Autóvásárlás és pénzügyi világválság

Autóvásárlás és pénzügyi világválság

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Televízió, rádió, újságok - aki híreket néz, hallgat, vagy olvas, manapság másról sem hall, mint globális pénzügyi és gazdasági válságról. A legnagyobb autógyárak az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában leállították a termelést, új autót eladni szinte lehetetlen… A gépkocsi-vásárlások zöme ugyanis - legalábbis hazánkban és a fent említett térségekben - hitelből, vagy lízingre történik / történt. De mi a helyzet azokkal, akik már beleugrottak egy ilyen konstrukcióba - Õk mit tehetnek - A kérdésekre Vass István, az A1 Hitelcentrum Kft. vezetője ad választ.

 

 

A „belevágjak-e a hitelbe” kérdés attól függ, hogy az ügyfél milyen anyagi helyzetben van. Nem feltétlenül a kispénzű emberekre jellemző ugyanis a hitelfelvétel; nagy értékű autót azért éri meg hitelre venni, mert az ügyfél a pénzét így be tudja fektetni. Sokan élnek abban a tévhitben, hogy a hitelre megvásárolt gépkocsival „el tudják titkolni a jövedelmüket az APEH elől”, és bár készpénzzel is könnyedén kifizethetnék az autót, mégis hitel-, vagy lízingszerződést kötnek. Persze akadnak olyanok is, akiknek valóban kevés a tőkéjük, mégis szükségük van gépkocsira. Tanácsolni csak ennyit lehet: ha valakinek nincs szüksége kölcsönre, inkább vegye készpénzre az autót.

 

 


Mi a különbség a hitel és a lízing között?
A lízingnél az autó nem kerül az ügyfél tulajdonába, csak az üzemeltetője lesz, a forgalmi engedélyben tulajdonosként a lízingcég szerepel. Csak amikor a teljes összeget kifizeti, akkor kerülhet a nevére az autó. A lízing tipikusan cégeknek éri meg, mert a gépjármű elszámolása a lízingcég feladata, de a törlesztő részleteket az ügyfél cége költségként leírhatja, az ÁFA-t pedig visszaigényelheti.
Hitelnél a kocsi az átvétel napján a vásárló tulajdonába kerül, a hitelintézet jelzálog- jogot jegyeztet be rá, így az nyújtja a hitelösszeg fedezetét. Két buktatója van: a gépkocsi amortizációja (vagyis lehet, hogy két - három év múlva kevesebbet ér a fedezet, mint a fennálló tartozás összege), illetve esetleges megsérülése, megsemmisülése (karambol, lopás) - ilyenkor az ügyfélnek kell állnia az ily módon keletkezett különbözetet.


Hitelt - de milyen pénznemben?
Forintalapú kölcsön: a hitel havi törlesztő részletei a futamidő lejáratáig nem változnak, kivéve, ha a referencia kamatláb (BUBOR) értéke megváltozik. A stabilitásra és kiszámíthatóságra törekvő autóvásárlók számára lehet kedvező, de lényegesen drágább, mint a devizahitelek.
Devizaalapú kölcsön: a hitel havi törlesztő részletei a futamidő lejáratáig folyamatosan változnak, a finanszírozó aktuális HUF/CHF, illetve HUF/EURO hivatalos árfolyamának és a referencia kamatláb (LIBOR) változásainak megfelelően. Ennek eredménye lehet, hogy a forintnál lényegesen alacsonyabb devizakamatlábbal számolunk. A finanszírozó a finanszírozott összeget svájci frankban, illetve euróban tartja nyilván, de a törlesztő részletet forintban kell fizetni. Állandó veszélye a forintingadozás, de még mindig olcsóbb, mint forintalapú kölcsönt felvenni.

A devizaválság sok banknál azt idézte elő, hogy nem jutnak svájci frankhoz ezért csak forint- vagy euróalapon finanszíroznak. A forint alapkamatát megemelték, ezért a forintfinanszírozás hihetetlenül drága lett. A hitel buktatói mindig abban rejlenek, milyen devizában van a kölcsön nyilvántartva, illetve, hogy hogyan méri fel az ügyfél a havi törlesztő részleteket, tisztában van-e azzal, hogy öt év múlva miből fizeti a kölcsönt és kamatait. Kiút - Valószínűleg a forint stabilitása, illetve az euró bevezetése lehet.

