Hétszeres védelem

Hétszeres védelem

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Több gyermek veszíti életét a statisztikák szerint a közúti balesetek során az autóban utasként, mint gyalogosként vagy kerékpárosként. Egy 50 km/óra sebességgel történő ütközés esetén a védelem nélkül utazó gyermek testsúlya huszonötszörösének megfelelő erővel vágódhat az előtte utazónak, vagy repülhet ki a szélvédőn át az úttestre. Ezt akadályozza meg a biztonsági gyermekülés, amely a gyermek védelmét hétszeresére növeli, és ezzel az életét mentheti meg.

 

 

2002. január 1-jétől Magyarországon is kötelező a biztonsági gyermekülés használata. Az előírás azokra a 12 év alatti gyermekekre vonatkozik, akiknek a testmagassága nem éri el a 150 centimétert, tehát akik a gépjármű saját biztonsági övével még nem rögzíthetők megnyugtatóan az autóban. Mentesül ez alól az, akinek a személygépkocsija nem alkalmas gyermekülés beszerelésére, aki több gyermeket akar szállítani, mint ahány gyermekülés beszerelhető, vagy akinek a gyermeke a gépkocsi biztonsági övével biztonságosan rögzíthető.

 


Milyet
vásároljunk?

A biztonsági gyermekülés gyűjtőfogalom, a kagyló nélküli egyszerű ülésmagasító is ebbe a kategóriába tartozik.
A választásnál fontos szempont a gyermek életkora, illetve súlya. Az életkortól függő, eltérő testi és alkati sajátosságokat és az ebből fakadó jellemző sérülékenységet figyelembe véve fogalmazza meg az ENSZ EGB 44/03 sz. előírás azokat a szigorú biztonsági követelményeket, amelyek teljesítése nélkül Európában - így hazánkban - nem szabad biztonsági gyermekülést gyártani, forgalmazni, és a gépkocsiba beszerelni. Az előírásoknak való megfelelést a terméken kötelezően elhelyezendő címkén feltüntetett jóváhagyási jel tanúsítja. A gyártónak a címkén a jóváhagyási jelen kívül további fontos információkat is közölnie kell.
- ENSZ EGB 44. sz. előírás
- minden gépkocsiba
beszerelhető
- súlyhatár
- jóváhagyási jel
- vizsgálati jegyzőkönyv száma
- gyártó

Csak azt a biztonsági gyermekülést vásároljuk meg, amelyen megtalálható a felsorolt adatokat tartalmazó címke, mert ez garantálja, hogy a körültekintően kiválasztott gyermekülés kielégítő védelmet fog nyújtani.
A biztonsági gyermekülésnek a gyermek alkatának és magasságának is meg kell felelnie. Gyermekünkkel együtt menjünk ülést vásárolni, próbálja ki, elég széles-e az ülőrész, a későbbi növekedését is figyelembe véve elég magas-e a háttámla, kényelmesen ül-e benne. A háttámla (vagy a fejtámasz) magassága akkor megfelelő, ha a gyermek füle fölé ér. Ennek az ütközés utáni visszacsapódásnál és a hátulról történő ütközésnél a nyak és a fej védelme szempontjából nagyon fontos biztonságtechnikai szerepe van.

