Építés, felújítás

Raktárlakások, luxusszínvonalon -

Lakni nemcsak lakóházban lehet, de megüresedett gáztartályban, régi raktárban, vagy elnémult üzemcsarnokban is. Az ipari matuzsálemek lakás célra történő hasznosítása nagy divat szerte a világban. A hatvanas években a New York-i Soho elnéptelenedett gyárcsarnokai, raktárai ihlették meg a művészeket, akik izgalmas építészeti tereket és olcsó lakásokat láttak az ódon gyárfalak mögött. Ez a szűk réteget érintő életmód- és művészeti mozgalom felkeltette az ingatlanpiac érdeklődését is, az ipari épületek feltámadása ingatlanpiaci divatot teremtett szerte a világban, Dániától Németországon át a londoni dokkok felélesztéséig.

Eltolható falak avagy a térélmény kulcsa

A lakások belső téralakítása együttélési szokásokat változtat meg a családokban. Frappáns példa erre a lakótelepi minikonyhák divatja a hetvenes években: a szűk helyre bezsúfolt asztalnál nem jutott mindenkinek hely, így lett vége a közös evéseknek. Még szerencse, hogy amennyit a téralakítás ronthat, annyit javíthat is. Az - amerikai konyha - divatja a kilencvenes években leBontotta a falat a konyha és a nappali között, megszüntetve a ház asszonyának kényszerű elszigeteltségét, így részese lehet annak, ami a szobában történik. Kevés ennyire családbarát megoldás van a belsőépítészetben, mint ez. A jól érzékelhető előny ellenére mégis egyre többet hallani, hogy a konyhát visszafalazzák, mert lehetetlen megbarátkozni az egész lakást elöntő ételszaggal, amit a szagelszívók sem képesek teljesen eltüntetni. Fárasztó az is, hogy a nyitott konyha örökösen szem előtt van, takaríthatjuk egész nap, nem csukhatjuk rá az ajtót, ha az edényhalmazt a vendégek elől el akarjuk tüntetni. Gond az is, hogy a nappali és a konyha összenyitásával gyakorlatilag a vendégaltató helyünk elveszett. A nappali kihúzható ágyán már képtelenség pihenni, ha a konyhában csörömpöl valaki. Vajon létezik olyan megoldás, amelyik a nappalit és a konyhát úgy kapcsolja össze, hogy bármikor szét is választhatja - Aligha! A visszafalazással azonban várjunk addig, amíg az eltolható falakkal meg nem ismerkedtünk. Hátha ez lehet a kompromisszum.

Értékbecslés felhangokkal, avagy milyen szempontok alapján becsülhetjü

Az idei év pangó használtlakás-piaca híven tükrözi a laikus értékbecslés rákfenéjét. Jelesül azt, hogy az 1998-tól bekövetkezett ingatlan-árrobbanás oly magasba vitte az árakat, hogy lecsengésével a vásárlók többsége ma már kivárja, amíg a kiszemelt lakás, ház tulajdonosa enged az irreálisan magasra srófolt árból. De valójában hogyan, milyen szempontok alapján tudja az egyszerű eladó vagy vevő megállapítani egy lakóingatlan viszonylag reális, valódi értékét - - kérdeztük az ingatlan- és vagyonértékelő Euro-Immo Expert Kft. ügyvezetőjét, Mehrli Pétert.

Nem éri meg szabálytalanul építkezni

Egy új otthon felépítése, bővítése alaposan megterheli a családi költségvetést. Ezért nemcsak a felhasznált anyagok, a tervező, kivitelező kiválasztása, hanem az építésügyi előírások megismerése, betartása is nagy odafigyelést kíván. A szabálytalanság esetén - történjen az - lazaságból?, vagy tájékozatlanságból - kiróható bírság ugyanis súlyos plusz milliókat húzhat ki az építkező zsebéből.

Szép alkony - kinek és mennyiért -

Mindenki arra vágyik, hogy szerettei körében öregedjen meg. Mégis csak keveseknek adatik meg, hogy többgenerációs otthonban éljenek. A KSH nemrégiben közzétett felmérése szerint a hetven évnél idősebb férfiak 27, a nők 52 százaléka egyedül lakik, csak saját erejére támaszkodhat, segítsége nincs a háztartáson belül. A munkahelyért folytatott harc háttérbe szorította a családi tradíciókat: egy-egy jobb állásért akár külföldre is elköltöznek a fiatalok, így az öregedés minden nyűgével egyedül maradnak az idős emberek. Nincs mindenkire érvényes szabály, hogy az évek múlása kin milyen nyomokat hagy, de az nyilvánvaló, hogy az öregedés menetrendjében az aktív nyugdíjasévek után elkövetkezik egy segítséget kérő és azt elfogadni képes szakasz is. Csakhogy nincs, aki becsavarja helyettük a villanykörtét, vagy felcipelné az emeletre a bevásárlókocsit. Az időskori problémákra válaszul megjelentek bizonyos - házi gondozás jellegű - szolgáltatások a piacon, de kevesen tudják megfizetni.

Számvetés az építőanyag-iparról

2001 I. félévében 8200 befejezett lakásra adtak ki használatbavételi engedélyt az építési hatóságok, és 21 ezer új lakás építése kezdődhetett el a kiadott új építési engedélyek alapján. A felépített lakások száma 43 százalékkal, az új építési engedélyeké 18 százalékkal több, mint az előző év azonos időszakában volt.


