A konyha

A konyha

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Lakásvásárláskor általában örököljük a konyhát is, amelyet legfeljebb némi átépítéssel vagy dekorálással frissíthetünk fel. Ám azon szerencsések, akik új házat építenek, megtehetik, hogy maguk alakítják ki a kezdetektől, megtervez(tet)hetik a méretét, alakját, és berendezhetik kedvük szerint.

 

 

Egy konyha a klasszikus szabályok szerint lehet egysoros egyoldalas (I alakú), vagy kétsoros kétoldalas (I alakú). Nagyobb térben kialakítandó konyha lehet még G alakú, illetve L avagy U alakú is. Ezen utóbbiaknál - a konyha méretétől függően - lehetőség nyílhat konyhasziget elhelyezésére, ami a „munkaháromszöget”, azaz a hűtő-mosogató-tűzhely alkotta háromszöget egyszerűsíti.

 

 

Lehetne néhány lépéssel kevesebb?

 

 

A konyhaszigetes és kétsoros konyhákban az a legjobb, hogy szinte minden kézre esik, hiszen minimális lépésszámot kell csak megtennie a szakácsnak. Ez első ránézésre nem tűnik nagy jelentőségű előnynek, ám gondoljunk csak bele, hány kilométert tesz meg egy háziasszony, mire elkészül egy többfogásos ünnepi vacsorával… Számoljuk le munkaháromszögünk lépésszámát saját konyhánkban, és gondoljuk át, nem lehetne-e ezt lerövidíteni, azaz néhány felesleges lépést megspórolni némi racionalizálással.
A sziget nemcsak plusz munkafelületet ad, de egyik oldala gyakran bárpultként, vagy a gyors - nagy terítést nem igénylő - étkezésekhez biztosíthat kiváló lehetőséget. A nagy konyhákban egyre gyakoribb a sziget, aminek a konyha felé eső része a főzést szolgálja, és erősen funkcionális kialakítású (pl. mosogatógép, borhűtő vagy edénytároló szekrény található itt), míg a lakás nappali szoba felé eső oldala inkább csak dekoratív, és polcain a tálaláshoz szükséges dolgok (pl. díszesebb ünnepi edények, tálak, kristálypoharak stb.), illetve dísztárgyak, vagy szakácskönyvek kapnak helyet.

A felkelő nappal...

A konyha elhelyezésének megvannak a szabályai. Tájolása legcélszerűbben délkeleti-keleti, hogy délelőtti benapozást kapjon, így a felkelő nappal jól induljon a reggelünk. A délelőtti (még nem túl erős) napfény segíti a reggeli és ebéd elkészítését, és nem melegíti túl a sütés-főzés hőjétől egyébként is áthevülő konyhát.
Elhelyezését tekintve az az ideális, ha a konyha a hálószobáktól távol, ámde az étkezőhöz közel (akár azzal egyben is) van. A legújabb trend szerint kezdünk visszatérni nagyanyáink egyterű konyháihoz, amikor is a családtagok, illetve vendégek és a főzést végző személy(ek) nincsenek elszeparálva egymástól, és folytatódhat a beszélgetés, tere-fere a főzőcskézés közben is.
A nálunk „amerikaikonyha” néven ismert egyterű elrendezés egyre népszerűbb, így az új építésű ingatlanokban a nappali-étkező-konyha triumvirátusa már gyakran egybecsúszik, egy nagy közös teret alkotva. Ez persze azt is jelenti, hogy egy ilyen konyhában állandóan rendnek kell lennie, amit a manapság oly divatos minimál dizájn trendje, a robotizált konyhagépek, illetve az egyre jobb teljesítményű elszívók beépítése lehetővé is tesz.
A modern lakások és a minimál dizájn híveinek konyhája gyakran bezárható egyetlen mozdulattal, miként a fiatalok kisméretű „teakonyháinak” konyhaszekrénye is - amely egy teljes értékű konyhát rejt, ám egyetlen mozdulattal becsukható, akár a gardóbszekrény. Ez sajnos csak apró, de annál jobban szervezett és maximálisan funkcionális konyhák létrehozását jelenti, ám egy kis lakás vagy garzon esetében jelentős helymegtakarítással jár.

