Nappali kontra étkező

Nappali kontra étkező

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Hol legyen az étkező - A nappaliban - Vagy mégsem - Szabó Otília, a Flat Art 2000 Lakásművészeti Stúdió lakberendezője szerint a kérdésre nem lehet általános érvényű választ adni. A tervezés egyik legfontosabb alapköve az egyéni igények figyelembevétele.

 

 

Amikor építkezésbe kezdünk, eleinte úgy érezzük, tele vagyunk ötletekkel, gondolatokkal. Biztosak vagyunk abban, hogy meg tudjuk fogalmazni igényeinket, és néhány magazin vagy könyv átlapozása után bátran várjuk az építész vagy a kivitelező kérdéseit. Ám hamar kiderül, hogy könnyű elveszni a részletekben, sőt, egyáltalán nem egyszerű feladat kitalálni pontosan, hogy melyik funkció hová kerüljön a lakásban. A magazinok stíluskínálata pedig olyan csábító, hogy nehéz dönteni, melyik is illene hozzánk igazán. Legtöbbünkben ilyenkor fogalmazódik meg az igény belsőépítész, lakberendező bevonására, hiszen ha egészségünket, gyermekeinket, frizuránkat is szakemberre bízzuk, miért pont a lakásunkkal tennénk kivételt.

 

 

Berendezési terv, az alapoktól
A rajzokon szereplő családi ház tulajdonosa időben ismerte fel, hogy egyedül nehezen oldja meg belsőépítészettel és lakberendezéssel kapcsolatos gondjait. Amikor megkeresett, még csak tervezőasztalon létezett a ház. Ez a lehető legjobb időpont volt, hiszen a válaszfalakon és a ház funkcionális felosztásán még könnyen változtathattunk.
Az alaprajzi szintű tervezés nagyon fontos része munkánknak. Talán kevésbé látványos és terjedelmes, mint a későbbi tervcsomag, ám nagyon sok lényegi kérdésben ekkor születik döntés. A lakás funkcionális felosztása korántsem magától értetődő, hiszen nem egyformán éljük hétköznapjainkat. Van, aki kedveli a nagy, egybenyitott tereket, és szívesen főz és étkezik a nappalival közös térben. De olyan is van, aki a világért sem tenné a konyhát a nappali közelébe. Hasonlóképpen különbözhetnek az igények a hálószoba és a fürdő elhelyezkedését illetően, és a sor itt nem ér véget.
A méretarányos alaprajz minden igényt figyelembe vevő átgondolása a vázlattervek segítségével történik, amelyek megkönnyítik a kommunikációt a tervező és a megbízó között. Segítségével könnyebben dönthetünk arról, hogy mi áll a legközelebb szívünkhöz, mintha csak beszélgetnénk róla. Az itt bemutatott alaprajz már a vázlattervek alapos kiértékelése után készült, összegyűjtve mindazokat az ötleteket és lehetőségeket, amelyek a vázlatokból a leginkább tetszettek a megrendelőnek. Az így kialakuló terv a „berendezési terv”, amely minden további tervezés alapját képezi.

Az elképzelés
Megbízóm elképzeléseihez az a változat állt legközelebb, amikor a konyha a nappalitól ajtóval elzárható, az étkező pedig a nappalival egy légtérben, de attól látványában kissé szeparáltan helyezkedik el. Az építészeti adottságok kedvezőek ehhez az elrendezéshez, kényelmes, társaság fogadására is alkalmas nappalit és étkezőt sikerült kialakítani.

Stílus, szín és hangulat
Az alaprajz kialakulása után következik a helyiség stílusának, színeinek, hangulatának a tervezése. Mivel e fogalmak körülírása szavakkal nehezebb, mint képekkel, ezért egy hangulati kollázst készítettem. A képen nem a leendő tervezett berendezési tárgyak szerepelnek, hanem amelyek színvilágukban, stílusukban közel állnak ahhoz, amit szeretnénk megvalósítani. Ha ebben egyetértünk a megbízóval, akkor a részletek tervezése és a bútorok, kiegészítők kiválasztása már könnyebb feladat.

