A szerencse fia

A szerencse fia

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Szipál Márton fotóművész az utolsó mohikánok egyike. Kamerája előtt nem kisebb színészóriások pózoltak, mint Margaux Hemingway vagy éppen Clint Eastwood. ő az az ember, akiről oly sokan példát vehetnénk. Könnyed elegancia jellemzi, lélekben pedig örökifjú és örökké vidám. Sajátos filozófiája és életstílusa van, valamint számtalan barátja. Nyitottsága a világra párját ritkító. Évtizedeken át Los Angelesben élt, alkotott és tanított, ám néhány éve hazaköltözött, mert Budapest gyönyörű város, imád itt lakni, és remekül érzi magát.

 

 

Nyüzsgő közegben nőttem fel, és ez az állapot gyerekkorom óta elkísér. Lételemem a barátok és a társaság. Talán ez lehet a magyarázata annak, hogyha egyedül vagyok, két perc múlva a frász tör ki. Apám is pontosan ilyen volt, úgyhogy folyton folyvást igényelte, hogy anyám mellette legyen a műteremben. Debrecenben laktunk egy csodálatos házban, amelynek olyan fafaragásos, aranyozott bejárata volt, amit azóta sem láttam sehol a világon, pedig jó pár helyen megfordultam. Egy egész emeletet béreltünk, ott volt a lakásunk, apám fotóműterme és a laboratórium, ahol a képeket előhívták és nagyították. Ha jól emlékszem, a bérleti díj havi ezer pengő volt. Akkoriban járta az a mondás, hogy „Havi kétszáz pengő fixszel az ember könnyen viccel”. Ennek tükrében érezhető a terület monumentalitása.

 

A lakásunk és a műterem élete a szó szoros értelmében összefolyt. Anyám fantasztikus asszony volt, aki helyt állt mindkét helyen. Isteni volt a kapcsolatunk, nem lehet szavakkal elmondani. Tőle tanultam meg főzni, hogyan kell készíteni a hidegrántást meg a melegrántást. Rettentően fogékony gyerek voltam, és bár évtizedek múltak el úgy, hogy nem főztem, amikor aztán nekiláttam, minden előjött a múltból.
Az, hogy itt hagyjam az országot, hirtelen jött. Akkor már két fotóüzletemet „fel kellett ajánlanom” az államnak, ötvenhatban pedig igencsak érdekesen alakultak az események. Épp egy zsák krumplit vittem fel az emeletre, amikor az egyik barátom megjelent és javasolta, hogy menjünk Amerikába. Letettem a krumplit, felvettem a legjobb zakómat, nyakamba akasztottam a fényképezőgépemet, és már indultunk is. Egyetlen másodpercig nem tétováztam. Először New Yorkba mentünk, mert egy volt iskolatársamat szerettem volna megtalálni, de sajnos nem leltem rá, úgyhogy továbbutaztunk Clivelandbe. Egy társaságban egy idős hölgy azt tanácsolta, hogy adjak fel újsághirdetést, hogy keresem a barátomat. Én csak nevettem rajta, de ő mégis feladta helyettem. Végül szerencse folytán ráakadtam az iskolatársamra, rögvest mentem Los Angelesbe. Szombaton megérkeztem, és hétfőn már dolgoztam is. Én a szerencsében hiszek, és vallom, hogy fontos, hogy társunk legyen az életünk során. A jó múltkorában megkérdezték tőlem, hogy a három közül melyiket választanám: pénz, egészség, szerencse. Én rögtön rávágtam, hogy a szerencsét. Erre döbbenten néztek rám, hogy miért?! Tudjátok hány egészséges milliomos utazott a Titanicon - feleltem.
Szerintem a dolgok egy bizonyos törvény szerint működnek, és minden valaminek a következménye. Nagyon érdekel és szeretem a pszichológiát. Szerintem az élet és a siker legfontosabb része az, hogy beszélgetünk. Megismerünk embereket, tudom, hogy kivel miről lehet dumcsizni, kinek mi a búja, bánata. Érdekes módon, amiket most olvasok különféle tanulmányokban és könyvekben, azokat az anyám hatvan évvel ezelőtt nekem mind elmondta, csak egyszerűbb szavakkal. Hihetetlen, de tudományos munkákból azok a dolgok köszönnek vissza, amiket ő is vallott és tanított.
A velejéig kiélveztem az életet Amerikában. Béreltem egy három emeletes házat, amelyben a legfelső szinten volt a napfényműtermem, pontosan olyan, mint annak idején apámé, hatalmas üvegfallal. Az első emeleten pedig egy fehér stúdiót alakítottam ki, ahol minden, még a képek is fehérek voltak. Isteni partikat rendeztem, egyszer egy barátom meg is jegyezte, hogy Martin, téged Los Angelesben a partijaidról és a remek főztödről mindenki ismer. És igaza volt, mert mindenki ott volt, mozisztárok, tudósok, milliomosok. Hol beszélgethetett egy egyetemi tanár és egy drogdíler - Hát nálam. Imádták a bulijaimat!
Az, hogy visszaköltözöm Magyarországra, ugyanúgy jött, mint ötven évvel ezelőtt a lépcsőházban a zsák krumplival a vállamon az emigrálás gondolata. Míg Los Angelesben három emeleten laktam, itthon arra vágyódtam, hogy egyetlen szobában éljek. Ezt most megvalósítottam. Ez itt én vagyok. Itt élek és dolgozom. A pesti lakásomban a szőnyeg kivételével szinte csak olyan bútorok és berendezési tárgyak vannak, amiket az évtizedek során a barátaimtól kaptam. Minden egyes darabhoz valami kedves emlék kötődik. Néha csak leülök, és nézem a tárgyak csodás kompozícióját.
Eleinte azt mondtam, hogy a lakásomban van a műtermem, de aztán az utóbbi eluralkodott az előbbi felett, úgyhogy most már azt mondom, hogy a műtermemben élek.