A padlót is vegyük számításba!

A konyha burkolata legyen strapabíró és kopásálló, hisz nagy igénybevételnek van kitéve. Igen gyakori ezért a keményburkolat (a kő, padlócsempe), de ennek jelentős hátránya, hogy a hosszas főzőcskézés komoly terhet ró a lábra, azaz nem túl ergonomikus. Klasszikus keményburkolatok a padlólapok, kő vagy greslapok. Ezek használatakor kissé érdesített, de semmiképp nem csúszós felszínűt (azaz lehetőleg ne magas fényűre polírozott márványlapot) válasszunk! A padlólapokat csak a szükséges minimális fugaréssel rakassuk le (maximum 2-3 milliméter), de a legjobb, ha fugamentes.
A keményburkolat alternatívája a strapabíró, ám járásra mégis puhább padlóburkolat (pl. parketta, hajópadló, laminált padló). Ez utóbbiak használatától nem kell félni egy átlagos igénybevételű konyhában, hisz a kiömlött folyadékokat azonnal feltakarítjuk, így nem várható felpúposodás vagy más sérülés, sőt, egyes esetekben minél kopottabb és antik/rusztikus hatású a burkolat, annál szebb a padlónk, hangulatosabb a konyhánk (pl. country vagy provence-i stílusú konyháknál).

Tárolni muszáj...

Akár újonnan épített, akár örökölt a konyhánk, alaposan gondoljuk át és tervezzük meg a tárolást. A legjobb, ha van kamránk, ami ideálisan egy, a konyhából nyíló külön helyiség - jó szellőzéssel. Ennek hiányában kamraszekrényt kell hadrendbe állítanunk. A modern trendek szerint ez már nem egy kétajtós ruhásszekrény konyhai változata, hanem kihúzható polcos vagy forgópolcos rendszerű tárolóhely. Leggyakrabban 60 centiméter mélységű tároló, magassága és szélessége a konyhabútor méretéhez igazodva.
További jó tanács, hogy alulra - a pult magassága alatti részbe - kihúzható fiókok kerüljenek, míg a pult feletti részbe inkább a kinyitható ajtós szekrények, ez ugyanis kényelmesebb használatot tesz lehetővé.
A sarkokat kifordítható rendszerű tárolókkal tehetjük jól kihasználhatóvá.

A munkafelület

A konyhapult az egyik legjobban igénybevett felület. Válaszszunk masszív és strapabíró felszínt, ami nem zavarja a szemet. (Ha gyakran főzünk, és konyhánk nem csak díszes dizájnkonyha, kerüljük a nagyon mintás vagy élénk színeket a pulton.) A márvány és a mészkő könnyen sérül, ha savas anyag csöppen rá (pl. citromlé), sőt, az olaj is nyomot hagy rajtuk. A legjobb választás a gránit, a lecsempézett felület, vagy az öntött beton, illetve az inox (rozsdamentes acél) - ám ez utóbbin minden ujjlenyomat meglátszik… Mindent az elérni kívánt stílus és az igénybevétel határoz meg - na meg a pénztárcánk…

Fény: természetes és mesterséges

Fontos a jó megvilágítás is. Ablak nélkül nincs jó konyha - tartja a mondás. És ez akkor is igaz, ha többszáz wattnyi fényárban úszik a helyiség. Nemcsak a természetes fény, de a kiszellőztethetőség szempontjából is alapvető fontosságú az ablak. A mesterséges fényforrások lehetőleg célfények legyenek, azaz ott és oda világítsanak, amit és ahol használni (dolgozni) akarunk. Tegyünk a felső szekrények alá fénycsöveket vagy szpotlámpákat, és gondoskodjunk kellő számú konnektorról is (ne feledjük, minden árammal működik, vagy ha hordozható, akkor is fel kell töltenünk valahol az akkumulátorát).
Ha lehet, a mennyezeten is kerüljük az „ufó-lámpákat”, nemcsak azért, mert nem szépek és divatjamúltak, de nem is nyújtanak kellő fényt. A legjobb megoldás az álmennyezetbe rejtett, változtatható fényirányú szpotlámpák sora.

