Csere helyett javítás

Csere helyett javítás

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Sokan gondolják, hogy egy nagyobb fürdőszoba-felújítás, a burkolat teljes cseréje a konyhában, a parketta felújítása a nappaliban hetekbe is belekerül, hisz az építést mindig megelőzi a pusztítás, a burkolat lebontása, ezért aztán a porral, feldúlt környezettel járó procedúra miatt halogatják a korszerűsítést. Alábbi összeállításunkban bemutatunk néhány kíméletesebb felújítási módszert hideg és meleg burkolatokra.

cserehelyettjavitas 720


Apró hibák és fugák javítása
A dekoratív, könnyen tisztán tartható kerámialapok érzékenyek a leeső súlyos, éles tárgyakra, kellő ügyességgel, apróbb javításokkal azonban alig észrevehetőkké tehetjük a sérüléseket. Elpiszkolódva ugyanis még inkább szemet szúrnak. Fogjunk hozzá hát frissiben: áttetsző anyagú, kétkomponensű ragasztóval töltsük szintbe, majd csiszoljuk és polírozzuk simára, finom köszörűvel, nedvesen. A színes mázú padlókerámiáknál nehéz hasonló színt keverni a ragasztóba, a gres lapoknál egy pótlap hátoldali széléből belecsiszolhatunk egy kevéske port. Mázas lap kagylós kitörése esetén üvegragasztásra alkalmas pillanatragasztóval dolgozzunk, pontosan visszaillesztve és lepréselve a darabkát, a kitüremkedő és már megkötött ragasztót pedig éles szikével hántolva távolítsuk el. Közepes szemcséjű, 600-as polírozó papírral nedvesen koptassuk simára. Amennyiben nemcsak egy kis kráter, hanem hosszú repedés keletkezett vagy a lap sarka is letörött, új lappal kell kicserélni (ezért őrizzünk néhány darabot), ezt azonban bízzuk szakemberre.

A leggondosabb munka ellenére az idő múlásával a fugázás, a kádak, mosdók és vécék körüli szilikonos szigetelés elfeketedik a gombától, berepedezik, besárgul. Ha úgy látjuk, a tisztítás már mit sem ér, elkerülhetetlen a fugák kicserélése. A régi fugát alaposan véssük ki csavarhúzóval vagy tompa vésővel, kenjük át hipós ecsettel a helyét, és a gombaölő és penészgátló fugázó anyagot spaklival vigyük fel, alaposan beletömködve a lyukakba. 25 óra száradás után kezeljük a felületet fele-fele arányban kevert PVA víz oldatával, majd száradása után fessük át fugavédővel.

Bontás helyett ráburkolás
Ha korábbi megunt burkolatunk szilárdan tapad az aljzathoz, felbontás helyett felhasználhatjuk hidegburkolat aljzataként. A kerámialapokat egy zsírtalanító felmosást követően közvetlenül erre fektethetjük, a bennmaradó PVC padló ráadásul az alattunk lakót is megóvja a kopogó hangoktól. Az egyenetlen járófelületet cementkötésű ragasztóval 15 mm-es vastagságkülönbségig kiegyenlíthetjük, de a korszerű anyagokkal az is megoldható, hogy a fürdőszobai új csempék a régire kerüljenek, bontás és törmelék nélkül. A korszerű kenhető vízszigetelő anyagokkal a felújítás során a vizes helyiségek utólagos víz elleni szigetelése is megoldható.

Ráburkolásnál számolni kell néhány technikai problémával. Szerencsésebb esetben a szintemelkedés csak 10 mm, de akár 20 mm is lehet, ami küszöb nélküli helyiségek esetén már jelentős. Egy magasabb küszöb vagy speciális burkolatváltó idom beépítésével orvosolhatjuk a bajt, befelé nyíló ajtó esetén azonban csak a fűrész segít. Ajtó híján a burkolat jelentősen magasabbra kerülő szélét megfelelő magasságú és a szokásosnál szélesebb áthidaló fémidommal zárhatjuk le.Amennyiben a régi burkolat egyenetlen felületű, az első teendő a régi padló síkjának széltében, hosszában és átlós irányban is elvégzett szintellenőrzése. 3-5 mm-nél nagyobb különbség már jelentős szintemelkedést eredményez, pláne, ha az új járólapok a szokásos 7 mm-nél vastagabbak. Az új burkolat lefektetésekor ez a hiba csak vastagabb ragasztóhabarcsba ágyazva, pontos szintbeállítással korrigálható, ezért az új lapok kiválasztásánál nagyon figyeljünk a vastagságra (a greslapok csak 5-7 mm vastagok).

Ráburkolás mázas lapokra
Közvetlenül a meglévő mázas padlólapokra, régi esztrich burkolatokra nem tapadnak kielégítően a padlólapragasztók, ehhez speciális alapozó, tapadóhíd szükséges. Elkerülendő a későbbi felválást, csak olyan alapozókat használjunk, amelyeket kifejezetten nem-nedvszívó felületre fejlesztették ki. Ezek általában epoxigyanta alapú diszperziók, erős kötést biztosítva az új lapok leragasztásához. Rétegvastagságuk szinte elhanyagolható, használatuk azonban alapvető. Az alapfelületként szolgáló régi burkolatot tisztítsunk meg minden zsíros szennyeződéstől, esetenként a felületet durva csiszolással érdesítsük fel (a korszerűbb összetételűeknél elegendő csak tisztítani). A tapadóhíd anyagának felhordása hengereléssel vagy széles ecsettel történhet, a 24 órás kötési idő után kezdhető a leragasztás. Jó, ha az új lapok nagyobbak az eredetinél, és fontos, hogy a fugák ne essenek egybe az alul lévőkkel (ideálisabb az átlós fektetés), bár ez bonyolultabb és több hulladékkal is jár.

