A kapukulcs alkonya

A kapukulcs alkonya

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Sokak előtt ismerős életkép a hideg téli estén a kapu előtt didergő, kulcsát keresgélő autós. Aki közelebbről megismeri a távolról irányítható kert- és garázskapuk világát, nem sokat habozik a vásárlással. Az automatizált kültéri nyílászárók használata nemcsak kényelmi, hanem biztonsági fokozatát is növeli otthonunknak, hiszen a fent vázolt jelenet nemegyszer krimibe illő fordulatot vesz. Idegen pattan az autóba, s szó nélkül elhajt vele -

 

 

Ha már letettük voksunkat az automatizálás mellett, az igényeinknek és pénztárcánknak megfelelő technika kiválasztásán túl fontos néhány, a rendszer működéséhez alapvető feltétel biztosítása. Gondolunk itt az elektromos táplálás biztosítását célzó kültéri, időjárás- és vandálbiztos kivitelű csatlakozók elhelyezésére stb. Ezt követően az áhított eszköz beszerzése alapvetően két módon történhet.

 


Barkácsolóknak szettek
Azok, akik szeretik saját maguk intézni a vásárlást, illetve a beszerelést, a barkácsáruházak és a hipermarketek kínálatában találnak olyan szetteket, melyekben (többnyire) minden - a működéshez és a felszereléshez egyaránt - szükséges tartozék fellelhető. Ha ezt a megoldást választják, még mielőtt kifizetnék az eszközt, győződjenek meg arról, hogy a doboz ténylegesen tartalmazza-e mindazokat az alkatrészeket, amelyeket a gyártó a csomagoláson a szett részeként feltüntetett (leírások, rajzok, csavarok stb.). Érdemes ez esetben a számlát is megőrizni, mert előfordulhatnak olyan hiányosságok vagy típushibák, melyekre csak az összeszerelést követően derül fény.

Költségesebb, de garanciát ad
Ha azonban mi magunk nem akarunk a vásárlással és az üzembehelyezéssel foglalatoskodni, akkor a megoldás a hirdetési újságokból kiollózott telefonszámokon való érdeklődés, s a kiválasztott telepítő által forgalmazott termék(ek) megvásárlása a beszerelés egyidejű megrendelésével. Mindez természetesen költségesebb, ám az árkülönbözet ellenére érdemes mégis olyan szakemberre bízni a beszerzést és a beszerelést, aki munkájára garanciát vállal. Egy másik jelentős érv lehet e konstrukció mellett, hogy így nemcsak a standard termék-összeállításában, hanem saját igényeinkhez igazítva, személyre szabottan választhatjuk ki a kívánt eszközöket a forgalmazó teljes termékpalettájáról.

Ugrókódos és színes
Érdemes foglalkozni - néhány gondolat erejéig - a távirányítókkal is, mert mind a kertkapuk, mind a garázskapuk ezzel a "kulccsal" nyílnak. A kiválasztáskor elsődleges szempont a vezérlőegység biztonsági fokozata. Egy "hagyományos" távirányító manapság már nem nyújt elegendő biztonságot az illetéktelen behatolók ellen, ugyanis némi utánajárással könnyedén vásárolható olyan készülék, amely a távirányító jelét lemásolva képes bármely kaput nyitni-zárni. Mindenképpen célszerűbb - az autóriasztóknál már honos - ún. ugrókódos távvezérlőket választani, amelyek mindig más kóddal dolgoznak, így az általuk továbbított jel nem másolható. A gyártók ma már készítenek méretüket tekintve kisebb, formásabb, akár faerezet utánzatú vagy színes kivitelű távirányítókat is, melyek a kor biztonsági elvárásain túl megfelelnek a mind jelentősebb esztétikai igényeknek is.

