Autóvásárlás és pénzügyi világválság

Autóvásárlás és pénzügyi világválság

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Televízió, rádió, újságok - aki híreket néz, hallgat, vagy olvas, manapság másról sem hall, mint globális pénzügyi és gazdasági válságról. A legnagyobb autógyárak az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában leállították a termelést, új autót eladni szinte lehetetlen… A gépkocsi-vásárlások zöme ugyanis - legalábbis hazánkban és a fent említett térségekben - hitelből, vagy lízingre történik / történt. De mi a helyzet azokkal, akik már beleugrottak egy ilyen konstrukcióba - Õk mit tehetnek - A kérdésekre Vass István, az A1 Hitelcentrum Kft. vezetője ad választ.

 

 

A „belevágjak-e a hitelbe” kérdés attól függ, hogy az ügyfél milyen anyagi helyzetben van. Nem feltétlenül a kispénzű emberekre jellemző ugyanis a hitelfelvétel; nagy értékű autót azért éri meg hitelre venni, mert az ügyfél a pénzét így be tudja fektetni. Sokan élnek abban a tévhitben, hogy a hitelre megvásárolt gépkocsival „el tudják titkolni a jövedelmüket az APEH elől”, és bár készpénzzel is könnyedén kifizethetnék az autót, mégis hitel-, vagy lízingszerződést kötnek. Persze akadnak olyanok is, akiknek valóban kevés a tőkéjük, mégis szükségük van gépkocsira. Tanácsolni csak ennyit lehet: ha valakinek nincs szüksége kölcsönre, inkább vegye készpénzre az autót.

 

 


Mi a különbség a hitel és a lízing között?
A lízingnél az autó nem kerül az ügyfél tulajdonába, csak az üzemeltetője lesz, a forgalmi engedélyben tulajdonosként a lízingcég szerepel. Csak amikor a teljes összeget kifizeti, akkor kerülhet a nevére az autó. A lízing tipikusan cégeknek éri meg, mert a gépjármű elszámolása a lízingcég feladata, de a törlesztő részleteket az ügyfél cége költségként leírhatja, az ÁFA-t pedig visszaigényelheti.
Hitelnél a kocsi az átvétel napján a vásárló tulajdonába kerül, a hitelintézet jelzálog- jogot jegyeztet be rá, így az nyújtja a hitelösszeg fedezetét. Két buktatója van: a gépkocsi amortizációja (vagyis lehet, hogy két - három év múlva kevesebbet ér a fedezet, mint a fennálló tartozás összege), illetve esetleges megsérülése, megsemmisülése (karambol, lopás) - ilyenkor az ügyfélnek kell állnia az ily módon keletkezett különbözetet.


Hitelt - de milyen pénznemben?
Forintalapú kölcsön: a hitel havi törlesztő részletei a futamidő lejáratáig nem változnak, kivéve, ha a referencia kamatláb (BUBOR) értéke megváltozik. A stabilitásra és kiszámíthatóságra törekvő autóvásárlók számára lehet kedvező, de lényegesen drágább, mint a devizahitelek.
Devizaalapú kölcsön: a hitel havi törlesztő részletei a futamidő lejáratáig folyamatosan változnak, a finanszírozó aktuális HUF/CHF, illetve HUF/EURO hivatalos árfolyamának és a referencia kamatláb (LIBOR) változásainak megfelelően. Ennek eredménye lehet, hogy a forintnál lényegesen alacsonyabb devizakamatlábbal számolunk. A finanszírozó a finanszírozott összeget svájci frankban, illetve euróban tartja nyilván, de a törlesztő részletet forintban kell fizetni. Állandó veszélye a forintingadozás, de még mindig olcsóbb, mint forintalapú kölcsönt felvenni.

A devizaválság sok banknál azt idézte elő, hogy nem jutnak svájci frankhoz ezért csak forint- vagy euróalapon finanszíroznak. A forint alapkamatát megemelték, ezért a forintfinanszírozás hihetetlenül drága lett. A hitel buktatói mindig abban rejlenek, milyen devizában van a kölcsön nyilvántartva, illetve, hogy hogyan méri fel az ügyfél a havi törlesztő részleteket, tisztában van-e azzal, hogy öt év múlva miből fizeti a kölcsönt és kamatait. Kiút - Valószínűleg a forint stabilitása, illetve az euró bevezetése lehet.

Nem tudom tovább fizetni a kölcsönt. Mit tegyek?
Amennyiben nem tudja tovább fizetni a törlesztő részleteket, a legfontosabb, hogy a lejárt tartozásai ne érjék el azt az összeget, ami behajtást indokolna (ismételt fizetési felszólítás, behajtó cég megbízása a tartozás beszedésére, eszköz elvételére), mivel minden ilyen beavatkozás az Ön tartozását növeli és a tartozásán felüli egyéb költségek elérhetik akár a százezer forintos összeget is! Fizetésképtelenség esetén az alábbi lehetőségek állnak fenn:

Ha a szerződésen nincs lejárt tartozás:
- Keres valakit, aki a hitelszerződést átvállalja Öntől.
- A járművet saját maga próbálja értékesíteni. Amennyiben az autó vételára fedezi a fennálló tartozását, kiegyenlítését követően megkapja a jármű fedezeti okmányait. Ha a vételár nem éri el a fennálló tartozás mértékét, elfogadását a hitelintézet elbírálja. Pozitív elbírálás esetén a jármű fedezeti okmányait akkor bocsátják ki, ha a fennmaradó tartozás összegére az adós újabb hitelszerződést ír alá a finanszírozóval.

