Egyre vonzóbb eurohitel -

Egyre vonzóbb eurohitel -

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Az új lakások továbbra is népszerűek, s a dráguló hitelek ellenére sem csökkent irántuk a kereslet. de vajon így marad-e, ha az áremelkedés eléri a tizenöt százalékot - Segít-e az euro alapú hitel - A kötelező jótállás javít-e a lakások minőségén - Kérdések, amelyek az elmúlt hetekben foglalkoztatták a lakáspiac szereplőit.

 

 

n Dráguló

 

lakáshitelek
A decemberi szigorítások következtében drágábbak lettek a lakáshitelek. Az ingatlanbeszerzéskor már kevésbé éri meg a saját megtakarítás helyett lakáshitelt választani. Míg egy évvel ezelőtt új lakás vásárlásakor 4,5 százalékos kamat- és kezelési költség mellett is hozzájuthattak kölcsönhöz az ügyfelek, tavaly június közepétől 5, 2004-ben pedig 8 százalékra emelkedett a hitel ára. Használt lakások esetében is hasonló mértékkel emelkedtek a díjak, ma már 9-10 százalékot kérnek el a pénzintézetek a korábbi 6 százalék helyett. Az új díjak a korábbiakhoz képest magasnak tűnnek, mégis, a támogatott hitelek még mindig jó megoldásnak számítanak. Változtak ugyanis a piaci viszonyok, a jegybanki alapkamat egy évvel ezelőtt még csak 6,5 százalék volt, a legutóbbi emeléskor pedig 9,5 százalékról 12,5 százalékra nőtt. A támogatott kölcsönök a jelenlegi 19-20 százalékos díjjal kínált piaci feltételű lakáshiteleknél még mindig olcsóbbak.
A támogatott lakáskölcsönök közül a hitelek kamata februárban várhatóan tovább emelkedik, legfeljebb a januári szinten marad. A különbség nem jelentős, de jelzi, hogy kamatesésre egyelőre nem lehet számítani. A kamatcsúcs márciusra prognosztizálható. A kamatokba épített állami támogatás csúsztatott számítási elve is késlelteti a lakáskölcsönök kamatcsökkentését. A stabil feltételekre vágyóknak kedvez, hogy a Földhitel- és Jelzálogbank mellett már a Postabanknak is vannak 10 éves fix kamatozású konstrukciói. Továbbra is jellemző, hogy az alacsony kamatot hirdető pénzintézetek egyéb terhei magasak.

n Eurohitelek
A forinthitel kamatainak emelkedése miatt megéri euróban eladósodni, még akkor is, ha az átváltásnál árfolyamveszteséggel kell számolni. Az eurohitelek kamatai nagyságrenddel alacsonyabbak, mint a forinthiteleké, az óvatosság azonban nem mellőzhető. A devizahitelek elszámolása devizában történik, ami azt jelenti, hogy az euro alapú hitelt forintban kell visszafizetni, a törlesztés összege viszont a forint?euró árfolyamtól függ. Ha az euró erősödik a forinthoz képest, vagyis egy euróért több forintot kapunk, akkor a változatlan hitelkamat esetén is többet kell törlesztenünk. Ha a forint erősödik az euróhoz képest, vagyis egy euróért kevesebb forintot kapunk, akkor kevesebb lesz a törlesztésünk.
Az euro alapú és a forint alapú hitelek kamatai között jelenleg mintegy tíz százalékpont a különbség. Ekkora kamatkülönbségnél még akkor is megéri euro alapú hitelt felvenni, ha a forint esetleg tovább gyengülne. Így például, ha 10 forinttal többe kerülne egy euró, akkor mintegy kétezer forinttal lenne drágább a havi törlesztő részlet, ami még mindig kevesebb annál a 13-25 ezer forintnál, amennyivel többet kellene fizetni a forint alapú szabad felhasználású jelzáloghitel törlesztésére. A forint erősödésével még nem is számoltunk. Az óvatos mérlegelés azért szükséges, mert az infláció romlása esetén jelentősen drágulhatnak az eurohitelek, melyek kamatai is emelkedhetnek.