Nem tudom tovább fizetni a kölcsönt. Mit tegyek?
Amennyiben nem tudja tovább fizetni a törlesztő részleteket, a legfontosabb, hogy a lejárt tartozásai ne érjék el azt az összeget, ami behajtást indokolna (ismételt fizetési felszólítás, behajtó cég megbízása a tartozás beszedésére, eszköz elvételére), mivel minden ilyen beavatkozás az Ön tartozását növeli és a tartozásán felüli egyéb költségek elérhetik akár a százezer forintos összeget is! Fizetésképtelenség esetén az alábbi lehetőségek állnak fenn:

Ha a szerződésen nincs lejárt tartozás:
- Keres valakit, aki a hitelszerződést átvállalja Öntől.
- A járművet saját maga próbálja értékesíteni. Amennyiben az autó vételára fedezi a fennálló tartozását, kiegyenlítését követően megkapja a jármű fedezeti okmányait. Ha a vételár nem éri el a fennálló tartozás mértékét, elfogadását a hitelintézet elbírálja. Pozitív elbírálás esetén a jármű fedezeti okmányait akkor bocsátják ki, ha a fennmaradó tartozás összegére az adós újabb hitelszerződést ír alá a finanszírozóval.

Ha lejárt tartozása van:
- Felveszi a kapcsolatot a finanszírozóval, és az általuk megadott telephelyen leadja a járművet, majd azt kereskedőpartnerek bevonásával értékesítik. Ezt a megoldást csak végszükség esetén javasoljuk, ugyanis az autót ilyenkor nagykereskedelmi forgalomba bocsátják, ami negatívan hat a vételárára. A fennmaradó tartozást az ügyfélnek ugyanúgy tovább kell törleszteni.

Mégis, hogyan spórolhatok?
Szorult helyzetben kiutat jelenthet még az autóhitel szabad felhasználású ingatlanfedezetes jelzáloghitellel való kiváltása. Ezek a kölcsönök ugyanis lényegesen olcsóbbak, kamatuk, így havi törlesztő részletük is jóval alacsonyabb. Ha az ügyfél így vesz autót, nagyon sokat spórolhat. Ám ilyenkor azzal kell számolnia, hogy a jelzálog- jogot a házára / lakására teszi rá a bank, így nagyfokú eladósodás esetén akár a lakhatása is veszélybe kerülhet.

NYIRÕ NORBERT


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Magyar Zene Háza – Európa legjobb középülete

Európa legjobb középületének díját kapta a Liget Budapest Projekt részeként megvalósuló Magyar Zene Háza a világ egyik legrangosabb ingatlanszakmai nemzetközi versenyén, az International Property Awards-on, s ezzel a beruházás a világ legjobbjának járó díj esélyesei közé is bekerült. Európa legjobb középületének díját kapta a Liget Budapest Projekt részeként megvalósuló Magyar Zene Háza a világ egyik legrangosabb ingatlanszakmai nemzetközi versenyén, az International Property Awards-on, s ezzel a beruházás a világ legjobbjának járó díj esélyesei közé is bekerült. A 26 éves International Property Awards nemzetközi verseny neves szakmai díját nyolcvan nemzetközi szakemberből álló zsűri ítélte oda tíz különböző kategóriában a Londonban megrendezett ceremónián. A testület minden esetben vizsgálja a projekttervezést, a minőséget, az innovációt, az egyediséget és a fenntarthatóság iránti elkötelezettséget. A Magyar Zene Háza épülete a nemzeti szinten befutó győztes projektek között bizonyult Európa legjobb középületének. A kontinens legkiválóbbjaként pedig a világ 10 régiójának kategóriagyőzteseivel együtt jelölték a “World’s Best” díjra is, amelyről december 2-án dönt a zsűri. A Liget Budapest Projekt újabb nemzetközileg is egyedülálló fejlesztése került a világ legjobbjai közé. „Az új zenei ismeretterjesztő központ, amely egyben Budapest egyik ikonikus épülete is lesz, 2021 végén nyitja meg kapuit a látogatók előtt. A világhírű japán sztárépítész, Sou Fujimoto által tervezett különleges épület, amely az egykori Hungexpo irodaházak helyén jön létre. Az épület háromnegyed éven belül szerkezetkész lesz” – hangsúlyozta Sághi Attila, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese. A Magyar Zene Háza a gazdag magyar zenei hagyományt viszi közelebb minden hazai és külföldi látogatójához a 21. századi technikán alapuló interaktív kiállításokkal, zenepedagógiai műhelyekkel, zenei és a zenéhez kötődő eseményekkel és az egykori zenepavilonok hangulatát idéző szabadtéri koncertekkel. Az épület a Városligeti-tó mellett, a Vajdahunyad vára és a Műjégpálya épülete közelében kap helyet, a hajdan volt, évekig használaton kívüli lerobbant Hungexpo irodaházak helyén. Az eddig a látogatók elől elzárt, 10.000 négyzetméter nagyságú területen épül fel a mintegy 3.000 négyzetméter alapterületű új intézmény, így többezer négyzetméternyi, megújított zöldfelületet kapnak vissza a parkhasználók. A világhírű építész környezetbarát épülete kifejezetten törekszik arra, hogy a külső és belső tér között teremtett folytonossággal, harmonikus átmenetet alakítson ki a természetes és a mesterséges környezet között, és hogy egyben maximálisan szolgálja a ház egyedi funkciójából fakadó igényeket. Sou Fujimoto, a Magyar Zene Háza tervezője hangsúlyozta: „A Liget Budapest Projekt kivételes fejlesztés, és példaként szolgálhat a jövő városfejlesztői számára, hiszen a zöld és az épített környezet kivételes összhangját valósítja meg.” Mint mondta, nagyon izgalmas feladat volt megtervezni az épületet, mivel itt nem csak egy épületet hozunk létre, hanem aktiváljuk a park élményt is a házban. Stuart Shield, az International Property Awards elnöke kiemelte: „A Liget Budapest Projekt Európa legjelentősebb kulturális beruházása, amelynek során a nemzetközi mezőnyben is egyedülálló, világszínvonalú fejlesztést valósul meg. Nagy örömünkre szolgál, hogy a Néprajzi Múzeum tavalyi sikere után a projekt az idén ismét eredményesen szerepel az International Property Awards széleskörű nemzetközi megmérettetésen.” A rangos elismerés nem az első nemzetközi siker, amely a Városliget megújítása kapcsán született. A nemzetközi figyelem tavaly is Európa legnagyobb kulturális beruházására irányult, mert az új Néprajzi Múzeum nemcsak Európa legjobbja, hanem a világ legjobb középülete lett az International Property Awards-on, sőt a World’s Best Architecture különdíjat is elnyerte. 2017-ben Cannes-ban, a MIPIM ingatlanszakmai kiállításon és vásáron a Liget Budapest Projekt a legnagyobb és legátfogóbb fejlesztéseket bemutató Best Futura Mega Project kategóriában Európa legjobb városfejlesztési nagyprojektjeként bizonyult a legjobbnak. A Liget Budapest Projekt tervezése során az első pillanattól kezdve az volt a cél, hogy egy nemzetközileg is egyedülálló, világszínvonalú fejlesztést valósuljon meg, egy vonzóbb városi parkot vehessenek majd birtokba az idelátogatók, amellyel Budapest jelentősen megerősíti pozícióit az európai kulturális térképen. Nemzeti közgyűjteményeink számára a Liget Budapest Projekt száz év óta nem látott intézményfejlesztési lehetőséget biztosít. www.ligetbudapest.hu  

