Taxistrükkök

Taxistrükkök

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Több éves szünetet követően 2007-ben a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség és a területi felügyelőségek ismételten sort kerítettek a személytaxi-szolgáltatást nyújtó vállalkozók fogyasztóvédelmi szempontból történő ellenőrzésére. Az eredmény - Minden negyedik taxis ellen felmerült valamilyen kifogás...

 

 

A személyszállítás - felgyorsult világunkban - egyre nagyobb jelentőséggel bíró szolgáltatás, és várhatóan ez a tendencia továbbra is megmarad. A taxi kényelmesebb, és adott esetben gyorsabb is, mint a zsúfolt villamos, busz, vagy metró. További csábító tényező, hogy nem kell menetrendhez igazodnunk, hanem a vállalkozó igazodik a mi, személyes igényeinkhez.

 


A fogyasztó érdekében

Egyre többen élünk a taxi nyújtotta kényelemmel, ezt támasztja alá a személytaxis vállalkozások számának folyamatos gyarapodása.
Mint minden, nagy fogyasztói tömeget érintő szolgáltatás esetében, a taxiszolgáltatásnál is vannak olyan, a fogyasztó érdekeinek védelmét szolgáló jogszabályi követelmények, amelyekről az átlagos fogyasztónak - egészen addig, amíg érdekei sérelmét nem észleli - nincs tudomása. Éppen ezért szükséges rendszeresen ellenőrizni, illetve figyelemmel kísérni, hogy a szolgáltatásnyújtásra vonatkozó jogszabályi követelményeket a vállalkozók megtartják-e.

Drosztlezárás, próbaút

A személytaxi-szolgáltatást két módon lehet ellenőrizni: álló helyzetben és a próbautazás során.
Az álló helyzetben történő ellenőrzések alkalmával a felügyelők a rendőrséggel, illetve sok esetben az NKH (Nemzeti Közlekedési Hatóság) és az MKEH (Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal) területileg illetékes munkatársaival együttműködve lezárták a taxiállomásokat (drosztokat), és ellenőrizték az engedély, a taxi igazolvány meglétét, a taxaméter hitelességét, az ártájékoztatás meglétét és jogszabályszerűségét.
A próbautas-ellenőrzések során a felügyelők a taxiba beülve, fogyasztóként vették igénybe a szolgáltatást, és csak a célállomáson tájékoztatták a vállalkozót arról, hogy hatósági ellenőrzést végeznek. A fogyasztói érdekek védelmét közvetlenül szolgáló jogszabályi követelmények (számla, nyugta adása, taxaméter használata) megtartása csak próbautazással ellenőrizhető.
Az ellenőrzési módokat összehasonlítva megállapítottuk, hogy egyértelműen a próbautas-ellenőrzés a hatékonyabb módszer.
A mintegy három hétig tartó, országos ellenőrzés eredményeként megállapítottuk, hogy majdnem minden negyedik taxis esetében felmerült valamilyen kifogás.
Annak ellenére, hogy mind a taxaméter alkalmazását, mind a nyugta adását bármely fogyasztó ellenőrizheti, mégis ezek voltak a leggyakrabban előforduló szabálytalanságok.
Előfordult olyan eset is, amikor a felügyelők telefonon rendeltek taxit, és a vállalkozó elindította ugyan a taxamétert, de nem a telefonos rendeléskor, hanem az utcai beszállás esetére irányadó tarifát alkalmazta. Hasonló szabálytalanságot állapítottak meg azok a felügyelők, akiknél a nappali próbautazás alkalmával éjszakai tarifával indította el a taxamétert a vállalkozó.
A legtöbb szabálytalanságot a közép-dunántúli régióban, míg a legkevesebb hiányosságot az észak-alföldi régióban észlelték a felügyelők.

Hatósági ár - hasznos lenne

A vonatkozó jogszabály értelmében a taxiengedély érvényességi területe szerint illetékes települési önkormányzat a jogszabályban megjelölt hatóságok, szervek véleményének figyelembevételével, rendeletben megállapíthatja a személytaxi-szolgáltatásért felszámítható legmagasabb árat (hatósági ár), és annak alkalmazási feltételeit.
Az ellenőrzött települések közül mindössze 5 város (Budapest, Dunaújváros, Balatonfüred, Miskolc, Szeged) önkormányzata élt ezzel a jogával, ami igen kevés, hiszen a hatósági ár meghatározása a fogyasztók számára is könnyen ellenőrizhetővé és kiszámíthatóbbá tenné a szolgáltatás ellenértékeként felszámított díj összegét.
A fogyasztóvédelmi hatóságokhoz érkező panaszok csekély száma alapján nem lehet helytálló képet kapni a személytaxi-szolgáltatás jogszabályoknak való megfelelőségét illetően. Pedig a legtöbb kifogás a fogyasztók által is ellenőrizhető követelmények nem teljesítésével kapcsolatban merült fel! Az elmúlt 3 évben összesen csak 90 panasz érkezett a fogyasztóvédelmi hatóságokhoz.
Sajnos azzal, hogy az ellenőrzések lefolytatása meghatározott, rövid időintervallumban történt, a vállalkozóknak köny-nyen lehetőségük nyílt egymást erről értesíteni. Így a jogsértően tevékenykedő szolgáltatók az ellenőrzés időtartama alatt nem álltak meg a drosztnál, vagy aznap - a lehetséges kontrollra felkészülve - szabályszerűen nyújtották a szolgáltatást.