Kapuk és motorok
A kertkapuknak két fajtája létezik: a nyíló- és a tolókapu.
A nyílókapuk többségének súlya nem haladja meg a 450 kg-ot, míg hosszúsága legfeljebb 3,5-4 méter. Az automatika kiválasztásánál lényeges szempont, hogy a kapu egyszárnyú vagy kétszárnyú; mekkora a kapuszárny mérete és felfogatási pontja a tartóoszlopra; mekkora nyílásszög alatt dolgozik a kapumozgató motor; milyen a kapuszárny munkairánya (a kapu kifelé vagy befelé nyílik); tömörsége; az igénybevétel gyakorisága (várható nyitások száma óránként); illetve az egyéb, különleges igények (pl. a kapumozgató motor elrejtése) figyelembevétele.
A kaput mozgató motorok közül választhatunk önzárót és nem önzárót, csavarorsóst (230 Vac és 12 Vdc), olaj-hidraulikust, csuklókarost (mélyen ülő kapukhoz), földbe rejtett láncos hajtásút, illetve földbe rejtett olaj-hidraulikust.
A gyakorlat azt mutatja, hogy a családi házaknál a csavarorsós motorok a legelterjedtebbek. Ezeket óránként néhány nyitásra méretezik, de hasonló lehet az igénybevétel akár egy kisebb társasház esetében is. A zárás és a nyitás végén a kapu mozgásának megállítását ütközőknek kell biztosítaniuk. Ezt gyakran el szokták felejteni, pedig fontos a jó és megbízható működés érdekében. Az igénybevétel gyakoriságát tekintve az egyenáramú 12 V-os orsósmotorok a jobbak, kisebb ugyanis a hőterhelésük, s esetükben óránként kb. 20 munkaciklussal lehet számolni. Használatukat közepes igénybevételhez, 10-15 lakásos társasházakhoz javasoljuk. Óriási előnyük, hogy 12 Vdc-ről működnek. Megfelelő vezérlés és akkumulátor kiválasztásával áramszünet esetén 1-2 órára gyakorlatilag szünetmentessé tehető a rendszer.
Ez pedig lényeges szempont lehet egy társasházi kapu esetében. Ipari jellegű igénybevételhez használják az olaj-hidraulikus motorokat, melyek robosztus kivitelűek, folyamatos munkára (óránként 40-50 munkaciklusra) készültek.
A díszes kovácsoltvas kapu automatizálásakor általában alapvető esztétikai szempont a mozgatómotor és a mechanika láthatatlansága. Erre találták ki a földbe rejtett motorokat, melyek láncosak és olaj-hidraulikusak lehetnek. Telepítésük igen körülményes, mert a kész kapu alá kell beszerelni őket. A láncos kivitelű motort a ritkább, az olaj-hidraulikust a gyakoribb igénybevételhez javasoljuk. A motorokhoz - ha nem szettben vásároljuk - célszerű olyan vezérlést választani, amely igényeinket maximálisan kielégíti (gondolunk itt az elektromos zár vezérlésére, a kertilámpa-kapcsolók működtetésére stb.).

Súly, méret és futás
A tolókapuk esetében kevesebb tényezőt kell figyelembe venni, mint az egy- vagy kétszárnyú kapuknál. Telepítésük is egyszerűbb, a mozgatómotorok lehetnek 230 Vac és 12 Vdc, önzáróak és nem önzáróak.
Lényeges szempont a kapu súlya és mérete, valamint a kapu futása. A tolókapuszettekhez általában 3,5-4 méteres fogaslécet kapunk. Vásárlás előtt győződjünk meg arról, hogy a fogasléc hossza elegendő-e a kapu automatizálásához, valamint a dobozban valóban minden tartozék (műszaki rajz és leírás) megtalálható-e. Válaszszunk az igénybevételnek megfelelő motort, terhelhetőségét célszerű a tényleges másfél-kétszeresére méretezni (például egy 300-400 kg-os kapuhoz célszerű 600-800 kg-os kapu mozgatására alkalmas motort választani). Gyakori használatra mindenképp olajkenésű motort javasolunk. Amennyiben a kapu nehezen mozog vagy megakad, az automatika telepítése előtt a hibás görgőket ki kell cserélni vagy úgy beállítani, hogy a kapu akadálymentesen és simán gördüljön.

