Az a bizonyos kapocs

Az a bizonyos kapocs

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Már-már mesébe illő hely Karsai Dina enteriőrtervező otthona. A budai hegyek egy csendes utcájában, a kertben nyugalom és faragott kőangyalok, különleges tárgyak fogadnak. A házban az érzés egyre csak erősödik, az emeleti gyerekszobákban pedig teljes pompájában feltárul. Közös előtérből nyílik jobbra-balra a tizenkétéves Ilka és a tízéves Ábris szobája.

 

07

 

Hivatásomból adódóan nem tipikus gyerekszoba-berendezést képzeltem el, de nem akartam semmit sem rájuk erőltetni – meséli Dina. Berendeztem a szobát a lányomnak, és mi történt? Egy kis idő után magától áttologatta, átvariálta a bútorokat, az ágy például az ablak alá, a szoba közepére került. Nem szóltam, azt gondoltam, legjobb, ha magától jön rá az „ideális” térkihasználásra, és így is lett. Tavasszal az ágy szépen megtalálta a maga tökéletes helyét, hiszen sokkal jobb helye van a falhoz simulva, és az ablakot is csak így lehet kinyitni.

A könyvek, csecsebecsék kedves „keszekuszasága” sem tudja elvonni a figyelmet a lányszobában arról a szecessziós szekrényről, amely Lontay Margit színésznő hagyatékából való. Ezt Dina festette fehérre. Párja a fiúszobában van – mint ahogyan a két szoba között jellemzően sok a „szimmetria”, az összekötő kapocs, hasonló vagy párba állítható bútordarab. Ilka ágya kamaszlányhoz illően romantikus képecskékkel van tele, a bútor a pécsi kirakodóvásárról származik. Vásárláskor még csak szép formájú öntöttvas ágynak tűnt, a képek a restauráláskor kerültek elő a fedőréteg alól. Ezt egyébként sajnos lassan kinövi a nagylány, valami trükkös átalakításra lesz szükség, hogy továbbra is használhassa. A régi tárgyak mellett a legmodernebb, csúcsminőségű dizájn is helyet kapott itt: egy Philip Starck tervezte plasztikszék, az alakítható formájú Worm, azaz Kukac névre hallgató könyvespolc, Pierre Cardin szőnyeg és lapokból egyénileg összeállítható puzzlelámpa.

Topdizájnt a gyerekeknek

Dina arra biztat mindenkit, hogy a gyerekszobát tekintsük a lakás szerves részének, stílusában nem kell, hogy kilógjon a lakás egészéből, nyugodtan be lehet rendezni egy-egy dizájndarabbal is. Ezek a bútorok, amellett, hogy különlegesek, általában időtálló formájúak, minőségben is csúcsszínvonalúak, tehát nem mennek tönkre, nem esnek szét a napi használatban. A dizájn ugyanis nem csak egyfajta szépséget, hanem funkcionalitást és kiváló minőséget is jelent. Vannak olyan gyártók, amelyek kifejezetten gyerekméretben is gyártanak ilyen darabokat.

Mit árul el Ábris szobája?

A fiúszobába a bútorok „fiúsított”párjai kerültek, így az összhatás egészében véve hasonló a lányszobához. Az csak természetes Dina szerint, hogy a szülők alapvetően a gyerek személyére, szokásaira figyelnek, amikor berendezik a szobájukat. „A lányom például szeret a földön vagy az ágyon ülni, Ábris viszont  az íróasztalnál vagy a kisasztalnál szokott tenni-venni. Itt az erőteljes színek, a határozottabb formák fiúsabb jelleget adnak. Az ő ágya is egyedi darab, fenyőből a régi parasztágyak mintájára készült, az ágytámlákat pedig két Chagall-festmény díszíti.”

Így teremtsünk harmonikus szobákat

Dina munkáiban is, otthonában is arra törekszik, hogy legyen valami összefonódó kapocs, koncepció, ritmus, ami az egész lakáson végigvonul, és egységet teremt.
Ez a tudatalattiban is ható egység, harmónia a gyerekszobákban is érezhető. A egymással szemközti tetőtéri helyiségekben megtaláljuk a párját a „hajtogatható” könyvespolcnak, a fehérre festett régi ruhásszekrénynek és a műanyag dizájn ülőalkalmatosságnak is.
Persze harmónia ide vagy oda – ahogy Dina nevetve megfogalmazza –, akármilyen nagy is a ház, és van gyerekszoba, dolgozószoba, a munka vagy a leckeírás leginkább mégis a nagy étkezőasztalnál történik.

Mit mond a szakértő?

Dr. Balogh Andrea gyermekpszichológus szerint is fontos, hogy hagyjuk érvényesülni a gyermek kibontakozó személyiségét. Ne ragaszkodjunk mindenáron az általunk megálmodott gyerekszobához, engedjünk, hogy saját elképzelése szerint dekorálja a szobát, tologassa a bútort – ahogy ezt Ilka is tette. A mai kor pszichológiája egyébként is nagy hangsúlyt fektet az individuális fejlődésre, az egyéniség, az egyéni képességek kibontakoztatására, az önmegvalósításra. Mindez azonban csak akkor fog egészségesen megtörténni a gyermekben, ha erős kapaszkodói, gyökerei vannak, ha kiegyensúlyozott az otthoni környezet.

