Vissza a szülői házba

Vissza a szülői házba

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Benkő László zeneszerző a magyar könnyűzenei élet meghatározó tagja, minden billentyűs hangszer virtuóza. Liszt Ferenc-, Huszka- és Pulitzer-díjas. Nevéhez fűződik az Omega együttes alapítása, amely egykoron elnyerte a Yamaha fesztivál fődíját. Élete fontos része a család és az otthon, amely immár négy évtizede szolgál biztos háttérként.

 

 

Ebben a lakásban nőttem fel, ez volt egykor a szülői otthon. Örömteli szívvel idézem fel a szép gyermekkori emlékeimet. A házban főleg értelmiségiek laktak, kivéve a házmestert, Vasvári bácsit, aki kazánkovács volt. Szigorú, ám nagyon kedves, tisztességes ember hírében állt. Minden reggel fütyörészve söpörte végig a gangot, pontban este tízkor pedig zárta a kaput. Ez a Krisztina körúti ház maga volt a béke szigete. Májusban, amikor kitavaszodott, a házbéli gyerekekkel, köztük lementünk az udvarra, és komoly „grundéletet” éltünk. Madzagból és cipőpasztás dobozból készítettünk magunknak telefont, amely remekül működött. A házi telefon lényege az volt, hogy madzaggal összekötöttük a dobozokat, és ha belebeszéltünk, a zsinór továbbította a hangunkat. Az volt a mi walki-talkink.

 

Emlékszem, az ötvenes évek elején az egyik fölöttünk lévő családot kitelepítették. Szívfacsaró volt, mert alig néhány órát hagytak nekik, hogy összecsomagoljanak. Évekkel később a kisebbik fiú néha-néha visszajött a házba, és sírt. Legnagyobb meglepetésünkre az üres lakásnak rangos lakója lett, Czibor Zoltán labdarúgó személyében. A Czibor családban három gyerek volt, úgyhogy a családfő a saját fiaival együtt bennünket, házbéli srácokat is bepakolt a Tátroplán autójába, és vele mehettünk az edzésekre. Hihetetlen nagy kaland volt. Gyakorta megesett, hogy amikor a válogatott győzelmet aratott, az egész csapat Cziboréknál vigadt. Mivel Vasvári bácsi bezárta a kaput, felhúzták egymást az emeleti teraszra, és ott daloltak. Előfordult, hogy a rendőr felszólította őket, ne hangoskodjanak, és a szóváltás úgy végződött, hogy a főtörzset is felhúzták maguk közé. Ezeket az eseményeket rettentő módon élveztem.
Ahogyan Krisztinaváros, úgy Zamárdi is fontos színtere volt az életemnek, sőt, mind a mai napig az. Emlékezetes nyarakat töltöttem ott kamaszkoromban, és ott ismertem meg a feleségemet is. Ennek idén negyvenöt éve. Miután összeházasodtunk, a Múzeum körútra, majd a Rákóczi útra költöztünk. Közben megszületett a fiúnk, Balázs, és a lányunk, Dóri. Vannak pillanatok, amelyek örökre bevésődnek az ember emlékezetébe. A gyermekeim születése ezek közé a jelentős percek közé tartoznak. Fel-alá járkáltam a szülőszoba előtt, egyik cigarettáról a másikra gyújtottam. Még most is feszült izgalom tölt el, ha rágondolok. De hát igencsak elszaladt az idő, és büszkén mondhatom, hogy már a fiam is átélte az apaság felemelő pillanatait. Amikor megszületett az unokám, Balázs felhívott a kórházból. Nem szólt egyetlen szót sem, csak odatartotta a síró csecsemőhöz a telefont, majd bemondta: Anna vagyok! Anna az idén volt három éves, és nyáron a Balatonon együtt jár az édesapjával horgászni.
Három évtizeden át Pesten laktunk, de a szívem mindig visszahúzott Budára. Sokszor hívtak, hogy költözzünk ki a városból Nagykovácsiba vagy a környékére, ahogyan sok barátom tette, de én nagyon szeretem az első kerületet. Itt megteremtem a visszavonulás nyugalmát, mégis perceken belül eljutok bárhová. Sok ismerősöm, aki kiköltözött a városból, nehézkessé vált, és komoly kalandtúrának éli meg, ha be kell jönnie Pestre. Hat éve nekünk sikerült visszaköltöztünk ebbe a lakásba, ahol felcseperedtem, és a fiamék is itt laknak, egy emelettel alattunk.
A család nagyon fontos az életemben. Az egyetlen támasz. A feleségem csodálatos nő, anya, teljesen más lelki alkat, mint én. Amellett, hogy gyógypedagógus, céltudatos anya, aki mindig szem előtt tartotta a gyerekeink egyéniségét. A családomnak tolerálnia kellett és feldolgozni az én deviáns életmódomat, hogy mindezt ne negatívumként éljék meg.
Érdekes módon, ahogyan a szülői otthon, úgy Zamárdi is végigkíséri az életemet. Volt ott egy kis nyaralónk, amit a család bővülésével évről-évre fejlesztettünk. Végül idén f'ájó szívvel bár, de le kellett bontanunk, újjáépítjük az egészet. A balatoni ház a mi kis nyári rezidenciánk, ahol tavasztól őszig csodás napokat töltünk. A zamárdi telken nem csak a feleségem és én éltünk át felejthetetlen nyarakat, de a gyermekeink is. Most, hál'Istennek, megadatik, hogy az unokánk életének is részévé váljanak ezek a családdal együtt töltött csodálatos nyarak.