Ha lejárt tartozása van:
- Felveszi a kapcsolatot a finanszírozóval, és az általuk megadott telephelyen leadja a járművet, majd azt kereskedőpartnerek bevonásával értékesítik. Ezt a megoldást csak végszükség esetén javasoljuk, ugyanis az autót ilyenkor nagykereskedelmi forgalomba bocsátják, ami negatívan hat a vételárára. A fennmaradó tartozást az ügyfélnek ugyanúgy tovább kell törleszteni.

Mégis, hogyan spórolhatok?
Szorult helyzetben kiutat jelenthet még az autóhitel szabad felhasználású ingatlanfedezetes jelzáloghitellel való kiváltása. Ezek a kölcsönök ugyanis lényegesen olcsóbbak, kamatuk, így havi törlesztő részletük is jóval alacsonyabb. Ha az ügyfél így vesz autót, nagyon sokat spórolhat. Ám ilyenkor azzal kell számolnia, hogy a jelzálog- jogot a házára / lakására teszi rá a bank, így nagyfokú eladósodás esetén akár a lakhatása is veszélybe kerülhet.

NYIRÕ NORBERT


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Átadták a fertődi Esterházy-kastély nyugati szárnyát

2021. július 21-től látogathatók a fertődi Esterházy-kastély nyugati szárnyának kastélyterei, amelyet a hétvégén adtak át. A fertődi Esterházy-kastély nyugati szárnyának tereiben látható kiállításokhoz hasonló méretű és rangú kastélyfelújítás a kastély újjáéledése óta nem volt. 2021. július 21-től látogathatók a fertődi Esterházy-kastély nyugati szárnyának kastélyterei, amelyet a hétvégén adtak át. A fertődi Esterházy-kastély nyugati szárnyának tereiben látható kiállításokhoz hasonló méretű és rangú kastélyfelújítás a kastély újjáéledése óta nem volt. A fertődi Esterházy-kastély patkó alakú főépületének emeletes nyugati szárnyában egykor az Esterházyakkal rokon családok lakosztályai sorakoztak, illetve a főbejáratig futó földszintes térsorral (nyugati patkó) összekapcsolva néhány inasszoba mellett itt kaptak helyet a különböző hercegi gyűjtemények, például a könyvtár és a porcelán gyűjtemény. A szárnyból nyugat felé húzódó hosszú, nagy belmagasságú tér volt a képtár, amelyben a műalkotások száma – az egykori krónikás szerint – 350 körül lehetett. A fertődi Esterházy-kastély felújítását 2013-ban a helyszínen Orbán Viktor miniszterelnök hirdette meg. A magyar kormányt az a cél vezérelte, hogy az ország legnagyobb barokk kastélya visszanyerje régi pompáját, de az az elképzelés is vezette, hogy a megújított épület, a magyar kultúrának ne csak egy szimbolikus, hanem egy valódi, élő helyszíne legyen. Ehhez a célhoz pedig az egymásra épülő fejlesztések sora vezetett el, hogy a kastély egykori régi pompájához méltóan fogadhassa a magyar és külföldi látogatókat. A rekonstrukció kivitelezési munkálatai 2016. tavaszán kezdődtek meg a 3H Építésziroda Kft. tervezésében, illetve a West Hungária Bau Kft. ZÁÉV Zrt. kivitelezésében. Az I. nagy ütem építési eleme a földszintes épületrész, az úgynevezett patkószárny felújítását tartalmazta, ezen belül is két egymásra épülő kivitelezés történt meg. Az I. ütem alatt elkészítették a II. ütemhez szükséges infrastruktúrát. Közel 1100 négyzetméterben megvalósult a képtár, valamint a porcelán kabinet, a patkószárny egybenyíló kiállító térsora és kiszolgáló helyiségek kialakítása. Az első szakasz 1,6 milliárd forint kormányzati támogatásból valósult meg, további kormányzati támogatással csaknem 1,8 milliárd forint a fejlesztésre szánt forrás. A munkálatok során mindösszesen 1274,85 négyzetméteres terület újult meg. Eszterháza nagyon hosszú időn keresztül Európa egyik virágzó kulturális központja volt, amely az átadó ünnepség után újra betöltheti ezt a szerepet. A megnyitott Arcok és tekintetek - Esterházy-képtár, a közel 400 műtárgyat bemutató Esterházy-porcelánkabinet, továbbá az IDŐVONZATOK - MODULATED TIME, BOLDI szobrászművész és Incze Mózes festőművész kortárs kiállítása méltó és grandiózus az eszterházai csodavilághoz.   További információk a fertődi Esterházy-kastély Facebook-oldalán és az eszterhaza.hu weboldalon.  