Látvány- és metszeti terv
A részletek tervezése több rajzot igényel. Közöttük megtalálható a megbízó számára könnyen értelmezhető látványterv, és a kicsit speciálisabb metszeti vagy falnézeti terv. A speciális tervek a kivitelezők számára is tartalmaznak információkat. Ezek alapján készíti el az asztalos, a burkoló, a gipszkartonos-kőműves és a villanyszerelő is az adott belsőépítészeti elemet, vagy bútort. A látványterv a megbízó számára jeleníti meg a közösen megálmodott tereket, térkapcsolatokat, amelyet számítógéppel is lehet készíteni. A megbízó számára fontos különbség nincs a kézi és a gépi megjelenítés között, magam mégis a kézi munkát kedvelem, mert személyre szabottabb és részletgazdagabb a ceruzával és ecsettel készült kép.
Ideális esetben akkor kezdődik a kivitelezés, amikor minden terv elkészült. Tapasztalataim szerint ekkor még apróbb változtatások előfordulnak, például másfajta tapéta vagy egy másik lámpatest mellett döntünk, esetleg új színe lesz a kanapénak, de új rajzokra már nincs szükség. A lényeg, hogy a tervezővel megbeszéljük a változásokat.

Nevjegy
Szabó Otília lakberendező, stylist
Természettudományi diplomája után 2000-ben végezte el a Junior Art Center lakberendező kurzusát. Ugyanebben az évben alapította meg kolléganőivel - Szentesi Nórával és Uhrin Andreával - a Flat Art 2000 Lakásművészeti Stúdiót. 2001-ben végzett a Tér és Rend magazin stylist tanfolyamán, és azóta dolgozik stylistként különböző magazinoknak. A lakberendezői tervezés mellett a kivitelezésben is járatos, ügyfelei között magánszemélyeken kívül cégek, vendéglátóhelyek is megtalálhatók.
Fontosnak tartja, hogy a pályakezdő lakberendezők is kellő tapasztalattal rendelkezzenek, ezért cégük lakberendezési gyakorlati kurzust szervez számukra. Munkájában a racionalitás és a dizájn harmonikus arányát keresi, hogy a végeredmény egyszerre lehessen élhető és esztétikus.

Tel.: 20/480 5312
E-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Honlap: www.flatart.hu


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Átadták a Nemzeti Táncszínházat

Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. A Nemzeti Táncszínház a hazai táncszíntér legfontosabb központjaként 2001 óta szolgálja a magyar kultúrát, befogadó színházként az intézmény közel negyven magyar, professzionális társulattal dolgozik együtt. A néptáncon át a klasszikus balettig, a társas tánctól a kortárs táncon keresztül az interaktív gyermekelőadásokig, műfaji sokszínűséggel kívánja fenntartani a táncszínházba járó közönség érdeklődését. Évente közel 300 előadást mutatnak be, hazai előadásaik éves nézőszáma megközelíti a százezer főt. A közel hétezer négyzetméteres Nemzeti Táncszínházat ZDA Zoboki Építésziroda tervei alapján a Millenáris Park E épületében, a volt GANZ művek egykori ipari épületéből alakították ki, új főhomlokzattal és előcsarnokkal. A beruházás munkái 2014-ben kezdődtek, a kivitelezésre kiírt legjobb pályázatot a ZÁÉV Építőipari Zrt. nyújtotta be. A beruházás összköltsége 4.6 milliárd forint volt. A beruházás során létrehoztak egy 368 főt befogadó nagytermet, 120 fős kistermet, két próbatermet, kamaratermet, valamint a hozzá kapcsolódó kiszolgáló helyiségeket és öltözőket. Az épületben helyet kapott még egy hangstúdió is, és egy szezontól függetlenül folyamatosan nyitva tartó kávézó. A napjaink legmodernebb technikai elvárásainak megfelelő, kifejezetten táncelőadásokra tervezett épület nagytermében speciális színpadot és mobil nézőteret alakítottak ki, Red Dot Design-díjas székekkel. A tervezők célja kettős volt: egyrészt kiemelni a meglévő ipari műemléképület erényeit, másrészt úgy alakítani át a teret, hogy az megfeleljen a táncszakma szerteágazó jelenlegi és jövőbeli igényeinek is. Az egybefüggő, pillérek nélküli előcsarnok felett kapott helyet a térben lebegő kisterem. A különleges mérnöki megoldásnak köszönhetően a terem csonka kúpként lóg be az előcsarnok fölé: a termet tartó 1500 tonnás vasbeton szerkezethez közel 200 tonna betonacélt építettek be, a tartók geometriáját finoman lekövető fa-álmennyezet pedig 13 ezer darab faelem felhasználásával készült. Fotó forrása: Hlinka Zsolt {igallery id=4799|cid=1011|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

