Mint a lelkünk: kicsit rumlis, de otthonos

Mint a lelkünk: kicsit rumlis, de otthonos

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Gundel Takács Gábor idén három megmérettetésen is elnyerte az év legjobb médiaszemélyiségének kijáró díjat. Azt mondja, minden férfi mögött áll egy okos nő, aki szeretettel egyengeti az útját, ennek is köszönheti az elismerést. És annak, hogy otthona erős bázis…

 

03

 

Gundel Károly, a híres vendéglős Gábornak anyai ágon a dédapja. – Édesapám állatorvos, és én sokáig csak az ő nevét viseltem – meséli a műsorvezető. – Aztán, amikor a televízióhoz kerültem, ott már dolgozott egy Takács Gábor, és mivel én voltam a fiatalabb, nekem kellett valamilyen megkülönböztetést tennem a nevemhez. Akkor vettem fel a Gundel előnevet. A családi legendák őrzik a Gundel család több mint százéves tradícióit, édesanyám pedig egy rövid ideig még a városligeti étterem család számára kialakított lakrészében élt. Aztán a történelem megtizedelte a Gundel famíliát is, egy részük elmenekült, másokat kitelepítettek, szétesett körülöttük a világ, és szétesett a tradíció is – ezt már soha többet nem lehet jóvátenni.

Gábor szívesen emlékszik vissza a gyerekkorra. – Négyéves koromig Imre majorban laktunk, édesapámat oda kötötte a munkája. Erre az időszakra csak a családi legendákból „emlékszem”, állítólag erős tájszólással tanultam meg beszélni. Később Budapestre költöztünk, a VII. kerületben egy régi, három szobás lakásban élt három generáció. Apám szenvedélyesen gyűjtötte a régi tárgyakat, soha nem fogadott el borravalót, inkább azt kérte, engedjék fel őt a padlásra kicsit körülnézni. Így tett szert régi kávédarálóra, rokkára és egyéb kacatokra, a tulajdonosok pedig még örültek is, hogy megszabadultak ezektől, vigye csak nyugodtan, doktor úr, mondták. Később magam is elkezdtem bolhapiacokra járni, és a feleségem, Ágota is szívesen válogat a régiségek között. Sokat jártam külföldön, ahol mindig felkerestem a régi holmikat árusító vásárokat, és boldogan alkudoztam a tárgyakért.
Fiatal koromban talán ezért is ábrándoztam arról, hogy egyszer majd régész leszek, később azonban már inkább színész szerettem volna lenni. A főiskolára ugyan nem vettek fel, de hat évig játszottam különböző alternatív színházakban, mígnem a magam számára is kiderült, hogy nem vagyok elég tehetséges. Ekkor döntenem kellett, merre tovább? Még színházi életemben a Magyar Televízió sportosztályán dolgoztam, hogy fenn tudjam tartani magam, így kézenfekvőnek tűnt, hogy ezt a vonalat erősítem. Gyakornok lettem, olyan nagy nevek mellett, mint Vitray Tamás, Knézy Jenő, Gyulai István. Amikor eljöttem az MTV-től, kipróbálhattam magam műsorvezetőként is, remek munka volt a Dalnokok ligája, vagy az Áll az alku. 2007-ben pedig visszamentem a „királyi” televízióhoz, ahol sokféle műsort vezethetek. Most a Maradj talpon! vetélkedő látható, és vezethettem az Eurovíziós Dalfesztivál válogatóját.

Gábor és felesége egy kis panellakásban kezdte meg közös életét. – Mindig nagyon figyeltünk arra, hogy igazi otthont alakítsunk ki magunk számára. Ahogy érkeztek a gyerekek sorban, mindig kinőttük a lakást, végül egy kedves családi házba költöztünk, amely az igényeink szerint mediterrán hangulatú. Ilyen a mi lelkünk is: kicsit rumlis, de nagyon otthonos. És én is, mint ahogyan édesapám, körülveszem magam régi tárgyakkal. Számomra egy tárgy szépségét az eleganciája, a stílusa jelenti, és nem bánom, ha ezek keverednek.

