Ahol angyalok fogadnak

Ahol angyalok fogadnak

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Történelmünk nagyjai, mítoszok alakjai elevenednek meg aprólékosan kidolgozott, terrakotta szobraiban. Vendéglátónk, Józsa Judit kerámiaszobrász családi hagyományokat folytatva, ám összetéveszthetetlen stílusban alkot. Az, hogy mátkaságban áll az értékekkel, érezhető otthonának különleges, vendégmarasztaló hangulatán is.

 

 

1904-ben a budapesti Stáhly utcai ingatlan tulajdonosának, Jelinek Frigyes bútorkereskedőnek a megbízásából Fodor Gyula építész készített tervet a három emeletes polgári lakóház építésére. A kapun belépve kívülről is sejthető nyugalom fogad bennünket, csendben elindulunk a napjainkra sokat megélt lépcsők fokain. A harmadik emeleti lakás halljába sejtelmes fény árad a lépcsőház kerek, kerubot ábrázoló ólomüveg világítóablakából. Az innen nyíló világos, 36 négyzetméteres nagyszalon - ma nappali - aranymetszésben áll a hallal, a kétoldalt elhelyezkedő kisebb szobák a szalon térhatását hangsúlyozzák. Itt él Józsa Judit.

 

 

A kerámiaszobrász az erdélyi nagyközségben, Korondon nevelkedett. Ortopéd sebésznek készült, így nem meglepő, hogy egészségügyi szakközépiskolát végzett. De az embert a végzete nem kerüli el. Hogy mi volt ez Judit esetében - Józsáék a leghíresebb erdélyi keramikus dinasztia. Édesapja, Józsa János Európa-szerte ismert, sokoldalú művész. Édesanyja immár negyven éve díszíti a kerámiatárgyakat. Vendéglátónk együtt nevelkedett a mesterséggel, a családi házban sajátította el mindazt, ami a korondi agyagművességhez, a hagyományos kerámia ornamentikájához tartozik. - Arra tanítottak, hogy a hagyományokat ápolni, és nem elfelejteni kell, óvjuk népünk gazdag forma- és mintakincsét. Épp ezért őrzök otthonomban megannyi családi ereklyét, barátoktól kapott kincseket, régiségboltokban rám köszönő tárgyakat - vallja a művész. Bár a korondi fazekasmesterséget és a porcelánfestést is megtanulta, szívéhez mégis a domborművek, a szobrok állnak a legközelebb. - Az, hogy térbeli látásom három dimenzióban kiteljesedik, nagyobb kihívást jelent, és én kedvelem a kihívásokat. Judit tiszta szívvel és tiszta forrásból töltekezve - immáron művészettörténészként is - igyekszik hűen megőrizni az utókor számára azokat a kincseket, amelyeket eleink ránk hagytak.

 

De vissza a végzethez! Ahogyan Márai Sándor, ő is hisz abban, hogy a tehetség, az értelem, a műveltség mind-mind kevés ahhoz, hogy valaki művész legyen. Ehhez szükség van a végzetre, s ezt az emberi elme, erő vagy szándék nem befolyásolhatja. Az élet pedig úgy hozta, hogy 1994-ben Magyarországra költözött. Persze erős gyökerekkel lehetetlen a szakadás.

 

Józsa Judit nyitott szemmel és érzékekkel kereste otthonát. - Túl azon az elementáris érzésen, ami az első alkalommal kerített hatalmába - a hazaérkezés békés, ugyanakkor ujjongó élményén -, a lakás kiválasztásában a tágas belső terek játszottak döntő szerepet.

 

A belépőt Gabriel és Szent-Mihály arkangyalok fogadják a hallban, vigyázó tekintetük végigkíséri a látogatót. Egy lebontott görög katolikus templomból származnak. A nappaliban először a puha, versailles-i motívumos gyapjú szőnyeget pillantjuk meg, amelynek lágy tónusai és az ülőgarnitúra semleges színei önzetlenül hagyják érvényesülni a bárpult feletti, kiállításokon kapott rózsák szárított színpompáját. A nappaliban Judit több alkotásában gyönyörködhetünk. A fekete oszlopon Anyaország-Magyarország című kompozíciója került kiemelt helyre. Háziasszonyunk gyűjtőszenvedélyéről pohárgyűjteménye ékes darabjai árulkodnak. És bár a nagyközönség édesapja korondi kerámiáit ismeri leginkább, Judit otthonában az iparművészeti alkotásai - finom porcelán kávéscsészék, paraszt-meisseni tálalókészlet, habán stílusú étkészlet, székely balladákat megörökítő tányérok - idézik a szülői házat, a szülőhazát.