A Közlekedési Múzeum új épülete

A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A kormány döntése értelmében a Közlekedési Múzeum régi városligeti épülete újjáépítését követően a Magyar Innováció Házának ad majd otthont, az ország egyik leglátogatottabb múzeumának számító Közlekedési Múzeum új épületét pedig a volt Északi Járműjavító Dízelcsarnokának bővítésével hozzák létre. A terület közvetlenül kapcsolódik az egykori járműjavító úgynevezett Eiffel-csarnokában már épülő Opera Műhelyházhoz. E két beruházás együttesen Budapest legnagyobb barnamezős kulturális városfejlesztése, amely a mintegy hét hektáron megvalósuló programjával alapvetően változtatja meg a Kőbánya és a belváros közötti jelenlegi rozsdaövezetet, és néhány év alatt új közösségi és kulturális központtá alakul át. A legkorszerűbb kiállítástechnológiával újjáépített üzemcsarnok különleges helytörténeti és építészeti emlék marad, ám ezzel a funkcióváltással véglegesen bekapcsolódik a főváros vérkeringésébe és Budapestet a nemzetközi múzeumi élet élvonalába helyezi. A pozitív változás a környező városrészek felértékelődését is magával hozza, ami hosszú távon előmozdíthatja Kőbánya egészének megújulását. További fontos cél volt, hogy a múzeum ne csak a családoknak szóljon, hanem szakértőknek is - jegyezte meg. Kristin Feireiss azt mondta: a nyertes pályamű egy olyan kiemelkedő alkotás, amely egyesíti egyetlen épületkomplexumon belül a történelmet, a jelent és a jövőt. A szintén zsűritag Pieter Jonckers, a belga nemzeti vasúti múzeum igazgatója úgy fogalmazott: a nyertes terv lenyűgözte őket, "bátorságot mutatott, nyíltságot, ambíciót, becsvágyat, valamint vízióval is rendelkezett". Budapest, Magyarország és a világ megérdemli ezt a múzeumot, amely "elképesztő, lélegzetelállító hely lesz" - jelentette ki. Képek forrása: Diller Scofidio {igallery id=4799|cid=1016|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Miért lelkesedünk 2019-ben?

Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Napról napra szaklapok, dizájnerek és influencerek kínálnak egyedi és a szüntelen megújulás szükségességét hirdető megoldásokat egy-egy felmerülő kérdésben. Egyre erőteljesebb azonban az a réteg, aki pontos célját megfogalmazva nyugalmat és tudatosságot keres a viszonylag gyorsan változó enteriőrtrendek között. 2019-ben azonban az Ambiente dizájner kutatói szerint létezik egy közös nevező, amely a fenntarthatóság – természetközeliség – újrahasznosíthatóság metatrendje lesz. Az Ambiente 2019 három nagyon fontos kategóriára osztott trendjei elsősorban azt mutatták be, hogy a közös nevezővel létrehozott eredmények milyen attraktívak és változatosak lehetnek. 1. Ízléses rezidencia A tökéletes szaktudással, kifogástalan kivitelezéssel, gazdag színekkel, érzéki anyagokkal, tiszta vonalakkal és tökéletes arányokkal létrehozott nyugodt, időtlen elegancia trendje. A kiválasztott kedvenc darabok egyszeri alkotások, pontos célok mentén készültek.Minden kifinomult, elegáns, árnyalt, érzéki, ugyanokkor nem szokványos. A legtöbbet használt anyagok a nemes fák, a bőr, abouclé, a bársony, a velúr és a porcelán. Felületekben pedig a színes üveg, a dombornyomott, csiszolt, strukturáltfa és fémfelületek kapnak központi szerepet. 2. Csendes, nyugodt környezet Természetes, diszkrét, puha, lágy, szemlélődésre hívó, nyugtató enteriőr. Egyszerűen szép környezet, ahol a természetes, egyszerű, egyben hasznos termékek kielégítik a nyugalomra és az őszinteségre vágyók igényeit,a lágy színek pedig hozzájárulnak a stresszmentesített otthonhoz. Az anyagok és a kreativitás tiszteletben tartása mind a tervezés, mind a gyártás során nagy jelentőséggel bír.A természetes alapanyagokatkísérleti modern és hagyományos kézműves technikákkal kombináltan dolgozzák fel. Az enteriőr jellemző textíliái a gyapjú, a selyem, a kender és a vászon, valamint a fa, kő, szalma, agyag és kerámia gyakran az újrahasznosítás eredményei. A környezet fenntartható, innovatív, egyszerű és őszinte.   3. Örömteli enteriőr A stylingnak ezekben az enteriőrökben óriási a szerepe: mint önkifejezés merész színkombinációkkal és a véletlenszerű felfedezés varázsával alkot. A homogenitásnak, egységességnek itt nincs esélye. A dolgok rendezetlen módon keverednek, és játékosan a változatosságot ünneplik kompromisszumtól mentesen és örömtelin. Minden színes, vidám, élénk, gondtalan, merész, kicsit őrült, játékos és spontán. A minták keveréke ugyanolyan szokatlan, mint az anyagok sokfélesége: a botanikai motívumok, a geometriai és a túlméretezett figurák, a vintage nyomatok, illusztratív kárpitok és az innovatívan újrahasznosított műanyagok frissítő és meglepő módon párosulnak.A környezet kreatív, sokoldalú, nem szokványos, illusztrált, virágos, mintás és élénk. Japanstyle szekció Külön figyelemre méltó volt a kiállítás Japanstyle szekciója, amely szokatlan anyagkombinációival, felületeivel szerkesztőségünket levette a lábáról! A japán kultúrából idén bőven töltekezhetett a közönség. Színekben az algaszínek (norizöld), a cseresznyevirág, a cseresznyefa vörösesbarna árnyalatai, az alumíniumszürke, a szénfekete, a yamabuki sárga és a khaki szilvaszín, felületekben a nori alga felületéhez hasonló préselt, fémesen csillogó tört felületek – különösen alumíniumból és papírból – hódítottak és vonultak végig a különböző szekciókon. A kiállítás kiemelt partnere India volt, akik egyedi kézműves technikáikkal készített textiljeikkel, fém és fonott áruival vonzották a látogatókat. A Mi Otthonunk kedvenc dizájnere Pravinsinh Solanki indiai formatervező volt, aki kézműves, ragasztás és illesztés nélküli fából faragott és hasított vállfáival lenyűgözött bennünket! Élmény volt a madarak inspirálta remekműveket kézbe vennünk!   {igallery id=4799|cid=1013|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}