Síelési tanácsok - kezdőknek és újrakezdőknek

Síelési tanácsok - kezdőknek és újrakezdőknek

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Az utóbbi évtizedben a síelés hatalmas fejlődésen ment át. Nem csak a formájában és anyagában megújult, ún. carving lécek megjelenése forradalmasította ezt a téli sportágat, hanem a hóágyúk, a pályákat karbantartó gépek, a nagy kapacitással működő felvonók is. Mindezek miatt a korábban sokak szemében egy kicsit túlságosan is erőt próbáló sport egyre többek számára vált vonzóvá.

 

sieles

 

A sieléssel szemben megfogalmazott egyik leggyakoribb kifogás, hogy nagyon drága sport. Ez részben igaz, ugyanakkor számos alternatíva kínálkozik a költségek csökkentésére. Nem kell ugyanis feltétlenül mindenből újat venni: fel lehet keresni kölcsönzőket, bizományi üzleteket, síbörzéket, valamint az interneten is bőven lehet találni - gyakran alig használt - sífelszerelést.

A szezon végi leárazások - amelyekre lassan már a szezon közepén is sor kerül - szintén lehetőséget teremtenek a felszereléshez szükséges beruházás csökkentéséhez. Ne feledjük, hogy a sífelszerelés legtöbb eleme tartós cikk, úgy is lehet fogalmazni, hogy egyszer kell csak megvenni, ami alól természetesen a gyerekek eszközei kivételek.
Sílécek
A korábban sokak által ismert hosszú, egyenes élű lécek kora lejárt, teret engedve a könnyebb fordulásokat lehetővé tevő carving léceknek. Egy újonnan vett léc kötéssel együtt drága dolog, ne találomra válasszunk, a szakboltokban számíthatunk arra, hogy megfelelő tanácsokat kapunk. Alapvetően a sítudásunknak megfelelő tulajdonságú lécet válasszunk, aminek a hossza a magasságunk mínusz 15-20 cm. Ne csak az árat nézzük, az akciós léc nem biztos, hogy megfelelő lesz.
Sícipők
Korábban a sícipő hordása gyakran igen kellemetlen élményt okozott, estére az ember lába sokszor megfájdult tőle. A gyártáshoz használt anyagok, a formatervezés korszerűsödésével azonban a sícipő - ha jól választják meg a méretét - nem fog kényelmetlenséget okozni. Ha a cipő túl nagy, a láb csúszkál benne, ami a pályán bizonytalan haladást okoz. Ha pedig túl kicsi, szorítani fog, ráadásul a vérkeringést is negatívan befolyásolja, a lábunk hamar kihűl és fázni fog.
A pályán csak a jó szorosan becsatolt cipő tartja a lábat, a lazán becsatoltban mozog a láb - különösen buckák, egyenetlenségek esetén -, ami bizonytalanná teszi a lesiklást. Síelés után a cipőket ne tegyük a fűtőtestre száradni, a hő ugyanis eldeformálhatja a műanyagot.
Síbotok
A botok kiválasztásánál a legfontosabb szempont a hosszúság. Olyan hosszú legyen, hogyha a markolatát megfogva függőlegesen a padlóra helyezzük, az alkarunk majdnem vízszintesen, a markolat felé kicsit emelkedve álljon. Előnyös továbbá, ha a markolat jó fogást biztosít, és ha a bot nem túl nehéz.
Síruházat
Az új gyártási eljárások és alapanyagok teljesen megváltoztatták a síruhák világát is. A régi, alul-felül egyszínű, nehéz anorákok ideje már régen lejárt. A modern sínadrágok és dzsekik áramvonalasabbak, jól védenek a szél és a víz ellen, könnyűek, praktikus zsebekkel vannak ellátva, és olyan kényelmesek, hogy az ember szinte le se akarja venni őket. A különböző színek és minták miatt mindenki megtalálhatja a számára megfelelőt, a választék növekedése azonban az árakra is kihatott. Itt is érvényes, hogy aki spórolni akar, megvárja a szezonvégi leárazásokat.
„Síaláöltöző”
Ezt a ruházatot - alsó és felső részekből áll - közvetlenül a testen, a többi síruha alatt hordják. A kényelmi szempontok mellett azért is hasznosak, mert a test hőháztartását szabályozzák: kiengedik a felesleges hőt, ugyanakkor melegítenek, ha kint túl hideg lenne. Ezen túlmenően a keletkező izzadságot is felfogják. Szintetikus anyagból készülnek, ezért ne viseljünk felettük pamutból készült pulóvert, hiszen ekkor nem tudják kifejteni jótékony hatásukat, javasolt a polárfelső alkalmazása.
Pulóver
A nagy választékból részesítsük előnyben a már említett „lélegző”, polár anyagú pulóvereket. A legpraktikusabbak a magas nyakú, középen cipzáros fajták, amelyek hidegben védenek, de melegben se jelentenek kellemetlenséget. A magas nyak kiváltja a sál viselését.
Síkesztyű
