Villamos játékok - veszélyforrásokkal

Villamos játékok - veszélyforrásokkal

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Játékot - különösen árammal működőt - szaküzletben, esetleg nagyobb áruházban vásároljunk gyermekünk számára. S mindig olyat, ami korának, érettségének megfelel! Figyeljünk arra, hogy a játékhoz a forgalmazó átadja részünkre a magyar nyelvű használati útmutatót, ami tartalmazza a biztonságos használathoz szükséges előírásokat (telepek cseréje, töltése, tisztítás).

 

 

A villamos játékok biztonságával kapcsolatban az MSZ EN 62115:2005 szabvány tartalmaz előírásokat. Általános szabálynak tekinthető, hogy a játékokat a gyermekek meghatározott csoportjai számára tervezik és állítják elő, jellemző tulajdonságaik az adott gyermekcsoport életkorához és fejlettségéhez igazodnak, használatuk meghatározott képességeket feltételez.

 

A baleseteket gyakran az idézi elő, hogy a játékkal nem azok a gyermekek játszanak, akik számára készült, vagy más célra használják, mint amelyre tervezték. A szabvány nem csökkenti a szülők felelősségét azzal kapcsolatban, hogy gyermekük korának és fejlettségének megfelelő játékot válasszanak ki. Továbbá felügyeletre mindig szükség van, különösen, ha ugyanahhoz a játékhoz különböző korú gyermekek egyaránt hozzáférnek.

 

Csoportosítás

A táplálás módja szerint a játék lehet telepes játék, amely a villamos energia kizárólagos forrásául egy vagy több telepet használ, vagy transzformátoros játék, amely játéktranszformátoron keresztül csatlakozik a villamos hálózathoz, amely a villamos energia kizárólagos forrásául a villamos hálózatot használja, valamint a kettős táplálású játék amely az előzőekben ismertetettek kombinációja.

Jelölések és használati útmutató
A játékon vagy a csomagolásán szerepelnie kell a gyártó vagy felelős forgalmazó nevének, védjegyének vagy azonosító jelének, valamint a játék modell- vagy típusjelének. Cserélhető telepeket tartalmazó játékon fel kell tüntetni a névleges telepfeszültséget a teleptartó rekeszen vagy annak belsejében, valamint az egyenáram jelét, ha a játékhoz telepdoboz tartozik. Amennyiben a táplálásra több telepet használnak, a rekeszen meg kell adni a telepek alakját, névleges feszültségükkel és polaritásukkal együtt.
Transzformátoros játékokon meg kell adni a névleges feszültséget, az egyen- vagy váltakozó áram jelét, a névleges teljesítményt, és a játéktranszformátor jelét.
Cserélhető lámpákat tartalmazó játék esetében fel kell tüntetni a lámpák névleges feszültségét és típusszámát, vagy a felvett teljesítményét/áramát.
Bár nem az MSZ EN 62115 szabvány írja elő, de szerepelnie kell a korcsoport-jelölésnek is a termék csomagolásán, ami meghatározza azt a korosztályt, amelynek a játékot szánták, pl. a 3 éves kor alatti használat tiltását, ugyanis a játékon található apró részek a kisgyermekeknél fulladást okozhatnak.
A jelöléseken túlmenően a játékokhoz minden esetben mellékelni kell magyar nyelvű használati utasítást, amely tartalmazza a biztonságos használathoz, tisztításhoz, karbantartáshoz, esetleg összeszereléshez szükséges előírásokat. Ebben elő kell írni, hogy a játékot rendszeresen ellenőrizni kell, és amennyiben sérült, tilos használni.
Telepes játékok esetében megfelelő tájékoztatást kell adni a telepek eltávolításával, behelyezésével kapcsolatban, az újra nem tölthető és újratölthető telepek kezelésével kapcsolatban.
Transzformátoros játékok esetén elő kell írni, hogy a játék 3 évnél fiatalabbak számára nem ajánlott. A transzformátor nem játék, de a játék csak a hozzáadott transzformátorról üzemeltethető, valamint, hogy tisztítás előtt a játékot le kell választani a transzformátorról. A fenti útmutatót külön papíron, vagy a játék csomagolásán kell megadni.