Speciális,
vagy univerzális

A gépkocsiba szerelhetőség szempontjából négyféle gyerekülést gyártanak, a kategória megnevezését a jóváhagyási címkén fel kell tüntetni.
- - univerzális", minden gépkocsiban
alkalmazható,
- - félig egyetemes", csak meghatározott gyártmányú gépkocsiba
vagy modellváltozatába
szerelhető be,
- - speciális", csak egy
meghatározott
gyártmányhoz vagy
modellhez készült,
- - ISOFIX + univerzális", meghatározott gépkocsimodellekhez ISOFIX rendszerben használható, de hagyományosan - biztonsági övvel rögzítve - minden más gépkocsiba is beszerelhető.
A gépjármű gyárilag beépített biztonsági öve feleljen meg az ENSZ EGB 16 sz. előírás követelményeinek, és alkalmas legyen a gyermekülés megfelelő rögzítésére. A kiválasztott darabot próbáljuk bele az autóba is. Különösen fontos ez a menetiránynak háttal beszerelendő változatoknál, mert előfordulhat, hogy a beépített biztonsági öv nem elég hosszú a rögzítéshez, esetleg helyszűke miatt nem szerelhető be az ülés.
Magyar nyelvű használati-kezelési utasítás nélkül ne vásároljuk meg a gyermekülést. A tájékoztatóknak magyar nyelven és részletesen, lépésről-lépésre, rajzokkal vagy fotókkal illusztrálva kell bemutatniuk a helyes és biztonságos beszerelés és használat módját.

Babámnak,
gyereknek

Súlycsoportok szerinti felosztás
- csoport: 0?10 kg,
kb. 9 hónapos korig
-+ csoport: 0?13 kg,
kb. 12 hónapos korig

E két csoportba tartozó - bébikagylók" a legkisebbek szállítására alkalmasak, amelybe a picik a gyermekülés saját állítható biztonsági övével köthetők be. Ezeket a bébiüléseket a menetiránynak háttal kell beszerelni (Reboard-rendszer) az első vagy a hátsó ülésre, a használati utasítás szerint. A rögzítés a gépjármű hárompontos biztonsági övével történik. Ez a hátranéző, félig fekvő helyzet a csecsemő számára ideális és biztonságos. A frontális ütközésnél fellépő erők a babát az üléshez szorítják, így a terhelés egyenletesen oszlik el. Tilos az első ülésre rögzíteni a hátranéző bébiülést, ha az autó ülését működő légzsákkal látták el, mert a légzsák súlyos, akár halálos sérülést is okozhat. Nem szerelhető be a gyermekülés, ha az előrebillenthető ülést/üléstámlát nem látták el rögzítő retesszel. Léteznek olyan több funkciós babakocsik, amelyekről a jóváhagyási jellel ellátott bébiülések levehetők, és a gépkocsiba szerelve biztonsági gyermekülésként használhatók. A bébikagylók majd mindegyike bébihordozóként is használható, otthon hinta- és etetőszéknek is alkalmasak. Néhány modellhez kiegészítőként napfénytető, lábzsák, szúnyogháló és esővédő is kapható.
I. csoport 9?18 kg,
kb. 8 hónapos kortól
4 éves korig

A gyermek már tud ülni, de még szüksége van a testét megtartó és körülvevő kagylóülésre, amelynek párnázott oldalai védik, megtámasztják a fejet, a felsőtestet és a csípőt, védik a térdeket. Ezek a gyermekülések az autó hátsó ülésére már csak a menetiránnyal megegyező irányban, a gépjármű hárompontos - az üléstől függően esetenként kétpontos - biztonsági övével rögzíthetők. A gyermeket az ülés állítható saját ötpontos övével lehet bekötni. A vállövek magasságát a gyermek méretéhez úgy kell beállítani, hogy az mindig a válla fölött fusson. A gyermek övrendszerét minden alkalommal be kell állítani. A biztonsági gyermekülések többsége több fokozatban dönthető. Az előretekintő üléseknél a szakemberek nem ajánlják az alvó helyzetet, mert csökkenti az ülés védelmi képességét és növeli a nyakcsigolya sérülésének kockázatát. Legjobb, ha az ülésben még szívesen alvó kisgyerek fejének megtámasztására utazópárnát, vagy a vállhevederre húzható párnácskát használunk. A legtöbb I. csoportba tartozó gyermekülés a 0 csoporttal összevont kategóriájú, tehát a 0?18 kg súlyú gyermekek számára ajánlott. 10 kg-ig a menetiránynak háttal kell beszerelni, 10 kg felett pedig a menetiránnyal megegyezően. Csecsemőkorban ajánlott az ülésszűkítő vagy fejszűkítő használata, amely biztonságosan megtartja a pici fejét és testét, nem - csúszkál" az ülésben.
II. csoport 15?25 kg,
kb. 3-7 éves korig
III. csoport 22?36 kg,
kb. 6-12 éves korig