Trükkök parketta szépítéséhez
A parketta karcolásait zsírkrétás kezeléssel tüntethetjük el. Olvasszuk meg a zsírkrétát mikrohullámú vagy konyhai sütőben, majd óvatosan egy tompa kés vagy spakli segítségével töltsük ki a karcolásokat, és várjuk meg, míg megkeményedik. A tartós eredmény érdekében óvatosan átkenhetjük színtelen körömlakkal is, majd a lakkozott részt csiszoljuk meg nagyon finom szemcséjű dörzspapírral, hogy a fénye ugyanolyan legyen, mint a parketta többi részén.

Ha épp csak régi fényét veszítette el parkettánk vagy nagyobb felülete megkopott, különféle fényezőszerekkel – parkettaolaj, parkettaviasz – is látványos változás érhető el, a kezelést félévente ismételjük.

A recsegő parketta elleni házi orvosság a szintetikus, vízben oldható PVA gyanta (nagyobb barkácsboltokban beszerezhető). Keverjük el meleg vízzel, áztassunk bele a résnél hosszabbra hagyott természetes anyagból készült spárgát, figyelve arra, hogy csak a rések kitöltéséhez szükséges vastagságút legyen. Óvatosan tegyük a résekbe a PVA-s zsinórdarabokat, egyengessük el a kitüremkedett részeket, gyorsan visszatörölve a felesleget, és várjunk. Ha sikerült a művelet, a PVA-s zsinórok megdagadnak, kitöltve a hézagokat.

Ha a parketta azért recseg, mert egyenetlen az aljzat, semmilyen házi praktika nem segít, muszáj felszedni, ha pedig padlófelülete a nyers fáig lekopott, sérülésekkel tarkított, a lakkozás még markánsabbá teszi a foltosodásokat. Ilyen esetben csak a csere jöhet szóba, vagy a felülfedés szalagparkettával, laminált padlóval.

Így javítanak parkettát a bátrabbak
Aki kellőképpen ügyesnek érzi magát a felújításhoz, kölcsönözzön egy profi parkettacsiszoló gépet (két emberes a szállítása) a szükséges csiszolóvászonnal stb. A szegélylécek eltávolítása után kétszer menjünk át a felületen a durva szemcséjű papírral – csak a gép jobb oldala csiszol a fal mellett. Folyamatosan, megállás nélkül haladjunk, különben mélyedést csiszolunk a padlóba, és figyeljünk a porzsákra is, gyorsan megtelik, porol. Miután előbukkant a parketta gyönyörű erezete, alapos porszívózás után tapaszolhatjuk a nagyobb réseket (a csiszoláskor keletkezett faport keverjük össze parkettalakkal, majd egy spatulával tömködjük bele), a felesleget pedig távolítsuk el. Ezután várnunk kell, hogy a tapasz megszáradjon, közbe cseréljük ki a csiszolópapírt a közepes szemcséjűre, addig csiszolva, amíg a parkettát egyenletesnek nem találjuk. Végül jön a legfinomabb szemcséjű, majd a lakkozás több rétegben. A lecsiszolt anyagvastagság befolyásolja a további felújítások lehetőségét: a tömör parketta akár ötször, a szalagparketta csak egy-kétszer csiszolható.

PVC és linóleum felújítása
A PVC és a linóleum padlók viszonylag gyorsan kopnak, felületük elcsúnyul, ezért fordítsunk nagy gondot újszerű állapotuk megőrzésére. A védőréteg tartóssága alapvetően a használat jellegétől és intenzitásától függ, és hogy a takarítás során használunk -e agresszív tisztítószereket. A padlót leginkább a por és más behordott mechanikai részecskék károsítják, járásunkkal mintha csiszolóvászonnal dolgoznánk a felületén, ezért hangsúlyos a takarítás gyakorisága (a padozat védelmére nagy szolgálatot tesz a bejáratoknál kialakított szennyfogó zóna). A port száraz vagy impregnált feltörléssel távolítsuk el, nyirkos feltörlésre csak folt eltávolítása esetén kerüljön sor, minél kíméletesebben.

Ha a védőréteg a megfelelő öt rétegben készült, és a gondos használat ellenére mégis megkopott, egyszerűen felújítható, ha pedig annyira lekopott, hogy felújítása már nem lehetséges, új bevonatot kell készíteni. A felújítás első lépése az alapos tisztítás: letakarítva a gyártáskor ráhordott viasz réteget, oda nem való anyagokat, a padló visszanyeri eredeti színét, árnyalatát, sérülések, karcolások nem látszódnak. Ha a PVC vagy linóleum nem volt új, az alaptisztítást követően a felületet semlegesítik és szárítják. A harmadik lépés a polimer védőréteg elkészítése, végül a padozat polírozása.

Ha a padló felületéről már a minta is lekopott, kilátszik az alap, nem marad más hátra, mint cserélése.


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.