n A használt kevésbé kelendő
Az új társasházi lakrészek iránt továbbra is nagy az érdeklődés, az építők az év első hónapjában mégis tavalyi érteken, vagy az alatt kínálták az ingatlanokat. A használt lakások piacán a 8 millió fölötti árkategóriában az év elején mintegy harmadára csökkent a megkötött adásvételi szerződések száma. Egyelőre az látszik, hogy a 8-18 millió közötti használt ingatlant igen nehéz lesz ezekben a hónapokban értékesíteni.

n Árfelhajtó
tényezők
Az építőanyag-gyártók infláció körüli emelést érvényesítenek, és erre rakódhat még a kereskedők árrése. Az építőanyagok drágulása a lakásárakat mintegy 10 százalékkal növelheti ebben az évben. A társasházaknál további árfelhajtó tényező lehet a telek áfája. Ez a két tétel együttesen előreláthatóan mintegy 15 százalékkal növeli a lakásárakat.

n Jótállási jegy lakásokra
Fő szabályként jótállást nem kötelező vállalni egy termékre sem, ennek ellenére a drágább berendezésekre és nem utolsósorban a lakásokra jogszabály írja elő ezt a kötelezettséget. Lakásoknál a kötelező jótállás - és a szavatosság is - három év, de egyes épületszerkezeteknél öt vagy akár tíz év is lehet. Annak sincs akadálya, hogy a vállalkozók hosszabb garanciát vállaljanak saját döntésük alapján.
A szavatosság és a kötelező jótállás között az a különbség, hogy az előbbi minden hibás teljesítés esetén érvényesíthető. Tartós használatra rendelt termékeknél az időtartam három év, de van egy hátránya: a vevőnek kell bizonyítania azt, hogy a hiba már vásárláskor fennállt. Ezzel szemben a kötelező jótállás - amit garanciának is neveznek - teljesen más: az eladónak, illetve a gyártónak kell bizonyítania azt, hogy a vevő nem megfelelően használta az eszközt.
A tartós fogyasztási cikkekre ma már nálunk sincs olyan kötelező garancia, mint korábban. Általában tízezer forintos értékhatárhoz kötött a lehetőség, és az időtartama is változó. A fejlett piacgazdaságokban a gyártók és forgalmazók egymásra licitálnak.
A lakásokra vonatkozóan a múlt év novemberében a kormány rendeletben szabályozta a kötelező jótállást. Tehát az új lakást építő cégnek minden egyes lakásra jótállási jegyet kell kiállítania, ezzel lehet érvényesíteni a garanciát, amelynek időtartama az átadás-átvételi eljárás befejezésétől számítva három év. A rendelet az épületszerkezetek közül az alapot, a fal- és födémszerkezetet, a kéményeket, az ajtókat, ablakokat és gyakorlatilag minden felszerelési tárgyat hároméves garanciában részesíti. Ugyanez vonatkozik a kiegészítő helyiségekre, mint például a tetőteraszra, a pincére, a garázsra és a hulladéktárolóra is.
Épületbe csak megfelelőségi igazolással rendelkező termék tervezhető, építhető be. A megfelelőséget az építésfelügyelet és a fogyasztóvédelem ellenőrzi.
(Az összeállítás az Observer médiafigyelő válogatása alapján készült.)


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Új parkrészek átadása a Városligetben