A gyermek szabadon ül, de a felnőttek öve még nem elegendő a gyermek biztonságos becsatolásához. Ezek a biztonsági gyermekülések lehetnek a felsőtestet megemelő ülőpárnák, vagy az oldal- és fejvédelmet biztosító háttámlás ülésmagasítók. Sokuknál a fejtámasz magassága állítható, esetenként az ülés szélessége is. A kisebb gyermekek részére a háttámlát úgy alakítják ki, hogy bizonyos korig az ülés saját övrendszerét, majd az autó hárompontos biztonsági övét kell használni a bekötésre. Ezért a háttámlán övvezetőt is kialakítanak. Amennyiben az autó biztonsági öve rögzíti a gyermeket, az ülés fő funkciója megfelelő magasra emelni a gyermeket, hogy ne a nyaka előtt haladjon az öv, mert ez ütközés esetén fulladást okozhat. Ezen üléseknél - a saját övvel rendelkezőknél is - 15 kg felett már a normál felnőtt biztonsági övet kell alkalmazni, 25 kg felett pedig a háttámlát is célszerű levenni és ülésmagasítóként használni.
A jó ülésmagasítónak van mellső vagy hátsó övterelője, hogy a felnőtt öv semmiképpen ne kerülhessen veszélyesen a nyak közelébe. 12 évnél idősebb, de 150 cm-nél kisebb gyermekek magasító ülőpárnát használjanak, de mivel a vállöv túl közel fut a nyakukhoz, övvezetőt kell beszerelni, vagy olyan ülésmagasítót választani, amelynek saját övvezetője van.

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Magyar Zene Háza – Európa legjobb középülete

