Okos teraszajtó, okos tetőablak

Okos teraszajtó, okos tetőablak

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Igénytől és vérmérséklettől függően a digitalizált háztartás több vagy kevesebb eleme sokunk otthonában jelen van. Ezek a köznyelv szerint „okos” megoldások emelik komfortérzetünket, biztonságot vagy éppen védelmet nyújtanak. Nem képeznek kivételt ez alól a legkülönfélébb nyílászárók sem, mint a számos kényelmi funkciót kínáló tetőablakok vagy éppen a teraszajtók.

okosteraszajtookosablak 720


Az elmúlt években életünk természetes részévé váltak az „okosotthon” jellegű műszaki megoldások. A minden területen tapasztalható ugrásszerű fejlesztések a háztartási gépeket sem kerülték el, mára otthon is alig találunk olyan eszközt, amely ne lenne távolból irányítható: programozható a mosó- vagy szárítógép, a világítás, a fűtés, no és persze távvezérelhetők, működésükben programozhatók az ajtók és ablakok is.

okosteraszajtookosablak 1

Mire jó egy távvezérelhető tetőablak vagy teraszajtó?
Az „okosotthon” megoldások gyakran főleg kényelmi funkciót látnak el, nincs ez másként a nyílászárók esetén sem. Gondoljunk bele: tetőtéri ablakaink gyakran kényelmetlen magasságban vannak, vagy egy trendi egy légterű nappaliban a tető felső részébe kerülnek, ahol esély sincs arra, hogy elérjük. Ugyanakkor a nyílászárók a falazattal és a tetővel azonos módon az épület fő védelmi vonalának is nevezhetők, mégis ezek között a legkönnyebben áthatolhatók, rajtuk keresztül vagyunk kitéve a környezeti behatásoknak is. Okos nyílászáróink éppen ezekre a kérdésekre fókuszálva kínálnak nem csupán kényelmi, de funkcionális megoldásokat is.
Persze azért, hogy távvezérléssel nyitni-csukni és akár programozni is lehessen például egy magasra beépített tetőablakot, nem nehéz belátni, hogy egy, a nyílászáró méretéhez képest aprócska, mégis számtalan esetben döntő fontosságú alkatrésznek, a vasalatnak elvitathatatlan szerepe van. Az egyik ilyen vezetékmentes megoldás a Roto intelligens megoldásokhoz igazítható csúcsminőségű Com-Tec vasalat, amelyhez nyitásérzékelők és hálózati eszközök tartoznak, és nem csak okos megoldásokhoz alkalmazható, de az épület biztonságát is szolgálja. És vajon milyen vasalatot találunk a minőségi Roto tetőablakokban, ha nem Roto vasalatot?
Ez persze közel nem meglepő, hiszen ha Magyarországon bárki kinyitja valamelyik nyílászáróját – ablakot, ajtót, tetőablakot, teraszajtót – 50 százalék az esélye, hogy abban Roto vasalatot talál.

okosteraszajtookosablak 2

„Benne van az anyag…”
…szokták mondani azokra a termékekre, amelyek már ránézésre is minőséginek tűnnek. Ilyenek a Roto tetőtéri ablakok is. Térjünk vissza tehát egy pillanatra a Roto tetőablakokhoz, amelyek között motorral működtethető, okosotthonba passzoló tetőablakok és a hozzájuk tartozó vezérlések is választhatók különböző kivitelben. Az egyszerűbb fali kapcsolós vagy távirányítós mozgatású modellen túl dönthetünk a szolár modullal rendelkező vagy saját akkumulátorral ellátott mellett is, utóbbi esetén még elektromos bekötésre sincs szükség. A kínálathoz tartozó „plug and play” rendszerrel pedig akár a külső és belső árnyékolók is egyszerűen integrálhatók okosotthonunk kényelmünket szolgáló megoldásai közé.

okosteraszajtookosablak 3

Túl a kényelmen: klíma és energia
Nem túlzás, ha a szél- vagy csapadékérzékelőkkel felszerelt ablakokat az okosotthon jellegű megoldások között nem csupán kényelmi célúnak tartjuk. Megnyugtató, ha az otthonunk környékére éppen lecsapó zivatar vagy szélvihar miatt nem kell aggódnunk, hiszen a véletlenül vagy akár széndékosan nyitva hagyott tetőablakaink érzékelői programjuk szerint azonnal munkához látnak, és megvédik például tetőtéri hálószobánkat az esőtől. De igaz lehet ez fordítva is: a lakásban megnövekedett páratartalom esetén is számíthatunk a korszerű berendezésre, amely egy gyors szellőztetést beiktatva vagy az árnyékolót leeresztve kellemes klímát teremt, mire hazaérünk. És erre nem csupán előre programozottan van mód, hanem megfelelő eszközhöz csatlakoztatva számítógépen keresztül magunk is megtehetjük mindezt: a távolból nyithatjuk-csukhatjuk az ablakokat, húzhatjuk le és fel az árnyékolókat belátásunk szerint.
Az ablakszárnyakra szerelhető nyitásérzékelők – amelyből három különböző félét találhatunk a Roto termékpalettáján – lehetővé teszik a vasalat pozíciójának pontos és megbízható érzékelését, ez alapján kap értesítést az épületautomatizálási központ. Okos telefonunk mobil alkalmazásának segítségével valós időben információt nyerhetünk otthonunk aktuális biztonsági és energetikai állapotáról, azaz kvázi „élőben” követhetjük, hogyan csökken a hőmérséklet, és mikor záródik be félig nyitva hagyott tetőablakunk ahhoz, hogy a beltér ne hűljön le a kívántnál jobban, és ne kapcsoljon be feleslegesen a fűtés.

okosteraszajtookosablak 5
A Roto különböző üvegezéssel ellátott Designo R4, R6, Designo I8 és RotoQ-4 motoros tetőablakai egyaránt alkalmasak az épületautomatizálási rendszerekbe való integrációra. A különböző modellek a Roto különböző igényekre szabott, de kivétel nélkül prémium minőségű tetőtéri nyílászárói. Ehhez társulnak a Roto intelligens megoldásokhoz igazodó, az épületet fizikai behatásoktól is védő, csúcsminőségű Com-Tec vasalatai. Az otthonautomatizálási rendszerek átlagos élettartama ma 20-25 évre tehető. A Roto automatizált termékei a szintén német Becker épületautomatizálási termékeivel kompatibilisek, amelyek természetesen a Roto tetőablakainak megfelelő „üzemidőt” garantálják.

okosteraszajtookosablak 4

…biztonság más veszéllyel szemben is
Az automatizálással azonban egy másik fajta kockázat kérdése is jogosan merül fel: vajon mennyire vagyunk védve a nemkívánt visszaéléstől, „hackeléstől” vagy illetéktelen „behatolásoktól”? A visszaélések megelőzéséről az információk végponttól-végpontig történő erős titkosítása révén gondoskodik a Rotoval kompatibilis és bevizsgált Becker vezérlőközpont (BTronic). Induljunk ki abból, hogy egy jól biztosított rendszerrel nem tudnak visszaélni a „támadók”!

További információk a Roto tetőablakokról, vasalatokról és a Roto okos megoldásairól.

 

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.