Fém, fa és betonfelületek védelme

Fém, fa és betonfelületek védelme

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

A korrózió szót hagyományos értelemben a fémek károsodására értjük, amikor is kémiai vagy elektrokémiai folyamatok következtében roncsolódik anyaguk. Manapság azonban már tágabb értelemben használjuk: beszélünk kő korrózióról, beton korrózióról, fa korrózióról és egyéb korrózióról is (pl. talajerózió), természetesen ezen anyagok nem a hagyományos értelemben pusztulnak.

femfafeluletekvedelme1805 720


A korrózió minden anyagnál – fém, fa, beton stb. – bekövetkezik, nem mindegy azonban, hogy milyen gyorsan megy végbe. A korrózióvédelem feladata tehát, hogy a folyamat sebességét (aktív vagy passzív módon) csökkentsük. Nézzük sorra, hogy mit tudunk tenni a korróziós folyamatok meggátlására, elkerülésére, lelassítására, anyagfajták szerint.

femfafeluletekvedelme1805 3
Fémek korrózióvédelme
Fémek esetében alkalmazhatjuk az aktív, illetve a passzív védelmet, továbbá ismert a Cr és Ni tartalmú ötvözetek használata. Az aktív védelemnél (katódos védelem) a fémionok kilépését „védőáram” akadályozza meg, amelyet elsősorban föld alatti csővezetékeknél alkalmaznak. A passzív védelem védőbevonatot jelent, ami lehet kevésbé korrodáló fémbevonat vagy egyéb módon felhordott festékréteg, illetve mindezek kombinációja.
A TÜZIHORGANYZÁS (horganyozás) technológiájánál az acélszerkezeteket üzemi körülmények között olvasztott cinkbe (450 °C) merítik, azok felületén többfázisú horganyréteg alakul ki, ami kohéziósan kapcsolódik a fémalaphoz. A bevonat vastagságát (50-150 μm) a felhasználási körülmények figyelembevételével lehet meghatározni (a bevonatvastagság-vesztés évi mértékével számolnak).
Amennyiben hagyományos módon FESTÉKKEL védjük az acélszerkezetet, több dologra érdemes odafigyelnünk. A felületnek kosztól, portól egyéb szennyeződéstől mentesnek kell lennie. A régi festéket, rozsdát drótkefével, sarokcsiszolóval távolíthatjuk el (létezik más módszer is), és a művelet előtt átkenhetjük rozsdamaróval is. Az így előkészített felületet egy vagy két réteg alapozóval kell ellátni, amely réteg/ek elősegítik a korrózióvédelmet. Utána következhet a fedő mázolás, ahol az összréteg-vastagságra és a külső megjelenés fontosságára kell tekintettel lenni.
Acélszerkezetünk védelmét még megoldhatjuk SZINTEREZÉS/ PORFESTÉS eljárással is (házilag nem kivitelezhető). A tisztítás és zsírtalanítás után elektrosztatikus porfestő pisztollyal felhordják a porfestéket, amely egy a púdernél is finomabb porrá őrölt, a gyártási eljárás során színezett műgyanta. A porfesték lehet kültéri, beltéri vagy különleges minőségű. A tárgyakra felvitt porfestéket kemencében beégetik, 180-190 °C fokon ráolvasztják a felületre, és a „térhálósodás” eléréséig (10-25 perc) ezen a hőmérsékleten tartják.
AZ IDŐJÁRÁSÁLLÓ ACÉL az ötvöző anyagoktól (Cu réz, Cr króm, Si szilícium, P foszfor, N nitrogén) válik időjárásállóvá. A felületén nemes rozsdaréteg (patina) alakul ki, amely folyamatosan vastagszik, majd a tömör patinaréteg kialakulása után a korrózió leáll, és e rozsda/patinaréteg védi az anyagot („rozsdásodó acélburkolat” COR-TEN® acél néven ismert). Ötvözetek (Cr króm és Ni nikkel) – ismertebb nevükön rozsdamentes acél, inox vagy saválló acél – a magas előállítási költség miatt csak ritkán jöhetnek szóba. A minimum 10,5 százalék krómot tartalmazó acélötvözet például már fokozott rozsdaállóságot nyer a közönséges acéllal szemben.

