Napfürdőzés

Napfürdőzés

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Bárdos Andrással, a tv2 híradójának népszerű műsorvezetőjével szinte minden nap találkozunk a képernyőn. Már-már családtagként van jelen a mi otthonunkban. Nemhiába sokan érzik őt kedves ismerősnek, és akarva-akaratlanul régi barátként köszönnek rá az utcán. Ismerjük, mégis keveset tudunk róla.

 

 

Ifjonti koromban sokféle vágyam volt arról, hogy milyen lesz majd az otthonom. Amikor Márquezt és más dél-amerikai írók könyveit olvastam, elképzeltem egy hacienda jellegű házat, amelynek a földszinti része négy oldalról körülölel egy udvart. Egy ilyen fehér színű ház volt az egyik nagy vágyam. Arról is pontos elképzelésem van, hogy milyen dolgozószobát szeretnék. A legjobban így tudnám leírni: angol vidéki kastélyokban látható tipikus dolgozószoba, mahagóni árnyalatú, finom tapintású bőrfotelekkel, körös-körül könyvespolccal. Ilyenre vágyom, amióta élek…

 

A könyvek nagyon fontosak számomra. A tárgyakat nem igazán szeretem, mert úgy érzem, elhatalmasodnak rajtam. Édesanyámtól néha kapok egy-egy, az ő fiatal korából való dolgot, ezüst pénzérmét, táncrendet… Rendszerint évente-kétévente ad nekem valamit az általa őrzött kis „kincsek” közül. Ezeket elteszem, és nagy becsben tartom, de semmi más tárgyhoz nem ragaszkodom, a könyveimet kivéve.

Úgy tízezer könyvem van, amelyek a padlótól a plafonig teljesen beterítik a lakást. A kortárs irodalom és zene vonz leginkább. Gyűjteményem becses darabja egy ezerkilencszázhetvenhatos aprócska verseskönyv, amelyet talán gyermekkoromban kaphattam, még Szegeden…
Nyolcéves koromig ott éltünk, aztán költöztünk csak Pestre, a Városligetbe. Egy másfél szobás kis lakásban nőttem fel, tipikus hatvanas évekbeli bútorok és szőnyegek között. De hát akkoriban az volt a természetes. Visszagondolva nem a meleg otthonosság emléke fészkelte be magát a lelkembe, amelyről oly sok regényben olvastam. Nincs bennem nosztalgia, szerető, de nem babusgató családban cseperedtem.
Az első önálló otthonom egy huszonhét négyzetméteres, harmadik emeleti kis lakás volt a Stefánián. Tizenkilenc éves voltam, és egyáltalán nem vágytam arra, hogy elköltözzem a szüleimtől, de ők úgy döntöttek, hogy ideje „kirepülnöm”. Úgy érezték, hogy erre van szükségem, én viszont a lelkem mélyén úgy éltem meg, hogy elzavartak otthonról. Holott egyáltalán nem erről volt szó.
Nem vagyok nagy lakberendező, úgyhogy ezt a feladatot az elmúlt évtizedekben a nők oldották meg helyettem, én pedig hagytam. Számomra a lakásnak az a lényege, hogy azt a néhány tevékenységet, amit otthon folytatunk, kényelemben tudjuk tenni. A jelenlegi lakásunkat a feleségemmel, Máté Krisztinával együtt választottuk. Õ világ életében lakberendező szeretett volna lenni, úgyhogy a lakás berendezésekor kiélhette az ambícióit.
Csupán két kritériumom volt az új otthonunkkal kapcsolatban. Az egyik, hogy legyen egy kis dolgozószobám, a másik, hogy a nappaliban kapjon helyet egy jókora televízió, amelyen a meccseket nézhetem. Az otthonunk berendezése abszolút modern, csupán egy régi bútordarab van benne, egy kanapé, ami a feleségem szüleié volt. Azon szoktam heverészve olvasgatni. A gyermekeimet kivéve másnak tabu ez a fekhely.
Az első házasságomból egy fiam és egy kislányom, a jelenlegiből is kettő gyermekem született. A legnagyobb tizenöt éves, a legkisebb pedig hathónapos, úgyhogy nálunk állandó a ricsaj és a jövés-menés. Érdekes módon tizenöt évvel ezelőtt más apa voltam, mint most. Akkoriban, valahogy feladatként éltem meg a gyermekekkel való foglalkozást, és ha én vigyáztam rájuk, mindig lassan telt az idő. Talán, mert fiatalabb voltam, izgalmasabbnak láttam a világot, és jobban elvágytam otthonról. Most viszont mindig úgy megyek el otthonról, hogy azt érzem: jaj, de szívesen játszanék még a kislányommal! Úgy tűnik, mostanra megértem az apaszerepre. Sokkal türelmesebb vagyok, nem tiltom őket semmitől, inkább elmagyarázom nekik, hogy minek mi lehet a következménye. Nem hiszek a nevelésben, sokkal inkább abban, hogy a mintának, persze a jó mintának van ereje. És ha a gyermekeim azt látják, hogy könyvek között élek, az olyan hatás, ami nyomot hagy bennük.
Születésnapok és ünnepek alkalmával rendszeresen összejövünk a szüleimmel és a bátyámékkal, amolyan igazi családi ebédre. Mivel a testvéremnek kettő, nekem pedig négy gyermekem van, úgy gondolom, egy-két generáció, és már igazi nagycsalád leszünk.
Mindemellett nagyon fontos, hogy néha egyedül legyek a könyveim, lemezeim, filmjeim között. Unatkozni csak másokkal tudok, egyedül soha. Ha engem békén hagynak, azonnal elönt a boldogság. Megteremtődik bennem egyfajta belső harmónia, és azt az utolsó cseppig élvezem.
Ilyen „harmóniafürdő” a napozás, mert akkor egyszerűen nem kell semmit sem csinálni. Érdekes módon azt valahogy elfogadja a társadalom, hogy az ember nem csinál semmit, hisz napozik, de azt, hogy otthon ül, és nem csinál semmit…
Szóval több okból is jó dolog a napfürdő.