 

A háló bejáratával szemben Bordi András marosvásárhelyi művész zsákvászonra készített krétarajzai fogadnak bennünket, amelyek Tiziano Égi és Földi szerelmét ábrázolják. A hálószobában natúr és mályva árnyalatok dominálnak, körülölelve a szemet gyönyörködtető kincseket: a Szűzanyát és Jézust ábrázoló, 19. század eleji klasszicista szobrokat, Judit gyűjteményének barokkos darabjait, a kis puttókat és a fa laparanyozott éjjeli lámpákat. Apró csodák ejtik rabul a tekintetet: picinyke tűgobelin, az alatta pihenő, szecessziós finomságú Léda a hattyúval, egy kicsinyke brüsszeli csipke, a római Trevi-kút egy apró részlete, szenteltvíz-tartók, Petrás Mária finom vonalú keresztje. Mindezeket koronázza az ágy felett látható, kézi csomózású szőnyeg, s egy kereszt az Ecseriről. A háló rubinüveg burás rokokó lámpája csodás módon megmaradt épségben. Párja a nappaliban egy erdélyi kúriából való öntöttvas csillár, valamikor régen még petróleummal világított.
Az egykor úri szoba ma műterem, sarkában az éppen működő kemence, a korongpadon a honfoglaló magyarok szobrai. Fölöttük Judit gyűjteményének kedvenc darabjai, a 15-17. századi erdélyi kályhacsempeszemek - néhány újabb darabbal kiegészítve. A műteremből visszanézve szembeötlenek az ajtónyílások eredeti, fából készült reneszánsz, illetve barokk stukkói.
A fürdőszoba homok-bézs árnyalata Judit kedvenc színvilágát idézi. A burkolat kiválasztásánál - a műtermi funkció miatt is - házigazdánk a magas hőfokon égetett, mázas lapok mellett döntött. A kád formája sem véletlen, hiszen a kagylógyűjteménynek helyet adó polcok kannelúrázott korinthoszi oszlopai igényelték a kissé régies formát. Ezt a hangulatot tükrözik a csaptelepek is. A fürdőszoba - praktikus okok miatt - a műteremből és a hallból is megközelíthető.
A fotózás végeztével újra a hallban vagyunk. Jólesik a tea a nagymamától örökölt parasztlámpa fénye alatt, a barokk asztalkánál. Látnivaló itt is van bőven: a falon a székely balladákat megjelenítő porcelán tányérok, rajzok, plakettek, csíksomlyói panorámát ábrázoló fénykép…

Nem véletlen, hogy amikor átléptük a lakás küszöbét, rögvest otthon éreztük magunkat. Szobáról szobára járva sugárzik a vendégre Judit lelkének, szívének minden melege.

Névjegy
Bajnok Tímea lakberendező
A Kereskedelmi és Vendéglátóipari Főiskola diplomájával a zsebében lett a fürdőszoba-felszerelések, padló- és falburkolatok szerelmese. Ez a felfedezés erősítette meg benne a lakberendezői iskola elvégzésének gondolatát. A kereskedelmi és az alkotói véna eme szerencsés találkozásából olyan értékesítési és művészi koncepció született, amely új fényben mutatja be a lakberendezés folyamatát. Egyre több megrendelő igényli ugyanis azt a fajta segítséget, amellyel megteremthető a színek és formák összhangja, megfelelő színvonalú használhatóság és minőség mellett. Ezért készülnek minden esetben egyedi tervek, és ezért van az a különös figyelem, amellyel az országban kapható termékek közül a legmegfelelőbbet ajánlják a megrendelőknek. Így lesz a fürdőszoba a mindennapi újjászületés, feltöltődés színtere.

