A Pecz Sámuel műegyetemi tanár által tervezett épület 1897-ben nyílt meg, a milleniumi városfejlődés lázában, hogy kereskedelmileg és egészségügyileg is ellenőrzött élelmiszer-forgalmat biztosítson a növekvő fővárosi lakosságnak.
A magyar fővárosra adaptálta a francia, német és belga minták alapján a hálózatrendszer felépítését. E terv szerint a Nagycsarnok eredetileg elosztó, nagybani piacként működött, árveréssel jutottak hozzá a kiskereskedők az termékekhez. A leütött árak 8%-át kapta meg a fenntartó-üzemeltető, az áru pedig tovább került többek között három másik csarnokba: a Rákóczi tér, Klauzál tér és Batthyány tér pultjaiba. Egy város akkor válik igazán világvárossá, amikor megjelennek benne a vásárcsarnokok, és kiadják az első átfogó szakácskönyvet. Természetesen számítanak a pályaudvarok, a köztisztaság, a sugárutak, a rendezett közparkok, a kávéházak mind, de ha van vásárcsarnok, akkor tudjuk, hogy ezeket a városfejlődési mérföldköveket már érintettük.
Az épületbe sínpár vezetett, tehát a tehervonatokról valóban itt, az árushelyek közvetlen közelében pakoltak a munkások. A dunai rakodókat pedig egy felszín alatti folyosó köti össze a csarnok alagsorával, ami eredetileg szintén a teherforgalomban játszott szerepet, ma már a hulladék elszállításban.
Hozzászólások