Ahová jó hazajönni

Ahová jó hazajönni

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Dr. Finta József Príma Primissima-díjas építész. Számos díjazott középület tervezése fűződik a nevéhez, mint a Westend City Center, a Hotel Kempinski, a Bank Center, a hajdani Fórum Hotel és a Duna Szálló, a mai Marriott. Kimagasló tehetségű, mély lelkületű ember, olyan, akinek értékrendje a klasszikus polgári lét alapjain nyugszik. Ez a harmónia otthonában is érződik, ahol feleségével együtt fogadott bennünket.

 

 

Nagycsaládban születtem. Miután édesapám első felesége meghalt, elvette édesanyámat. A legfiatalabb nővérem tizenöt esztendős volt, a legidősebb pedig majdnem édesanyámmal egyidős. Apu a kolozsvári Református Gimnáziumban tanított, otthonunkat az iskola szomszédságában, egy ezerhétszázas évek végén épült ház tanári lakása jelentette. Mindig nagy élet zajlott a falak között, mivel az édesanyám családjában cseperedő öt lány és egy fiú sok időt töltött nálunk.

 

A nagynénéim és a nővéreim híresen szépek voltak Kalotaszegen. Még olyan kicsi voltam, hogy az ablakpárkányt csak sámliról értem fel, de gyakorta megesett, hogy felmásztam rá, álldogáltam az ablakban, és büszke voltam rá, hogy a diákok engem néznek. Természetesen nem engem csodáltak, hanem valamelyik nővéremet, aki épp mögöttem állt.
Életem első hat esztendejéhez csodás érzések kötődnek. Mérhetetlen szeretet és festői környezet vett körül Kolozsvárott. A ház mögött volt egy kis kertünk. Édesapám faluról, Aranyosszék széléről származott, imádott kertészkedni. Tucatnyi fát ültetett, kedvenc körtefáját pedig minden nap megnézte. Nyaranta két hónapot a nagyszüleimnél töltöttem, Váralmáson. Óriási kertjük volt, gesztenyefákkal, a gazdasági udvarban csűrrel és gémeskúttal. Váralmáson akkoriban még zsindelyes és szalmatetős házak álltak, s hatalmas csűrök. Mesevilág volt ez nekem.
Amikor Magyarországhoz visszacsatolták Észak-Erdélyt, Nagy-váradra költöztünk. Édesapám ott alapított egy református leány-gimnáziumot. Idilli életet éltünk, de akkor már küszöbön volt a háború. Gyermekfejjel nem sokat éreztem az egészből, csupán nem értettem, hogy édesanyám miért ültet a kertünkbe zöldséget, holott azelőtt a piacra járt vásárolni. Ezerkilencszáznegyvennégy őszén az utolsó teherautóval jöttünk el Nagyváradról. A szüleim felpakolták minden értékünket egy taligára, én meg a kedvenc mackómat szorongattam a kezemben. Iszonyatos volt az egész! Sokezer ember tolongott, hogy felférjenek a kocsikra, eközben mellettünk vonultak vissza a magyar és német katonák, folyamatosan dörögtek a fegyverek. Sírtam a rémülettől. Az egyik teherautó sofőrje azt mondta, hogy nagyon hasonlítok a kislányára, amit kikértem volna magamnak, de akkor jól jött. Így aztán anyámat és engem beültetett maga mellé a vezetőfülkébe, apu pedig fekete kabátban és kalapban felült a teherautó sárhányójára. Csupán a mackómat, a kekszesdobozt, a családi fotóalbumot és az iratainkat vittük magunkkal. A kis taligát a szerény családi ezüsttel hátrahagytuk. Az erdélyi életünkből csak a mackó maradt meg. A háború elől menekültünk el, azt gondoltuk, hogy Budapesten átvészeljük a viszontagságokat - hallatlan érzékkel a Citadella alá költöztünk. Egy régi villában kaptunk egy szobát, ahol meghúzhattuk magunkat. A család másik része a tizenegyedik kerületben kapott lakást, ahová mi is költöztünk az ostrom után. Az az otthon már nem volt igazi otthon. Édesanyám nagyon korán meghalt, egyedül maradtunk apámmal. Õ nem tudott itt gyökeret ereszteni, és szomorú emberré vált, én azonban pillanatok alatt beilleszkedtem az itteni életbe. A református gimnáziumban nagyon jó alapokat kaptam.
Először kormányzó akartam lenni, a Horthy fehér lova miatt, de hamar rájöttem, hogy az nem kifizetődő. Hatéves koromban már rajzoltam és verseket írtam. Akkor grafikusnak, festőnek készültem. Amikor eljött a pályaválasztás ideje, apám javasolta, hogy ne művészpályát válasszak, így lettem végül építész. Egyéb nagy munkáim mellett ez idáig csupán három családi házat terveztem, mert egy otthont megtervezni teljesen más feladat, mint egy középületet. Utóbbi sokkal komplikáltabb és hosszadalmasabb. Nemritkán száz ember munkáját kell koordinálni, ami fárasztó munka.
Egyetlen dolog van, ami kikapcsol, az utazás: Velence, Firenze, Róma megdobogtatják a szívemet. Mindig viszek magammal egy füzetet, és útközben rajzolok. Öt-tíz perces kis rajzok ezek, amelyekből három könyv született. Mire egy épület megvalósul, az gyakran öt-hat év. Így aztán az első vázlattól számítva a siker sokáig várat magára. Ezek a rajzok azért is fontosak számomra, mert olyan sikerélményt adnak, amelyek begyógyítják az építész - és az életem - sebeit.
Három dolog van, ami meghatározó az ember életében. Az első a gyerekkorban kapott alapok és szeretet, a második, hogy olyan szakmát válasszon, ami a hobbija is egyben, a harmadik pedig, hogy legyen mellette egy társ. A feleségem az enyémhez nagyon hasonló családból származik, így az értékítéletünk és a világról alkotott képünk megegyezik. Közös otthonunk teljesen más világ, mint amiket tervezek. Talán az elveszett múltba visszavágyó igazi otthon, egy kuckó, ahová nagyon jó hazajönni.