Fafelületek védelme
A fa felületvédelmével megvédjük a fát a kiszáradástól, a napfény káros hatásaitól, illetve a nedvesség és egyéb növényi vagy rovarkároktól. E célból többféle festékbevonatot is használhatunk: színtelen lakk, színes vagy színtelen lazúr, fedőfesték vagy zománcfesték. Mielőtt hozzákezdenénk a munkálatokhoz, vegyük szemügyre a festendő felületet: legyen tiszta, száraz, növényi vagy rovarkártevőktől mentes. Festés előtt fontos a faanyag pórusainak tömítése, ezt a beeresztéssel érhetjük el, leggyakrabban lenolajkencét használva. (Fontos: a pórustömítő beeresztők nem alkalmasak gombafélék és rovarkártevők elleni védelemre! )Fordítva inkább igaz, hogy a favédelemre használatos szerek alkalmasak beeresztésre is, csak kisebb hatékonysággal, kiváltképpen drágaságuk miatt. Beeresztésnél figyeljünk arra, hogy az ne legyen túlzó, mert ha teljesen tömítjük a fa pórusait, nem tud beleszivárogni a fedőfesték, és utóbb gyorsan lepereg, leválik.
A LAZÚROZÁS/PÁCOLÁS kiemeli a fa természetes szépségét. Megkülönböztetünk vékony és vastaglazúrt: a vizes bázisú vékonylazúr mélyen beleivódik a felületbe, ezáltal teszi nedvességgel szemben ellenállóvá a fát. Az oldószeres vékony lazúrt több rétegben kell felvinni, az első réteg után a felületet át kell finom csiszolóvászonnal csiszolni. Külső térre áttetsző lazúrt ne alkalmazzunk! A vastaglazúroknál is megkülönböztethetünk vizes bázisú és oldószeres változatot, utóbbi csak színnel keverve használható.

femfafeluletekvedelme1805 2
Ha a fafelület MÁZOLÁSA mellett döntünk, fontos több rétegben felvinni a festéket, hogy minél vastagabb és rugalmasabb felületet érjünk el. Itt is előbb gomba- és rovarkártevők ellen kezeljük a fát, majd fel kell hordani az alapozófestéket. Natúr fafelület esetén mindig két rétegben, régi zománcozott felületek esetében elegendő egy rétegben alapozni, majd jön a fedőfesték, ami lehet matt, selyemfényű vagy magas fényű zománc. A festékrétegek között várjuk ki a száradási időt. Vigyázat, a zománcfesték kívülről befelé szárad, amikor már száradtnak látjuk, a belső rész még nem szilárdult meg!
LAKKOZNI általában a bútorok egy részét (régi bútorok) és a csiszolt faparkettát szoktuk otthonunkban. A parkettalakk lehet vizes bázisú (1 komponens), illetve oldószeres (2 komponens), utóbbinál mindig használjunk alapozót, ezután általában 2-3 rétegben lakkozzunk. Vigyázat, a túl vastag lakkréteg rideggé válhat és felpattogzik. A lakkrétegek közötti száradási idő függ az időjárástól, általában 6-8 óra, a teljes terhelhetőség/kikeményedés pedig 3-5 napig is eltart.

femfafeluletekvedelme1805 1
Beton és vasbeton felületvédelem
A BETON/VASBETON szerkezetek felületvédelme függ a szerkezet elhelyezkedésétől – földben, beltérben, víz alatt, agresszív közegben vagy időjárásnak kitett helyen – és felhasználásától. A betonkorrózió elkerülését elsősorban a jól megtervezett és kivitelezett betonnal tudjuk elérni., felületvédelmét megoldhatjuk betonfestékkel, vakolással vagy egyéb beton felületvédő szerrel. Ha azonban már a repedéseken beszivárgó nedvesség hatására megindult az acél korróziója, lerepesztette a betonpillér/gerenda/fal sarkait, utólag kell javítani. Első lépésként távolítsuk el a levelesen leváló részeket, tisztítsuk meg a felületet (vésés, stokkolás, csiszolás, marás), a felület állaga és mennyisége szerint gépi homokszórással, gőzborotvával. Ez után a betonacélt kenjük át betonacél-impregnáló szerrel, majd vigyünk fel egy tapadóhídképző anyagot, és ez után pótolhatjuk a betonhiányokat. Végül simítjuk, és védőbevonattal (vakolat) látjuk el.