Európa legjobb középületének díját kapta a Liget Budapest Projekt részeként megvalósuló Magyar Zene Háza a világ egyik legrangosabb ingatlanszakmai nemzetközi versenyén, az International Property Awards-on, s ezzel a beruházás a világ legjobbjának járó díj esélyesei közé is bekerült. Európa legjobb középületének díját kapta a Liget Budapest Projekt részeként megvalósuló Magyar Zene Háza a világ egyik legrangosabb ingatlanszakmai nemzetközi versenyén, az International Property Awards-on, s ezzel a beruházás a világ legjobbjának járó díj esélyesei közé is bekerült. A 26 éves International Property Awards nemzetközi verseny neves szakmai díját nyolcvan nemzetközi szakemberből álló zsűri ítélte oda tíz különböző kategóriában a Londonban megrendezett ceremónián. A testület minden esetben vizsgálja a projekttervezést, a minőséget, az innovációt, az egyediséget és a fenntarthatóság iránti elkötelezettséget. A Magyar Zene Háza épülete a nemzeti szinten befutó győztes projektek között bizonyult Európa legjobb középületének. A kontinens legkiválóbbjaként pedig a világ 10 régiójának kategóriagyőzteseivel együtt jelölték a “World’s Best” díjra is, amelyről december 2-án dönt a zsűri. A Liget Budapest Projekt újabb nemzetközileg is egyedülálló fejlesztése került a világ legjobbjai közé. „Az új zenei ismeretterjesztő központ, amely egyben Budapest egyik ikonikus épülete is lesz, 2021 végén nyitja meg kapuit a látogatók előtt. A világhírű japán sztárépítész, Sou Fujimoto által tervezett különleges épület, amely az egykori Hungexpo irodaházak helyén jön létre. Az épület háromnegyed éven belül szerkezetkész lesz” – hangsúlyozta Sághi Attila, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese. A Magyar Zene Háza a gazdag magyar zenei hagyományt viszi közelebb minden hazai és külföldi látogatójához a 21. századi technikán alapuló interaktív kiállításokkal, zenepedagógiai műhelyekkel, zenei és a zenéhez kötődő eseményekkel és az egykori zenepavilonok hangulatát idéző szabadtéri koncertekkel. Az épület a Városligeti-tó mellett, a Vajdahunyad vára és a Műjégpálya épülete közelében kap helyet, a hajdan volt, évekig használaton kívüli lerobbant Hungexpo irodaházak helyén. Az eddig a látogatók elől elzárt, 10.000 négyzetméter nagyságú területen épül fel a mintegy 3.000 négyzetméter alapterületű új intézmény, így többezer négyzetméternyi, megújított zöldfelületet kapnak vissza a parkhasználók. A világhírű építész környezetbarát épülete kifejezetten törekszik arra, hogy a külső és belső tér között teremtett folytonossággal, harmonikus átmenetet alakítson ki a természetes és a mesterséges környezet között, és hogy egyben maximálisan szolgálja a ház egyedi funkciójából fakadó igényeket. Sou Fujimoto, a Magyar Zene Háza tervezője hangsúlyozta: „A Liget Budapest Projekt kivételes fejlesztés, és példaként szolgálhat a jövő városfejlesztői számára, hiszen a zöld és az épített környezet kivételes összhangját valósítja meg.” Mint mondta, nagyon izgalmas feladat volt megtervezni az épületet, mivel itt nem csak egy épületet hozunk létre, hanem aktiváljuk a park élményt is a házban. Stuart Shield, az International Property Awards elnöke kiemelte: „A Liget Budapest Projekt Európa legjelentősebb kulturális beruházása, amelynek során a nemzetközi mezőnyben is egyedülálló, világszínvonalú fejlesztést valósul meg. Nagy örömünkre szolgál, hogy a Néprajzi Múzeum tavalyi sikere után a projekt az idén ismét eredményesen szerepel az International Property Awards széleskörű nemzetközi megmérettetésen.” A rangos elismerés nem az első nemzetközi siker, amely a Városliget megújítása kapcsán született. A nemzetközi figyelem tavaly is Európa legnagyobb kulturális beruházására irányult, mert az új Néprajzi Múzeum nemcsak Európa legjobbja, hanem a világ legjobb középülete lett az International Property Awards-on, sőt a World’s Best Architecture különdíjat is elnyerte. 2017-ben Cannes-ban, a MIPIM ingatlanszakmai kiállításon és vásáron a Liget Budapest Projekt a legnagyobb és legátfogóbb fejlesztéseket bemutató Best Futura Mega Project kategóriában Európa legjobb városfejlesztési nagyprojektjeként bizonyult a legjobbnak. A Liget Budapest Projekt tervezése során az első pillanattól kezdve az volt a cél, hogy egy nemzetközileg is egyedülálló, világszínvonalú fejlesztést valósuljon meg, egy vonzóbb városi parkot vehessenek majd birtokba az idelátogatók, amellyel Budapest jelentősen megerősíti pozícióit az európai kulturális térképen. Nemzeti közgyűjteményeink számára a Liget Budapest Projekt száz év óta nem látott intézményfejlesztési lehetőséget biztosít. www.ligetbudapest.hu  