A gyerekek életében a belső harmónia kialakítása a legfontosabb. A harmonikus lelki-szellemi fejlődés alapköveit már az első pillanattól kezdve meghatározza a mikrokörnyezet: az otthon, a gyerekszoba, majd az óvodai-iskolai környezet és a kapcsolatok. A harmónia kialakítása, az egészséges lelki-szellemi fejlődés a család helyes mintáin alapul. Ha a gyermek kiegyensúlyozottságot érez a családban, az otthonában, ha szívesen megy haza iskola után, sokkal könnyebben fel tudja dolgozni az őt ért élményeket, történéseket. A lelkileg is egészségesen fejlődő gyerekek pedig erőt sugároznak, határozottak, könnyedebben kelnek át koruk érzelmi hullámvölgyein, és belső értékeik mentén képesek tudatosan alakítani életük menetét.

 

 

Kreatív ötletekre vadászol, érdekelnek a magazinnal kapcsolatos hírek? Csatlakozz a Facebook-közösségünkhöz

 


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Átadták a Nemzeti Táncszínházat

Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. A Nemzeti Táncszínház a hazai táncszíntér legfontosabb központjaként 2001 óta szolgálja a magyar kultúrát, befogadó színházként az intézmény közel negyven magyar, professzionális társulattal dolgozik együtt. A néptáncon át a klasszikus balettig, a társas tánctól a kortárs táncon keresztül az interaktív gyermekelőadásokig, műfaji sokszínűséggel kívánja fenntartani a táncszínházba járó közönség érdeklődését. Évente közel 300 előadást mutatnak be, hazai előadásaik éves nézőszáma megközelíti a százezer főt. A közel hétezer négyzetméteres Nemzeti Táncszínházat ZDA Zoboki Építésziroda tervei alapján a Millenáris Park E épületében, a volt GANZ művek egykori ipari épületéből alakították ki, új főhomlokzattal és előcsarnokkal. A beruházás munkái 2014-ben kezdődtek, a kivitelezésre kiírt legjobb pályázatot a ZÁÉV Építőipari Zrt. nyújtotta be. A beruházás összköltsége 4.6 milliárd forint volt. A beruházás során létrehoztak egy 368 főt befogadó nagytermet, 120 fős kistermet, két próbatermet, kamaratermet, valamint a hozzá kapcsolódó kiszolgáló helyiségeket és öltözőket. Az épületben helyet kapott még egy hangstúdió is, és egy szezontól függetlenül folyamatosan nyitva tartó kávézó. A napjaink legmodernebb technikai elvárásainak megfelelő, kifejezetten táncelőadásokra tervezett épület nagytermében speciális színpadot és mobil nézőteret alakítottak ki, Red Dot Design-díjas székekkel. A tervezők célja kettős volt: egyrészt kiemelni a meglévő ipari műemléképület erényeit, másrészt úgy alakítani át a teret, hogy az megfeleljen a táncszakma szerteágazó jelenlegi és jövőbeli igényeinek is. Az egybefüggő, pillérek nélküli előcsarnok felett kapott helyet a térben lebegő kisterem. A különleges mérnöki megoldásnak köszönhetően a terem csonka kúpként lóg be az előcsarnok fölé: a termet tartó 1500 tonnás vasbeton szerkezethez közel 200 tonna betonacélt építettek be, a tartók geometriáját finoman lekövető fa-álmennyezet pedig 13 ezer darab faelem felhasználásával készült. Fotó forrása: Hlinka Zsolt {igallery id=4799|cid=1011|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

A Közlekedési Múzeum új épülete

A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A kormány döntése értelmében a Közlekedési Múzeum régi városligeti épülete újjáépítését követően a Magyar Innováció Házának ad majd otthont, az ország egyik leglátogatottabb múzeumának számító Közlekedési Múzeum új épületét pedig a volt Északi Járműjavító Dízelcsarnokának bővítésével hozzák létre. A terület közvetlenül kapcsolódik az egykori járműjavító úgynevezett Eiffel-csarnokában már épülő Opera Műhelyházhoz. E két beruházás együttesen Budapest legnagyobb barnamezős kulturális városfejlesztése, amely a mintegy hét hektáron megvalósuló programjával alapvetően változtatja meg a Kőbánya és a belváros közötti jelenlegi rozsdaövezetet, és néhány év alatt új közösségi és kulturális központtá alakul át. A legkorszerűbb kiállítástechnológiával újjáépített üzemcsarnok különleges helytörténeti és építészeti emlék marad, ám ezzel a funkcióváltással véglegesen bekapcsolódik a főváros vérkeringésébe és Budapestet a nemzetközi múzeumi élet élvonalába helyezi. A pozitív változás a környező városrészek felértékelődését is magával hozza, ami hosszú távon előmozdíthatja Kőbánya egészének megújulását. További fontos cél volt, hogy a múzeum ne csak a családoknak szóljon, hanem szakértőknek is - jegyezte meg. Kristin Feireiss azt mondta: a nyertes pályamű egy olyan kiemelkedő alkotás, amely egyesíti egyetlen épületkomplexumon belül a történelmet, a jelent és a jövőt. A szintén zsűritag Pieter Jonckers, a belga nemzeti vasúti múzeum igazgatója úgy fogalmazott: a nyertes terv lenyűgözte őket, "bátorságot mutatott, nyíltságot, ambíciót, becsvágyat, valamint vízióval is rendelkezett". Budapest, Magyarország és a világ megérdemli ezt a múzeumot, amely "elképesztő, lélegzetelállító hely lesz" - jelentette ki. Képek forrása: Diller Scofidio {igallery id=4799|cid=1016|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Miért lelkesedünk 2019-ben?

Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Napról napra szaklapok, dizájnerek és influencerek kínálnak egyedi és a szüntelen megújulás szükségességét hirdető megoldásokat egy-egy felmerülő kérdésben. Egyre erőteljesebb azonban az a réteg, aki pontos célját megfogalmazva nyugalmat és tudatosságot keres a viszonylag gyorsan változó enteriőrtrendek között. 2019-ben azonban az Ambiente dizájner kutatói szerint létezik egy közös nevező, amely a fenntarthatóság – természetközeliség – újrahasznosíthatóság metatrendje lesz. Az Ambiente 2019 három nagyon fontos kategóriára osztott trendjei elsősorban azt mutatták be, hogy a közös nevezővel létrehozott eredmények milyen attraktívak és változatosak lehetnek. 1. Ízléses rezidencia A tökéletes szaktudással, kifogástalan kivitelezéssel, gazdag színekkel, érzéki anyagokkal, tiszta vonalakkal és tökéletes arányokkal létrehozott nyugodt, időtlen elegancia trendje. A kiválasztott kedvenc darabok egyszeri alkotások, pontos célok mentén készültek.Minden kifinomult, elegáns, árnyalt, érzéki, ugyanokkor nem szokványos. A legtöbbet használt anyagok a nemes fák, a bőr, abouclé, a bársony, a velúr és a porcelán. Felületekben pedig a színes üveg, a dombornyomott, csiszolt, strukturáltfa és fémfelületek kapnak központi szerepet. 2. Csendes, nyugodt környezet Természetes, diszkrét, puha, lágy, szemlélődésre hívó, nyugtató enteriőr. Egyszerűen szép környezet, ahol a természetes, egyszerű, egyben hasznos termékek kielégítik a nyugalomra és az őszinteségre vágyók igényeit,a lágy színek pedig hozzájárulnak a stresszmentesített otthonhoz. Az anyagok és a kreativitás tiszteletben tartása mind a tervezés, mind a gyártás során nagy jelentőséggel bír.A természetes alapanyagokatkísérleti modern és hagyományos kézműves technikákkal kombináltan dolgozzák fel. Az enteriőr jellemző textíliái a gyapjú, a selyem, a kender és a vászon, valamint a fa, kő, szalma, agyag és kerámia gyakran az újrahasznosítás eredményei. A környezet fenntartható, innovatív, egyszerű és őszinte.   3. Örömteli enteriőr A stylingnak ezekben az enteriőrökben óriási a szerepe: mint önkifejezés merész színkombinációkkal és a véletlenszerű felfedezés varázsával alkot. A homogenitásnak, egységességnek itt nincs esélye. A dolgok rendezetlen módon keverednek, és játékosan a változatosságot ünneplik kompromisszumtól mentesen és örömtelin. Minden színes, vidám, élénk, gondtalan, merész, kicsit őrült, játékos és spontán. A minták keveréke ugyanolyan szokatlan, mint az anyagok sokfélesége: a botanikai motívumok, a geometriai és a túlméretezett figurák, a vintage nyomatok, illusztratív kárpitok és az innovatívan újrahasznosított műanyagok frissítő és meglepő módon párosulnak.A környezet kreatív, sokoldalú, nem szokványos, illusztrált, virágos, mintás és élénk. Japanstyle szekció Külön figyelemre méltó volt a kiállítás Japanstyle szekciója, amely szokatlan anyagkombinációival, felületeivel szerkesztőségünket levette a lábáról! A japán kultúrából idén bőven töltekezhetett a közönség. Színekben az algaszínek (norizöld), a cseresznyevirág, a cseresznyefa vörösesbarna árnyalatai, az alumíniumszürke, a szénfekete, a yamabuki sárga és a khaki szilvaszín, felületekben a nori alga felületéhez hasonló préselt, fémesen csillogó tört felületek – különösen alumíniumból és papírból – hódítottak és vonultak végig a különböző szekciókon. A kiállítás kiemelt partnere India volt, akik egyedi kézműves technikáikkal készített textiljeikkel, fém és fonott áruival vonzották a látogatókat. A Mi Otthonunk kedvenc dizájnere Pravinsinh Solanki indiai formatervező volt, aki kézműves, ragasztás és illesztés nélküli fából faragott és hasított vállfáival lenyűgözött bennünket! Élmény volt a madarak inspirálta remekműveket kézbe vennünk!   {igallery id=4799|cid=1013|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}