Hibalehetőségek

A jelölési hibákon túl előfordulhatnak olyan hibák is, melyek a játék biztonságos használatát befolyásolhatják. A játékok használata során több veszélyforrás is „leselkedhet” ránk, amennyiben a termék nem felel meg a szabvány előírásainak:
A telepes játékokban található elemmel kapcsolatos veszélyek:

az elem ellentétes polaritású kivezetései rövidre zárhatók, ami az elem károsodásán túlmenően az elektrolit szivárgását, az elem felrobbanását, vagy az egyes játékrészek túlmelegedését okozhatja;*az elem az elemtartóba behelyezhető fordított polaritással, ami - a megfelelő védelem hiányában - az elem illetve a játék alkatrészeinek túlmelegedéséhez vezethet;*az elemtartó fedele szerszám használata nélkül nyitható, pl. a rögzítő csavar hiánya miatt. A szabvány előírja, hogy szerszámmal, vagy két egymástól független mozdulattal legyen csak nyitható a fedél (3 évnél fiatalabb gyermekeknek szánt játék esetében).*Az eltávolítható akkumulátor eltávolítás nélkül tölthető a játékban (5 kg-nál kisebb tömegű játék, vagy fordított polaritással behelyezhető akkumulátorok esetén); a belső vezetékek nincsenek védve a mozgó részek általi sérüléstől. Mindkét esetben a játék túlmelegedése, illetve az akkumulátor zárlata, majd ennek következtében szivárgása, felrobbanása lehet a következmény.

Kontár transzformátorok

A játékhoz adott hálózati feszültségről működő adapter hordozza magában a legtöbb veszélyt, amennyiben az nem a vonatkozó szabványoknak megfelelő kialakítású. Ezek az egységek általában hagyományos adapter kialakításúak (a hálózati csatlakozó dugó a burkolat részét képezi). A hálózati dugó kialakítása nagyon sokszor eltér a szabványban meghatározottól, például hibás kialakítású a csatlakozó dugó, ha a csapokon található szigetelés rövidebb az előírtnál. Ebből adódóan az adapter aljzatba történő behelyezésekor áramütés-veszélyes helyzet állhat elő a csapok fém részének megérinthetősége miatt.
Sajnálatos módon előfordul, hogy a csatlakozó csapok közvetlenül a burkolatból állnak ki, (nincs az a kb. 20 mm magas hatszögletű profil), ekkor a csatlakozó dugó egyáltalán nem csatlakoztatható a hazai aljzatokhoz, rákényszerítve a felhasználót arra, hogy különféle „barkács”-megoldásokkal helyezze azt feszültség alá, ami önmagában áramütés-veszélyes. További hibaforrás, ha az adapterhez a forgalmazó átalakító adaptert is mellékel, melynek használata tovább rontja az adapter és a felhasználó „biztonságát”.*Az adapter a benne található szigetelő anyagok nem megfelelősége, a szigetelési távolságoknak (kúszóáramutak, légközök, szilárd szigetelések vastagsága) az előírtnál kisebb mérete miatt szintén áramütés-veszélyes, a beépített transzformátorok túlterhelés és zárlat elleni védelmének hiánya, valamint a műanyag alkatrészek hővel és tűzzel szembeni nem megfelelő ellenállása következtében pedig tűzveszélyes. Ez utóbbi hibák sajnos csak laboratóriumi vizsgálattal deríthetők fel, tehát azt tanácsoljuk, hogy azt a játékot, melyen az előzőekben ismertetett hibák megtalálhatók, ne vegyük meg, ugyanis ezeken a termékeken feltételezhetően nem végezték el azokat a vizsgálatokat, melyekkel a termék megfelelőségét igazolják.

 

 


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Új parkrészek átadása a Városligetben

