Taxistrükkök

Taxistrükkök

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Több éves szünetet követően 2007-ben a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség és a területi felügyelőségek ismételten sort kerítettek a személytaxi-szolgáltatást nyújtó vállalkozók fogyasztóvédelmi szempontból történő ellenőrzésére. Az eredmény - Minden negyedik taxis ellen felmerült valamilyen kifogás...

 

 

A személyszállítás - felgyorsult világunkban - egyre nagyobb jelentőséggel bíró szolgáltatás, és várhatóan ez a tendencia továbbra is megmarad. A taxi kényelmesebb, és adott esetben gyorsabb is, mint a zsúfolt villamos, busz, vagy metró. További csábító tényező, hogy nem kell menetrendhez igazodnunk, hanem a vállalkozó igazodik a mi, személyes igényeinkhez.

 


A fogyasztó érdekében

Egyre többen élünk a taxi nyújtotta kényelemmel, ezt támasztja alá a személytaxis vállalkozások számának folyamatos gyarapodása.
Mint minden, nagy fogyasztói tömeget érintő szolgáltatás esetében, a taxiszolgáltatásnál is vannak olyan, a fogyasztó érdekeinek védelmét szolgáló jogszabályi követelmények, amelyekről az átlagos fogyasztónak - egészen addig, amíg érdekei sérelmét nem észleli - nincs tudomása. Éppen ezért szükséges rendszeresen ellenőrizni, illetve figyelemmel kísérni, hogy a szolgáltatásnyújtásra vonatkozó jogszabályi követelményeket a vállalkozók megtartják-e.

Drosztlezárás, próbaút

A személytaxi-szolgáltatást két módon lehet ellenőrizni: álló helyzetben és a próbautazás során.
Az álló helyzetben történő ellenőrzések alkalmával a felügyelők a rendőrséggel, illetve sok esetben az NKH (Nemzeti Közlekedési Hatóság) és az MKEH (Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal) területileg illetékes munkatársaival együttműködve lezárták a taxiállomásokat (drosztokat), és ellenőrizték az engedély, a taxi igazolvány meglétét, a taxaméter hitelességét, az ártájékoztatás meglétét és jogszabályszerűségét.
A próbautas-ellenőrzések során a felügyelők a taxiba beülve, fogyasztóként vették igénybe a szolgáltatást, és csak a célállomáson tájékoztatták a vállalkozót arról, hogy hatósági ellenőrzést végeznek. A fogyasztói érdekek védelmét közvetlenül szolgáló jogszabályi követelmények (számla, nyugta adása, taxaméter használata) megtartása csak próbautazással ellenőrizhető.
Az ellenőrzési módokat összehasonlítva megállapítottuk, hogy egyértelműen a próbautas-ellenőrzés a hatékonyabb módszer.
A mintegy három hétig tartó, országos ellenőrzés eredményeként megállapítottuk, hogy majdnem minden negyedik taxis esetében felmerült valamilyen kifogás.
Annak ellenére, hogy mind a taxaméter alkalmazását, mind a nyugta adását bármely fogyasztó ellenőrizheti, mégis ezek voltak a leggyakrabban előforduló szabálytalanságok.
Előfordult olyan eset is, amikor a felügyelők telefonon rendeltek taxit, és a vállalkozó elindította ugyan a taxamétert, de nem a telefonos rendeléskor, hanem az utcai beszállás esetére irányadó tarifát alkalmazta. Hasonló szabálytalanságot állapítottak meg azok a felügyelők, akiknél a nappali próbautazás alkalmával éjszakai tarifával indította el a taxamétert a vállalkozó.
A legtöbb szabálytalanságot a közép-dunántúli régióban, míg a legkevesebb hiányosságot az észak-alföldi régióban észlelték a felügyelők.