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Új parkrészek átadása a Városligetben

A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projektnek köszönhetően visszanyerte régi fényét a Városliget egyik legkülönlegesebb növényeit felvonultató, ismeretterjesztő parkeleme, a botanikus kert, amelyet az újranyitásra Mőcsényi Mihályról, a tájrendezés magyarországi oktatásának megalapozójáról neveztek el. A parkrészt a FŐKERT 100 éves jubileuma alkalmából adták át, 1967-ben. A bemutatókertnek szánt területen gyógy- és fűszernövények, konyhakerti növények, szőlő, gyümölcs, egynyári virágok, vízi-, mocsári és sziklakerti növények is helyet kaptak. A kert központi elemeként egy esőkunyhó szolgált, de látványosságai közé tartozott a forrás táplálta csobogós vízrendszer és a pergola a két vízmedencével. A felújítás során az eredeti, a Főkert tervtárában fellelhető 1967-es és 1969-es kertépítészeti tervek, valamint az 1980-as megvalósulási terv nyújtottak segítséget. Így a Mőcsényi Mihály Botanikus Kert területe déli irányban megnőtt, a Királydomb felé eső oldalon, a parki sétány pedig egy fasorral beljebb került. A megújult kert egyik sétányán kialakítottak egy lugast, melyhez kiegészítésképpen kerti tipegős útvonal kapcsolódik, segítve a parkrész bebarangolását. Helyet kapott a területen egy különböző felületekből álló KNEIPP ösvény is, melynek mezítlábas használata javítja az egyensúlyérzéket, jótékony hatással van testtartásunkra. Újra az eredeti nyomvonala mentén kanyarog a területet behálózó, hangulatos patakrendszer, melyet forrás táplál, és visszatértek a nyílt vizeket és a mocsári élővilágot bemutató medencék is. A megújult Mőcsényi Mihály Botanikus kertbe mintegy 335 különböző fajtájú új növényt ültettek el, több mint 35.000 példányszámban. Az esőbeálló leromlott állapotú épülete helyett egy új, modern épület került, mely vendéglátói, kiszolgálói és ismertterjesztői funkciót kapott. Új kutyaparadicsom A városligeti parkfejlesztés második ütemében egy újabb tematikus kutyás élménypark is várja a gazdikat és négylábú kedvenceiket. A mintegy félhektáros új kutyaparadicsomot könnyen megközelíthető helyen, az Ajtósi Dürer sor-Stefánia út kereszteződéséhez közel alakították ki, területét biztonságos kerítés határolja, melyen több, zsilipes rendszerű bejáratot helyeztek el. A parkrész különlegessége, hogy külön elkülönített részt kaptak a kistestű és a nagytestű kutyák, így elkerülhetőek lesznek a konfliktusok, ütközések. A tervezők mindkét részen terepalakulatokkal megmozgatott játéktereket alakítottak ki ügyességi elemekkel, alagutakkal, ugró akadályokkal, szlalom pályákkal. A gazdik és a kutyusok kényelméről kombinált használatú ivókutak és padok gondoskodnak, a terület tisztán tartását pedig több mint egytucat kutyapiszok gyűjtő segíti. Fontos megjegyezni, hogy a Városligetben – néhány elzárt terület kivételével – továbbra is biztosított a szabadon kutyázás lehetősége. Természetesen az új Kutyás élménypark teljes növényzetet újjávarázsolták, a területén 6 új lombos fát ültettek el és több mint tízezer cserjét és évelőt is elhelyeztek, így a Hermina úti „testvéréhez” csatlakozva Budapest egyik leghangulatosabb kutyabarát helye jött létre. Futás a Ligetbe(n) A futás ma már a legnépszerűbb tömegsportok közé tartozik: az országban százezrek, a fővárosban tízezrek húznak naponta futócipőt. Kimondottan nekik készült a Városligeti Futókör. „A Városligeti Sportcentrum őszi átadását követően a park Budapest legsokoldalúbb sporthelyévé vált, melynek kínálata tovább erősödik. Nagy örömünkre szolgál, hogy végre a pesti oldalon is a Margitszigeti futópályához hasonló alternatívát tudunk kínálni, ami ráadásul modern és biztonságos szolgáltatásokkal várja a sportág szerelmeseit. A futókört a következő napokban vehetik birtokba a sportolók” – mondta el Gyorgyevics Benedek. A Városligeti Futókör tervezése során a folyamatosan egyeztettek a budapesti futókat képviselő szervezetekkel, hogy a pálya vonalvezetés, burkolata a sportolók igényei szerint alakítsák ki. Mindezeknek köszönhetően a kiváló minőségű, 2 kilométer hosszúságú, színezett – az izületeket kímélő - rekortán borítású pálya teljes hosszában kivilágított. A fák között kanyargó, rendkívül hangulatos vonalvezetésű pálya belépési pontjainál bemelegítő területeket helyeztek el a sérülések elkerülése végett, a nyomvonal mellett pedig számos ivókút szolgáltatja a frissítőt. A sportolók kényelmét a Városligeti Sportcentrum női, férfi és akadálymentesített öltözői szolgálják. www.ligetbudapest.hu  

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.