Szőnyegek - fogyasztóvédői szemmel

Szőnyegek - fogyasztóvédői szemmel

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Egy otthonos, barátságos lakás nélkülözhetetlen elemei a szőnyegek. Legyen az kézi, gépi, hurkolt, nyírt felületű, velúr, hagyományos, vagy ultramodern mintázatú, kedvelt darabjai a családnak. Most nem esztétikai, hanem fogyasztóvédelmi szemszögből közelítjük meg kiválasztásukat, funkciójukat.

 

 

A szőnyegnek illeszkednie kell a lakás stílusához, a bútorokhoz, és megfelelő védelmi funkcióval is rendelkeznie kell. Mások az elvárások vele szemben a nappaliban vagy az előszobában, és megint mások a hálóban vagy vendégszobában. A fokozott igénybevételnek kitett helyiségekbe csak nagyobb kopásállóságú, a rendszeres strapát jól bíró szőnyeget válasszunk.

 

A szőnyegek felületének, a nyersanyag-összetételnek egyrészt esztétikai, másrészt használati szempontból van jelentősége. A gyapjú felület kellemesebb komfortérzetet biztosít, ugyanakkor nagyon érzékeny, nehéz tisztán tartani. A polipropilén és poliamid szőnyegek könnyebben tisztíthatók, a polipropilén tartósan antisztatikus, de hajlamosabb a lelapulásra, a poliamid pedig a nagyobb rugalmassága miatt még a görgős székeket is jól tűri.

Címkézés
A szőnyegekhez is kötelező vásárlási tájékoztatót mellékelni, amely két részből áll: a minőségtanúsításból és a használati-kezelési útmutatóból. A minőségtanúsítás a terméknek a vásárló számára lényeges tulajdonságait, jellemzőit tartalmazza.
A használati-kezelési útmutatónak a vásárlót a termék használatáról, tisztíthatóságáról kell tájékoztatnia,
A termék címkéje tartalmazza még a termék megnevezését, gyártójának vagy forgalmazójának pontos nevét és címét, valamint a termék származási helyét. Fontos, hogy mindezekről még az áru megvétele előtt tudjon a vásárló tájékozódni. A szőnyegeknél ezeket az adatokat általában a hátoldalra ragasztott címkén találjuk meg.

Soha ne rázzuk!
A fogyasztói tájékoztatásnak minden esetben tartalmaznia kell a tisztíthatóság módját is. A legtöbb szőnyeg otthon a megadott kezelési útmutató szerint tisztítható. Az üzletekben ma már igen nagy a választék a különféle szőnyegtisztító szerekből, de ne kísérletezzünk, mindig csak a gyártó által megadottak szerint ápoljuk a terméket.
Ha úgy érezzük, hogy képességeinket valamilyen oknál fogva meghaladja az otthoni tisztítás, akkor forduljunk szakemberhez, de ebben az esetben nagyon figyeljünk a vállalási jegyzőkönyvre, hogy abba pontosan kerüljön bele minden folt, esetleges sérülés. Erre azért van szükség, mert ha véletlenül a tisztítás során probléma adódna, az ne a mi felelősségünk legyen. Ennek hiányában azonban nehéz a reklamációnkat érvényesíteni.
Fontos tudnivaló még, hogy a szőnyeget, még ha kis méretű is, soha ne rázzuk ki, mert a súlyánál fogva a szegély leválhat, ezáltal maradandóan károsodhat. Ez általában kisebb darab szőnyegeknél fordulhat elő, mert számításon kívül hagyjuk, hogy a szőnyeg szegélye az erősebb igénybevétel miatt vastagabb ugyan, de nem annyira, hogy a szőnyeg teljes súlyát meg tudja tartani.

Szállítás
A szőnyeget soha, semmilyen körülmények között nem szabad hajtogatva szállítani, tárolni! A hajtogatás a hátoldalban maradandó károsodást okoz, amely a felületen is meglátszik. Súlyosabb esetben a hajtásvonal esztétikailag hátrányosan befolyásolja a felületi képet, megbontja a mintázatot, vagy a színekben okoz változást, mert másképpen esik rá a fény. Ha a szállítást tekercselve mi magunk nem tudjuk megoldani, akkor kérjük a szőnyeg házhoz szállítását.
Szavatossági idő
Fontos, hogy az üzletben a termék vásárlási tájékoztatóját a blokkal együtt átvegyük és megőrizzük. A legkörültekintőbb vásárlás esetén is előfordulhat, hogy hibás terméket vásárolunk, ebben az esetben viszont az árut a vásárlás helyén csak a fizetési bizonylattal tudjuk megreklamálni. Blokk híján az üzlet nem köteles minőségi kifogásunkkal foglalkozni. Érdemes a vásárlási tájékoztatót is megőrizni, előfordulhat ugyanis, hogy a termék jó minőségű, de tartalmilag hibás tájékoztatót mellékeltek hozzá, ekkor a meglévő útmutatással bizonyíthatjuk, hogy a meghibásodás a hiányos vagy nem megfelelő tájékoztatás következménye.
A szőnyegekre két év szavatossági idő vonatkozik. Reklamáció esetén a kereskedő köteles a jogszabályban meghatározottak szerinti jegyzőkönyvet felvenni. A 6 hónapon belül felismert hiba esetén vélelmezni kell, hogy a hiba már a teljesítés időpontjában megvolt, kivéve, ha e vélelem a dolog természetével összeegyeztethetetlen.
Ha a kereskedő a hibát elismeri, a fogyasztó elsősorban kijavítást vagy kicserélést követelhet. A forgalmazónak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze. Ha egyik lehetőség sem valósul meg, akkor a fogyasztó árleszállítást kérhet, vagy elállhat a szerződéstől. Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye.
Ha a kereskedő a 6 hónapon belül jelentkező hibát nem ismeri el, akkor ő köteles bizonyítani, hogy az a vásárláskor nem volt benne a termékben. Ilyenkor a fogyasztónak kell bizonyítania, hogy a hiba már a vásárláskor benne volt a termékben.

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.