A szeretet hegedűse

A szeretet hegedűse

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

A művészetben mindig nagy esemény, ha új csillag tűnik fel. Azt jelenti, hogy született valaki, aki többet, valami kivételeset tud, és aki tehetségével tartósan el tudja varázsolni a közönségét. Hazánkban van egy kifejezés, amit manapság gyakran használnak: hungaricum. Ilyen hungaricum a Tokaji aszú, és ilyen hungaricum Mága Zoltán.

 

 


Zenészdinasztiába születtem, a felmenőim több száz évre visszamenőleg mind muzsikáltak – meséli a világhírű hegedűművész. – Édesapám nagybőgős volt, és mellette keményen dolgozott, hogy el tudja tartani a családját. Öten voltunk testvérek, szerény körülmények között éltünk. Édesapán nagyon korán hegedűt adott a kezembe, azt szerette volna, hogy prímás legyek. Éjjel-nappal gyakoroltam, s tudtam, ez az irány az, amelyet követnem kell, és a sok erőfeszítés meghozta gyümölcsét.
A pályám során sok olyan fellépésem volt, amit olykor magam sem hittem el. Játszottam többek között XVI. Benedek pápának, a marokkói királynak, Károly hercegnek; számos rangos zenésszel léptem fel; és olyan világhírű művészekkel találkozhattam és játszhattam is nekik, mint Robert de Niro, Salma Hayek vagy Franco Nero. Végigízleltem a siker nagy pillanatait, találkoztam a világ rangos és befolyásos állami vezetőivel, közös vacsoraasztalnál ülhettem velük, és érezhettem a felém áradó szeretetet és elismerést. Sokféle elismerést, kitüntetést kaptam a pályám során, felsorolni is nehéz lenne, de ma már tudom, hogy mind között a legnagyobb a szeretet. Az, amit kapok, és amit adni tudok. Éppen ezért büszke vagyok rá, hogy tavaly engem is jelöltek Magyarország egyik legrangosabb díjára, a Prima Primissimára. Hálával tartozom zeneértő és zeneszerető közönségemnek, hogy a segítségükkel, a sok százezernyi szavazatuknak köszönhetően átvehettem a Prima Primissima-díj közönségdíját. Az elismerés arról szól, hogy legjobbnak lenni a legjobbak között, és én átéltem ezt az életem minden pillanatában – mindig jobb és jobb akartam lenni, hogy mindazok, akiknek a létem köszönhetem, büszkék legyenek rám. Ez a díj azt jelezte, hogy jó úton járok, és amikor átvehettem, a lelkem mélyéig éreztem ezt – megismételhetetlenül gyönyörű pillanat volt. Hálával tartozom a két nagy magyar mecénásnak – Demján Sándor úrnak, a díj alapítójának, és Csányi Sándor úrnak, a díj kuratóriumi elnökének –, hogy a tudomány, a sport, a kultúra és a művészet területén olyan kimagasló rangú díjat alapítottak és adnak át kilenc éve, amelynek esetében már pusztán a jelölés is hatalmas erkölcsi megtiszteltetést jelent. Pályám, életutam a bizonyság arra, hogy függetlenül attól, hogy kinek milyen a bőrszíne, a származása, vallási vagy felekezeti hovatartozása, ha ki akar törni a szegénységből, a megbélyegzettségből, akkor ezt tanulással, szorgalommal és becsületes munkával elérheti, sikeres, megbecsült és elismert tagja lehet hazánknak.
Büszke vagyok rá, hogy elmondhatom: ma már lélekhidakat építek, mert, ahogy Tóth Árpád mondta, „óh, jaj az út lélektől lélekig”. Nekem az a dolgom, hogy egyenesítsem ezt az utat, megmutassam, hogy az egymás iránti tisztelet szebbé, élhetőbbé varázsolja a hétköznapokat, és eltűnhetnek a társadalmi különbségek.
Ezen gondolatok hívták életre „100 templomi jótékonysági koncert” című missziómat, amelyet két év alatt sikerült megvalósítani. Bebizonyíthattuk a világnak, hogy az összefogás erejével hegyeket tudunk megmozgatni, bajba került honfitársaink tízezrein tudunk segíteni. Mert ha akarjuk, el tudjuk törölni a fájdalom és a kétségbeesés könnycseppjeit, a sírást nevetéssé, a jajkiáltást kacajjá tudjuk formálni. A jótékonysági előadássorozat felkeltette a figyelmet, rangos művészek álltak a program mellé. Felemelő érzés volt az ország gyönyörű templomaiban az oltár előtt állni, és muzsikálni. A záróeseményt követően pedig eljött a pillanat, melyre sok éve vártam: személyes áldást kérhettem XVI. Benedek pápától.
Mindez azonban soha nem sikerülhetett volna, ha annak idején az Úr és a szüleim nem indítanak el a helyes irányba, ha engedik, hogy letérjek erről. És nem lett volna, ha nincs mellettem-mögöttem a családom. Feleségem, Annamária bebizonyította: minden sikeres férfi mögött ott áll egy erős nő. Anitól kaptam a legcsodálatosabb ajándékot az életben – a két gyermekemet. Szigorú apa vagyok, ugyanolyan következetes erővel kérem a teljesítményt tőlük, mint tőlem egykor az apám. De a 16 éves Jennifer le tud venni a lábamról néhány jó szóval, vagy ha meghallom énekelni, a 6 éves Zolika pedig – aki 3 éves kora óta zeneiskolába jár – megolvasztja a szívem, amikor hallom, miként gyakorol a hegedűn. Boldog és elégedett ember vagyok, de nem mondhatom, hogy állj, mert eljött már a Kánaán. Dolgom van e világon, az élet utolsó pillanatáig, amikor azt mondhatom majd: ez jó mulatság, férfimunka volt.

