Diósjenőn ünnep élni

Diósjenőn ünnep élni

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Huszonnyolc évvel ezelőtt a börzsönyi vadásztársaság tagjaként sokszor vadászott a térségben Oszter Sándor, és úgy gondolta, kellene valami kis ház, kis szobával, amelyben elfér egy priccs, egy szekrény, meleget adó cserépkályha, jó lenne egy konyha is, kemencével… Ideális vadászház lenne, amolyan férfias menedék, ahol könnyű rendet tenni.

oszter 720


Elkezdtem járni a környéket, kerestem az eladó házakat - mondja Oszter Sándor -, de mindegyikkel volt valami bajom. Vagy túl nagy volt, vagy messze esett az erdőtől. Aztán májusban megláttam egy kicsike kis épületet, legalább százéves lila akác, rengeteg almafa és málnás vette körül, elbűvölő volt a látvány. Bekopogtam. Idős házaspár lakta, akik azt mondták, nem akarják eladni a házat, de szívesen látnak egy kávéra. Beszélgetni kezdtünk, s a vége az lett, hogy megegyeztünk. Olyan kis gazdaságot akart létrehozni Oszter Sándor, amilyen a nagyapjáé volt valaha. A tervek elkészültek, az építkezés megkezdődött, és az évek során kialakult a háza, aminek alapja az egykori kis épület, csak éppen köré épült egy sajátos birodalom. Egy ideig a színész megelégedett azzal, amit kapott. Birtokba vette a házat, s nomád vadászéletet élt. Fát vágott a kályhába, főzött is magának, és hajnalonként lesre indult, a Börzsönybe. A konyha a ház lelke, nagyjában-egészében itt zajlik a család élete. Az érett mestergerendák alá válogatott bútorok kerültek, szecessziós és ónémet stílusban. A kiegészítő tárgyak, mint a kínálótál vagy a hamutartó, a tárolóedények, a szecessziót mutatják. A hatalmas asztal mellett elférnek a barátok, sok hangulatos vacsora zajlott már itt. „Aztán elkezdtem gondolkodni, mit is lehetne még kezdeni ezzel a házacskával. Talán, ha nem színész lennék, akkor építész lettem volna… Az olasz stílus varázsol el, és ebben a szellemben terveztem meg a diósjenői házat is. Olyan kis gazdaságot akartam létrehozni itt, amilyen a nagyapámé volt valaha. Sok állatot tartok, mangalicák röfögnek az ólban, van egy vaddisznóm is, nevezetesen Dodó, akad nálam számos baromfi, vannak lovak, tehenek.