Feltételek a taxizáshoz
- A vállalkozónak rendelkeznie kell az NKH által kiadott
taxiengedéllyel, személytaxi vezetői igazolvánnyal, az autóban jogszabály által meghatározott helyen elhelyezett díjtáblázattal, valamint viteldíjjelző készülékkel.
- A vállalkozó további kötelezettsége, hogy az igazolvány részét képező - a járművezető nevét, fényképét, valamint igazolványának számát tartalmazó - azonosító lapot elhelyezze a jármű
műszerfalának az utas felőli oldalán.
- A fentieken túl kötelező a taxaméter megfelelő alkalmazása, nyugta, illetve kérés esetén számla adása.

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Átadták a Nemzeti Táncszínházat

Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. A Nemzeti Táncszínház a hazai táncszíntér legfontosabb központjaként 2001 óta szolgálja a magyar kultúrát, befogadó színházként az intézmény közel negyven magyar, professzionális társulattal dolgozik együtt. A néptáncon át a klasszikus balettig, a társas tánctól a kortárs táncon keresztül az interaktív gyermekelőadásokig, műfaji sokszínűséggel kívánja fenntartani a táncszínházba járó közönség érdeklődését. Évente közel 300 előadást mutatnak be, hazai előadásaik éves nézőszáma megközelíti a százezer főt. A közel hétezer négyzetméteres Nemzeti Táncszínházat ZDA Zoboki Építésziroda tervei alapján a Millenáris Park E épületében, a volt GANZ művek egykori ipari épületéből alakították ki, új főhomlokzattal és előcsarnokkal. A beruházás munkái 2014-ben kezdődtek, a kivitelezésre kiírt legjobb pályázatot a ZÁÉV Építőipari Zrt. nyújtotta be. A beruházás összköltsége 4.6 milliárd forint volt. A beruházás során létrehoztak egy 368 főt befogadó nagytermet, 120 fős kistermet, két próbatermet, kamaratermet, valamint a hozzá kapcsolódó kiszolgáló helyiségeket és öltözőket. Az épületben helyet kapott még egy hangstúdió is, és egy szezontól függetlenül folyamatosan nyitva tartó kávézó. A napjaink legmodernebb technikai elvárásainak megfelelő, kifejezetten táncelőadásokra tervezett épület nagytermében speciális színpadot és mobil nézőteret alakítottak ki, Red Dot Design-díjas székekkel. A tervezők célja kettős volt: egyrészt kiemelni a meglévő ipari műemléképület erényeit, másrészt úgy alakítani át a teret, hogy az megfeleljen a táncszakma szerteágazó jelenlegi és jövőbeli igényeinek is. Az egybefüggő, pillérek nélküli előcsarnok felett kapott helyet a térben lebegő kisterem. A különleges mérnöki megoldásnak köszönhetően a terem csonka kúpként lóg be az előcsarnok fölé: a termet tartó 1500 tonnás vasbeton szerkezethez közel 200 tonna betonacélt építettek be, a tartók geometriáját finoman lekövető fa-álmennyezet pedig 13 ezer darab faelem felhasználásával készült. Fotó forrása: Hlinka Zsolt {igallery id=4799|cid=1011|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

A Közlekedési Múzeum új épülete

A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A kormány döntése értelmében a Közlekedési Múzeum régi városligeti épülete újjáépítését követően a Magyar Innováció Házának ad majd otthont, az ország egyik leglátogatottabb múzeumának számító Közlekedési Múzeum új épületét pedig a volt Északi Járműjavító Dízelcsarnokának bővítésével hozzák létre. A terület közvetlenül kapcsolódik az egykori járműjavító úgynevezett Eiffel-csarnokában már épülő Opera Műhelyházhoz. E két beruházás együttesen Budapest legnagyobb barnamezős kulturális városfejlesztése, amely a mintegy hét hektáron megvalósuló programjával alapvetően változtatja meg a Kőbánya és a belváros közötti jelenlegi rozsdaövezetet, és néhány év alatt új közösségi és kulturális központtá alakul át. A legkorszerűbb kiállítástechnológiával újjáépített üzemcsarnok különleges helytörténeti és építészeti emlék marad, ám ezzel a funkcióváltással véglegesen bekapcsolódik a főváros vérkeringésébe és Budapestet a nemzetközi múzeumi élet élvonalába helyezi. A pozitív változás a környező városrészek felértékelődését is magával hozza, ami hosszú távon előmozdíthatja Kőbánya egészének megújulását. További fontos cél volt, hogy a múzeum ne csak a családoknak szóljon, hanem szakértőknek is - jegyezte meg. Kristin Feireiss azt mondta: a nyertes pályamű egy olyan kiemelkedő alkotás, amely egyesíti egyetlen épületkomplexumon belül a történelmet, a jelent és a jövőt. A szintén zsűritag Pieter Jonckers, a belga nemzeti vasúti múzeum igazgatója úgy fogalmazott: a nyertes terv lenyűgözte őket, "bátorságot mutatott, nyíltságot, ambíciót, becsvágyat, valamint vízióval is rendelkezett". Budapest, Magyarország és a világ megérdemli ezt a múzeumot, amely "elképesztő, lélegzetelállító hely lesz" - jelentette ki. Képek forrása: Diller Scofidio {igallery id=4799|cid=1016|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Miért lelkesedünk 2019-ben?

Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Napról napra szaklapok, dizájnerek és influencerek kínálnak egyedi és a szüntelen megújulás szükségességét hirdető megoldásokat egy-egy felmerülő kérdésben. Egyre erőteljesebb azonban az a réteg, aki pontos célját megfogalmazva nyugalmat és tudatosságot keres a viszonylag gyorsan változó enteriőrtrendek között. 2019-ben azonban az Ambiente dizájner kutatói szerint létezik egy közös nevező, amely a fenntarthatóság – természetközeliség – újrahasznosíthatóság metatrendje lesz. Az Ambiente 2019 három nagyon fontos kategóriára osztott trendjei elsősorban azt mutatták be, hogy a közös nevezővel létrehozott eredmények milyen attraktívak és változatosak lehetnek. 1. Ízléses rezidencia A tökéletes szaktudással, kifogástalan kivitelezéssel, gazdag színekkel, érzéki anyagokkal, tiszta vonalakkal és tökéletes arányokkal létrehozott nyugodt, időtlen elegancia trendje. A kiválasztott kedvenc darabok egyszeri alkotások, pontos célok mentén készültek.Minden kifinomult, elegáns, árnyalt, érzéki, ugyanokkor nem szokványos. A legtöbbet használt anyagok a nemes fák, a bőr, abouclé, a bársony, a velúr és a porcelán. Felületekben pedig a színes üveg, a dombornyomott, csiszolt, strukturáltfa és fémfelületek kapnak központi szerepet. 2. Csendes, nyugodt környezet Természetes, diszkrét, puha, lágy, szemlélődésre hívó, nyugtató enteriőr. Egyszerűen szép környezet, ahol a természetes, egyszerű, egyben hasznos termékek kielégítik a nyugalomra és az őszinteségre vágyók igényeit,a lágy színek pedig hozzájárulnak a stresszmentesített otthonhoz. Az anyagok és a kreativitás tiszteletben tartása mind a tervezés, mind a gyártás során nagy jelentőséggel bír.A természetes alapanyagokatkísérleti modern és hagyományos kézműves technikákkal kombináltan dolgozzák fel. Az enteriőr jellemző textíliái a gyapjú, a selyem, a kender és a vászon, valamint a fa, kő, szalma, agyag és kerámia gyakran az újrahasznosítás eredményei. A környezet fenntartható, innovatív, egyszerű és őszinte.   3. Örömteli enteriőr A stylingnak ezekben az enteriőrökben óriási a szerepe: mint önkifejezés merész színkombinációkkal és a véletlenszerű felfedezés varázsával alkot. A homogenitásnak, egységességnek itt nincs esélye. A dolgok rendezetlen módon keverednek, és játékosan a változatosságot ünneplik kompromisszumtól mentesen és örömtelin. Minden színes, vidám, élénk, gondtalan, merész, kicsit őrült, játékos és spontán. A minták keveréke ugyanolyan szokatlan, mint az anyagok sokfélesége: a botanikai motívumok, a geometriai és a túlméretezett figurák, a vintage nyomatok, illusztratív kárpitok és az innovatívan újrahasznosított műanyagok frissítő és meglepő módon párosulnak.A környezet kreatív, sokoldalú, nem szokványos, illusztrált, virágos, mintás és élénk. Japanstyle szekció Külön figyelemre méltó volt a kiállítás Japanstyle szekciója, amely szokatlan anyagkombinációival, felületeivel szerkesztőségünket levette a lábáról! A japán kultúrából idén bőven töltekezhetett a közönség. Színekben az algaszínek (norizöld), a cseresznyevirág, a cseresznyefa vörösesbarna árnyalatai, az alumíniumszürke, a szénfekete, a yamabuki sárga és a khaki szilvaszín, felületekben a nori alga felületéhez hasonló préselt, fémesen csillogó tört felületek – különösen alumíniumból és papírból – hódítottak és vonultak végig a különböző szekciókon. A kiállítás kiemelt partnere India volt, akik egyedi kézműves technikáikkal készített textiljeikkel, fém és fonott áruival vonzották a látogatókat. A Mi Otthonunk kedvenc dizájnere Pravinsinh Solanki indiai formatervező volt, aki kézműves, ragasztás és illesztés nélküli fából faragott és hasított vállfáival lenyűgözött bennünket! Élmény volt a madarak inspirálta remekműveket kézbe vennünk!   {igallery id=4799|cid=1013|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}