Hatósági ár - hasznos lenne

A vonatkozó jogszabály értelmében a taxiengedély érvényességi területe szerint illetékes települési önkormányzat a jogszabályban megjelölt hatóságok, szervek véleményének figyelembevételével, rendeletben megállapíthatja a személytaxi-szolgáltatásért felszámítható legmagasabb árat (hatósági ár), és annak alkalmazási feltételeit.
Az ellenőrzött települések közül mindössze 5 város (Budapest, Dunaújváros, Balatonfüred, Miskolc, Szeged) önkormányzata élt ezzel a jogával, ami igen kevés, hiszen a hatósági ár meghatározása a fogyasztók számára is könnyen ellenőrizhetővé és kiszámíthatóbbá tenné a szolgáltatás ellenértékeként felszámított díj összegét.
A fogyasztóvédelmi hatóságokhoz érkező panaszok csekély száma alapján nem lehet helytálló képet kapni a személytaxi-szolgáltatás jogszabályoknak való megfelelőségét illetően. Pedig a legtöbb kifogás a fogyasztók által is ellenőrizhető követelmények nem teljesítésével kapcsolatban merült fel! Az elmúlt 3 évben összesen csak 90 panasz érkezett a fogyasztóvédelmi hatóságokhoz.
Sajnos azzal, hogy az ellenőrzések lefolytatása meghatározott, rövid időintervallumban történt, a vállalkozóknak köny-nyen lehetőségük nyílt egymást erről értesíteni. Így a jogsértően tevékenykedő szolgáltatók az ellenőrzés időtartama alatt nem álltak meg a drosztnál, vagy aznap - a lehetséges kontrollra felkészülve - szabályszerűen nyújtották a szolgáltatást.

Feltételek a taxizáshoz
- A vállalkozónak rendelkeznie kell az NKH által kiadott
taxiengedéllyel, személytaxi vezetői igazolvánnyal, az autóban jogszabály által meghatározott helyen elhelyezett díjtáblázattal, valamint viteldíjjelző készülékkel.
- A vállalkozó további kötelezettsége, hogy az igazolvány részét képező - a járművezető nevét, fényképét, valamint igazolványának számát tartalmazó - azonosító lapot elhelyezze a jármű
műszerfalának az utas felőli oldalán.
- A fentieken túl kötelező a taxaméter megfelelő alkalmazása, nyugta, illetve kérés esetén számla adása.

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Magyar Zene Háza – Európa legjobb középülete