Kreatív ötletekre vadászol, érdekelnek a magazinnal kapcsolatos hírek? Csatlakozz a Facebook-közösségünkhöz

 


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Átadták a fertődi Esterházy-kastély nyugati szárnyát

2021. július 21-től látogathatók a fertődi Esterházy-kastély nyugati szárnyának kastélyterei, amelyet a hétvégén adtak át. A fertődi Esterházy-kastély nyugati szárnyának tereiben látható kiállításokhoz hasonló méretű és rangú kastélyfelújítás a kastély újjáéledése óta nem volt. 2021. július 21-től látogathatók a fertődi Esterházy-kastély nyugati szárnyának kastélyterei, amelyet a hétvégén adtak át. A fertődi Esterházy-kastély nyugati szárnyának tereiben látható kiállításokhoz hasonló méretű és rangú kastélyfelújítás a kastély újjáéledése óta nem volt. A fertődi Esterházy-kastély patkó alakú főépületének emeletes nyugati szárnyában egykor az Esterházyakkal rokon családok lakosztályai sorakoztak, illetve a főbejáratig futó földszintes térsorral (nyugati patkó) összekapcsolva néhány inasszoba mellett itt kaptak helyet a különböző hercegi gyűjtemények, például a könyvtár és a porcelán gyűjtemény. A szárnyból nyugat felé húzódó hosszú, nagy belmagasságú tér volt a képtár, amelyben a műalkotások száma – az egykori krónikás szerint – 350 körül lehetett. A fertődi Esterházy-kastély felújítását 2013-ban a helyszínen Orbán Viktor miniszterelnök hirdette meg. A magyar kormányt az a cél vezérelte, hogy az ország legnagyobb barokk kastélya visszanyerje régi pompáját, de az az elképzelés is vezette, hogy a megújított épület, a magyar kultúrának ne csak egy szimbolikus, hanem egy valódi, élő helyszíne legyen. Ehhez a célhoz pedig az egymásra épülő fejlesztések sora vezetett el, hogy a kastély egykori régi pompájához méltóan fogadhassa a magyar és külföldi látogatókat. A rekonstrukció kivitelezési munkálatai 2016. tavaszán kezdődtek meg a 3H Építésziroda Kft. tervezésében, illetve a West Hungária Bau Kft. ZÁÉV Zrt. kivitelezésében. Az I. nagy ütem építési eleme a földszintes épületrész, az úgynevezett patkószárny felújítását tartalmazta, ezen belül is két egymásra épülő kivitelezés történt meg. Az I. ütem alatt elkészítették a II. ütemhez szükséges infrastruktúrát. Közel 1100 négyzetméterben megvalósult a képtár, valamint a porcelán kabinet, a patkószárny egybenyíló kiállító térsora és kiszolgáló helyiségek kialakítása. Az első szakasz 1,6 milliárd forint kormányzati támogatásból valósult meg, további kormányzati támogatással csaknem 1,8 milliárd forint a fejlesztésre szánt forrás. A munkálatok során mindösszesen 1274,85 négyzetméteres terület újult meg. Eszterháza nagyon hosszú időn keresztül Európa egyik virágzó kulturális központja volt, amely az átadó ünnepség után újra betöltheti ezt a szerepet. A megnyitott Arcok és tekintetek - Esterházy-képtár, a közel 400 műtárgyat bemutató Esterházy-porcelánkabinet, továbbá az IDŐVONZATOK - MODULATED TIME, BOLDI szobrászművész és Incze Mózes festőművész kortárs kiállítása méltó és grandiózus az eszterházai csodavilághoz.   További információk a fertődi Esterházy-kastély Facebook-oldalán és az eszterhaza.hu weboldalon.  

