Új autó a családban

Új autó a családban

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

A gépkocsik mindennapjaink szerves részévé váltak. Az ésszerűen és felelősségteljesen használt autó sokszor, sokunk életét teszi könnyebbé. Ha rövid töprengés után megszületett a döntés: „autót veszünk”, érdemes még egyszer átgondolni a részleteket.

 

 

Információszerzés

 


Autóvásárláskor az egyik legfontosabb, hogy kellő időt szánjunk a gépkocsival kapcsolatos információk beszerzésére. Érdemes a márkakereskedések honlapján, a szalonokban körülnézni, mivel szinte mindegyik kereskedő ajánl valamilyen különleges akciót: árengedményt, extrákat, kedvező hitelkonstrukciót, használt autó- ill. roncsautó beszámítást. Fontos ugyanakkor, hogy elsőre ne higgyünk el mindent, amit látunk. Sokszor az első pillantásra kedvezőnek tűnő hitelfeltételek, vagy egyéb akciók apróbetűs részleteit elolvasva kiderülhet, hogy mégsem „minden arany, ami fénylik”. Adjunk magunknak elég időt a választásra, és ne szégyelljünk tanácsot kérni nálunk tapasztaltabb ismerőseinktől.

A márka és típus, valamint a kereskedés kiválasztása után érdeklődjünk a kereskedőnél, hogy milyen iratok szükségesek a vásárláshoz, az esetleges hitelügyintézéshez, a szükséges biztosítások megkötéséhez.

Az adásvételi szerződés megkötése

A hatályos jogszabályok szerint a gépjármű vásárlásának érvényességéhez szükséges, hogy a felek érvényes adásvételi szerződést kössenek. A szerződést mindenképpen írásba kell foglalni, mivel a gépjármű tulajdonjogának megváltozásának bejelentéséhez szükséges, hogy a hatóságnak a vevő az eredeti adásvételi szerződést bemutassa. Minden esetben ajánlatos tanúk közreműködését igénybe vennie, ez ugyanis egy esetleges jogvitában az adásvételi okirat bizonyító erejét megnöveli.
Az adásvételi szerződés kötelező tartalmi elemei a gépjármű azonosító adatai (rendszám, motorszám, alvázszám), az eladó és a vevő adatai (név, anyja neve, születési hely, idő, személyi igazolvány szám, lakcím) és az adásvételt illető legfontosabb adatok, körülmények.

Az autó átvétele

Az autóvásárlás nem kis befektetést jelent a családnak, ezért fontos, hogy kellő körültekintéssel járjon el.
Talán bizalmatlanságra utal, ha tüzetesen átnézi az autót az átvétel előtt, mégis sok bosszúságot és problémát takaríthat meg a jövőre nézve. Először is javasoljuk, hogy vesse össze a forgalmi engedély adatait az autóéval (alvázszám, motorszám, rendszám). Ez a legfontosabb feladata, hiszen ha esetleg nem egyeznek meg a forgalmi engedélyben lévő adatok az autóéval, nem közlekedhet vele.
Az új autón is előfordulhatnak sérülések, vagy lehet gyártási hibás is az autó. Ezért érdemes az autót kívülről és belülről is részletesen átvizsgálni. Ellenőrizze azt is, hogy a megrendelt felszereltséggel akarják-e Önnek az új autót átadni. Az üzembe helyezési költség általában tartalmazza a KRESZ tartozékokat, így azoknak is meg kell lenniük.

Szerződési kötelezettségek és igényérvényesítés
Főkötelezettségek

Gépjármű adásvétele esetén a jármű tulajdonjoga az eladóról átszáll a vevőre. Az eladó kötelezettsége, hogy a jármű tulajdonjogát a vevőre átruházza és részére a gépjárművet átadja, tehát birtokába adja. A vevő köteles a kialkudott vételárat kifizetni és a járművet az eladótól átvenni. Ezek az ún. főkötelezettségek, melyeken túl a szerződő feleknek egyéb kötelezettségeket is teljesíteni kell. Az eladó az adásvétel megkötése során köteles a vevőnek a forgalmi engedélyt, a törzskönyvet, a járműkísérő lapot átadni. Amennyiben az autót hitelből vásárolja, vagy lízingeli, ebben az esetben a forgalmi engedély kivételével az összes egyéb iratot a finanszírozó pénzintézet kapja meg.

Tájékoztatási kötelezettség

Az eladó lényeges kötelezettsége a tájékoztatási kötelezettség, melynek értelmében köteles a vevőt a jármű lényeges tulajdonságairól és a járművel kapcsolatos fontos követelményekről tájékoztatni. Nagyon fontos dokumentum a gépjármű használati utasítása és szervizkönyve. A jármű átadásakor az eladónak szabályszerűen ki kell töltenie a szervizkönyvet és / vagy a garancia füzetet és át kell, adja a vevőnek. Ez azért nagyon fontos, mert ennek hiányában sérülhetnek az Ön jótállási jogai.

Jogszavatosság

Az eladó ún. szavatossággal tartozik a tulajdonjog átruházásáért és tehermentességéért (jogszavatosság). Ezzel azért vállal felelősséget az eladó, hogy a jármű per-, teher-, és igénymentes és azzal kizárólag és teljes mértékben rendelkezni jogosult.

Kellékszavatosság

Az eladó kötelezettséget vállal arra, hogy a gépjármű a teljesítés időpontjában, tehát a vevőnek történő átadása idején megfelel a jogszabályban és a szerződésben meghatározott feltételeknek. Ha bármelyik feltétel sérül, akkor a vevő ún. kellékszavatossági igényt érvényesíthet az eladóval szemben. A szavatossági igény érvényesítésére a szerződés megkötésétől számított 3 éven belül van lehetőség. Ez a 3 éves határidő ún. jogvesztő határidő, ami azt jelenti, hogy a szerződés megkötésétől számított 3 éven túl a vevő akkor sem jogosult szavatossági igényét érvényesíteni az eladóval szemben, ha a hibát csak 3 év elteltével fedezte fel.

Jótállás, avagy a garancia

Az új autó vásárlásának egyik előnye, hogy meghatározott időn belül történő meghibásodás esetén az eladó vállalja a gépjármű garanciális javítását. Ettől függetlenül a gépjármű-eladókat a 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet jótállásra kötelezi. Ez azt jelenti, hogy az értékesítő az üzembe helyezés napjától számított 1 éven keresztül köteles a meghibásodott járművet a jótállás keretében ("garanciában") kijavíttatni. Ha a javítás során alkatrészcserére kerülne sor, csak új alkatrész szerelhető be a járműbe. A márkakereskedések nagy többsége új autó vásárlása esetén általában a fenti jogszabályban írtnál hosszabb idejű, minimum 2 éves garanciát vállal.

Az „új családtag” érkezése biztosan mindenkit örömmel és izgatott várakozással tölt el. Ennek ellenére érdemes nyugodtan és alaposan előkészülni az érkezésére. Az autóvásárlással kapcsolatban számos további információt olvashat a [b">www.das.hu weboldalon a letölthető tanulmányok között.

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.