nappali pianínóval

A házat készen vettük, s természetesen szükség volt némi átalakításra, de a nappali kőpadlóját meghagytuk. A rozsdabarna burkolat és a középen kialakított minta elegánsabb a legszebb szőnyegnél is. Ezért aztán a régi perzsa inkább a falra került. Nem szerettük volna túlzsúfolni tárgyakkal a teret, s figyeltünk arra is, hogy az ablakokon szabadon áradhasson be a fény, ezért függöny helyett jelzésértékű régi kelimet alkalmaztunk. Sokáig kerestük a nappali méreteinek megfelelő, kényelmes ülőgarnitúrát, amelyet remekül egészítenek ki a könyvespolcok. Vigyáztunk arra, hogy ne drasztikus méretű bútorok kerüljenek be az otthonunkba, a cél az volt, hogy a tárgyak ne uralkodjanak rajtunk. Nagyon kedvelem az üveglapos asztalt, amelyben kedvenc régiségeim férnek el, akár egy vitrinben. És helyet kapott egy elektromos pianínó is az ablak előtt, egy igazi, régi zongoraszékkel. Régen tanultam zongorázni, de sajnos a szüleim engedték, hogy abbahagyjam – ma már sajnálom. Néha azért leülök a hangszerhez, és játszom, de nem túl gyakran.

gyerekkori szék és a rokka

A családunkban a bútorok generációról generációra vándoroltak, szeretettel őrzök két kis faragott széket, amelyen egykoron én és a húgom üldögéltünk. Aztán ezek a kedves bútorok átestek némi metamorfózison, családi ereklye lett belőlük, és az én gyerekeim is szívesen üldögéltek bennük. S ki tudja, egyszer talán még az unokáim is használni fogják. Úgy érzem, nem a pénzben kifejezhető érték a fontos egy tárgyban, sokkal inkább az érzelmi kötődés. Ha ezekre a kis székekre nézek, mindig átmelegszik a szívem, mert az életem tartozékai. Egyszerűségében is tökéletes a formájuk, a fa nyers megmunkálása ma is csodálatos. És ahogyan az idő érleli, mintha egyre nagyobb jelentőséget is kapna. A gyerekkoromra emlékezve magam is szert tettem egy öreg rokkára. Nem használjuk ugyan, de a lakásunk egyik megbecsült dísze.

szenvedélymentes gyűjtő

A pipaszoborra egy dél-afrikai bolhapiacon akadtam rá, igazi régiséget keresve. Ez a tárgy nagyon autentikus, jellemző az ottani kultúrára. Burmában tettem szert egy ópiumpipára, amelynek a funkciója lényegtelen számomra, viszont a formája, a kidolgozása tökéletes. Jó kézbe venni, forgatni, s gyönyörködni a szépségében. A Ronson öngyújtó, amely 1896-ban készült, bőrrel bevont teste is nagyon kézre áll, még akkor is, ha magam sohasem dohányoztam.

olvasósarok a nappaliban

Az ülőgarnitúrához tartozó fotel kedves, otthonos enteriőrt képez a nappaliban. Fölötte a régi perzsaszőnyeg is ezt erősíti. Jó ide leülni esténként, és olvasgatni. A régi vaskályhát egy régiségboltban vásároltuk, és természetesen nincs bekötve a kéménybe, mégis olyan hangulatot teremt, mintha vörösen izzana az oldala. Néha elgondolkodom, vajon hol „teljesített szolgálatot” ez a kis kályha, milyen családnak adott meleget. Hiszem ugyanis, hogy a tárgyaknak lelkük van.

kellem és kovácsolt vas

Az étkező a nappaliból nyílik, és úgy helyeztük el az asztalt, hogy a konyha átadópultja elérhető legyen. Ez nem klasszikus amerikai konyha, de mégis kapcsolatban van egymással a két helyiség. Olyan bútort választottunk a családi étkezőbe, amely megfelelően levegős, és nem nyomasztja a teret. A kovácsoltvas székek és az asztal lábainak íve kecses formát mutat, a fonott háttámlák pedig oldják a vas szigorúságát. Az étkezőből egy széles folyosó vezet a szobákhoz, falát rozsdaszínűre festettük, amely kiemeli az ajtók világos színét. A radiátoron pedig megjelenik az étkező stílusa: a védőrács megegyezik a garnitúra formájával, s ezzel mintegy összekötöttük a két teret. A tér mediterrán hangulatú, és nagyon otthonos. Szívesen üljük körül az asztalt a vendégeinkkel is.

 

 

A nappali üveglapos asztalán fő helyet kapott a kalapos bronz hölgy, amely Tóth Vali szobrászművész munkája. Azért vettük meg, mert éppen olyan volt, mint a lányunk, mintha csak róla mintázták volna meg.