Európa legjobb középületének díját kapta a Liget Budapest Projekt részeként megvalósuló Magyar Zene Háza a világ egyik legrangosabb ingatlanszakmai nemzetközi versenyén, az International Property Awards-on, s ezzel a beruházás a világ legjobbjának járó díj esélyesei közé is bekerült. Európa legjobb középületének díját kapta a Liget Budapest Projekt részeként megvalósuló Magyar Zene Háza a világ egyik legrangosabb ingatlanszakmai nemzetközi versenyén, az International Property Awards-on, s ezzel a beruházás a világ legjobbjának járó díj esélyesei közé is bekerült. A 26 éves International Property Awards nemzetközi verseny neves szakmai díját nyolcvan nemzetközi szakemberből álló zsűri ítélte oda tíz különböző kategóriában a Londonban megrendezett ceremónián. A testület minden esetben vizsgálja a projekttervezést, a minőséget, az innovációt, az egyediséget és a fenntarthatóság iránti elkötelezettséget. A Magyar Zene Háza épülete a nemzeti szinten befutó győztes projektek között bizonyult Európa legjobb középületének. A kontinens legkiválóbbjaként pedig a világ 10 régiójának kategóriagyőzteseivel együtt jelölték a “World’s Best” díjra is, amelyről december 2-án dönt a zsűri. A Liget Budapest Projekt újabb nemzetközileg is egyedülálló fejlesztése került a világ legjobbjai közé. „Az új zenei ismeretterjesztő központ, amely egyben Budapest egyik ikonikus épülete is lesz, 2021 végén nyitja meg kapuit a látogatók előtt. A világhírű japán sztárépítész, Sou Fujimoto által tervezett különleges épület, amely az egykori Hungexpo irodaházak helyén jön létre. Az épület háromnegyed éven belül szerkezetkész lesz” – hangsúlyozta Sághi Attila, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese. A Magyar Zene Háza a gazdag magyar zenei hagyományt viszi közelebb minden hazai és külföldi látogatójához a 21. századi technikán alapuló interaktív kiállításokkal, zenepedagógiai műhelyekkel, zenei és a zenéhez kötődő eseményekkel és az egykori zenepavilonok hangulatát idéző szabadtéri koncertekkel. Az épület a Városligeti-tó mellett, a Vajdahunyad vára és a Műjégpálya épülete közelében kap helyet, a hajdan volt, évekig használaton kívüli lerobbant Hungexpo irodaházak helyén. Az eddig a látogatók elől elzárt, 10.000 négyzetméter nagyságú területen épül fel a mintegy 3.000 négyzetméter alapterületű új intézmény, így többezer négyzetméternyi, megújított zöldfelületet kapnak vissza a parkhasználók. A világhírű építész környezetbarát épülete kifejezetten törekszik arra, hogy a külső és belső tér között teremtett folytonossággal, harmonikus átmenetet alakítson ki a természetes és a mesterséges környezet között, és hogy egyben maximálisan szolgálja a ház egyedi funkciójából fakadó igényeket. Sou Fujimoto, a Magyar Zene Háza tervezője hangsúlyozta: „A Liget Budapest Projekt kivételes fejlesztés, és példaként szolgálhat a jövő városfejlesztői számára, hiszen a zöld és az épített környezet kivételes összhangját valósítja meg.” Mint mondta, nagyon izgalmas feladat volt megtervezni az épületet, mivel itt nem csak egy épületet hozunk létre, hanem aktiváljuk a park élményt is a házban. Stuart Shield, az International Property Awards elnöke kiemelte: „A Liget Budapest Projekt Európa legjelentősebb kulturális beruházása, amelynek során a nemzetközi mezőnyben is egyedülálló, világszínvonalú fejlesztést valósul meg. Nagy örömünkre szolgál, hogy a Néprajzi Múzeum tavalyi sikere után a projekt az idén ismét eredményesen szerepel az International Property Awards széleskörű nemzetközi megmérettetésen.” A rangos elismerés nem az első nemzetközi siker, amely a Városliget megújítása kapcsán született. A nemzetközi figyelem tavaly is Európa legnagyobb kulturális beruházására irányult, mert az új Néprajzi Múzeum nemcsak Európa legjobbja, hanem a világ legjobb középülete lett az International Property Awards-on, sőt a World’s Best Architecture különdíjat is elnyerte. 2017-ben Cannes-ban, a MIPIM ingatlanszakmai kiállításon és vásáron a Liget Budapest Projekt a legnagyobb és legátfogóbb fejlesztéseket bemutató Best Futura Mega Project kategóriában Európa legjobb városfejlesztési nagyprojektjeként bizonyult a legjobbnak. A Liget Budapest Projekt tervezése során az első pillanattól kezdve az volt a cél, hogy egy nemzetközileg is egyedülálló, világszínvonalú fejlesztést valósuljon meg, egy vonzóbb városi parkot vehessenek majd birtokba az idelátogatók, amellyel Budapest jelentősen megerősíti pozícióit az európai kulturális térképen. Nemzeti közgyűjteményeink számára a Liget Budapest Projekt száz év óta nem látott intézményfejlesztési lehetőséget biztosít. www.ligetbudapest.hu  