Kreatív ötletekre vadászol, érdekelnek a magazinnal kapcsolatos hírek? Csatlakozz a Facebook-közösségünkhöz

 


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Új parkrészek átadása a Városligetben

A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projektnek köszönhetően visszanyerte régi fényét a Városliget egyik legkülönlegesebb növényeit felvonultató, ismeretterjesztő parkeleme, a botanikus kert, amelyet az újranyitásra Mőcsényi Mihályról, a tájrendezés magyarországi oktatásának megalapozójáról neveztek el. A parkrészt a FŐKERT 100 éves jubileuma alkalmából adták át, 1967-ben. A bemutatókertnek szánt területen gyógy- és fűszernövények, konyhakerti növények, szőlő, gyümölcs, egynyári virágok, vízi-, mocsári és sziklakerti növények is helyet kaptak. A kert központi elemeként egy esőkunyhó szolgált, de látványosságai közé tartozott a forrás táplálta csobogós vízrendszer és a pergola a két vízmedencével. A felújítás során az eredeti, a Főkert tervtárában fellelhető 1967-es és 1969-es kertépítészeti tervek, valamint az 1980-as megvalósulási terv nyújtottak segítséget. Így a Mőcsényi Mihály Botanikus Kert területe déli irányban megnőtt, a Királydomb felé eső oldalon, a parki sétány pedig egy fasorral beljebb került. A megújult kert egyik sétányán kialakítottak egy lugast, melyhez kiegészítésképpen kerti tipegős útvonal kapcsolódik, segítve a parkrész bebarangolását. Helyet kapott a területen egy különböző felületekből álló KNEIPP ösvény is, melynek mezítlábas használata javítja az egyensúlyérzéket, jótékony hatással van testtartásunkra. Újra az eredeti nyomvonala mentén kanyarog a területet behálózó, hangulatos patakrendszer, melyet forrás táplál, és visszatértek a nyílt vizeket és a mocsári élővilágot bemutató medencék is. A megújult Mőcsényi Mihály Botanikus kertbe mintegy 335 különböző fajtájú új növényt ültettek el, több mint 35.000 példányszámban. Az esőbeálló leromlott állapotú épülete helyett egy új, modern épület került, mely vendéglátói, kiszolgálói és ismertterjesztői funkciót kapott. Új kutyaparadicsom A városligeti parkfejlesztés második ütemében egy újabb tematikus kutyás élménypark is várja a gazdikat és négylábú kedvenceiket. A mintegy félhektáros új kutyaparadicsomot könnyen megközelíthető helyen, az Ajtósi Dürer sor-Stefánia út kereszteződéséhez közel alakították ki, területét biztonságos kerítés határolja, melyen több, zsilipes rendszerű bejáratot helyeztek el. A parkrész különlegessége, hogy külön elkülönített részt kaptak a kistestű és a nagytestű kutyák, így elkerülhetőek lesznek a konfliktusok, ütközések. A tervezők mindkét részen terepalakulatokkal megmozgatott játéktereket alakítottak ki ügyességi elemekkel, alagutakkal, ugró akadályokkal, szlalom pályákkal. A gazdik és a kutyusok kényelméről kombinált használatú ivókutak és padok gondoskodnak, a terület tisztán tartását pedig több mint egytucat kutyapiszok gyűjtő segíti. Fontos megjegyezni, hogy a Városligetben – néhány elzárt terület kivételével – továbbra is biztosított a szabadon kutyázás lehetősége. Természetesen az új Kutyás élménypark teljes növényzetet újjávarázsolták, a területén 6 új lombos fát ültettek el és több mint tízezer cserjét és évelőt is elhelyeztek, így a Hermina úti „testvéréhez” csatlakozva Budapest egyik leghangulatosabb kutyabarát helye jött létre. Futás a Ligetbe(n) A futás ma már a legnépszerűbb tömegsportok közé tartozik: az országban százezrek, a fővárosban tízezrek húznak naponta futócipőt. Kimondottan nekik készült a Városligeti Futókör. „A Városligeti Sportcentrum őszi átadását követően a park Budapest legsokoldalúbb sporthelyévé vált, melynek kínálata tovább erősödik. Nagy örömünkre szolgál, hogy végre a pesti oldalon is a Margitszigeti futópályához hasonló alternatívát tudunk kínálni, ami ráadásul modern és biztonságos szolgáltatásokkal várja a sportág szerelmeseit. A futókört a következő napokban vehetik birtokba a sportolók” – mondta el Gyorgyevics Benedek. A Városligeti Futókör tervezése során a folyamatosan egyeztettek a budapesti futókat képviselő szervezetekkel, hogy a pálya vonalvezetés, burkolata a sportolók igényei szerint alakítsák ki. Mindezeknek köszönhetően a kiváló minőségű, 2 kilométer hosszúságú, színezett – az izületeket kímélő - rekortán borítású pálya teljes hosszában kivilágított. A fák között kanyargó, rendkívül hangulatos vonalvezetésű pálya belépési pontjainál bemelegítő területeket helyeztek el a sérülések elkerülése végett, a nyomvonal mellett pedig számos ivókút szolgáltatja a frissítőt. A sportolók kényelmét a Városligeti Sportcentrum női, férfi és akadálymentesített öltözői szolgálják. www.ligetbudapest.hu  

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.