enteriőr A stylingnak ezekben az enteriőrökben óriási a szerepe: mint önkifejezés merész színkombinációkkal és a véletlenszerű felfedezés varázsával alkot. A homogenitásnak, egységességnek itt nincs esélye. A dolgok rendezetlen módon keverednek, és játékosan a változatosságot ünneplik kompromisszumtól mentesen és örömtelin. Minden színes, vidám, élénk, gondtalan, merész, kicsit őrült, játékos és spontán. A minták keveréke ugyanolyan szokatlan, mint az anyagok sokfélesége: a botanikai motívumok, a geometriai és a túlméretezett figurák, a vintage nyomatok, illusztratív kárpitok és az innovatívan újrahasznosított műanyagok frissítő és meglepő módon párosulnak.A környezet kreatív, sokoldalú, nem szokványos, illusztrált, virágos, mintás és élénk. Japanstyle szekció Külön figyelemre méltó volt a kiállítás Japanstyle szekciója, amely szokatlan anyagkombinációival, felületeivel szerkesztőségünket levette a lábáról! A japán kultúrából idén bőven töltekezhetett a közönség. Színekben az algaszínek (norizöld), a cseresznyevirág, a cseresznyefa vörösesbarna árnyalatai, az alumíniumszürke, a szénfekete, a yamabuki sárga és a khaki szilvaszín, felületekben a nori alga felületéhez hasonló préselt, fémesen csillogó tört felületek – különösen alumíniumból és papírból – hódítottak és vonultak végig a különböző szekciókon. A kiállítás kiemelt partnere India volt, akik egyedi kézműves technikáikkal készített textiljeikkel, fém és fonott áruival vonzották a látogatókat. A Mi Otthonunk kedvenc dizájnere Pravinsinh Solanki indiai formatervező volt, aki kézműves, ragasztás és illesztés nélküli fából faragott és hasított vállfáival lenyűgözött bennünket! Élmény volt a madarak inspirálta remekműveket kézbe vennünk!   {igallery id=4799|cid=1013|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}