Billenő és szekcionált
A garázskapuk többféle változatban készülnek. A legegyszerűbb kivitelű, billenő garázskaput többnyire kis szélességű bejáratokhoz alkalmazzák. Manapság a szekcionált, azaz a tagolt elemekből álló kapu a legelterjedtebb. Előnye, hogy nem foglal el hasznos alapterületet nyitott helyzetben sem. Felülete, mintázata, színe és formája a környezetéhez esztétikailag tetszőlegesen illeszthető.
Számos dekorációs elem is felszerelhető, mint például fényáteresztő ablak, kilépőajtó. Abban az esetben, ha fűtetlen épületbe kerül, szigetelés nélkül is megvásárolható - ez csökkenti a költségeket. Csendesen nyílik és csukódik, viszonylag egyszerűen telepíthető. A kapunyitó automatikák általában tartalmaznak minden, a használathoz szükséges elektronikát, általában 230 Vac és 12 Vdc kivitelűek. Lehetnek láncos, illetve bordásszíjas meghajtásúak.
A láncos motor kicsit zajosabb ugyan, de hosszabb az élettartama. Lehetőség nyílik a kertkapu és a garázskapu egy távirányítóról történő üzemeltetésére is, ezt azonban már a tervezéskor figyelembe kell venni.
Végezetül ajánljuk a kapunyitó automatikák infrasorompóval történő felszerelését a balesetvédelem érdekében. Az infrasorompó a kapu záródó felületén olyan elektronikus vagy elektronikus-pneumatikus érzékelőket jelent, amelyek a kapu idegen "taggal" történő ütközésekor megállítják és visszanyitják a kapuszárnyakat. Így elkerülhetők a személyi balesetek, a gépkocsi sérülései.

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Megújul a Lánchíd és környéke

A tervek szerint novemberben kezdődhetnek meg a Lánchíd, a Széchenyi István tér alatti villamos-közúti aluljáró, valamint a budai váralagút felújítási munkálatai, amelyet várhatóan 23 milliárd 366 millió forintból valósítanak meg. A tervek szerint novemberben kezdődhetnek meg a Lánchíd, a Széchenyi István tér alatti villamos-közúti aluljáró, valamint a budai váralagút felújítási munkálatai, amelyet várhatóan 23 milliárd 366 millió forintból valósítanak meg. Az elfogadott javaslat szerint a Lánchidat 12 milliárd 146 millió forintból, a Széchenyi István tér alatti aluljárót 5 milliárd 220 millióból, a budai váralagutat 6 milliárd forintból újítják fel. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Hidak és Szerkezetek Tanszékének vizsgálata szerint a járda szélesítése a láncok jelentős statikai megerősítését és ezzel együtt jelentős többletköltséget indukált volna, ezért a járdák felújítása a jelenlegivel azonos módon, 2,2 méter szélességben valósul meg, az e célra megállapított egymilliárd forint többletköltséget pedig a kormány visszaadta a hídhoz kapcsolódó, környező közterületek rekonstrukciójára és fejlesztésére a Duna mindkét partján. Ennek keretében a Pest – Buda vonalban tervezett gyalogosfolyosót is kialakítják. A Lánchídon a felújítást követően nem lehet kerékpárral közlekedni, de a felújított Alagútban mindkét irányban külön biciklisáv készül, így a hangzavar nem akadályozza egymás közlekedését. A jellegzetes mozaikburkolatot visszabontják, az alapot megerősítik és új mozaikot építenek, a szellőzést ventilátorok segítik. Mivel a Lánchíd és az Alagút is UNESCO Világörökség oltalma alatt áll, a látványon nem változtathatnak: visszaépítik a világháború utáni helyreállításkor elhagyott láncdobokat, eredeti helyére kerül Sina báró és gróf Széchenyi István címerpajzsa is. A közvilágítást ledesre cserélik, az eredetileg háromágú kandelábereket újragyártják, hogy a világháború előtti pompájukban ragyogjanak. A teljes, több elemből álló rekonstrukciót 2022. május 31-ig be kívánják befejezni.  