Legfontosabb szempont, hogy a használat során jelentkező fizikai hatásokkal szemben ellenálló, valamint vízhatlan anyagból készült kesztyűt válasszunk, amelynek markoló felülete csúszásmentes anyaggal bevont. A helyes méret megválasztása: az ujjak végénél még legyen egy kb. fél centis hely.
A kiválasztásnál ne döntsünk csak az - alacsonyabb - ár alapján, mert a drágább, márkás termékek általában jobb anyagból készülnek, és lényegesen tovább tartanak. Az olcsóbb kesztyűk gyártásánál sokszor nem az időjárásnak ellenálló - pl. Gore-Tex - anyagokat használják fel.
Ápolási tanácsok: a kesztyűt ne fűtőtestre, hanem inkább annak közelébe tegyük száradni. Időnként kezeljük a Gore-Tex anyagból készült kesztyűket egy megfelelő speciális ápolószerrel, így tovább megtartja szellőzőképességét. Ez azért fontos, mert az emberi kéz még hideg környezetben is nagyon hajlamos az izzadság kibocsátására. Ne mossuk továbbá mosógépben, tisztításánál kövessük a bevarrt útmutatót.
Ha van rá lehetőség, a léceket kesztyűben fogjuk meg, így egyrészt biztosabb a fogás, másrészt a léc éle sem vágja meg a kezünket.
Sízokni
Lehet hétköznapi használatra szánt zokniban is síelni, de a sízokni nagyon kényelmes viselet. Magas szára miatt pedig biztos, hogy nem fog összegyűrődni. Pamutból készül, amiben kevésbé izzad a láb.
Kiegészítők
Síszemüveg: Ne induljunk el síszemüveg nélkül, a szemünket ugyanis védeni kell a szélfújás, a menetszél, a hóesés vagy a napsugárzás kellemetlen hatásaitól. Nélküle a szemünk gyorsan elfárad, zordabb időjárási körülmények között a síelés gyakorlatilag lehetetlenné válik. Napsütésben sem nélkülözhetjük, hiszen a szemünket irritálják a hó által visszavert napsugarak, nem is beszélve a közvetlenül a szemünkbe kerülő UV sugarakról.
Megéri a cserélhető lencséjű szemüveget beszerezni: roszszabb látási körülmények között a sárga lencsét használjuk, mely a kevesebb fényt jobban átengedi, napsütésben pedig a szürke lencse napszemüvegként csökkenti a szemünk felé irányuló napsugarak és a hó szikrázásának hatását. Ne érjük be napszemüveggel, a pályán külső tényezőkkel szemben csak a síszemüveg nyújt valódi védelmet.
Bukósisak: A gépekkel kezelt pályáknak, a jobb felszerelésnek köszönhetően megnőtt a pályákon a közlekedés sebessége, és sajnos ennek következtében az ütközések, a gyakran súlyos balesetek száma is. Egyre többen vannak, akik eleve ki akarják zárni egy súlyosabb fejsérülés lehetőségét, ezért sisakot viselnek. Előnye még, hogy melegen tartja a fejet és a füleket, és kevésbé izzad benne az ember, mint sapkában. A hóesésben pedig - természetesen - jobban szigetel, mint egy sapka.
Vásárlás előtt a sisakot mindenképpen ajánlott felpróbálni. A megfelelő méretű sisak nem szorít és nem is mozog a fejen. Vannak olyan típusok is, amelyek állíthatóak. Vásárláskor tanácsos a síszemüveget is elvinni, és meggyőződni, hogy illik-e, méretben kompatibilis-e a sisakkal. Kisgyermekek számára a sisak viselése feltétlenül ajánlott.
Sapka: bukósisak híján sapkával védekezzünk a hideg ellen. A sapkákra is igaz, hogy a gyapjú helyett inkább a polár anyagút válasszuk.
Táskák: Korábban hátizsákban, jobb híján nejlon szatyorban kellett megoldani a sícipők tárolását, szállítását, ami nem csak hogy nem volt elegáns, sokszor bosszúságot is okozott. Szerencsére a gyártók felismerték a sportolók igényeit, és speciális méretű és alakú táskákat gyártanak kifejezetten a sícipőnek. Síléctartó zsákot is lehet már vásárolni, amiben tárolni és szállítani is lehet a léceket és a botokat. Természetesen védi is a léceket, és különösen jó szolgálatot tehet csoportos, buszos síutak esetén, a busz csomagterébe berakodott lécek ugyanis összekarcolhatják egymást.
Mikor és hova -
Ha a legtöbbet szeretnénk kihozni a síbérletünkből, alapvetően tanácsos elkerülni a főszezont, azon belül pedig mindenképpen az adott országban érvényes iskolai téli szünet idejét. Amennyiben csak néhány nap áll rendelkezésre, érdemes a hétvége helyett hétköznapra időzíteni.
A kezdők számára megfelelő tanulási, gyakorlási terepet kínálnak a magyar síterepek. A magyarországi pályák legfőbb előnye a közelség, a több helyen rendelkezésre álló pályaszállás és a szép környezet.
Az utóbbi néhány évben - a hazai megtérülési mutatókat is figyelembe véve - igen jelentős fejlesztések történtek az összes jelentős hazai síterepen, az aktuális viszonyokról pedig már a pályák saját internetes honlapján lehet tájékozódni.