Kreatív ötletekre vadászol, érdekelnek a magazinnal kapcsolatos hírek? Csatlakozz a Facebook-közösségünkhöz

 


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Új parkrészek átadása a Városligetben

A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projektnek köszönhetően visszanyerte régi fényét a Városliget egyik legkülönlegesebb növényeit felvonultató, ismeretterjesztő parkeleme, a botanikus kert, amelyet az újranyitásra Mőcsényi Mihályról, a tájrendezés magyarországi oktatásának megalapozójáról neveztek el. A parkrészt a FŐKERT 100 éves jubileuma alkalmából adták át, 1967-ben. A bemutatókertnek szánt területen gyógy- és fűszernövények, konyhakerti növények, szőlő, gyümölcs, egynyári virágok, vízi-, mocsári és sziklakerti növények is helyet kaptak. A kert központi elemeként egy esőkunyhó szolgált, de látványosságai közé tartozott a forrás táplálta csobogós vízrendszer és a pergola a két vízmedencével. A felújítás során az eredeti, a Főkert tervtárában fellelhető 1967-es és 1969-es kertépítészeti tervek, valamint az 1980-as megvalósulási terv nyújtottak segítséget. Így a Mőcsényi Mihály Botanikus Kert területe déli irányban megnőtt, a Királydomb felé eső oldalon, a parki sétány pedig egy fasorral beljebb került. A megújult kert egyik sétányán kialakítottak egy lugast, melyhez kiegészítésképpen kerti tipegős útvonal kapcsolódik, segítve a parkrész bebarangolását. Helyet kapott a területen egy különböző felületekből álló KNEIPP ösvény is, melynek mezítlábas használata javítja az egyensúlyérzéket, jótékony hatással van testtartásunkra. Újra az eredeti nyomvonala mentén kanyarog a területet behálózó, hangulatos patakrendszer, melyet forrás táplál, és visszatértek a nyílt vizeket és a mocsári élővilágot bemutató medencék is. A megújult Mőcsényi Mihály Botanikus kertbe mintegy 335 különböző fajtájú új növényt ültettek el, több mint 35.000 példányszámban. Az esőbeálló leromlott állapotú épülete helyett egy új, modern épület került, mely vendéglátói, kiszolgálói és ismertterjesztői funkciót kapott. Új kutyaparadicsom A városligeti parkfejlesztés második ütemében egy újabb tematikus kutyás élménypark is várja a gazdikat és négylábú kedvenceiket. A mintegy félhektáros új kutyaparadicsomot könnyen megközelíthető helyen, az Ajtósi Dürer sor-Stefánia út kereszteződéséhez közel alakították ki, területét biztonságos kerítés határolja, melyen több, zsilipes rendszerű bejáratot helyeztek el. A parkrész különlegessége, hogy külön elkülönített részt kaptak a kistestű és a nagytestű kutyák, így elkerülhetőek lesznek a konfliktusok, ütközések. A tervezők mindkét részen terepalakulatokkal megmozgatott játéktereket alakítottak ki ügyességi elemekkel, alagutakkal, ugró akadályokkal, szlalom pályákkal. A gazdik és a kutyusok kényelméről kombinált használatú ivókutak és padok gondoskodnak, a terület tisztán tartását pedig több mint egytucat kutyapiszok gyűjtő segíti. Fontos megjegyezni, hogy a Városligetben – néhány elzárt terület kivételével – továbbra is biztosított a szabadon kutyázás lehetősége. Természetesen az új Kutyás élménypark teljes növényzetet újjávarázsolták, a területén 6 új lombos fát ültettek el és több mint tízezer cserjét és évelőt is elhelyeztek, így a Hermina úti „testvéréhez” csatlakozva Budapest egyik leghangulatosabb kutyabarát helye jött létre. Futás a Ligetbe(n) A futás ma már a legnépszerűbb tömegsportok közé tartozik: az országban százezrek, a fővárosban tízezrek húznak naponta futócipőt. Kimondottan nekik készült a Városligeti Futókör. „A Városligeti Sportcentrum őszi átadását követően a park Budapest legsokoldalúbb sporthelyévé vált, melynek kínálata tovább erősödik. Nagy örömünkre szolgál, hogy végre a pesti oldalon is a Margitszigeti futópályához hasonló alternatívát tudunk kínálni, ami ráadásul modern és biztonságos szolgáltatásokkal várja a sportág szerelmeseit. A futókört a következő napokban vehetik birtokba a sportolók” – mondta el Gyorgyevics Benedek. A Városligeti Futókör tervezése során a folyamatosan egyeztettek a budapesti futókat képviselő szervezetekkel, hogy a pálya vonalvezetés, burkolata a sportolók igényei szerint alakítsák ki. Mindezeknek köszönhetően a kiváló minőségű, 2 kilométer hosszúságú, színezett – az izületeket kímélő - rekortán borítású pálya teljes hosszában kivilágított. A fák között kanyargó, rendkívül hangulatos vonalvezetésű pálya belépési pontjainál bemelegítő területeket helyeztek el a sérülések elkerülése végett, a nyomvonal mellett pedig számos ivókút szolgáltatja a frissítőt. A sportolók kényelmét a Városligeti Sportcentrum női, férfi és akadálymentesített öltözői szolgálják. www.ligetbudapest.hu  

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.