Hol tart a Liget Budapest projekt?

Már a múlt évben elkezdődtek a Városligetben az építkezési munkálatok, a tervezett fejlesztések kétharmada zajlik, folyamatban a park felújítása is, s ha ez az ütem tartható, 2022-re valamennyi új épület áll, 2023-ig pedig az összes új intézmény megnyílik, és teljes szépségében elkészül a megnövekedett és megújított zöldfelületű park is. Már a múlt évben elkezdődtek a Városligetben az építkezési munkálatok, a tervezett fejlesztések kétharmada zajlik, folyamatban a park felújítása is, s ha ez az ütem tartható, 2022-re valamennyi új épület áll, 2023-ig pedig az összes új intézmény megnyílik, és teljes szépségében elkészül a megnövekedett és megújított zöldfelületű park is. A Liget Budapest Projekt keretében a Városliget saját, több mint százéves történelmi hagyománya folytatódik: a Liget egyszerre nyújtja a kultúra, a szórakozás és a zöldfelületi kikapcsolódás páratlanul gazdag kínálatát. Átfogó megújítása után a Városliget egy egészen különleges névjegye lesz Magyarországnak, hiszen Európában sehol nincs még egy olyan városi park, ahol ilyen mennyiségű és színvonalú kulturális intézmény és rekreációs lehetőség várja majd a látogatókat” – mondta Baán László, a Liget Budapest Projekt miniszteri biztosa. Májusban a projekt részeként átadták Európa egyik legnagyobb és legkorszerűbb múzeumi háttérintézményének, az Országos Múzeumi Restaurálási és Raktározási Központnak az épületét a Városliget melletti Szabolcs utcában, az egykori kórház területén a múzeumi szakma képviselőinek. Befejeződött az Olof Palme Ház műemléki rekonstrukciója, ősszel nyit Millennium Házaként Befejeződött a több mint 130 éves, az elmúlt évtizedekben egyre leromlottabb állapotba került Olof Palme Ház műemléki rekonstrukciója is. Idén ősszel a Városliget legrégibb és egyik legszebb épülete új néven, Millennium Házaként a Városliget aranykorát bemutató időszaki kiállítással nyitja meg kapuit, később pedig egy állandó, interaktív tárlattal idézi meg az újkori Magyarország történetének legsikeresebb időszakát, a millennium korát, a századfordulós Budapestre fókuszálva. A homlokzaton restaurálták a gazdag Zsolnay díszítéseket és hamarosan befejeződik a belsőépítészeti kialakítás valamint az ideiglenes kiállítás installálása is. A Rózsakert felöli bejárat közepén egy egyedi szökőkutat helyeznek el, melynek gyártása a napokban kezdődött meg a Zsolnay gyárban, Pécsett. Az épülethez kapcsolódó Rózsakert kialakítása folyamatban van, a rózsatövek augusztusban fognak a helyszínre érkezni. A Millennium Háza 3 milliárd forintos, 2017 év végén indult helyreállítása az eredeti építészeti dokumentációnak megfelelően valósul meg. „A Millennium Háza a megújuló Városliget egyik ékköve lesz, mely egyben jelképe is a Liget Budapest projekt célkitűzéseinek. A tradíciót óvó, a múltra a jelen legkorszerűbb eszközeivel emlékező, a park és a kultúra kapcsolatát integráló tudás- és élményközpontnak valamint egy különleges hangulatú kávéháznak biztosít majd teret a Liget egyik legrégibb és legszebb épülete” – mondta a fejlesztésről Baán László. Jelenleg a Néprajzi Múzeum kivitelezésének a mélyépítési szakasza zajlik (Fotó: Városliget Zrt.) 2017 év vége óta zajlik a Néprajzi Múzeum ikonikus épületének a kivitelezése, amely tavaly az International Property Awards nemzetközi ingatlanszakmai versenyen elnyerte az „Európa legjobb középülete” elismerést, illetve a „World’s Best Architecture” különdíjat, mely világszerte az egyik legrangosabb ingatlanszakmai elismerés. Jelenleg az épület kivitelezésének mélyépítési szakasza zajlik, a cölöpözési munkálatokat követően jelenleg az alaplemez és a szigetelés kialakítása zajlik, majd megkezdődik magasépítés. A Néprajzi Múzeum a jövő év végére már szerkezetkész állapotban lesz. A mélyépítési szakaszt követően javában zajlanak a Magyar Zene Háza kivitelezésének magasépítési munkálatai, az alaplemez és a belső oldali szigetelés már elkészült, jelenleg a bélésfal és az oszlopok vasalása van folyamatban. Egy éven belül szerkezetkész lesz a világhírű japán sztárépítész, Sou Fujimoto