Kutyalányok, macskahölgyek

Kutyalányok, macskahölgyek

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Alföldi Róbertre - saját bevallása szerint - nagy teher nehezedik azóta, hogy bevallotta, védi-szereti-sajnálja-segíti az elesett állatokat. Ez így igazán nem pontos: rajong értük. Összekötötték nevével, személyével az állatvédelmet, és mindenütt megtalálják, ha egy ebnek, macskának, lónak nincsen gazdája. Azért, hogy legyen. Néha valószínűleg roppant terhes lehet, de ezt csak én teszem hozzá.

 

 

- Csala Zsuzsával szoktunk panaszkodni egymásnak, ő ugyanilyen - szereposztást - kapott, civilként - mondja a színész-rendező-műsorvezető, akivel a Tivoli Színházban találkozunk, a Velencei kalmár felújító próbái előtt. Lakásában csak a legszűkebb baráti körét fogadja. Ott él szeretett állataival, két kutyával és egy macskával.

 

- Hogyan kezdődött?

 

- Egy tacskóval, Blökivel nőttem fel Dunapatajon. Nagyon jóban voltunk. Mindig is szerettem az állatokat, jöhet béka, oroszlán, orangután.

 

- Oroszlán?!?

 

- Amikor egyszer már felnőttként sikerült találkoznom az állatkerti oroszlánnal - volt vagy kétmázsás - , eszembe sem jutott, hogy baj lehet belőle. Behozták a stúdióba. Gyönyörű volt, birkóztunk, megöleltük egymást. Kérdezgették utána, hogy nem féltem-e, hogy rám zúdul, elszabadul, megtámad - nem - nagy élmény volt.

 

- Ha oroszlán is jöhet, mi lehet még?
- Szeretnék egy leguánt, és van egy örökbe fogadott kakadum. Szerintem a kígyóval is lehet kommunikálni. Simogattam már kígyót is - nem nyálkás - és szerintem gyönyörű. A kedvenc azonban az orangután. Régi vágyam teljesült a nyáron, elmentem a világ legnagyobb orangután rezervátumába, a Sepilok Orang Utan Resarvation-ba, Malaysiába.
- Hogy működik az együttélés az állatokkal -
- Már vagy kilenc éve akartam egy kutyát. Felvetettem otthon a páromnak, hogy mi lenne, ha - Lehetett. Azután jöttek a többiek, de létszámban itt a határ. Így azután lett Luca, a macska, Dorka, a bobtail kutya, aki nem ehet csontot és beteges, és Sára, a játszótéri keverékkutyus, akit úgy találtam, és az enyém lett.
Õk hárman fantasztikus jó szövetségben vannak, uralják az egész lakást. Eddig ugyan alig volt hely, de mostanság költöztünk hetven négyzetméterből egy nagyobba. Hatalmas élmény a tér.
- Lakberendező lap lévén, mondana pár szót a lakásáról, a választott stílusról?
- Szecesszió, art deco, amit szeretek - de persze egy lakásban bármit szerethetünk, ami más szemével nem is illene oda.
- Egy televíziós műsorban láttam, hogy fest is. Számomra ez időbeosztási bravúrt jelent. Az, a képek is a modern stílushoz közelítenek - hogyan fogadják az állatok a vendégeket, az idegenek jelenlétét?
- Kell nekik körülbelül egy perc. Addig bizalmatlanok. Azután nagyon barátságosak. Gondolom, akit én elfogadok, azt elfogadják ők is. Nincs rossz tapasztalatuk.
- Mi a rend - Hol a helyük, kuckójuk?
- Nincs kijelölt terület, mindig mindenütt lehetnek, heverészhetnek. Velem alszanak az ágyban is, ami, tudom, nem helyes, de hát mit csináljak, ez már így van. Nagyon tapintatosak! Ha alhatok - ez ritkán fordul elő, mert roppant korán kelek, ha adás van - , olyankor azonban három napig szinte egyfolytában képes vagyok aludni - akkor reggel tíz óra előtt egy moccanás sincs. Valahogy tudják. és ez jó.
- Olykor a legnagyobb gond az etetés. Mit, hogyan és hányszor kapnak?
- Ez nekem nagyon sokba kerül. Van egy segítőm, aki etet, sétáltat és mindennap főz nekik. Az egyik kutyám imádja a majorannás, zöldséges far-hátat, a másik mást, szóval főzünk nekik, kétfélét. Dorka, a bobtail sajnos beteg: gyakran kell hozzá orvos, s vele jár az aggódás, elővigyázatosság. Emiatt talán ő a kedvenc.
- Van valami megdöbbentő velük kapcsolatban?
- A cinkosságuk, összetartozásuk mellett talán az, hogy a macskám úszik a kádban. Pedig azt állítják a macskákról, hogy nem bírják a vizet és nem tudnak úszni.
- Semmi aljasság, bosszúság?
- De! A macska hazudós, aljas, kombinatív dög. Túltesz mindenkin. Emellett terrorban tartja az egész bagázst. Figyel, cselez és támad. Ettől függetlenül hihetetlenül jó a három állat kapcsolata: ha a két kutyával megjövök a sétából, a macska már vár az ajtóban bennünket, körbenyalogatja, fogadja őket, gondoskodik róluk.
Persze ha kint mínusz húsz fok van, a sétáltatás nyűg, de ha ők nem lennének, még ennyit sem mennék a levegőre. Nem tudom, az embereknek mi bajuk az esővel, én imádom. Fogom az esőkabátomat és lemegyek velük.
- Popper Péter egyik könyvének bevezetőjében arról ír, hogy a kutyája is hazudik. Csak másként. Mire tanítanak az állatok -
- Az állatok szellemesek és vigasztalni tudnak. Jól élünk együtt, mély érzelmi viszonyba lehet kerülni velük, cinkosak, egyéniségek. Persze ezen senki sem lepődik meg, akinek van állata. Akinek meg nincs, annak meg majd lesz!
- Végül jöhet az a bizonyos undok kérdés, ami sokszor a dolgok mögé világít. Nem afféle gyerekpótlók ezek az állatok, ez a hatalmas ragaszkodás, ez a túlméretezett figyelem?
- Hát dehogynem! Én úgy szoktam mondani, hogy egy - háromgyerekes - apa vagyok, aki minden gyerekét másért, és mindet együtt is szereti.

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.