Síkresz - nem csak kezdőknek!

A síkresz szabályait a Nemzetközi Sí Szövetség állította össze. Sokan nem ismerik ezeket, pedig nagyon hasznosak:
1. Legyünk tekintettel a többi sízőre! Minden sízőnek úgy kell viselkedni a sípályán, hogy másokat ne veszélyeztessen, és sérülést ne okozzon.
2. Ésszerűen, ellenőrzött sebességgel és módon sízzünk! Mindig a tudásunknak, a terepnek, a hó és időjárási viszonyoknak, valamint a pálya zsúfoltságának megfelelően sízzünk.
3. Nyomvonal választás: a hátulról - fölülről - jövő sízőnek úgy kell a nyomvonalát megválasztani, hogy az előtte haladót semmilyen módon ne veszélyeztesse, beleértve a túl közeli elhaladással okozott megijesztést is.
4. Előzés, kerülés: előzni szabad akár balról akár jobbról, de mindig akkora távolságra, hogy az előzött síző bármilyen - akár váratlan - mozgásához elegendő teret hagyjunk.
5. Az elindulással járó kötelezettségek: a sízőnek, ha álló helyzetből indul, vagy besízik egy pályára, meg kell győződnie arról, hogy ezzel sem magát, sem másokat nem veszélyeztet.
6. Megállás: tilos megállni a pálya szűkületében és beláthatatlan területein! Bukásnál a lehető leghamarabb el kell hagyni az ilyen területet!
7. Figyeljük a jelzéseket! Minden sízőnek kötelessége a pálya jelzéseinek (a tábláknak, elkerítéseknek), valamint a pályát felügyelő személyzetnek az utasításait betartani.
8. Segítségadás: balesetnél kötelező segítséget nyújtani! Elmulasztása nem csak sportszerűtlenség, hanem büntetendő cselekedet.
9. A személyazonosság igazolásának kötelezettsége balesetnél: mindenkinek, aki a balesetnél jelen volt, függetlenül attól, hogy csak tanú, vagy a baleset részese, felelős vagy nem felelős a baleset bekövetkeztében, személyazonosságát meg kell adnia. Erre a baleset bírósági tisztázásánál lehet szükség.
Zárásként még egy alapszabály: a síelés ugyanolyan sport mint a többi, ezért soha ne feledkezzünk meg a bemelegítésről.


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Magyar Zene Háza – Európa legjobb középülete