A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projektnek köszönhetően visszanyerte régi fényét a Városliget egyik legkülönlegesebb növényeit felvonultató, ismeretterjesztő parkeleme, a botanikus kert, amelyet az újranyitásra Mőcsényi Mihályról, a tájrendezés magyarországi oktatásának megalapozójáról neveztek el. A parkrészt a FŐKERT 100 éves jubileuma alkalmából adták át, 1967-ben. A bemutatókertnek szánt területen gyógy- és fűszernövények, konyhakerti növények, szőlő, gyümölcs, egynyári virágok, vízi-, mocsári és sziklakerti növények is helyet kaptak. A kert központi elemeként egy esőkunyhó szolgált, de látványosságai közé tartozott a forrás táplálta csobogós vízrendszer és a pergola a két vízmedencével. A felújítás során az eredeti, a Főkert tervtárában fellelhető 1967-es és 1969-es kertépítészeti tervek, valamint az 1980-as megvalósulási terv nyújtottak segítséget. Így a Mőcsényi Mihály Botanikus Kert területe déli irányban megnőtt, a Királydomb felé eső oldalon, a parki sétány pedig egy fasorral beljebb került. A megújult kert egyik sétányán kialakítottak egy lugast, melyhez kiegészítésképpen kerti tipegős útvonal kapcsolódik, segítve a parkrész bebarangolását. Helyet kapott a területen egy különböző felületekből álló KNEIPP ösvény is, melynek mezítlábas használata javítja az egyensúlyérzéket, jótékony hatással van testtartásunkra. Újra az eredeti nyomvonala mentén kanyarog a területet behálózó, hangulatos patakrendszer, melyet forrás táplál, és visszatértek a nyílt vizeket és a mocsári élővilágot bemutató medencék is. A megújult Mőcsényi Mihály Botanikus kertbe mintegy 335 különböző fajtájú új növényt ültettek el, több mint 35.000 példányszámban. Az esőbeálló leromlott állapotú épülete helyett egy új, modern épület került, mely vendéglátói, kiszolgálói és ismertterjesztői funkciót kapott. Új kutyaparadicsom A városligeti parkfejlesztés második ütemében egy újabb tematikus kutyás élménypark is várja a gazdikat és négylábú kedvenceiket. A mintegy félhektáros új kutyaparadicsomot könnyen megközelíthető helyen, az Ajtósi Dürer sor-Stefánia út kereszteződéséhez közel alakították ki, területét biztonságos kerítés határolja, melyen több, zsilipes rendszerű bejáratot helyeztek el. A parkrész különlegessége, hogy külön elkülönített részt kaptak a kistestű és a nagytestű kutyák, így elkerülhetőek lesznek a konfliktusok, ütközések. A tervezők mindkét részen terepalakulatokkal megmozgatott játéktereket alakítottak ki ügyességi elemekkel, alagutakkal, ugró akadályokkal, szlalom pályákkal. A gazdik és a kutyusok kényelméről kombinált használatú ivókutak és padok gondoskodnak, a terület tisztán tartását pedig több mint egytucat kutyapiszok gyűjtő segíti. Fontos megjegyezni, hogy a Városligetben – néhány elzárt terület kivételével – továbbra is biztosított a szabadon kutyázás lehetősége. Természetesen az új Kutyás élménypark teljes növényzetet újjávarázsolták, a területén 6 új lombos fát ültettek el és több mint tízezer cserjét és évelőt is elhelyeztek, így a Hermina úti „testvéréhez” csatlakozva Budapest egyik leghangulatosabb kutyabarát helye jött létre. Futás a Ligetbe(n) A futás ma már a legnépszerűbb tömegsportok közé tartozik: az országban százezrek, a fővárosban tízezrek húznak naponta futócipőt. Kimondottan nekik készült a Városligeti Futókör. „A Városligeti Sportcentrum őszi átadását követően a park Budapest legsokoldalúbb sporthelyévé vált, melynek kínálata tovább erősödik. Nagy örömünkre szolgál, hogy végre a pesti oldalon is a Margitszigeti futópályához hasonló alternatívát tudunk kínálni, ami ráadásul modern és biztonságos szolgáltatásokkal várja a sportág szerelmeseit. A futókört a következő napokban vehetik birtokba a sportolók” – mondta el Gyorgyevics Benedek. A Városligeti Futókör tervezése során a folyamatosan egyeztettek a budapesti futókat képviselő szervezetekkel, hogy a pálya vonalvezetés, burkolata a sportolók igényei szerint alakítsák ki. Mindezeknek köszönhetően a kiváló minőségű, 2 kilométer hosszúságú, színezett – az izületeket kímélő - rekortán borítású pálya teljes hosszában kivilágított. A fák között kanyargó, rendkívül hangulatos vonalvezetésű pálya belépési pontjainál bemelegítő területeket helyeztek el a sérülések elkerülése végett, a nyomvonal mellett pedig számos ivókút szolgáltatja a frissítőt. A sportolók kényelmét a Városligeti Sportcentrum női, férfi és akadálymentesített öltözői szolgálják. www.ligetbudapest.hu  

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.