A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projektnek köszönhetően visszanyerte régi fényét a Városliget egyik legkülönlegesebb növényeit felvonultató, ismeretterjesztő parkeleme, a botanikus kert, amelyet az újranyitásra Mőcsényi Mihályról, a tájrendezés magyarországi oktatásának megalapozójáról neveztek el. A parkrészt a FŐKERT 100 éves jubileuma alkalmából adták át, 1967-ben. A bemutatókertnek szánt területen gyógy- és fűszernövények, konyhakerti növények, szőlő, gyümölcs, egynyári virágok, vízi-, mocsári és sziklakerti növények is helyet kaptak. A kert központi elemeként egy esőkunyhó szolgált, de látványosságai közé tartozott a forrás táplálta csobogós vízrendszer és a pergola a két vízmedencével. A felújítás során az eredeti, a Főkert tervtárában fellelhető 1967-es és 1969-es kertépítészeti tervek, valamint az 1980-as megvalósulási terv nyújtottak segítséget. Így a Mőcsényi Mihály Botanikus Kert területe déli irányban megnőtt, a Királydomb felé eső oldalon, a parki sétány pedig egy fasorral beljebb került. A megújult kert egyik sétányán kialakítottak egy lugast, melyhez kiegészítésképpen kerti tipegős útvonal kapcsolódik, segítve a parkrész bebarangolását. Helyet kapott a területen egy különböző felületekből álló KNEIPP ösvény is, melynek mezítlábas használata javítja az egyensúlyérzéket, jótékony hatással van testtartásunkra. Újra az eredeti nyomvonala mentén kanyarog a területet behálózó, hangulatos patakrendszer, melyet forrás táplál, és visszatértek a nyílt vizeket és a mocsári élővilágot bemutató medencék is. A megújult Mőcsényi Mihály Botanikus kertbe mintegy 335 különböző fajtájú új növényt ültettek el, több mint 35.000 példányszámban. Az esőbeálló leromlott állapotú épülete helyett egy új, modern épület került, mely vendéglátói, kiszolgálói és ismertterjesztői funkciót kapott. Új kutyaparadicsom A városligeti parkfejlesztés második ütemében egy újabb tematikus kutyás élménypark is várja a gazdikat és négylábú kedvenceiket. A mintegy félhektáros új kutyaparadicsomot könnyen megközelíthető helyen, az Ajtósi Dürer sor-Stefánia út kereszteződéséhez közel alakították ki, területét biztonságos kerítés határolja, melyen több, zsilipes rendszerű bejáratot helyeztek el. A parkrész különlegessége, hogy külön elkülönített részt kaptak a kistestű és a nagytestű kutyák, így elkerülhetőek lesznek a konfliktusok, ütközések. A tervezők mindkét részen terepalakulatokkal megmozgatott játéktereket alakítottak ki ügyességi elemekkel, alagutakkal, ugró akadályokkal, szlalom pályákkal. A gazdik és a kutyusok kényelméről kombinált használatú ivókutak és padok gondoskodnak, a terület tisztán tartását pedig több mint egytucat kutyapiszok gyűjtő segíti. Fontos megjegyezni, hogy a Városligetben – néhány elzárt terület kivételével – továbbra is biztosított a szabadon kutyázás lehetősége. Természetesen az új Kutyás élménypark teljes növényzetet újjávarázsolták, a területén 6 új lombos fát ültettek el és több mint tízezer cserjét és évelőt is elhelyeztek, így a Hermina úti „testvéréhez” csatlakozva Budapest egyik leghangulatosabb kutyabarát helye jött létre. Futás a Ligetbe(n) A futás ma már a legnépszerűbb tömegsportok közé tartozik: az országban százezrek, a fővárosban tízezrek húznak naponta futócipőt. Kimondottan nekik készült a Városligeti Futókör. „A Városligeti Sportcentrum őszi átadását követően a park Budapest legsokoldalúbb sporthelyévé vált, melynek kínálata tovább erősödik. Nagy örömünkre szolgál, hogy végre a pesti oldalon is a Margitszigeti futópályához hasonló alternatívát tudunk kínálni, ami ráadásul modern és biztonságos szolgáltatásokkal várja a sportág szerelmeseit. A futókört a következő napokban vehetik birtokba a sportolók” – mondta el Gyorgyevics Benedek. A Városligeti Futókör tervezése során a folyamatosan egyeztettek a budapesti futókat képviselő szervezetekkel, hogy a pálya vonalvezetés, burkolata a sportolók igényei szerint alakítsák ki. Mindezeknek köszönhetően a kiváló minőségű, 2 kilométer hosszúságú, színezett – az izületeket kímélő - rekortán borítású pálya teljes hosszában kivilágított. A fák között kanyargó, rendkívül hangulatos vonalvezetésű pálya belépési pontjainál bemelegítő területeket helyeztek el a sérülések elkerülése végett, a nyomvonal mellett pedig számos ivókút szolgáltatja a frissítőt. A sportolók kényelmét a Városligeti Sportcentrum női, férfi és akadálymentesített öltözői szolgálják. www.ligetbudapest.hu  

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.