Európa legjobb középületének díját kapta a Liget Budapest Projekt részeként megvalósuló Magyar Zene Háza a világ egyik legrangosabb ingatlanszakmai nemzetközi versenyén, az International Property Awards-on, s ezzel a beruházás a világ legjobbjának járó díj esélyesei közé is bekerült. Európa legjobb középületének díját kapta a Liget Budapest Projekt részeként megvalósuló Magyar Zene Háza a világ egyik legrangosabb ingatlanszakmai nemzetközi versenyén, az International Property Awards-on, s ezzel a beruházás a világ legjobbjának járó díj esélyesei közé is bekerült. A 26 éves International Property Awards nemzetközi verseny neves szakmai díját nyolcvan nemzetközi szakemberből álló zsűri ítélte oda tíz különböző kategóriában a Londonban megrendezett ceremónián. A testület minden esetben vizsgálja a projekttervezést, a minőséget, az innovációt, az egyediséget és a fenntarthatóság iránti elkötelezettséget. A Magyar Zene Háza épülete a nemzeti szinten befutó győztes projektek között bizonyult Európa legjobb középületének. A kontinens legkiválóbbjaként pedig a világ 10 régiójának kategóriagyőzteseivel együtt jelölték a “World’s Best” díjra is, amelyről december 2-án dönt a zsűri. A Liget Budapest Projekt újabb nemzetközileg is egyedülálló fejlesztése került a világ legjobbjai közé. „Az új zenei ismeretterjesztő központ, amely egyben Budapest egyik ikonikus épülete is lesz, 2021 végén nyitja meg kapuit a látogatók előtt. A világhírű japán sztárépítész, Sou Fujimoto által tervezett különleges épület, amely az egykori Hungexpo irodaházak helyén jön létre. Az épület háromnegyed éven belül szerkezetkész lesz” – hangsúlyozta Sághi Attila, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese. A Magyar Zene Háza a gazdag magyar zenei hagyományt viszi közelebb minden hazai és külföldi látogatójához a 21. századi technikán alapuló interaktív kiállításokkal, zenepedagógiai műhelyekkel, zenei és a zenéhez kötődő eseményekkel és az egykori zenepavilonok hangulatát idéző szabadtéri koncertekkel. Az épület a Városligeti-tó mellett, a Vajdahunyad vára és a Műjégpálya épülete közelében kap helyet, a hajdan volt, évekig használaton kívüli lerobbant Hungexpo irodaházak helyén. Az eddig a látogatók elől elzárt, 10.000 négyzetméter nagyságú területen épül fel a mintegy 3.000 négyzetméter alapterületű új intézmény, így többezer négyzetméternyi, megújított zöldfelületet kapnak vissza a parkhasználók. A világhírű építész környezetbarát épülete kifejezetten törekszik arra, hogy a külső és belső tér között teremtett folytonossággal, harmonikus átmenetet alakítson ki a természetes és a mesterséges környezet között, és hogy egyben maximálisan szolgálja a ház egyedi funkciójából fakadó igényeket. Sou Fujimoto, a Magyar Zene Háza tervezője hangsúlyozta: „A Liget Budapest Projekt kivételes fejlesztés, és példaként szolgálhat a jövő városfejlesztői számára, hiszen a zöld és az épített környezet kivételes összhangját valósítja meg.” Mint mondta, nagyon izgalmas feladat volt megtervezni az épületet, mivel itt nem csak egy épületet hozunk létre, hanem aktiváljuk a park élményt is a házban. Stuart Shield, az International Property Awards elnöke kiemelte: „A Liget Budapest Projekt Európa legjelentősebb kulturális beruházása, amelynek során a nemzetközi mezőnyben is egyedülálló, világszínvonalú fejlesztést valósul meg. Nagy örömünkre szolgál, hogy a Néprajzi Múzeum tavalyi sikere után a projekt az idén ismét eredményesen szerepel az International Property Awards széleskörű nemzetközi megmérettetésen.” A rangos elismerés nem az első nemzetközi siker, amely a Városliget megújítása kapcsán született. A nemzetközi figyelem tavaly is Európa legnagyobb kulturális beruházására irányult, mert az új Néprajzi Múzeum nemcsak Európa legjobbja, hanem a világ legjobb középülete lett az International Property Awards-on, sőt a World’s Best Architecture különdíjat is elnyerte. 2017-ben Cannes-ban, a MIPIM ingatlanszakmai kiállításon és vásáron a Liget Budapest Projekt a legnagyobb és legátfogóbb fejlesztéseket bemutató Best Futura Mega Project kategóriában Európa legjobb városfejlesztési nagyprojektjeként bizonyult a legjobbnak. A Liget Budapest Projekt tervezése során az első pillanattól kezdve az volt a cél, hogy egy nemzetközileg is egyedülálló, világszínvonalú fejlesztést valósuljon meg, egy vonzóbb városi parkot vehessenek majd birtokba az idelátogatók, amellyel Budapest jelentősen megerősíti pozícióit az európai kulturális térképen. Nemzeti közgyűjteményeink számára a Liget Budapest Projekt száz év óta nem látott intézményfejlesztési lehetőséget biztosít. www.ligetbudapest.hu  