Új parkrészek átadása a Városligetben

A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projektnek köszönhetően visszanyerte régi fényét a Városliget egyik legkülönlegesebb növényeit felvonultató, ismeretterjesztő parkeleme, a botanikus kert, amelyet az újranyitásra Mőcsényi Mihályról, a tájrendezés magyarországi oktatásának megalapozójáról neveztek el. A parkrészt a FŐKERT 100 éves jubileuma alkalmából adták át, 1967-ben. A bemutatókertnek szánt területen gyógy- és fűszernövények, konyhakerti növények, szőlő, gyümölcs, egynyári virágok, vízi-, mocsári és sziklakerti növények is helyet kaptak. A kert központi elemeként egy esőkunyhó szolgált, de látványosságai közé tartozott a forrás táplálta csobogós vízrendszer és a pergola a két vízmedencével. A felújítás során az eredeti, a Főkert tervtárában fellelhető 1967-es és 1969-es kertépítészeti tervek, valamint az 1980-as megvalósulási terv nyújtottak segítséget. Így a Mőcsényi Mihály Botanikus Kert területe déli irányban megnőtt, a Királydomb felé eső oldalon, a parki sétány pedig egy fasorral beljebb került. A megújult kert egyik sétányán kialakítottak egy lugast, melyhez kiegészítésképpen kerti tipegős útvonal kapcsolódik, segítve a parkrész bebarangolását. Helyet kapott a területen egy különböző felületekből álló KNEIPP ösvény is, melynek mezítlábas használata javítja az egyensúlyérzéket, jótékony hatással van testtartásunkra. Újra az eredeti nyomvonala mentén kanyarog a területet behálózó, hangulatos patakrendszer, melyet forrás táplál, és visszatértek a nyílt vizeket és a mocsári élővilágot bemutató medencék is. A megújult Mőcsényi Mihály Botanikus kertbe mintegy 335 különböző fajtájú új növényt ültettek el, több mint 35.000 példányszámban. Az esőbeálló leromlott állapotú épülete helyett egy új, modern épület került, mely vendéglátói, kiszolgálói és ismertterjesztői funkciót kapott. Új kutyaparadicsom A városligeti parkfejlesztés második ütemében egy újabb tematikus kutyás élménypark is várja a gazdikat és négylábú kedvenceiket. A mintegy félhektáros új kutyaparadicsomot könnyen megközelíthető helyen, az Ajtósi Dürer sor-Stefánia út kereszteződéséhez közel alakították ki, területét biztonságos kerítés határolja, melyen több, zsilipes rendszerű bejáratot helyeztek el. A parkrész különlegessége, hogy külön elkülönített részt kaptak a kistestű és a nagytestű kutyák, így elkerülhetőek lesznek a konfliktusok, ütközések. A tervezők mindkét részen terepalakulatokkal megmozgatott játéktereket alakítottak ki ügyességi elemekkel, alagutakkal, ugró akadályokkal, szlalom pályákkal. A gazdik és a kutyusok kényelméről kombinált használatú ivókutak és padok gondoskodnak, a terület tisztán tartását pedig több mint egytucat kutyapiszok gyűjtő segíti. Fontos megjegyezni, hogy a Városligetben – néhány elzárt terület kivételével – továbbra is biztosított a szabadon kutyázás lehetősége. Természetesen az új Kutyás élménypark teljes növényzetet újjávarázsolták, a területén 6 új lombos fát ültettek el és több mint tízezer cserjét és évelőt is elhelyeztek, így a Hermina úti „testvéréhez” csatlakozva Budapest egyik leghangulatosabb kutyabarát helye jött létre. Futás a Ligetbe(n) A futás ma már a legnépszerűbb tömegsportok közé tartozik: az országban százezrek, a fővárosban tízezrek húznak naponta futócipőt. Kimondottan nekik készült a Városligeti Futókör. „A Városligeti Sportcentrum őszi átadását követően a park Budapest legsokoldalúbb sporthelyévé vált, melynek kínálata tovább erősödik. Nagy örömünkre szolgál, hogy végre a pesti oldalon is a Margitszigeti futópályához hasonló alternatívát tudunk kínálni, ami ráadásul modern és biztonságos szolgáltatásokkal várja a sportág szerelmeseit. A futókört a következő napokban vehetik birtokba a sportolók” – mondta el Gyorgyevics Benedek. A Városligeti Futókör tervezése során a folyamatosan egyeztettek a budapesti futókat képviselő szervezetekkel, hogy a pálya vonalvezetés, burkolata a sportolók igényei szerint alakítsák ki. Mindezeknek köszönhetően a kiváló minőségű, 2 kilométer hosszúságú, színezett – az izületeket kímélő - rekortán borítású pálya teljes hosszában kivilágított. A fák között kanyargó, rendkívül hangulatos vonalvezetésű pálya belépési pontjainál bemelegítő területeket helyeztek el a sérülések elkerülése végett, a nyomvonal mellett pedig számos ivókút szolgáltatja a frissítőt. A sportolók kényelmét a Városligeti Sportcentrum női, férfi és akadálymentesített öltözői szolgálják. www.ligetbudapest.hu  

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.