Hasznos, ha újrafesthető

A falfelület is legyen strapabíró, hiszen a főzéssel járó gőznek, párának és az esetleg ráfröccsenő ételnek is ellent kell állnia.
Bár nagyon hangulatos lehet, még a lemosható tapétát sem javasoljuk a konyha falára. Legjobb a festett fal, ami galiba esetén újrafesthető. Színét a tulajdonos ízlésvilágához, és az elérni kívánt stílushoz igazítsuk. Nem kell félni az erősebb színektől sem - ám arra ügyeljünk, hogy konyhánk ne legyen túl sötét. A kis konyhák egységességét segíti, ha nem alkalmazunk sokféle színt, csak egy-kettőt, és azt is konzekvensen, újra és újra visszaköszönve. A megszokott csempe helyére kerülhet üveglap vagy inox burkolat is a falra - a lényeg, hogy könnyen tisztán tartható legyen.
A jól tájolt és tulajdonosa igényét szem előtt tartva kialakított konyhában élvezet a főzés. Pénztárcánk függvényében ebbe minden modern gépezet bekerülhet, beleértve az LCD-képernyős hűtőszekrényt, öntisztító sütőt és más luxusdarabokat is.

A konyhatervezők jól tudják, mit jelent a „technológiai sorrend”. E szerint a konyhai folyamatok három fő részre oszthatók:
1. - előkészítés,
2. - főzés,
3. - tálalás.
Az előkészítés során a kamrából és hűtőszekrényből előkerülő alapanyagokat megtisztítjuk, mossuk, megpucoljuk, hámozzuk stb. - azaz jól sejthető, hogy mind a hűtőnek, mind a mosogatónak, sőt a szemetesnek is könnyen elérhető (azaz karnyújtásnyi) távolságban kell lennie. Ebbe a részbe kerülhetnek a robotgépek is (darálók, szeletelők, turmixgépek stb.).
A második lépés az előkészített anyagokból a sütés-főzés folyamata. Ehhez az étolajnak, edényeknek (lábos, fazék, jénai tálak) kell kézközelben lenniük. Logikusan ebbe a zónába kell kerülnie a főzőlapnak, sütőnek, grillezőnek, mikrohullámúnak, kenyérpirítónak, fritőznek és minden egyéb, a sütés-főzéshez elengedhetetlen készüléknek. A főzőlap mellett azonban mindig hagyjunk helyet jobbról és balról is, hogy a forró edények gyorsan „lekaphatók” legyenek, ha túlhevülnek, vagy kifutna az étel. A sütőt nem kell feltétlenül a főzőlap alá rakni. A „toronyba” rakott sütő, mikró, illetve az egyre divatosabb beépített kávéfőző nemcsak szép, de használata kényelmesebb is, mintha le kell hajolni a tál vagy tepsi betételekor.
A harmadik funkcióra, a tálalásra akkor is hagyjunk helyet a konyhaasztalon, ha az étkezőben fogyasztjuk el az ebédet, vacsorát. Hiszen mennyivel elegánsabb egy már kész (és feldíszített) tállal megjelenni az ebédlőben, mint egy - esetleg kissé ütött-kopott - fazékkal, vagy lábossal…


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Átadták a Nemzeti Táncszínházat

Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. A Nemzeti Táncszínház a hazai táncszíntér legfontosabb központjaként 2001 óta szolgálja a magyar kultúrát, befogadó színházként az intézmény közel negyven magyar, professzionális társulattal dolgozik együtt. A néptáncon át a klasszikus balettig, a társas tánctól a kortárs táncon keresztül az interaktív gyermekelőadásokig, műfaji sokszínűséggel kívánja fenntartani a táncszínházba járó közönség érdeklődését. Évente közel 300 előadást mutatnak be, hazai előadásaik éves nézőszáma megközelíti a százezer főt. A közel hétezer négyzetméteres Nemzeti Táncszínházat ZDA Zoboki Építésziroda tervei alapján a Millenáris Park E épületében, a volt GANZ művek egykori ipari épületéből alakították ki, új főhomlokzattal és előcsarnokkal. A beruházás munkái 2014-ben kezdődtek, a kivitelezésre kiírt legjobb pályázatot a ZÁÉV Építőipari Zrt. nyújtotta be. A beruházás összköltsége 4.6 milliárd forint volt. A beruházás során létrehoztak egy 368 főt befogadó nagytermet, 120 fős kistermet, két próbatermet, kamaratermet, valamint a hozzá kapcsolódó kiszolgáló helyiségeket és öltözőket. Az épületben helyet kapott még egy hangstúdió is, és egy szezontól függetlenül folyamatosan nyitva tartó kávézó. A napjaink legmodernebb technikai elvárásainak megfelelő, kifejezetten táncelőadásokra tervezett épület nagytermében speciális színpadot és mobil nézőteret alakítottak ki, Red Dot Design-díjas székekkel. A tervezők célja kettős volt: egyrészt kiemelni a meglévő ipari műemléképület erényeit, másrészt úgy alakítani át a teret, hogy az megfeleljen a táncszakma szerteágazó jelenlegi és jövőbeli igényeinek is. Az egybefüggő, pillérek nélküli előcsarnok felett kapott helyet a térben lebegő kisterem. A különleges mérnöki megoldásnak köszönhetően a terem csonka kúpként lóg be az előcsarnok fölé: a termet tartó 1500 tonnás vasbeton szerkezethez közel 200 tonna betonacélt építettek be, a tartók geometriáját finoman lekövető fa-álmennyezet pedig 13 ezer darab faelem felhasználásával készült. Fotó forrása: Hlinka Zsolt {igallery id=4799|cid=1011|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

A Közlekedési Múzeum új épülete

A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A kormány döntése értelmében a Közlekedési Múzeum régi városligeti épülete újjáépítését követően a Magyar Innováció Házának ad majd otthont, az ország egyik leglátogatottabb múzeumának számító Közlekedési Múzeum új épületét pedig a volt Északi Járműjavító Dízelcsarnokának bővítésével hozzák létre. A terület közvetlenül kapcsolódik az egykori járműjavító úgynevezett Eiffel-csarnokában már épülő Opera Műhelyházhoz. E két beruházás együttesen Budapest legnagyobb barnamezős kulturális városfejlesztése, amely a mintegy hét hektáron megvalósuló programjával alapvetően változtatja meg a Kőbánya és a belváros közötti jelenlegi rozsdaövezetet, és néhány év alatt új közösségi és kulturális központtá alakul át. A legkorszerűbb kiállítástechnológiával újjáépített üzemcsarnok különleges helytörténeti és építészeti emlék marad, ám ezzel a funkcióváltással véglegesen bekapcsolódik a főváros vérkeringésébe és Budapestet a nemzetközi múzeumi élet élvonalába helyezi. A pozitív változás a környező városrészek felértékelődését is magával hozza, ami hosszú távon előmozdíthatja Kőbánya egészének megújulását. További fontos cél volt, hogy a múzeum ne csak a családoknak szóljon, hanem szakértőknek is - jegyezte meg. Kristin Feireiss azt mondta: a nyertes pályamű egy olyan kiemelkedő alkotás, amely egyesíti egyetlen épületkomplexumon belül a történelmet, a jelent és a jövőt. A szintén zsűritag Pieter Jonckers, a belga nemzeti vasúti múzeum igazgatója úgy fogalmazott: a nyertes terv lenyűgözte őket, "bátorságot mutatott, nyíltságot, ambíciót, becsvágyat, valamint vízióval is rendelkezett". Budapest, Magyarország és a világ megérdemli ezt a múzeumot, amely "elképesztő, lélegzetelállító hely lesz" - jelentette ki. Képek forrása: Diller Scofidio {igallery id=4799|cid=1016|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Miért lelkesedünk 2019-ben?

Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Napról napra szaklapok, dizájnerek és influencerek kínálnak egyedi és a szüntelen megújulás szükségességét hirdető megoldásokat egy-egy felmerülő kérdésben. Egyre erőteljesebb azonban az a réteg, aki pontos célját megfogalmazva nyugalmat és tudatosságot keres a viszonylag gyorsan változó enteriőrtrendek között. 2019-ben azonban az Ambiente dizájner kutatói szerint létezik egy közös nevező, amely a fenntarthatóság – természetközeliség – újrahasznosíthatóság metatrendje lesz. Az Ambiente 2019 három nagyon fontos kategóriára osztott trendjei elsősorban azt mutatták be, hogy a közös nevezővel létrehozott eredmények milyen attraktívak és változatosak lehetnek. 1. Ízléses rezidencia A tökéletes szaktudással, kifogástalan kivitelezéssel, gazdag színekkel, érzéki anyagokkal, tiszta vonalakkal és tökéletes arányokkal létrehozott nyugodt, időtlen elegancia trendje. A kiválasztott kedvenc darabok egyszeri alkotások, pontos célok mentén készültek.Minden kifinomult, elegáns, árnyalt, érzéki, ugyanokkor nem szokványos. A legtöbbet használt anyagok a nemes fák, a bőr, abouclé, a bársony, a velúr és a porcelán. Felületekben pedig a színes üveg, a dombornyomott, csiszolt, strukturáltfa és fémfelületek kapnak központi szerepet. 2. Csendes, nyugodt környezet Természetes, diszkrét, puha, lágy, szemlélődésre hívó, nyugtató enteriőr. Egyszerűen szép környezet, ahol a természetes, egyszerű, egyben hasznos termékek kielégítik a nyugalomra és az őszinteségre vágyók igényeit,a lágy színek pedig hozzájárulnak a stresszmentesített otthonhoz. Az anyagok és a kreativitás tiszteletben tartása mind a tervezés, mind a gyártás során nagy jelentőséggel bír.A természetes alapanyagokatkísérleti modern és hagyományos kézműves technikákkal kombináltan dolgozzák fel. Az enteriőr jellemző textíliái a gyapjú, a selyem, a kender és a vászon, valamint a fa, kő, szalma, agyag és kerámia gyakran az újrahasznosítás eredményei. A környezet fenntartható, innovatív, egyszerű és őszinte.   3. Örömteli enteriőr A stylingnak ezekben az enteriőrökben óriási a szerepe: mint önkifejezés merész színkombinációkkal és a véletlenszerű felfedezés varázsával alkot. A homogenitásnak, egységességnek itt nincs esélye. A dolgok rendezetlen módon keverednek, és játékosan a változatosságot ünneplik kompromisszumtól mentesen és örömtelin. Minden színes, vidám, élénk, gondtalan, merész, kicsit őrült, játékos és spontán. A minták keveréke ugyanolyan szokatlan, mint az anyagok sokfélesége: a botanikai motívumok, a geometriai és a túlméretezett figurák, a vintage nyomatok, illusztratív kárpitok és az innovatívan újrahasznosított műanyagok frissítő és meglepő módon párosulnak.A környezet kreatív, sokoldalú, nem szokványos, illusztrált, virágos, mintás és élénk. Japanstyle szekció Külön figyelemre méltó volt a kiállítás Japanstyle szekciója, amely szokatlan anyagkombinációival, felületeivel szerkesztőségünket levette a lábáról! A japán kultúrából idén bőven töltekezhetett a közönség. Színekben az algaszínek (norizöld), a cseresznyevirág, a cseresznyefa vörösesbarna árnyalatai, az alumíniumszürke, a szénfekete, a yamabuki sárga és a khaki szilvaszín, felületekben a nori alga felületéhez hasonló préselt, fémesen csillogó tört felületek – különösen alumíniumból és papírból – hódítottak és vonultak végig a különböző szekciókon. A kiállítás kiemelt partnere India volt, akik egyedi kézműves technikáikkal készített textiljeikkel, fém és fonott áruival vonzották a látogatókat. A Mi Otthonunk kedvenc dizájnere Pravinsinh Solanki indiai formatervező volt, aki kézműves, ragasztás és illesztés nélküli fából faragott és hasított vállfáival lenyűgözött bennünket! Élmény volt a madarak inspirálta remekműveket kézbe vennünk!   {igallery id=4799|cid=1013|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}