Megújul a Lánchíd és környéke

A tervek szerint novemberben kezdődhetnek meg a Lánchíd, a Széchenyi István tér alatti villamos-közúti aluljáró, valamint a budai váralagút felújítási munkálatai, amelyet várhatóan 23 milliárd 366 millió forintból valósítanak meg. A tervek szerint novemberben kezdődhetnek meg a Lánchíd, a Széchenyi István tér alatti villamos-közúti aluljáró, valamint a budai váralagút felújítási munkálatai, amelyet várhatóan 23 milliárd 366 millió forintból valósítanak meg. Az elfogadott javaslat szerint a Lánchidat 12 milliárd 146 millió forintból, a Széchenyi István tér alatti aluljárót 5 milliárd 220 millióból, a budai váralagutat 6 milliárd forintból újítják fel. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Hidak és Szerkezetek Tanszékének vizsgálata szerint a járda szélesítése a láncok jelentős statikai megerősítését és ezzel együtt jelentős többletköltséget indukált volna, ezért a járdák felújítása a jelenlegivel azonos módon, 2,2 méter szélességben valósul meg, az e célra megállapított egymilliárd forint többletköltséget pedig a kormány visszaadta a hídhoz kapcsolódó, környező közterületek rekonstrukciójára és fejlesztésére a Duna mindkét partján. Ennek keretében a Pest – Buda vonalban tervezett gyalogosfolyosót is kialakítják. A Lánchídon a felújítást követően nem lehet kerékpárral közlekedni, de a felújított Alagútban mindkét irányban külön biciklisáv készül, így a hangzavar nem akadályozza egymás közlekedését. A jellegzetes mozaikburkolatot visszabontják, az alapot megerősítik és új mozaikot építenek, a szellőzést ventilátorok segítik. Mivel a Lánchíd és az Alagút is UNESCO Világörökség oltalma alatt áll, a látványon nem változtathatnak: visszaépítik a világháború utáni helyreállításkor elhagyott láncdobokat, eredeti helyére kerül Sina báró és gróf Széchenyi István címerpajzsa is. A közvilágítást ledesre cserélik, az eredetileg háromágú kandelábereket újragyártják, hogy a világháború előtti pompájukban ragyogjanak. A teljes, több elemből álló rekonstrukciót 2022. május 31-ig be kívánják befejezni.  

Nemzeti Hauszmann Program

Az elmúlt több mint hatvan évben a budai Vár kiszakadt a város szövetéből, egyfajta díszletté vált. A Várkapitányság Zrt. irányításával zajló Nemzeti Hauszmann Program célja, hogy a budai Vár több legyen, mint turisztikai látványosság, ezért „a világ legszebb fővárosának legszebb városrészét” visszaadják a magyar embereknek. Az elmúlt több mint hatvan évben a budai Vár kiszakadt a város szövetéből, egyfajta díszletté vált. A Várkapitányság Zrt. irányításával zajló Nemzeti Hauszmann Program célja, hogy a budai Vár több legyen, mint turisztikai látványosság, ezért „a világ legszebb fővárosának legszebb városrészét” visszaadják a magyar embereknek. Ennek érdekében először rendbe teszik a várbeli utakat, sétányokat, várfalakat, parkokat és kerteket. Az Orbán-kormány több határozatában határozta meg Nemzeti Hauszmann Terv név alatt a budai Várnegyed megújításáért indított tízéves, átfogó rekonstrukciós programot. A Nemzeti Hauszmann Terv keretében újjáépült a budai várpalota több része is: a Lovarda, a Csikós udvar, a Főőrségi épület, a Stöckl-lépcső és a Szent István-termet is restaurálják. A következő hároméves fejlesztési ciklusban megindul a Várnegyed 1945 után lerombolt épületeinek újratervezése és a Budavári Palota teljes építészeti "átvilágítása". Megvalósul a Palota út és a Csikós-, Hunyadi udvar közötti terület akadálymentesítése, továbbá északi irányban egy új, több száz férőhelyes mélygarázs is épül. A Szent István-terem 2021. augusztus 20-án nyílik meg a közönség előtt, a Főőrségi épületet és a korábban teljesen lerombolt Lovardát idén nyáron át is adják. A vár látogatói a Hunyadi-udvarról is megközelíthető főőrségi épület szolgáltatásait élvezhetik először, hiszen a Lovarda körül egy ideig még zajlanak az akadálymentesítési munkák. A Dísz tér déli fele a kormány döntése értelmében újra régi fényében tündökölhet, a tér helyreállítása után pedig a Szent György tér krisztinavárosi oldalán lévő rommező is eltűnhet, az egykori királyi külügyminiszté¬rium épülete pedig korhű külsővel, de modern belsővel, irodaházként születik újjá. {igallery id=4799|cid=1043|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}