Kreatív ötletekre vadászol, érdekelnek a magazinnal kapcsolatos hírek? Csatlakozz a Facebook-közösségünkhöz

 


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Átadták a Nemzeti Táncszínházat

Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. A Nemzeti Táncszínház a hazai táncszíntér legfontosabb központjaként 2001 óta szolgálja a magyar kultúrát, befogadó színházként az intézmény közel negyven magyar, professzionális társulattal dolgozik együtt. A néptáncon át a klasszikus balettig, a társas tánctól a kortárs táncon keresztül az interaktív gyermekelőadásokig, műfaji sokszínűséggel kívánja fenntartani a táncszínházba járó közönség érdeklődését. Évente közel 300 előadást mutatnak be, hazai előadásaik éves nézőszáma megközelíti a százezer főt. A közel hétezer négyzetméteres Nemzeti Táncszínházat ZDA Zoboki Építésziroda tervei alapján a Millenáris Park E épületében, a volt GANZ művek egykori ipari épületéből alakították ki, új főhomlokzattal és előcsarnokkal. A beruházás munkái 2014-ben kezdődtek, a kivitelezésre kiírt legjobb pályázatot a ZÁÉV Építőipari Zrt. nyújtotta be. A beruházás összköltsége 4.6 milliárd forint volt. A beruházás során létrehoztak egy 368 főt befogadó nagytermet, 120 fős kistermet, két próbatermet, kamaratermet, valamint a hozzá kapcsolódó kiszolgáló helyiségeket és öltözőket. Az épületben helyet kapott még egy hangstúdió is, és egy szezontól függetlenül folyamatosan nyitva tartó kávézó. A napjaink legmodernebb technikai elvárásainak megfelelő, kifejezetten táncelőadásokra tervezett épület nagytermében speciális színpadot és mobil nézőteret alakítottak ki, Red Dot Design-díjas székekkel. A tervezők célja kettős volt: egyrészt kiemelni a meglévő ipari műemléképület erényeit, másrészt úgy alakítani át a teret, hogy az megfeleljen a táncszakma szerteágazó jelenlegi és jövőbeli igényeinek is. Az egybefüggő, pillérek nélküli előcsarnok felett kapott helyet a térben lebegő kisterem. A különleges mérnöki megoldásnak köszönhetően a terem csonka kúpként lóg be az előcsarnok fölé: a termet tartó 1500 tonnás vasbeton szerkezethez közel 200 tonna betonacélt építettek be, a tartók geometriáját finoman lekövető fa-álmennyezet pedig 13 ezer darab faelem felhasználásával készült. Fotó forrása: Hlinka Zsolt {igallery id=4799|cid=1011|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

A Közlekedési Múzeum új épülete

A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A kormány döntése értelmében a Közlekedési Múzeum régi városligeti épülete újjáépítését követően a Magyar Innováció Házának ad majd otthont, az ország egyik leglátogatottabb múzeumának számító Közlekedési Múzeum új épületét pedig a volt Északi Járműjavító Dízelcsarnokának bővítésével hozzák létre. A terület közvetlenül kapcsolódik az egykori járműjavító úgynevezett Eiffel-csarnokában már épülő Opera Műhelyházhoz. E két beruházás együttesen Budapest legnagyobb barnamezős kulturális városfejlesztése, amely a mintegy hét hektáron megvalósuló programjával alapvetően változtatja meg a Kőbánya és a belváros közötti jelenlegi rozsdaövezetet, és néhány év alatt új közösségi és kulturális központtá alakul át. A legkorszerűbb kiállítástechnológiával újjáépített üzemcsarnok különleges helytörténeti és építészeti emlék marad, ám ezzel a funkcióváltással véglegesen bekapcsolódik a főváros vérkeringésébe és Budapestet a nemzetközi múzeumi élet élvonalába helyezi. A pozitív változás a környező városrészek felértékelődését is magával hozza, ami hosszú távon előmozdíthatja Kőbánya egészének megújulását. További fontos cél volt, hogy a múzeum ne csak a családoknak szóljon, hanem szakértőknek is - jegyezte meg. Kristin Feireiss azt mondta: a nyertes pályamű egy olyan kiemelkedő alkotás, amely egyesíti egyetlen épületkomplexumon belül a történelmet, a jelent és a jövőt. A szintén zsűritag Pieter Jonckers, a belga nemzeti vasúti múzeum igazgatója úgy fogalmazott: a nyertes terv lenyűgözte őket, "bátorságot mutatott, nyíltságot, ambíciót, becsvágyat, valamint vízióval is rendelkezett". Budapest, Magyarország és a világ megérdemli ezt a múzeumot, amely "elképesztő, lélegzetelállító hely lesz" - jelentette ki. Képek forrása: Diller Scofidio {igallery id=4799|cid=1016|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Miért lelkesedünk 2019-ben?

Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Napról napra szaklapok, dizájnerek és influencerek kínálnak egyedi és a szüntelen megújulás szükségességét hirdető megoldásokat egy-egy felmerülő kérdésben. Egyre erőteljesebb azonban az a réteg, aki pontos célját megfogalmazva nyugalmat és tudatosságot keres a viszonylag gyorsan változó enteriőrtrendek között. 2019-ben azonban az Ambiente dizájner kutatói szerint létezik egy közös nevező, amely a fenntarthatóság – természetközeliség – újrahasznosíthatóság metatrendje lesz. Az Ambiente 2019 három nagyon fontos kategóriára osztott trendjei elsősorban azt mutatták be, hogy a közös nevezővel létrehozott eredmények milyen attraktívak és változatosak lehetnek. 1. Ízléses rezidencia A tökéletes szaktudással, kifogástalan kivitelezéssel, gazdag színekkel, érzéki anyagokkal, tiszta vonalakkal és tökéletes arányokkal létrehozott nyugodt, időtlen elegancia trendje. A kiválasztott kedvenc darabok egyszeri alkotások, pontos célok mentén készültek.Minden kifinomult, elegáns, árnyalt, érzéki, ugyanokkor nem szokványos. A legtöbbet használt anyagok a nemes fák, a bőr, abouclé, a bársony, a velúr és a porcelán. Felületekben pedig a színes üveg, a dombornyomott, csiszolt, strukturáltfa és fémfelületek kapnak központi szerepet. 2. Csendes, nyugodt környezet Természetes, diszkrét, puha, lágy, szemlélődésre hívó, nyugtató enteriőr. Egyszerűen szép környezet, ahol a természetes, egyszerű, egyben hasznos termékek kielégítik a nyugalomra és az őszinteségre vágyók igényeit,a lágy színek pedig hozzájárulnak a stresszmentesített otthonhoz. Az anyagok és a kreativitás tiszteletben tartása mind a tervezés, mind a gyártás során nagy jelentőséggel bír.A természetes alapanyagokatkísérleti modern és hagyományos kézműves technikákkal kombináltan dolgozzák fel. Az enteriőr jellemző textíliái a gyapjú, a selyem, a kender és a vászon, valamint a fa, kő, szalma, agyag és kerámia gyakran az újrahasznosítás eredményei. A környezet fenntartható, innovatív, egyszerű és őszinte.   3. Örömteli enteriőr A stylingnak ezekben az enteriőrökben óriási a szerepe: mint önkifejezés merész színkombinációkkal és a véletlenszerű felfedezés varázsával alkot. A homogenitásnak, egységességnek itt nincs esélye. A dolgok rendezetlen módon keverednek, és játékosan a változatosságot ünneplik kompromisszumtól mentesen és örömtelin. Minden színes, vidám, élénk, gondtalan, merész, kicsit őrült, játékos és spontán. A minták keveréke ugyanolyan szokatlan, mint az anyagok sokfélesége: a botanikai motívumok, a geometriai és a túlméretezett figurák, a vintage nyomatok, illusztratív kárpitok és az innovatívan újrahasznosított műanyagok frissítő és meglepő módon párosulnak.A környezet kreatív, sokoldalú, nem szokványos, illusztrált, virágos, mintás és élénk. Japanstyle szekció Külön figyelemre méltó volt a kiállítás Japanstyle szekciója, amely szokatlan anyagkombinációival, felületeivel szerkesztőségünket levette a lábáról! A japán kultúrából idén bőven töltekezhetett a közönség. Színekben az algaszínek (norizöld), a cseresznyevirág, a cseresznyefa vörösesbarna árnyalatai, az alumíniumszürke, a szénfekete, a yamabuki sárga és a khaki szilvaszín, felületekben a nori alga felületéhez hasonló préselt, fémesen csillogó tört felületek – különösen alumíniumból és papírból – hódítottak és vonultak végig a különböző szekciókon. A kiállítás kiemelt partnere India volt, akik egyedi kézműves technikáikkal készített textiljeikkel, fém és fonott áruival vonzották a látogatókat. A Mi Otthonunk kedvenc dizájnere Pravinsinh Solanki indiai formatervező volt, aki kézműves, ragasztás és illesztés nélküli fából faragott és hasított vállfáival lenyűgözött bennünket! Élmény volt a madarak inspirálta remekműveket kézbe vennünk!   {igallery id=4799|cid=1013|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}