Autóvásárlás és pénzügyi világválság

Autóvásárlás és pénzügyi világválság

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Televízió, rádió, újságok - aki híreket néz, hallgat, vagy olvas, manapság másról sem hall, mint globális pénzügyi és gazdasági válságról. A legnagyobb autógyárak az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában leállították a termelést, új autót eladni szinte lehetetlen… A gépkocsi-vásárlások zöme ugyanis - legalábbis hazánkban és a fent említett térségekben - hitelből, vagy lízingre történik / történt. De mi a helyzet azokkal, akik már beleugrottak egy ilyen konstrukcióba - Õk mit tehetnek - A kérdésekre Vass István, az A1 Hitelcentrum Kft. vezetője ad választ.

 

 

A „belevágjak-e a hitelbe” kérdés attól függ, hogy az ügyfél milyen anyagi helyzetben van. Nem feltétlenül a kispénzű emberekre jellemző ugyanis a hitelfelvétel; nagy értékű autót azért éri meg hitelre venni, mert az ügyfél a pénzét így be tudja fektetni. Sokan élnek abban a tévhitben, hogy a hitelre megvásárolt gépkocsival „el tudják titkolni a jövedelmüket az APEH elől”, és bár készpénzzel is könnyedén kifizethetnék az autót, mégis hitel-, vagy lízingszerződést kötnek. Persze akadnak olyanok is, akiknek valóban kevés a tőkéjük, mégis szükségük van gépkocsira. Tanácsolni csak ennyit lehet: ha valakinek nincs szüksége kölcsönre, inkább vegye készpénzre az autót.

 

 


Mi a különbség a hitel és a lízing között?
A lízingnél az autó nem kerül az ügyfél tulajdonába, csak az üzemeltetője lesz, a forgalmi engedélyben tulajdonosként a lízingcég szerepel. Csak amikor a teljes összeget kifizeti, akkor kerülhet a nevére az autó. A lízing tipikusan cégeknek éri meg, mert a gépjármű elszámolása a lízingcég feladata, de a törlesztő részleteket az ügyfél cége költségként leírhatja, az ÁFA-t pedig visszaigényelheti.
Hitelnél a kocsi az átvétel napján a vásárló tulajdonába kerül, a hitelintézet jelzálog- jogot jegyeztet be rá, így az nyújtja a hitelösszeg fedezetét. Két buktatója van: a gépkocsi amortizációja (vagyis lehet, hogy két - három év múlva kevesebbet ér a fedezet, mint a fennálló tartozás összege), illetve esetleges megsérülése, megsemmisülése (karambol, lopás) - ilyenkor az ügyfélnek kell állnia az ily módon keletkezett különbözetet.


Hitelt - de milyen pénznemben?
Forintalapú kölcsön: a hitel havi törlesztő részletei a futamidő lejáratáig nem változnak, kivéve, ha a referencia kamatláb (BUBOR) értéke megváltozik. A stabilitásra és kiszámíthatóságra törekvő autóvásárlók számára lehet kedvező, de lényegesen drágább, mint a devizahitelek.
Devizaalapú kölcsön: a hitel havi törlesztő részletei a futamidő lejáratáig folyamatosan változnak, a finanszírozó aktuális HUF/CHF, illetve HUF/EURO hivatalos árfolyamának és a referencia kamatláb (LIBOR) változásainak megfelelően. Ennek eredménye lehet, hogy a forintnál lényegesen alacsonyabb devizakamatlábbal számolunk. A finanszírozó a finanszírozott összeget svájci frankban, illetve euróban tartja nyilván, de a törlesztő részletet forintban kell fizetni. Állandó veszélye a forintingadozás, de még mindig olcsóbb, mint forintalapú kölcsönt felvenni.

A devizaválság sok banknál azt idézte elő, hogy nem jutnak svájci frankhoz ezért csak forint- vagy euróalapon finanszíroznak. A forint alapkamatát megemelték, ezért a forintfinanszírozás hihetetlenül drága lett. A hitel buktatói mindig abban rejlenek, milyen devizában van a kölcsön nyilvántartva, illetve, hogy hogyan méri fel az ügyfél a havi törlesztő részleteket, tisztában van-e azzal, hogy öt év múlva miből fizeti a kölcsönt és kamatait. Kiút - Valószínűleg a forint stabilitása, illetve az euró bevezetése lehet.

Nem tudom tovább fizetni a kölcsönt. Mit tegyek?
Amennyiben nem tudja tovább fizetni a törlesztő részleteket, a legfontosabb, hogy a lejárt tartozásai ne érjék el azt az összeget, ami behajtást indokolna (ismételt fizetési felszólítás, behajtó cég megbízása a tartozás beszedésére, eszköz elvételére), mivel minden ilyen beavatkozás az Ön tartozását növeli és a tartozásán felüli egyéb költségek elérhetik akár a százezer forintos összeget is! Fizetésképtelenség esetén az alábbi lehetőségek állnak fenn:

Ha a szerződésen nincs lejárt tartozás:
- Keres valakit, aki a hitelszerződést átvállalja Öntől.
- A járművet saját maga próbálja értékesíteni. Amennyiben az autó vételára fedezi a fennálló tartozását, kiegyenlítését követően megkapja a jármű fedezeti okmányait. Ha a vételár nem éri el a fennálló tartozás mértékét, elfogadását a hitelintézet elbírálja. Pozitív elbírálás esetén a jármű fedezeti okmányait akkor bocsátják ki, ha a fennmaradó tartozás összegére az adós újabb hitelszerződést ír alá a finanszírozóval.

Ha lejárt tartozása van:
- Felveszi a kapcsolatot a finanszírozóval, és az általuk megadott telephelyen leadja a járművet, majd azt kereskedőpartnerek bevonásával értékesítik. Ezt a megoldást csak végszükség esetén javasoljuk, ugyanis az autót ilyenkor nagykereskedelmi forgalomba bocsátják, ami negatívan hat a vételárára. A fennmaradó tartozást az ügyfélnek ugyanúgy tovább kell törleszteni.

Mégis, hogyan spórolhatok?
Szorult helyzetben kiutat jelenthet még az autóhitel szabad felhasználású ingatlanfedezetes jelzáloghitellel való kiváltása. Ezek a kölcsönök ugyanis lényegesen olcsóbbak, kamatuk, így havi törlesztő részletük is jóval alacsonyabb. Ha az ügyfél így vesz autót, nagyon sokat spórolhat. Ám ilyenkor azzal kell számolnia, hogy a jelzálog- jogot a házára / lakására teszi rá a bank, így nagyfokú eladósodás esetén akár a lakhatása is veszélybe kerülhet.

NYIRÕ NORBERT


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.