 

 

(A cikk folytatását keresse a februári lapban)

Kreatív ötletekre vadászol, érdekelnek a magazinnal kapcsolatos hírek? Csatlakozz a Facebook-közösségünkhöz

 


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Átadták a Nemzeti Táncszínházat

Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. A Nemzeti Táncszínház a hazai táncszíntér legfontosabb központjaként 2001 óta szolgálja a magyar kultúrát, befogadó színházként az intézmény közel negyven magyar, professzionális társulattal dolgozik együtt. A néptáncon át a klasszikus balettig, a társas tánctól a kortárs táncon keresztül az interaktív gyermekelőadásokig, műfaji sokszínűséggel kívánja fenntartani a táncszínházba járó közönség érdeklődését. Évente közel 300 előadást mutatnak be, hazai előadásaik éves nézőszáma megközelíti a százezer főt. A közel hétezer négyzetméteres Nemzeti Táncszínházat ZDA Zoboki Építésziroda tervei alapján a Millenáris Park E épületében, a volt GANZ művek egykori ipari épületéből alakították ki, új főhomlokzattal és előcsarnokkal. A beruházás munkái 2014-ben kezdődtek, a kivitelezésre kiírt legjobb pályázatot a ZÁÉV Építőipari Zrt. nyújtotta be. A beruházás összköltsége 4.6 milliárd forint volt. A beruházás során létrehoztak egy 368 főt befogadó nagytermet, 120 fős kistermet, két próbatermet, kamaratermet, valamint a hozzá kapcsolódó kiszolgáló helyiségeket és öltözőket. Az épületben helyet kapott még egy hangstúdió is, és egy szezontól függetlenül folyamatosan nyitva tartó kávézó. A napjaink legmodernebb technikai elvárásainak megfelelő, kifejezetten táncelőadásokra tervezett épület nagytermében speciális színpadot és mobil nézőteret alakítottak ki, Red Dot Design-díjas székekkel. A tervezők célja kettős volt: egyrészt kiemelni a meglévő ipari műemléképület erényeit, másrészt úgy alakítani át a teret, hogy az megfeleljen a táncszakma szerteágazó jelenlegi és jövőbeli igényeinek is. Az egybefüggő, pillérek nélküli előcsarnok felett kapott helyet a térben lebegő kisterem. A különleges mérnöki megoldásnak köszönhetően a terem csonka kúpként lóg be az előcsarnok fölé: a termet tartó 1500 tonnás vasbeton szerkezethez közel 200 tonna betonacélt építettek be, a tartók geometriáját finoman lekövető fa-álmennyezet pedig 13 ezer darab faelem felhasználásával készült. Fotó forrása: Hlinka Zsolt {igallery id=4799|cid=1011|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

A Közlekedési Múzeum új épülete

A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A kormány döntése értelmében a Közlekedési Múzeum régi városligeti épülete újjáépítését követően a Magyar Innováció Házának ad majd otthont, az ország egyik leglátogatottabb múzeumának számító Közlekedési Múzeum új épületét pedig a volt Északi Járműjavító Dízelcsarnokának bővítésével hozzák létre. A terület közvetlenül kapcsolódik az egykori járműjavító úgynevezett Eiffel-csarnokában már épülő Opera Műhelyházhoz. E két beruházás együttesen Budapest legnagyobb barnamezős kulturális városfejlesztése, amely a mintegy hét hektáron megvalósuló programjával alapvetően változtatja meg a Kőbánya és a belváros közötti jelenlegi rozsdaövezetet, és néhány év alatt új közösségi és kulturális központtá alakul át. A legkorszerűbb kiállítástechnológiával újjáépített üzemcsarnok különleges helytörténeti és építészeti emlék marad, ám ezzel a funkcióváltással véglegesen bekapcsolódik a főváros vérkeringésébe és Budapestet a nemzetközi múzeumi élet élvonalába helyezi. A pozitív változás a környező városrészek felértékelődését is magával hozza, ami hosszú távon előmozdíthatja Kőbánya egészének megújulását. További fontos cél volt, hogy a múzeum ne csak a családoknak szóljon, hanem szakértőknek is - jegyezte meg. Kristin Feireiss azt mondta: a nyertes pályamű egy olyan kiemelkedő alkotás, amely egyesíti egyetlen épületkomplexumon belül a történelmet, a jelent és a jövőt. A szintén zsűritag Pieter Jonckers, a belga nemzeti vasúti múzeum igazgatója úgy fogalmazott: a nyertes terv lenyűgözte őket, "bátorságot mutatott, nyíltságot, ambíciót, becsvágyat, valamint vízióval is rendelkezett". Budapest, Magyarország és a világ megérdemli ezt a múzeumot, amely "elképesztő, lélegzetelállító hely lesz" - jelentette ki. Képek forrása: Diller Scofidio {igallery id=4799|cid=1016|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Miért lelkesedünk 2019-ben?

Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Napról napra szaklapok, dizájnerek és influencerek kínálnak egyedi és a szüntelen megújulás szükségességét hirdető megoldásokat egy-egy felmerülő kérdésben. Egyre erőteljesebb azonban az a réteg, aki pontos célját megfogalmazva nyugalmat és tudatosságot keres a viszonylag gyorsan változó enteriőrtrendek között. 2019-ben azonban az Ambiente dizájner kutatói szerint létezik egy közös nevező, amely a fenntarthatóság – természetközeliség – újrahasznosíthatóság metatrendje lesz. Az Ambiente 2019 három nagyon fontos kategóriára osztott trendjei elsősorban azt mutatták be, hogy a közös nevezővel létrehozott eredmények milyen attraktívak és változatosak lehetnek. 1. Ízléses rezidencia A tökéletes szaktudással, kifogástalan kivitelezéssel, gazdag színekkel, érzéki anyagokkal, tiszta vonalakkal és tökéletes arányokkal létrehozott nyugodt, időtlen elegancia trendje. A kiválasztott kedvenc darabok egyszeri alkotások, pontos célok mentén készültek.Minden kifinomult, elegáns, árnyalt, érzéki, ugyanokkor nem szokványos. A legtöbbet használt anyagok a nemes fák, a bőr, abouclé, a bársony, a velúr és a porcelán. Felületekben pedig a színes üveg, a dombornyomott, csiszolt, strukturáltfa és fémfelületek kapnak központi szerepet. 2. Csendes, nyugodt környezet Természetes, diszkrét, puha, lágy, szemlélődésre hívó, nyugtató enteriőr. Egyszerűen szép környezet, ahol a természetes, egyszerű, egyben hasznos termékek kielégítik a nyugalomra és az őszinteségre vágyók igényeit,a lágy színek pedig hozzájárulnak a stresszmentesített otthonhoz. Az anyagok és a kreativitás tiszteletben tartása mind a tervezés, mind a gyártás során nagy jelentőséggel bír.A természetes alapanyagokatkísérleti modern és hagyományos kézműves technikákkal kombináltan dolgozzák fel. Az enteriőr jellemző textíliái a gyapjú, a selyem, a kender és a vászon, valamint a fa, kő, szalma, agyag és kerámia gyakran az újrahasznosítás eredményei. A környezet fenntartható, innovatív, egyszerű és őszinte.   3. Örömteli enteriőr A stylingnak ezekben az enteriőrökben óriási a szerepe: mint önkifejezés merész színkombinációkkal és a véletlenszerű felfedezés varázsával alkot. A homogenitásnak, egységességnek itt nincs esélye. A dolgok rendezetlen módon keverednek, és játékosan a változatosságot ünneplik kompromisszumtól mentesen és örömtelin. Minden színes, vidám, élénk, gondtalan, merész, kicsit őrült, játékos és spontán. A minták keveréke ugyanolyan szokatlan, mint az anyagok sokfélesége: a botanikai motívumok, a geometriai és a túlméretezett figurák, a vintage nyomatok, illusztratív kárpitok és az innovatívan újrahasznosított műanyagok frissítő és meglepő módon párosulnak.A környezet kreatív, sokoldalú, nem szokványos, illusztrált, virágos, mintás és élénk. Japanstyle szekció Külön figyelemre méltó volt a kiállítás Japanstyle szekciója, amely szokatlan anyagkombinációival, felületeivel szerkesztőségünket levette a lábáról! A japán kultúrából idén bőven töltekezhetett a közönség. Színekben az algaszínek (norizöld), a cseresznyevirág, a cseresznyefa vörösesbarna árnyalatai, az alumíniumszürke, a szénfekete, a yamabuki sárga és a khaki szilvaszín, felületekben a nori alga felületéhez hasonló préselt, fémesen csillogó tört felületek – különösen alumíniumból és papírból – hódítottak és vonultak végig a különböző szekciókon. A kiállítás kiemelt partnere India volt, akik egyedi kézműves technikáikkal készített textiljeikkel, fém és fonott áruival vonzották a látogatókat. A Mi Otthonunk kedvenc dizájnere Pravinsinh Solanki indiai formatervező volt, aki kézműves, ragasztás és illesztés nélküli fából faragott és hasított vállfáival lenyűgözött bennünket! Élmény volt a madarak inspirálta remekműveket kézbe vennünk!   {igallery id=4799|cid=1013|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}