Új parkrészek átadása a Városligetben

A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projektnek köszönhetően visszanyerte régi fényét a Városliget egyik legkülönlegesebb növényeit felvonultató, ismeretterjesztő parkeleme, a botanikus kert, amelyet az újranyitásra Mőcsényi Mihályról, a tájrendezés magyarországi oktatásának megalapozójáról neveztek el. A parkrészt a FŐKERT 100 éves jubileuma alkalmából adták át, 1967-ben. A bemutatókertnek szánt területen gyógy- és fűszernövények, konyhakerti növények, szőlő, gyümölcs, egynyári virágok, vízi-, mocsári és sziklakerti növények is helyet kaptak. A kert központi elemeként egy esőkunyhó szolgált, de látványosságai közé tartozott a forrás táplálta csobogós vízrendszer és a pergola a két vízmedencével. A felújítás során az eredeti, a Főkert tervtárában fellelhető 1967-es és 1969-es kertépítészeti tervek, valamint az 1980-as megvalósulási terv nyújtottak segítséget. Így a Mőcsényi Mihály Botanikus Kert területe déli irányban megnőtt, a Királydomb felé eső oldalon, a parki sétány pedig egy fasorral beljebb került. A megújult kert egyik sétányán kialakítottak egy lugast, melyhez kiegészítésképpen kerti tipegős útvonal kapcsolódik, segítve a parkrész bebarangolását. Helyet kapott a területen egy különböző felületekből álló KNEIPP ösvény is, melynek mezítlábas használata javítja az egyensúlyérzéket, jótékony hatással van testtartásunkra. Újra az eredeti nyomvonala mentén kanyarog a területet behálózó, hangulatos patakrendszer, melyet forrás táplál, és visszatértek a nyílt vizeket és a mocsári élővilágot bemutató medencék is. A megújult Mőcsényi Mihály Botanikus kertbe mintegy 335 különböző fajtájú új növényt ültettek el, több mint 35.000 példányszámban. Az esőbeálló leromlott állapotú épülete helyett egy új, modern épület került, mely vendéglátói, kiszolgálói és ismertterjesztői funkciót kapott. Új kutyaparadicsom A városligeti parkfejlesztés második ütemében egy újabb tematikus kutyás élménypark is várja a gazdikat és négylábú kedvenceiket. A mintegy félhektáros új kutyaparadicsomot könnyen megközelíthető helyen, az Ajtósi Dürer sor-Stefánia út kereszteződéséhez közel alakították ki, területét biztonságos kerítés határolja, melyen több, zsilipes rendszerű bejáratot helyeztek el. A parkrész különlegessége, hogy külön elkülönített részt kaptak a kistestű és a nagytestű kutyák, így elkerülhetőek lesznek a konfliktusok, ütközések. A tervezők mindkét részen terepalakulatokkal megmozgatott játéktereket alakítottak ki ügyességi elemekkel, alagutakkal, ugró akadályokkal, szlalom pályákkal. A gazdik és a kutyusok kényelméről kombinált használatú ivókutak és padok gondoskodnak, a terület tisztán tartását pedig több mint egytucat kutyapiszok gyűjtő segíti. Fontos megjegyezni, hogy a Városligetben – néhány elzárt terület kivételével – továbbra is biztosított a szabadon kutyázás lehetősége. Természetesen az új Kutyás élménypark teljes növényzetet újjávarázsolták, a területén 6 új lombos fát ültettek el és több mint tízezer cserjét és évelőt is elhelyeztek, így a Hermina úti „testvéréhez” csatlakozva Budapest egyik leghangulatosabb kutyabarát helye jött létre. Futás a Ligetbe(n) A futás ma már a legnépszerűbb tömegsportok közé tartozik: az országban százezrek, a fővárosban tízezrek húznak naponta futócipőt. Kimondottan nekik készült a Városligeti Futókör. „A Városligeti Sportcentrum őszi átadását követően a park Budapest legsokoldalúbb sporthelyévé vált, melynek kínálata tovább erősödik. Nagy örömünkre szolgál, hogy végre a pesti oldalon is a Margitszigeti futópályához hasonló alternatívát tudunk kínálni, ami ráadásul modern és biztonságos szolgáltatásokkal várja a sportág szerelmeseit. A futókört a következő napokban vehetik birtokba a sportolók” – mondta el Gyorgyevics Benedek. A Városligeti Futókör tervezése során a folyamatosan egyeztettek a budapesti futókat képviselő szervezetekkel, hogy a pálya vonalvezetés, burkolata a sportolók igényei szerint alakítsák ki. Mindezeknek köszönhetően a kiváló minőségű, 2 kilométer hosszúságú, színezett – az izületeket kímélő - rekortán borítású pálya teljes hosszában kivilágított. A fák között kanyargó, rendkívül hangulatos vonalvezetésű pálya belépési pontjainál bemelegítő területeket helyeztek el a sérülések elkerülése végett, a nyomvonal mellett pedig számos ivókút szolgáltatja a frissítőt. A sportolók kényelmét a Városligeti Sportcentrum női, férfi és akadálymentesített öltözői szolgálják. www.ligetbudapest.hu  

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.