 

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Átadták a Nemzeti Táncszínházat

Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. A Nemzeti Táncszínház a hazai táncszíntér legfontosabb központjaként 2001 óta szolgálja a magyar kultúrát, befogadó színházként az intézmény közel negyven magyar, professzionális társulattal dolgozik együtt. A néptáncon át a klasszikus balettig, a társas tánctól a kortárs táncon keresztül az interaktív gyermekelőadásokig, műfaji sokszínűséggel kívánja fenntartani a táncszínházba járó közönség érdeklődését. Évente közel 300 előadást mutatnak be, hazai előadásaik éves nézőszáma megközelíti a százezer főt. A közel hétezer négyzetméteres Nemzeti Táncszínházat ZDA Zoboki Építésziroda tervei alapján a Millenáris Park E épületében, a volt GANZ művek egykori ipari épületéből alakították ki, új főhomlokzattal és előcsarnokkal. A beruházás munkái 2014-ben kezdődtek, a kivitelezésre kiírt legjobb pályázatot a ZÁÉV Építőipari Zrt. nyújtotta be. A beruházás összköltsége 4.6 milliárd forint volt. A beruházás során létrehoztak egy 368 főt befogadó nagytermet, 120 fős kistermet, két próbatermet, kamaratermet, valamint a hozzá kapcsolódó kiszolgáló helyiségeket és öltözőket. Az épületben helyet kapott még egy hangstúdió is, és egy szezontól függetlenül folyamatosan nyitva tartó kávézó. A napjaink legmodernebb technikai elvárásainak megfelelő, kifejezetten táncelőadásokra tervezett épület nagytermében speciális színpadot és mobil nézőteret alakítottak ki, Red Dot Design-díjas székekkel. A tervezők célja kettős volt: egyrészt kiemelni a meglévő ipari műemléképület erényeit, másrészt úgy alakítani át a teret, hogy az megfeleljen a táncszakma szerteágazó jelenlegi és jövőbeli igényeinek is. Az egybefüggő, pillérek nélküli előcsarnok felett kapott helyet a térben lebegő kisterem. A különleges mérnöki megoldásnak köszönhetően a terem csonka kúpként lóg be az előcsarnok fölé: a termet tartó 1500 tonnás vasbeton szerkezethez közel 200 tonna betonacélt építettek be, a tartók geometriáját finoman lekövető fa-álmennyezet pedig 13 ezer darab faelem felhasználásával készült. Fotó forrása: Hlinka Zsolt {igallery id=4799|cid=1011|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

A Közlekedési Múzeum új épülete

A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A kormány döntése értelmében a Közlekedési Múzeum régi városligeti épülete újjáépítését követően a Magyar Innováció Házának ad majd otthont, az ország egyik leglátogatottabb múzeumának számító Közlekedési Múzeum új épületét pedig a volt Északi Járműjavító Dízelcsarnokának bővítésével hozzák létre. A terület közvetlenül kapcsolódik az egykori járműjavító úgynevezett Eiffel-csarnokában már épülő Opera Műhelyházhoz. E két beruházás együttesen Budapest legnagyobb barnamezős kulturális városfejlesztése, amely a mintegy hét hektáron megvalósuló programjával alapvetően változtatja meg a Kőbánya és a belváros közötti jelenlegi rozsdaövezetet, és néhány év alatt új közösségi és kulturális központtá alakul át. A legkorszerűbb kiállítástechnológiával újjáépített üzemcsarnok különleges helytörténeti és építészeti emlék marad, ám ezzel a funkcióváltással véglegesen bekapcsolódik a főváros vérkeringésébe és Budapestet a nemzetközi múzeumi élet élvonalába helyezi. A pozitív változás a környező városrészek felértékelődését is magával hozza, ami hosszú távon előmozdíthatja Kőbánya egészének megújulását. További fontos cél volt, hogy a múzeum ne csak a családoknak szóljon, hanem szakértőknek is - jegyezte meg. Kristin Feireiss azt mondta: a nyertes pályamű egy olyan kiemelkedő alkotás, amely egyesíti egyetlen épületkomplexumon belül a történelmet, a jelent és a jövőt. A szintén zsűritag Pieter Jonckers, a belga nemzeti vasúti múzeum igazgatója úgy fogalmazott: a nyertes terv lenyűgözte őket, "bátorságot mutatott, nyíltságot, ambíciót, becsvágyat, valamint vízióval is rendelkezett". Budapest, Magyarország és a világ megérdemli ezt a múzeumot, amely "elképesztő, lélegzetelállító hely lesz" - jelentette ki. Képek forrása: Diller Scofidio {igallery id=4799|cid=1016|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Miért lelkesedünk 2019-ben?

Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Napról napra szaklapok, dizájnerek és influencerek kínálnak egyedi és a szüntelen megújulás szükségességét hirdető megoldásokat egy-egy felmerülő kérdésben. Egyre erőteljesebb azonban az a réteg, aki pontos célját megfogalmazva nyugalmat és tudatosságot keres a viszonylag gyorsan változó enteriőrtrendek között. 2019-ben azonban az Ambiente dizájner kutatói szerint létezik egy közös nevező, amely a fenntarthatóság – természetközeliség – újrahasznosíthatóság metatrendje lesz. Az Ambiente 2019 három nagyon fontos kategóriára osztott trendjei elsősorban azt mutatták be, hogy a közös nevezővel létrehozott eredmények milyen attraktívak és változatosak lehetnek. 1. Ízléses rezidencia A tökéletes szaktudással, kifogástalan kivitelezéssel, gazdag színekkel, érzéki anyagokkal, tiszta vonalakkal és tökéletes arányokkal létrehozott nyugodt, időtlen elegancia trendje. A kiválasztott kedvenc darabok egyszeri alkotások, pontos célok mentén készültek.Minden kifinomult, elegáns, árnyalt, érzéki, ugyanokkor nem szokványos. A legtöbbet használt anyagok a nemes fák, a bőr, abouclé, a bársony, a velúr és a porcelán. Felületekben pedig a színes üveg, a dombornyomott, csiszolt, strukturáltfa és fémfelületek kapnak központi szerepet. 2. Csendes, nyugodt környezet Természetes, diszkrét, puha, lágy, szemlélődésre hívó, nyugtató enteriőr. Egyszerűen szép környezet, ahol a természetes, egyszerű, egyben hasznos termékek kielégítik a nyugalomra és az őszinteségre vágyók igényeit,a lágy színek pedig hozzájárulnak a stresszmentesített otthonhoz. Az anyagok és a kreativitás tiszteletben tartása mind a tervezés, mind a gyártás során nagy jelentőséggel bír.A természetes alapanyagokatkísérleti modern és hagyományos kézműves technikákkal kombináltan dolgozzák fel. Az enteriőr jellemző textíliái a gyapjú, a selyem, a kender és a vászon, valamint a fa, kő, szalma, agyag és kerámia gyakran az újrahasznosítás eredményei. A környezet fenntartható, innovatív, egyszerű és őszinte.   3. Örömteli enteriőr A stylingnak ezekben az enteriőrökben óriási a szerepe: mint önkifejezés merész színkombinációkkal és a véletlenszerű felfedezés varázsával alkot. A homogenitásnak, egységességnek itt nincs esélye. A dolgok rendezetlen módon keverednek, és játékosan a változatosságot ünneplik kompromisszumtól mentesen és örömtelin. Minden színes, vidám, élénk, gondtalan, merész, kicsit őrült, játékos és spontán. A minták keveréke ugyanolyan szokatlan, mint az anyagok sokfélesége: a botanikai motívumok, a geometriai és a túlméretezett figurák, a vintage nyomatok, illusztratív kárpitok és az innovatívan újrahasznosított műanyagok frissítő és meglepő módon párosulnak.A környezet kreatív, sokoldalú, nem szokványos, illusztrált, virágos, mintás és élénk. Japanstyle szekció Külön figyelemre méltó volt a kiállítás Japanstyle szekciója, amely szokatlan anyagkombinációival, felületeivel szerkesztőségünket levette a lábáról! A japán kultúrából idén bőven töltekezhetett a közönség. Színekben az algaszínek (norizöld), a cseresznyevirág, a cseresznyefa vörösesbarna árnyalatai, az alumíniumszürke, a szénfekete, a yamabuki sárga és a khaki szilvaszín, felületekben a nori alga felületéhez hasonló préselt, fémesen csillogó tört felületek – különösen alumíniumból és papírból – hódítottak és vonultak végig a különböző szekciókon. A kiállítás kiemelt partnere India volt, akik egyedi kézműves technikáikkal készített textiljeikkel, fém és fonott áruival vonzották a látogatókat. A Mi Otthonunk kedvenc dizájnere Pravinsinh Solanki indiai formatervező volt, aki kézműves, ragasztás és illesztés nélküli fából faragott és hasított vállfáival lenyűgözött bennünket! Élmény volt a madarak inspirálta remekműveket kézbe vennünk!   {igallery id=4799|cid=1013|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}