Bodrogi Gyula régi jó barátja Oszter Sándornak, és remek vadásztársa is. Amikor Bodrogi a Börzsönyben vadászik, mindig a barátjánál száll meg, már külön szobája is van. A Bodrogi-szoba bordó színben tartott, antik bútorokkal berendezett, kényelmes szentély, kilátással az erdőre. Ez utóbbiak tejét feldolgozzuk, vajat köpülünk, tejfölt készítünk és rengeteg aludttejet, ezeknél jobb étel aligha létezik.” És épített egy hétkenyeres kemencét is, sőt, Kós Károly útmutatásai alapján elkészült az ökumenikus kápolna is, amelyben húsz év után ismét elvette feleségül párját, Failoni Donatella zongoraművésznőt, Isten színe előtt. A következő oldalakon teljes pompájában feltűnik a nappali, most a női sarokba kukkanthatunk be. Antik, kerek asztalok, kényelmes székek uralják itt a teret, ahol kellemesen lehet csacsogni mindenféle női dologról. „Valamikor eszeveszetten gyűjtöttem a tárgyakat, minden kis darabnak külön örültem. Ma már nem így van. A tárgyak olyanok, mint az emlékek, egy idő után telítődik az elme, és nem akar többet elrejteni. Az emlékeket - ha akarom - felidézhetem, a tárgyaimat pedig látom, és emlékeket gerjesztenek bennem.” A ház emeletén található a hatalmas nappali, lovagterem, ahol a belső fronton a családi ebédlőasztal található, a csodás kandalló - Szabó Zsigmond kőfaragő munkája -, amely Bartók Béla Cantana profana című opusza alapján készült, és a szarvassá változott fiú történetét örökíti meg. A terem tetőszerkezete, a radiátortakaró elemek, valamint a nyílászárók díszlécezése Lénárt Zoltánt dicséri. Az itt lévő összes faanyag antikolt festést kapott, hogy a lovagterem megőrizhesse korhű stílusát.
A kis házból nagy ház lett. Tornya is van, olaszos campanile, ahonnan belátni az egész Börzsönyt. Nyugalmas élmény, amelyet a modern kor biztonságtechnikai eszközeivel is véd a házigazda. A férfiszoba maradt kicsi és kényelmes, barátságos és intim. A falakon megtalálhatók a vadásztrófeák, a franciaágy kényelmes, a kis ablakon át pedig korán beköszönt a hajnal, amikor rendes vadászember elindul a lesre. És megmaradt a régi házból a kicsi szoba, Oszter Sándor „főhadiszállása”, ahol nem szívesen lát vendéget. Ott tud igazán jól aludni, elmélkedni, feltöltődni. És készülni új filmjére, amit mostanában forgat. Az Elza leveleiben német tisztet alakít, a filmet Füle Zoltán rendezi. Továbbra is játszik színpadon, nagy tervei közé tartozik egy, a temesvári népfelkelésnek emléket állító színdarab, amelyet Debrecenben, Nagyváradon és Temesváron mutatnak majd be. A kert külön birodalom. Óriási területen burjánzik, az angol kertek stratégiája szerint. A teraszon kovácsoltvasból készült asztal és székek kínálják a kényelmet. Háromszázötvenfajta örökzöld ékíti a kertet, és szobrok, amelyek egy részét a színész maga tervezte, és Burmában öntötték ki bronzból. A kápolnát kézetezeregyben kezdte el építeni, Kós Károly tervei alapján. A színész nagyapja Győrben, a kórház számára épített egy hasonlót, és Oszter Sándor elhatározta, ő maga is létrehoz egy ilyet, az ősök emlékére. Számára a vallás egyhegyű, mindegy, miként nevezik, de mindenféleképpen a teremtő felé mutat. A kápolnát felszentelték.

A hétkenyeres kemence a régi, balaton-felvidéki gazdaház megmentett darabjaiból állt össze. Vendéglátónk nemcsak a kenyeret süti itt, de csodás húsleveseket is készít, a kemence hőfokát elviselő különleges mázas edényekben.
Kreatív ötletekre vadászol, érdekelnek a magazinnal kapcsolatos hírek? Csatlakozz a Facebook-közösségünkhöz! 


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Átadták a Nemzeti Táncszínházat

Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. A Nemzeti Táncszínház a hazai táncszíntér legfontosabb központjaként 2001 óta szolgálja a magyar kultúrát, befogadó színházként az intézmény közel negyven magyar, professzionális társulattal dolgozik együtt. A néptáncon át a klasszikus balettig, a társas tánctól a kortárs táncon keresztül az interaktív gyermekelőadásokig, műfaji sokszínűséggel kívánja fenntartani a táncszínházba járó közönség érdeklődését. Évente közel 300 előadást mutatnak be, hazai előadásaik éves nézőszáma megközelíti a százezer főt. A közel hétezer négyzetméteres Nemzeti Táncszínházat ZDA Zoboki Építésziroda tervei alapján a Millenáris Park E épületében, a volt GANZ művek egykori ipari épületéből alakították ki, új főhomlokzattal és előcsarnokkal. A beruházás munkái 2014-ben kezdődtek, a kivitelezésre kiírt legjobb pályázatot a ZÁÉV Építőipari Zrt. nyújtotta be. A beruházás összköltsége 4.6 milliárd forint volt. A beruházás során létrehoztak egy 368 főt befogadó nagytermet, 120 fős kistermet, két próbatermet, kamaratermet, valamint a hozzá kapcsolódó kiszolgáló helyiségeket és öltözőket. Az épületben helyet kapott még egy hangstúdió is, és egy szezontól függetlenül folyamatosan nyitva tartó kávézó. A napjaink legmodernebb technikai elvárásainak megfelelő, kifejezetten táncelőadásokra tervezett épület nagytermében speciális színpadot és mobil nézőteret alakítottak ki, Red Dot Design-díjas székekkel. A tervezők célja kettős volt: egyrészt kiemelni a meglévő ipari műemléképület erényeit, másrészt úgy alakítani át a teret, hogy az megfeleljen a táncszakma szerteágazó jelenlegi és jövőbeli igényeinek is. Az egybefüggő, pillérek nélküli előcsarnok felett kapott helyet a térben lebegő kisterem. A különleges mérnöki megoldásnak köszönhetően a terem csonka kúpként lóg be az előcsarnok fölé: a termet tartó 1500 tonnás vasbeton szerkezethez közel 200 tonna betonacélt építettek be, a tartók geometriáját finoman lekövető fa-álmennyezet pedig 13 ezer darab faelem felhasználásával készült. Fotó forrása: Hlinka Zsolt {igallery id=4799|cid=1011|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

A Közlekedési Múzeum új épülete

A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A kormány döntése értelmében a Közlekedési Múzeum régi városligeti épülete újjáépítését követően a Magyar Innováció Házának ad majd otthont, az ország egyik leglátogatottabb múzeumának számító Közlekedési Múzeum új épületét pedig a volt Északi Járműjavító Dízelcsarnokának bővítésével hozzák létre. A terület közvetlenül kapcsolódik az egykori járműjavító úgynevezett Eiffel-csarnokában már épülő Opera Műhelyházhoz. E két beruházás együttesen Budapest legnagyobb barnamezős kulturális városfejlesztése, amely a mintegy hét hektáron megvalósuló programjával alapvetően változtatja meg a Kőbánya és a belváros közötti jelenlegi rozsdaövezetet, és néhány év alatt új közösségi és kulturális központtá alakul át. A legkorszerűbb kiállítástechnológiával újjáépített üzemcsarnok különleges helytörténeti és építészeti emlék marad, ám ezzel a funkcióváltással véglegesen bekapcsolódik a főváros vérkeringésébe és Budapestet a nemzetközi múzeumi élet élvonalába helyezi. A pozitív változás a környező városrészek felértékelődését is magával hozza, ami hosszú távon előmozdíthatja Kőbánya egészének megújulását. További fontos cél volt, hogy a múzeum ne csak a családoknak szóljon, hanem szakértőknek is - jegyezte meg. Kristin Feireiss azt mondta: a nyertes pályamű egy olyan kiemelkedő alkotás, amely egyesíti egyetlen épületkomplexumon belül a történelmet, a jelent és a jövőt. A szintén zsűritag Pieter Jonckers, a belga nemzeti vasúti múzeum igazgatója úgy fogalmazott: a nyertes terv lenyűgözte őket, "bátorságot mutatott, nyíltságot, ambíciót, becsvágyat, valamint vízióval is rendelkezett". Budapest, Magyarország és a világ megérdemli ezt a múzeumot, amely "elképesztő, lélegzetelállító hely lesz" - jelentette ki. Képek forrása: Diller Scofidio {igallery id=4799|cid=1016|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Miért lelkesedünk 2019-ben?

Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Napról napra szaklapok, dizájnerek és influencerek kínálnak egyedi és a szüntelen megújulás szükségességét hirdető megoldásokat egy-egy felmerülő kérdésben. Egyre erőteljesebb azonban az a réteg, aki pontos célját megfogalmazva nyugalmat és tudatosságot keres a viszonylag gyorsan változó enteriőrtrendek között. 2019-ben azonban az Ambiente dizájner kutatói szerint létezik egy közös nevező, amely a fenntarthatóság – természetközeliség – újrahasznosíthatóság metatrendje lesz. Az Ambiente 2019 három nagyon fontos kategóriára osztott trendjei elsősorban azt mutatták be, hogy a közös nevezővel létrehozott eredmények milyen attraktívak és változatosak lehetnek. 1. Ízléses rezidencia A tökéletes szaktudással, kifogástalan kivitelezéssel, gazdag színekkel, érzéki anyagokkal, tiszta vonalakkal és tökéletes arányokkal létrehozott nyugodt, időtlen elegancia trendje. A kiválasztott kedvenc darabok egyszeri alkotások, pontos célok mentén készültek.Minden kifinomult, elegáns, árnyalt, érzéki, ugyanokkor nem szokványos. A legtöbbet használt anyagok a nemes fák, a bőr, abouclé, a bársony, a velúr és a porcelán. Felületekben pedig a színes üveg, a dombornyomott, csiszolt, strukturáltfa és fémfelületek kapnak központi szerepet. 2. Csendes, nyugodt környezet Természetes, diszkrét, puha, lágy, szemlélődésre hívó, nyugtató enteriőr. Egyszerűen szép környezet, ahol a természetes, egyszerű, egyben hasznos termékek kielégítik a nyugalomra és az őszinteségre vágyók igényeit,a lágy színek pedig hozzájárulnak a stresszmentesített otthonhoz. Az anyagok és a kreativitás tiszteletben tartása mind a tervezés, mind a gyártás során nagy jelentőséggel bír.A természetes alapanyagokatkísérleti modern és hagyományos kézműves technikákkal kombináltan dolgozzák fel. Az enteriőr jellemző textíliái a gyapjú, a selyem, a kender és a vászon, valamint a fa, kő, szalma, agyag és kerámia gyakran az újrahasznosítás eredményei. A környezet fenntartható, innovatív, egyszerű és őszinte.   3. Örömteli enteriőr A stylingnak ezekben az enteriőrökben óriási a szerepe: mint önkifejezés merész színkombinációkkal és a véletlenszerű felfedezés varázsával alkot. A homogenitásnak, egységességnek itt nincs esélye. A dolgok rendezetlen módon keverednek, és játékosan a változatosságot ünneplik kompromisszumtól mentesen és örömtelin. Minden színes, vidám, élénk, gondtalan, merész, kicsit őrült, játékos és spontán. A minták keveréke ugyanolyan szokatlan, mint az anyagok sokfélesége: a botanikai motívumok, a geometriai és a túlméretezett figurák, a vintage nyomatok, illusztratív kárpitok és az innovatívan újrahasznosított műanyagok frissítő és meglepő módon párosulnak.A környezet kreatív, sokoldalú, nem szokványos, illusztrált, virágos, mintás és élénk. Japanstyle szekció Külön figyelemre méltó volt a kiállítás Japanstyle szekciója, amely szokatlan anyagkombinációival, felületeivel szerkesztőségünket levette a lábáról! A japán kultúrából idén bőven töltekezhetett a közönség. Színekben az algaszínek (norizöld), a cseresznyevirág, a cseresznyefa vörösesbarna árnyalatai, az alumíniumszürke, a szénfekete, a yamabuki sárga és a khaki szilvaszín, felületekben a nori alga felületéhez hasonló préselt, fémesen csillogó tört felületek – különösen alumíniumból és papírból – hódítottak és vonultak végig a különböző szekciókon. A kiállítás kiemelt partnere India volt, akik egyedi kézműves technikáikkal készített textiljeikkel, fém és fonott áruival vonzották a látogatókat. A Mi Otthonunk kedvenc dizájnere Pravinsinh Solanki indiai formatervező volt, aki kézműves, ragasztás és illesztés nélküli fából faragott és hasított vállfáival lenyűgözött bennünket! Élmény volt a madarak inspirálta remekműveket kézbe vennünk!   {igallery id=4799|cid=1013|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}