által tervezett különleges épület, amely az egykori Hungexpo irodaházak helyén jön létre. A Magyar Zene Háza egy éven belül szerkezetkész állapotban lesz (Fotó: Városliget Zrt.) Előrehaladott állapotban van a Dózsa György úti mélygarázs kivitelezése is, a tavaly nyáron indult építkezésnél az alaplemez kialakítása mellett jelenleg az épület vasbeton szerkezetének kialakítása zajlik. A három szinten, mintegy 800 autót befogadni képes mélygarázst várhatóan már jövő nyártól használhatják majd a Ligetbe látogatók, illetve kedvezményesen vehetik igénybe a környéken lakók. Az autómentes Városliget elérése érdekében további földalatti parkolók is épülnek, az Állatkerti körúton 700, míg a Hermina úton egy 275 férőhelyes létesítmény épül. A Kós Károly sétányt pedig valódi, forgalommentes sétánnyá alakul át, ezzel napi 10-15.000, a parkon keresztül haladó autótól szabadul meg a Liget. Jól halad a Dózsa György úti mélygarázs kivitelezése (Fotó: Városliget Zrt.) Videó megtekintése ITT! Elkészült már a Vakok Kertje, az Ifjúsági Sportpályák vagy a Kutyás Élménypark, amelyek mind-mind nagyon népszerűek, utóbbi látogatottsága már átlépte a 300 ezer főt, és látogatottsági rekordokat dönt a történetének legnagyobb, a Liget Budapest projekt keretében megvalósult rekonstrukciója után tavaly október végén újra megnyílt a Szépművészeti Múzeum is. A parkfejlesztés első ütemének részeként megvalósult beruházások már mutatják azt az Európában is egyedülálló színvonalat és átgondoltságot, amely az egész tájépítészeti rehabilitációt jellemzi majd. A 2019-ben elindult a parkfejlesztés második üteme is, melynek során az ország egyik legnagyobb és legkorszerűbb játszóterét valósítják meg a Ligetben, melyet szintén 2019 őszén vehetnek birtokba a gyermekek. A kivitelezések előrehaladott állapotban vannak, a legkisebbeknek szóló területre már beépítették a játszóelemeket, melyeket biztonságos, eséscsillapító burkolatokkal vettek körbe. A következő munkafázisban az idősebb korosztályok játszóelemeit szerelik fel. A Nagyjátszótéren minden korosztály számára külön csúszdarendszereket, fészek-, kör-, mérleg és függőhintákat, kötélpályákat, forgójátékokat, egyéni és páros rugós játékokat, trambulinokat, többféle homokozót és vizes játékokat is telepítenek több mint 13 000 négyzetméteren. A családbarát fejlesztések keretében összesen 7 új illetve megújított játszótér kap majd helyet a Városligetben. A parkfejlesztés második ütemében kialakítanak több sportpályát és egy két kilométeres, kivilágított futókört is. Jövőre kezdődhetnek a Magyar Innováció Háza és a Új Nemzeti Galéria munkálatai További ikonikus fejlesztések az év végén, a jövő év elején veszik kezdetüket. A világ egyik legjobb építészirodájaként elismert japán SANAA által tervezett új Nemzeti Galéria és a hazai feltalálói géniusz előtt tisztelgő Magyar Innováció Háza kivitelezése, valamint az 1952-ben lebontott, szecessziós stílusú Városligeti Színház újjáépítése esetében az intézményekkel egyeztetett tervezési folyamat a végéhez közelít, és az eredményes közbeszerzési eljárást követően a kivitelezés, ez év végén, jövő év elején kezdődhet el. Elkezdődött a park beton- és aszfaltfelületek csökkentése is, elsőként az indokolatlanul széles, 14 méter szélességű Olof Palme sétány útburkolatát szűkítik le 6 méterre, csak ezzel közel 1600 négyzetméternyi zöldfelületet adnak vissza a parknak. A gyalogos és kerékpáros közlekedés a kivitelezés ideje alatt végig biztosított marad a 6 méter szélességben megmaradó burkolt felületen. A teljes park felújítása során további több ezer négyzetmétert zöldítenek vissza a ligeti betonutak rovására. „A Liget Budapest Projekt olyan világszínvonalú mágnesberuházás, amely kiemelkedő jelentőséggel bír, mind a turizmus fejlődése, mind pedig a városi ingatlanszövet felértékelődése szempontjából. A befektetők már érdeklődnek, a környékbeli lakások felértékelődnek, hotelek tervei jelennek meg. A megújult Városliget környéke Budapest egyik legdinamikusabban fejlődő része lesz” – összegezte Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója.  