Megújul a Lánchíd és környéke

A tervek szerint novemberben kezdődhetnek meg a Lánchíd, a Széchenyi István tér alatti villamos-közúti aluljáró, valamint a budai váralagút felújítási munkálatai, amelyet várhatóan 23 milliárd 366 millió forintból valósítanak meg. A tervek szerint novemberben kezdődhetnek meg a Lánchíd, a Széchenyi István tér alatti villamos-közúti aluljáró, valamint a budai váralagút felújítási munkálatai, amelyet várhatóan 23 milliárd 366 millió forintból valósítanak meg. Az elfogadott javaslat szerint a Lánchidat 12 milliárd 146 millió forintból, a Széchenyi István tér alatti aluljárót 5 milliárd 220 millióból, a budai váralagutat 6 milliárd forintból újítják fel. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Hidak és Szerkezetek Tanszékének vizsgálata szerint a járda szélesítése a láncok jelentős statikai megerősítését és ezzel együtt jelentős többletköltséget indukált volna, ezért a járdák felújítása a jelenlegivel azonos módon, 2,2 méter szélességben valósul meg, az e célra megállapított egymilliárd forint többletköltséget pedig a kormány visszaadta a hídhoz kapcsolódó, környező közterületek rekonstrukciójára és fejlesztésére a Duna mindkét partján. Ennek keretében a Pest – Buda vonalban tervezett gyalogosfolyosót is kialakítják. A Lánchídon a felújítást követően nem lehet kerékpárral közlekedni, de a felújított Alagútban mindkét irányban külön biciklisáv készül, így a hangzavar nem akadályozza egymás közlekedését. A jellegzetes mozaikburkolatot visszabontják, az alapot megerősítik és új mozaikot építenek, a szellőzést ventilátorok segítik. Mivel a Lánchíd és az Alagút is UNESCO Világörökség oltalma alatt áll, a látványon nem változtathatnak: visszaépítik a világháború utáni helyreállításkor elhagyott láncdobokat, eredeti helyére kerül Sina báró és gróf Széchenyi István címerpajzsa is. A közvilágítást ledesre cserélik, az eredetileg háromágú kandelábereket újragyártják, hogy a világháború előtti pompájukban ragyogjanak. A teljes, több elemből álló rekonstrukciót 2022. május 31-ig be kívánják befejezni.  

Nemzeti Hauszmann Program

Az elmúlt több mint hatvan évben a budai Vár kiszakadt a város szövetéből, egyfajta díszletté vált. A Várkapitányság Zrt. irányításával zajló Nemzeti Hauszmann Program célja, hogy a budai Vár több legyen, mint turisztikai látványosság, ezért „a világ legszebb fővárosának legszebb városrészét” visszaadják a magyar embereknek. Az elmúlt több mint hatvan évben a budai Vár kiszakadt a város szövetéből, egyfajta díszletté vált. A Várkapitányság Zrt. irányításával zajló Nemzeti Hauszmann Program célja, hogy a budai Vár több legyen, mint turisztikai látványosság, ezért „a világ legszebb fővárosának legszebb városrészét” visszaadják a magyar embereknek. Ennek érdekében először rendbe teszik a várbeli utakat, sétányokat, várfalakat, parkokat és kerteket. Az Orbán-kormány több határozatában határozta meg Nemzeti Hauszmann Terv név alatt a budai Várnegyed megújításáért indított tízéves, átfogó rekonstrukciós programot. A Nemzeti Hauszmann Terv keretében újjáépült a budai várpalota több része is: a Lovarda, a Csikós udvar, a Főőrségi épület, a Stöckl-lépcső és a Szent István-termet is restaurálják. A következő hároméves fejlesztési ciklusban megindul a Várnegyed 1945 után lerombolt épületeinek újratervezése és a Budavári Palota teljes építészeti "átvilágítása". Megvalósul a Palota út és a Csikós-, Hunyadi udvar közötti terület akadálymentesítése, továbbá északi irányban egy új, több száz férőhelyes mélygarázs is épül. A Szent István-terem 2021. augusztus 20-án nyílik meg a közönség előtt, a Főőrségi épületet és a korábban teljesen lerombolt Lovardát idén nyáron át is adják. A vár látogatói a Hunyadi-udvarról is megközelíthető főőrségi épület szolgáltatásait élvezhetik először, hiszen a Lovarda körül egy ideig még zajlanak az akadálymentesítési munkák. A Dísz tér déli fele a kormány döntése értelmében újra régi fényében tündökölhet, a tér helyreállítása után pedig a Szent György tér krisztinavárosi oldalán lévő rommező is eltűnhet, az egykori királyi külügyminiszté¬rium épülete pedig korhű külsővel, de modern belsővel, irodaházként születik újjá. {igallery id=4799|cid=1043|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}