 

 

Kreatív ötletekre vadászol, érdekelnek a magazinnal kapcsolatos hírek? Csatlakozz a Facebook-közösségünkhöz

 


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Átadták a Nemzeti Táncszínházat

Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. A Nemzeti Táncszínház a hazai táncszíntér legfontosabb központjaként 2001 óta szolgálja a magyar kultúrát, befogadó színházként az intézmény közel negyven magyar, professzionális társulattal dolgozik együtt. A néptáncon át a klasszikus balettig, a társas tánctól a kortárs táncon keresztül az interaktív gyermekelőadásokig, műfaji sokszínűséggel kívánja fenntartani a táncszínházba járó közönség érdeklődését. Évente közel 300 előadást mutatnak be, hazai előadásaik éves nézőszáma megközelíti a százezer főt. A közel hétezer négyzetméteres Nemzeti Táncszínházat ZDA Zoboki Építésziroda tervei alapján a Millenáris Park E épületében, a volt GANZ művek egykori ipari épületéből alakították ki, új főhomlokzattal és előcsarnokkal. A beruházás munkái 2014-ben kezdődtek, a kivitelezésre kiírt legjobb pályázatot a ZÁÉV Építőipari Zrt. nyújtotta be. A beruházás összköltsége 4.6 milliárd forint volt. A beruházás során létrehoztak egy 368 főt befogadó nagytermet, 120 fős kistermet, két próbatermet, kamaratermet, valamint a hozzá kapcsolódó kiszolgáló helyiségeket és öltözőket. Az épületben helyet kapott még egy hangstúdió is, és egy szezontól függetlenül folyamatosan nyitva tartó kávézó. A napjaink legmodernebb technikai elvárásainak megfelelő, kifejezetten táncelőadásokra tervezett épület nagytermében speciális színpadot és mobil nézőteret alakítottak ki, Red Dot Design-díjas székekkel. A tervezők célja kettős volt: egyrészt kiemelni a meglévő ipari műemléképület erényeit, másrészt úgy alakítani át a teret, hogy az megfeleljen a táncszakma szerteágazó jelenlegi és jövőbeli igényeinek is. Az egybefüggő, pillérek nélküli előcsarnok felett kapott helyet a térben lebegő kisterem. A különleges mérnöki megoldásnak köszönhetően a terem csonka kúpként lóg be az előcsarnok fölé: a termet tartó 1500 tonnás vasbeton szerkezethez közel 200 tonna betonacélt építettek be, a tartók geometriáját finoman lekövető fa-álmennyezet pedig 13 ezer darab faelem felhasználásával készült. Fotó forrása: Hlinka Zsolt {igallery id=4799|cid=1011|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

A Közlekedési Múzeum új épülete

A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A kormány döntése értelmében a Közlekedési Múzeum régi városligeti épülete újjáépítését követően a Magyar Innováció Házának ad majd otthont, az ország egyik leglátogatottabb múzeumának számító Közlekedési Múzeum új épületét pedig a volt Északi Járműjavító Dízelcsarnokának bővítésével hozzák létre. A terület közvetlenül kapcsolódik az egykori járműjavító úgynevezett Eiffel-csarnokában már épülő Opera Műhelyházhoz. E két beruházás együttesen Budapest legnagyobb barnamezős kulturális városfejlesztése, amely a mintegy hét hektáron megvalósuló programjával alapvetően változtatja meg a Kőbánya és a belváros közötti jelenlegi rozsdaövezetet, és néhány év alatt új közösségi és kulturális központtá alakul át. A legkorszerűbb kiállítástechnológiával újjáépített üzemcsarnok különleges helytörténeti és építészeti emlék marad, ám ezzel a funkcióváltással véglegesen bekapcsolódik a főváros vérkeringésébe és Budapestet a nemzetközi múzeumi élet élvonalába helyezi. A pozitív változás a környező városrészek felértékelődését is magával hozza, ami hosszú távon előmozdíthatja Kőbánya egészének megújulását. További fontos cél volt, hogy a múzeum ne csak a családoknak szóljon, hanem szakértőknek is - jegyezte meg. Kristin Feireiss azt mondta: a nyertes pályamű egy olyan kiemelkedő alkotás, amely egyesíti egyetlen épületkomplexumon belül a történelmet, a jelent és a jövőt. A szintén zsűritag Pieter Jonckers, a belga nemzeti vasúti múzeum igazgatója úgy fogalmazott: a nyertes terv lenyűgözte őket, "bátorságot mutatott, nyíltságot, ambíciót, becsvágyat, valamint vízióval is rendelkezett". Budapest, Magyarország és a világ megérdemli ezt a múzeumot, amely "elképesztő, lélegzetelállító hely lesz" - jelentette ki. Képek forrása: Diller Scofidio {igallery id=4799|cid=1016|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Miért lelkesedünk 2019-ben?

Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Napról napra szaklapok, dizájnerek és influencerek kínálnak egyedi és a szüntelen megújulás szükségességét hirdető megoldásokat egy-egy felmerülő kérdésben. Egyre erőteljesebb azonban az a réteg, aki pontos célját megfogalmazva nyugalmat és tudatosságot keres a viszonylag gyorsan változó enteriőrtrendek között. 2019-ben azonban az Ambiente dizájner kutatói szerint létezik egy közös nevező, amely a fenntarthatóság – természetközeliség – újrahasznosíthatóság metatrendje lesz. Az Ambiente 2019 három nagyon fontos kategóriára osztott trendjei elsősorban azt mutatták be, hogy a közös nevezővel létrehozott eredmények milyen attraktívak és változatosak lehetnek. 1. Ízléses rezidencia A tökéletes szaktudással, kifogástalan kivitelezéssel, gazdag színekkel, érzéki anyagokkal, tiszta vonalakkal és tökéletes arányokkal létrehozott nyugodt, időtlen elegancia trendje. A kiválasztott kedvenc darabok egyszeri alkotások, pontos célok mentén készültek.Minden kifinomult, elegáns, árnyalt, érzéki, ugyanokkor nem szokványos. A legtöbbet használt anyagok a nemes fák, a bőr, abouclé, a bársony, a velúr és a porcelán. Felületekben pedig a színes üveg, a dombornyomott, csiszolt, strukturáltfa és fémfelületek kapnak központi szerepet. 2. Csendes, nyugodt környezet Természetes, diszkrét, puha, lágy, szemlélődésre hívó, nyugtató enteriőr. Egyszerűen szép környezet, ahol a természetes, egyszerű, egyben hasznos termékek kielégítik a nyugalomra és az őszinteségre vágyók igényeit,a lágy színek pedig hozzájárulnak a stresszmentesített otthonhoz. Az anyagok és a kreativitás tiszteletben tartása mind a tervezés, mind a gyártás során nagy jelentőséggel bír.A természetes alapanyagokatkísérleti modern és hagyományos kézműves technikákkal kombináltan dolgozzák fel. Az enteriőr jellemző textíliái a gyapjú, a selyem, a kender és a vászon, valamint a fa, kő, szalma, agyag és kerámia gyakran az újrahasznosítás eredményei. A környezet fenntartható, innovatív, egyszerű és őszinte.   3. Örömteli enteriőr A stylingnak ezekben az enteriőrökben óriási a szerepe: mint önkifejezés merész színkombinációkkal és a véletlenszerű felfedezés varázsával alkot. A homogenitásnak, egységességnek itt nincs esélye. A dolgok rendezetlen módon keverednek, és játékosan a változatosságot ünneplik kompromisszumtól mentesen és örömtelin. Minden színes, vidám, élénk, gondtalan, merész, kicsit őrült, játékos és spontán. A minták keveréke ugyanolyan szokatlan, mint az anyagok sokfélesége: a botanikai motívumok, a geometriai és a túlméretezett figurák, a vintage nyomatok, illusztratív kárpitok és az innovatívan újrahasznosított műanyagok frissítő és meglepő módon párosulnak.A környezet kreatív, sokoldalú, nem szokványos, illusztrált, virágos, mintás és élénk. Japanstyle szekció Külön figyelemre méltó volt a kiállítás Japanstyle szekciója, amely szokatlan anyagkombinációival, felületeivel szerkesztőségünket levette a lábáról! A japán kultúrából idén bőven töltekezhetett a közönség. Színekben az algaszínek (norizöld), a cseresznyevirág, a cseresznyefa vörösesbarna árnyalatai, az alumíniumszürke, a szénfekete, a yamabuki sárga és a khaki szilvaszín, felületekben a nori alga felületéhez hasonló préselt, fémesen csillogó tört felületek – különösen alumíniumból és papírból – hódítottak és vonultak végig a különböző szekciókon. A kiállítás kiemelt partnere India volt, akik egyedi kézműves technikáikkal készített textiljeikkel, fém és fonott áruival vonzották a látogatókat. A Mi Otthonunk kedvenc dizájnere Pravinsinh Solanki indiai formatervező volt, aki kézműves, ragasztás és illesztés nélküli fából faragott és hasított vállfáival lenyűgözött bennünket! Élmény volt a madarak inspirálta remekműveket kézbe vennünk!   {igallery id=4799|cid=1013|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}