Nemzeti Hauszmann Program

Az elmúlt több mint hatvan évben a budai Vár kiszakadt a város szövetéből, egyfajta díszletté vált. A Várkapitányság Zrt. irányításával zajló Nemzeti Hauszmann Program célja, hogy a budai Vár több legyen, mint turisztikai látványosság, ezért „a világ legszebb fővárosának legszebb városrészét” visszaadják a magyar embereknek. Az elmúlt több mint hatvan évben a budai Vár kiszakadt a város szövetéből, egyfajta díszletté vált. A Várkapitányság Zrt. irányításával zajló Nemzeti Hauszmann Program célja, hogy a budai Vár több legyen, mint turisztikai látványosság, ezért „a világ legszebb fővárosának legszebb városrészét” visszaadják a magyar embereknek. Ennek érdekében először rendbe teszik a várbeli utakat, sétányokat, várfalakat, parkokat és kerteket. Az Orbán-kormány több határozatában határozta meg Nemzeti Hauszmann Terv név alatt a budai Várnegyed megújításáért indított tízéves, átfogó rekonstrukciós programot. A Nemzeti Hauszmann Terv keretében újjáépült a budai várpalota több része is: a Lovarda, a Csikós udvar, a Főőrségi épület, a Stöckl-lépcső és a Szent István-termet is restaurálják. A következő hároméves fejlesztési ciklusban megindul a Várnegyed 1945 után lerombolt épületeinek újratervezése és a Budavári Palota teljes építészeti "átvilágítása". Megvalósul a Palota út és a Csikós-, Hunyadi udvar közötti terület akadálymentesítése, továbbá északi irányban egy új, több száz férőhelyes mélygarázs is épül. A Szent István-terem 2021. augusztus 20-án nyílik meg a közönség előtt, a Főőrségi épületet és a korábban teljesen lerombolt Lovardát idén nyáron át is adják. A vár látogatói a Hunyadi-udvarról is megközelíthető főőrségi épület szolgáltatásait élvezhetik először, hiszen a Lovarda körül egy ideig még zajlanak az akadálymentesítési munkák. A Dísz tér déli fele a kormány döntése értelmében újra régi fényében tündökölhet, a tér helyreállítása után pedig a Szent György tér krisztinavárosi oldalán lévő rommező is eltűnhet, az egykori királyi külügyminiszté¬rium épülete pedig korhű külsővel, de modern belsővel, irodaházként születik újjá. {igallery id=4799|cid=1043|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}