Olajkék vizslabarnával

Olajkék vizslabarnával

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Hirtelen költöztek be otthonukba vendéglátóink. Velük költöztek a bútoraik is, de négy év elteltével úgy érezték, hogy szakember segítségére van szükségük az átalakításhoz. Modern, fiatalos, letisztult otthonra vágytak, és arra, hogy a négyzetméterekkel okosabban gazdálkodva praktikus, nem öncélú, két kisgyerekkel is kényelmes élettérré váljon a lakás.

720


Lényegre törően feltárt ötletekkel és igényekkel keresett fel bennünket a család. Két és fél év elteltével, az igénylistát végigolvasva jó érzéssel tölt el, hogy sikerült minden álmukat valóra váltani. Sőt, a funkciócserének köszönhetően még azt is, ami addig elképzelhetetlennek tűnt számukra: a szép, de teljesen kihasználatlan étkező is bekerült a lakás vérkeringésébe.

Az első találkozót két hónap intenzív tervezés és három hónap kivitelezés követte. A tervezés általában kevesebb időt igényel, de vannak ötletek és helyzetek, amelyek túllépik az időkeretet. Egy szép dizájn lépcsőt képzeltünk el ugyanis a meglévő helyett, de ehhez szükség lett volna az eredeti födémáttörés átalakítására, ezzel együtt hivatalos engedélyeztetésre is, ami olyan hosszú ideig tartott volna, hogy nem fért bele az időbe. Ritkán, de előfordulnak hasonló esetek, így mindig kell készülnie egy vészforgatókönyvnek is. A megoldást ez esetben a lépcső készítőinek felkutatása hozta, akik modernizálták azt. Az olvasósarok és a médiaszekrény lépcső mellé, illetve alá tervezésével a közlekedési sáv a tér közepére tolódott át, ezzel megszűnt egy bosszantó probléma: a vendégek, de a háziak körében is előfordult, hogy beleütötték a fejüket a lépcsőfokokba.

A funkciók átforgatásának eredményeképpen a konyha helyét a nappali vette át, a nappali helyét az étkező, az étkezőét a konyha. Ezzel a könnyebben rendben tartható nappali és étkező kapta meg a főszerepet, míg a konyha önálló kis világgá szelídült, saját reggelizőterasszal a lakás egy félreesőbb részében. A különálló vécé és fürdőszoba összevonása lehetővé tette, hogy kis mérete ellenére zuhanyozóval, infraszaunával, bidével, dupla mosdóval berendezett élményfürdőt kreáljunk a földszintre a szülőknek.

A random módon elhelyezett képkompozíciók és polcocskák falra "juttatásában" magam is részt vettem, gyakorlatilag az utolsó előtti pillanatig részese voltam az otthonteremtésnek. Az egyetlen dolog, amivel újdonságként találkoztam, egy szép pianínó, ami kellemes színfoltja a lakásnak. Ahhoz, hogy a tervek, a számítógépes rajzok életre keljenek, méghozzá úgy és abban a formában, ahogyan azt elképzeltük, abban a kivitelezésnek óriási jelentősége van. Szerepet vállaltam a szervezésben, a munkák felügyeletében is, hogy aztán több hónap kitartó munka után elkészüljön a hőn áhított lakás. Az első találkozó óta évek teltek el, ennek ellenére mindent úgy találtam a fotózásra érkezve, ahogyan az a terveinkben állt. Ez a tökéletes visszaigazolás.

A család kevés, uniszex színt képzelt el maga köré, így épp kapóra jött az olajkék és vizslabarna színek párosítása, amelyet már évek óta szerettem volna kipróbálni. Elképzelésemet a család is támogatta: meleg, otthonos, visszafogott, mégis színes enteriőrt álmodtunk meg. Fontos volt, hogy a lakás világos, napfényes legyen, így a falakhoz fehér függönyöket, fehér és krémszínű bútorokat és hidegburkolatokat választottunk. Mindezekhez többféle barna és kék árnyalatot társítottunk, hogy kellő dinamikát adjunk a helyiségeknek. A természetesség jegyében megtartott parketta mellé fa erezetű laminált fafelületeket és kőhatású hidegburkolatokat választottunk, ezeket gyapjú- és szőrszőnyegekkel egészítettük ki.

Az olajkék tégla hatású fal hátpanelje és az elszívót takaró belógó gerenda diófurnért kapott. A gardróbszoba régi festményét újrahasznosítotuk: egyszerűen lefestettük olajkék falfestékkel. A modern képkeretek és dekorok közé klasszikus darabokat kevertünk, így lett az otthon enyhén eklektikus, skandinávosan modern.


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.