Aki a nívót garantálta
Fürdőszoba & Lakberendezés
Linea 2000 Piú Kft.
1085 Budapest, József krt. 26.
Tel.: 1/210 3653, 1/210 3714
Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Kreatív ötletekre vadászol, érdekelnek a magazinnal kapcsolatos hírek? Csatlakozz a Facebook-közösségünkhöz

 


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Átadták a Nemzeti Táncszínházat

Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. A Nemzeti Táncszínház a hazai táncszíntér legfontosabb központjaként 2001 óta szolgálja a magyar kultúrát, befogadó színházként az intézmény közel negyven magyar, professzionális társulattal dolgozik együtt. A néptáncon át a klasszikus balettig, a társas tánctól a kortárs táncon keresztül az interaktív gyermekelőadásokig, műfaji sokszínűséggel kívánja fenntartani a táncszínházba járó közönség érdeklődését. Évente közel 300 előadást mutatnak be, hazai előadásaik éves nézőszáma megközelíti a százezer főt. A közel hétezer négyzetméteres Nemzeti Táncszínházat ZDA Zoboki Építésziroda tervei alapján a Millenáris Park E épületében, a volt GANZ művek egykori ipari épületéből alakították ki, új főhomlokzattal és előcsarnokkal. A beruházás munkái 2014-ben kezdődtek, a kivitelezésre kiírt legjobb pályázatot a ZÁÉV Építőipari Zrt. nyújtotta be. A beruházás összköltsége 4.6 milliárd forint volt. A beruházás során létrehoztak egy 368 főt befogadó nagytermet, 120 fős kistermet, két próbatermet, kamaratermet, valamint a hozzá kapcsolódó kiszolgáló helyiségeket és öltözőket. Az épületben helyet kapott még egy hangstúdió is, és egy szezontól függetlenül folyamatosan nyitva tartó kávézó. A napjaink legmodernebb technikai elvárásainak megfelelő, kifejezetten táncelőadásokra tervezett épület nagytermében speciális színpadot és mobil nézőteret alakítottak ki, Red Dot Design-díjas székekkel. A tervezők célja kettős volt: egyrészt kiemelni a meglévő ipari műemléképület erényeit, másrészt úgy alakítani át a teret, hogy az megfeleljen a táncszakma szerteágazó jelenlegi és jövőbeli igényeinek is. Az egybefüggő, pillérek nélküli előcsarnok felett kapott helyet a térben lebegő kisterem. A különleges mérnöki megoldásnak köszönhetően a terem csonka kúpként lóg be az előcsarnok fölé: a termet tartó 1500 tonnás vasbeton szerkezethez közel 200 tonna betonacélt építettek be, a tartók geometriáját finoman lekövető fa-álmennyezet pedig 13 ezer darab faelem felhasználásával készült. Fotó forrása: Hlinka Zsolt {igallery id=4799|cid=1011|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

A Közlekedési Múzeum új épülete

A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A kormány döntése értelmében a Közlekedési Múzeum régi városligeti épülete újjáépítését követően a Magyar Innováció Házának ad majd otthont, az ország egyik leglátogatottabb múzeumának számító Közlekedési Múzeum új épületét pedig a volt Északi Járműjavító Dízelcsarnokának bővítésével hozzák létre. A terület közvetlenül kapcsolódik az egykori járműjavító úgynevezett Eiffel-csarnokában már épülő Opera Műhelyházhoz. E két beruházás együttesen Budapest legnagyobb barnamezős kulturális városfejlesztése, amely a mintegy hét hektáron megvalósuló programjával alapvetően változtatja meg a Kőbánya és a belváros közötti jelenlegi rozsdaövezetet, és néhány év alatt új közösségi és kulturális központtá alakul át. A legkorszerűbb kiállítástechnológiával újjáépített üzemcsarnok különleges helytörténeti és építészeti emlék marad, ám ezzel a funkcióváltással véglegesen bekapcsolódik a főváros vérkeringésébe és Budapestet a nemzetközi múzeumi élet élvonalába helyezi. A pozitív változás a környező városrészek felértékelődését is magával hozza, ami hosszú távon előmozdíthatja Kőbánya egészének megújulását. További fontos cél volt, hogy a múzeum ne csak a családoknak szóljon, hanem szakértőknek is - jegyezte meg. Kristin Feireiss azt mondta: a nyertes pályamű egy olyan kiemelkedő alkotás, amely egyesíti egyetlen épületkomplexumon belül a történelmet, a jelent és a jövőt. A szintén zsűritag Pieter Jonckers, a belga nemzeti vasúti múzeum igazgatója úgy fogalmazott: a nyertes terv lenyűgözte őket, "bátorságot mutatott, nyíltságot, ambíciót, becsvágyat, valamint vízióval is rendelkezett". Budapest, Magyarország és a világ megérdemli ezt a múzeumot, amely "elképesztő, lélegzetelállító hely lesz" - jelentette ki. Képek forrása: Diller Scofidio {igallery id=4799|cid=1016|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Miért lelkesedünk 2019-ben?

Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Napról napra szaklapok, dizájnerek és influencerek kínálnak egyedi és a szüntelen megújulás szükségességét hirdető megoldásokat egy-egy felmerülő kérdésben. Egyre erőteljesebb azonban az a réteg, aki pontos célját megfogalmazva nyugalmat és tudatosságot keres a viszonylag gyorsan változó enteriőrtrendek között. 2019-ben azonban az Ambiente dizájner kutatói szerint létezik egy közös nevező, amely a fenntarthatóság – természetközeliség – újrahasznosíthatóság metatrendje lesz. Az Ambiente 2019 három nagyon fontos kategóriára osztott trendjei elsősorban azt mutatták be, hogy a közös nevezővel létrehozott eredmények milyen attraktívak és változatosak lehetnek. 1. Ízléses rezidencia A tökéletes szaktudással, kifogástalan kivitelezéssel, gazdag színekkel, érzéki anyagokkal, tiszta vonalakkal és tökéletes arányokkal létrehozott nyugodt, időtlen elegancia trendje. A kiválasztott kedvenc darabok egyszeri alkotások, pontos célok mentén készültek.Minden kifinomult, elegáns, árnyalt, érzéki, ugyanokkor nem szokványos. A legtöbbet használt anyagok a nemes fák, a bőr, abouclé, a bársony, a velúr és a porcelán. Felületekben pedig a színes üveg, a dombornyomott, csiszolt, strukturáltfa és fémfelületek kapnak központi szerepet. 2. Csendes, nyugodt környezet Természetes, diszkrét, puha, lágy, szemlélődésre hívó, nyugtató enteriőr. Egyszerűen szép környezet, ahol a természetes, egyszerű, egyben hasznos termékek kielégítik a nyugalomra és az őszinteségre vágyók igényeit,a lágy színek pedig hozzájárulnak a stresszmentesített otthonhoz. Az anyagok és a kreativitás tiszteletben tartása mind a tervezés, mind a gyártás során nagy jelentőséggel bír.A természetes alapanyagokatkísérleti modern és hagyományos kézműves technikákkal kombináltan dolgozzák fel. Az enteriőr jellemző textíliái a gyapjú, a selyem, a kender és a vászon, valamint a fa, kő, szalma, agyag és kerámia gyakran az újrahasznosítás eredményei. A környezet fenntartható, innovatív, egyszerű és őszinte.   3. Örömteli enteriőr A stylingnak ezekben az enteriőrökben óriási a szerepe: mint önkifejezés merész színkombinációkkal és a véletlenszerű felfedezés varázsával alkot. A homogenitásnak, egységességnek itt nincs esélye. A dolgok rendezetlen módon keverednek, és játékosan a változatosságot ünneplik kompromisszumtól mentesen és örömtelin. Minden színes, vidám, élénk, gondtalan, merész, kicsit őrült, játékos és spontán. A minták keveréke ugyanolyan szokatlan, mint az anyagok sokfélesége: a botanikai motívumok, a geometriai és a túlméretezett figurák, a vintage nyomatok, illusztratív kárpitok és az innovatívan újrahasznosított műanyagok frissítő és meglepő módon párosulnak.A környezet kreatív, sokoldalú, nem szokványos, illusztrált, virágos, mintás és élénk. Japanstyle szekció Külön figyelemre méltó volt a kiállítás Japanstyle szekciója, amely szokatlan anyagkombinációival, felületeivel szerkesztőségünket levette a lábáról! A japán kultúrából idén bőven töltekezhetett a közönség. Színekben az algaszínek (norizöld), a cseresznyevirág, a cseresznyefa vörösesbarna árnyalatai, az alumíniumszürke, a szénfekete, a yamabuki sárga és a khaki szilvaszín, felületekben a nori alga felületéhez hasonló préselt, fémesen csillogó tört felületek – különösen alumíniumból és papírból – hódítottak és vonultak végig a különböző szekciókon. A kiállítás kiemelt partnere India volt, akik egyedi kézműves technikáikkal készített textiljeikkel, fém és fonott áruival vonzották a látogatókat. A Mi Otthonunk kedvenc dizájnere Pravinsinh Solanki indiai formatervező volt, aki kézműves, ragasztás és illesztés nélküli fából faragott és hasított vállfáival lenyűgözött bennünket! Élmény volt a madarak inspirálta remekműveket kézbe vennünk!   {igallery id=4799|cid=1013|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}