Megújul a Lánchíd és környéke

A tervek szerint novemberben kezdődhetnek meg a Lánchíd, a Széchenyi István tér alatti villamos-közúti aluljáró, valamint a budai váralagút felújítási munkálatai, amelyet várhatóan 23 milliárd 366 millió forintból valósítanak meg. A tervek szerint novemberben kezdődhetnek meg a Lánchíd, a Széchenyi István tér alatti villamos-közúti aluljáró, valamint a budai váralagút felújítási munkálatai, amelyet várhatóan 23 milliárd 366 millió forintból valósítanak meg. Az elfogadott javaslat szerint a Lánchidat 12 milliárd 146 millió forintból, a Széchenyi István tér alatti aluljárót 5 milliárd 220 millióból, a budai váralagutat 6 milliárd forintból újítják fel. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Hidak és Szerkezetek Tanszékének vizsgálata szerint a járda szélesítése a láncok jelentős statikai megerősítését és ezzel együtt jelentős többletköltséget indukált volna, ezért a járdák felújítása a jelenlegivel azonos módon, 2,2 méter szélességben valósul meg, az e célra megállapított egymilliárd forint többletköltséget pedig a kormány visszaadta a hídhoz kapcsolódó, környező közterületek rekonstrukciójára és fejlesztésére a Duna mindkét partján. Ennek keretében a Pest – Buda vonalban tervezett gyalogosfolyosót is kialakítják. A Lánchídon a felújítást követően nem lehet kerékpárral közlekedni, de a felújított Alagútban mindkét irányban külön biciklisáv készül, így a hangzavar nem akadályozza egymás közlekedését. A jellegzetes mozaikburkolatot visszabontják, az alapot megerősítik és új mozaikot építenek, a szellőzést ventilátorok segítik. Mivel a Lánchíd és az Alagút is UNESCO Világörökség oltalma alatt áll, a látványon nem változtathatnak: visszaépítik a világháború utáni helyreállításkor elhagyott láncdobokat, eredeti helyére kerül Sina báró és gróf Széchenyi István címerpajzsa is. A közvilágítást ledesre cserélik, az eredetileg háromágú kandelábereket újragyártják, hogy a világháború előtti pompájukban ragyogjanak. A teljes, több elemből álló rekonstrukciót 2022. május 31-ig be kívánják befejezni.  

Nemzeti Hauszmann Program

Az elmúlt több mint hatvan évben a budai Vár kiszakadt a város szövetéből, egyfajta díszletté vált. A Várkapitányság Zrt. irányításával zajló Nemzeti Hauszmann Program célja, hogy a budai Vár több legyen, mint turisztikai látványosság, ezért „a világ legszebb fővárosának legszebb városrészét” visszaadják a magyar embereknek. Az elmúlt több mint hatvan évben a budai Vár kiszakadt a város szövetéből, egyfajta díszletté vált. A Várkapitányság Zrt. irányításával zajló Nemzeti Hauszmann Program célja, hogy a budai Vár több legyen, mint turisztikai látványosság, ezért „a világ legszebb fővárosának legszebb városrészét” visszaadják a magyar embereknek. Ennek érdekében először rendbe teszik a várbeli utakat, sétányokat, várfalakat, parkokat és kerteket. Az Orbán-kormány több határozatában határozta meg Nemzeti Hauszmann Terv név alatt a budai Várnegyed megújításáért indított tízéves, átfogó rekonstrukciós programot. A Nemzeti Hauszmann Terv keretében újjáépült a budai várpalota több része is: a Lovarda, a Csikós udvar, a Főőrségi épület, a Stöckl-lépcső és a Szent István-termet is restaurálják. A következő hároméves fejlesztési ciklusban megindul a Várnegyed 1945 után lerombolt épületeinek újratervezése és a Budavári Palota teljes építészeti "átvilágítása". Megvalósul a Palota út és a Csikós-, Hunyadi udvar közötti terület akadálymentesítése, továbbá északi irányban egy új, több száz férőhelyes mélygarázs is épül. A Szent István-terem 2021. augusztus 20-án nyílik meg a közönség előtt, a Főőrségi épületet és a korábban teljesen lerombolt Lovardát idén nyáron át is adják. A vár látogatói a Hunyadi-udvarról is megközelíthető főőrségi épület szolgáltatásait élvezhetik először, hiszen a Lovarda körül egy ideig még zajlanak az akadálymentesítési munkák. A Dísz tér déli fele a kormány döntése értelmében újra régi fényében tündökölhet, a tér helyreállítása után pedig a Szent György tér krisztinavárosi oldalán lévő rommező is eltűnhet, az egykori királyi külügyminiszté¬rium épülete pedig korhű külsővel, de modern belsővel, irodaházként születik újjá. {igallery id=4799|cid=1043|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}