Megújul a Lánchíd és környéke

A tervek szerint novemberben kezdődhetnek meg a Lánchíd, a Széchenyi István tér alatti villamos-közúti aluljáró, valamint a budai váralagút felújítási munkálatai, amelyet várhatóan 23 milliárd 366 millió forintból valósítanak meg. A tervek szerint novemberben kezdődhetnek meg a Lánchíd, a Széchenyi István tér alatti villamos-közúti aluljáró, valamint a budai váralagút felújítási munkálatai, amelyet várhatóan 23 milliárd 366 millió forintból valósítanak meg. Az elfogadott javaslat szerint a Lánchidat 12 milliárd 146 millió forintból, a Széchenyi István tér alatti aluljárót 5 milliárd 220 millióból, a budai váralagutat 6 milliárd forintból újítják fel. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Hidak és Szerkezetek Tanszékének vizsgálata szerint a járda szélesítése a láncok jelentős statikai megerősítését és ezzel együtt jelentős többletköltséget indukált volna, ezért a járdák felújítása a jelenlegivel azonos módon, 2,2 méter szélességben valósul meg, az e célra megállapított egymilliárd forint többletköltséget pedig a kormány visszaadta a hídhoz kapcsolódó, környező közterületek rekonstrukciójára és fejlesztésére a Duna mindkét partján. Ennek keretében a Pest – Buda vonalban tervezett gyalogosfolyosót is kialakítják. A Lánchídon a felújítást követően nem lehet kerékpárral közlekedni, de a felújított Alagútban mindkét irányban külön biciklisáv készül, így a hangzavar nem akadályozza egymás közlekedését. A jellegzetes mozaikburkolatot visszabontják, az alapot megerősítik és új mozaikot építenek, a szellőzést ventilátorok segítik. Mivel a Lánchíd és az Alagút is UNESCO Világörökség oltalma alatt áll, a látványon nem változtathatnak: visszaépítik a világháború utáni helyreállításkor elhagyott láncdobokat, eredeti helyére kerül Sina báró és gróf Széchenyi István címerpajzsa is. A közvilágítást ledesre cserélik, az eredetileg háromágú kandelábereket újragyártják, hogy a világháború előtti pompájukban ragyogjanak. A teljes, több elemből álló rekonstrukciót 2022. május 31-ig be kívánják befejezni.  

Nemzeti Hauszmann Program

Az elmúlt több mint hatvan évben a budai Vár kiszakadt a város szövetéből, egyfajta díszletté vált. A Várkapitányság Zrt. irányításával zajló Nemzeti Hauszmann Program célja, hogy a budai Vár több legyen, mint turisztikai látványosság, ezért „a világ legszebb fővárosának legszebb városrészét” visszaadják a magyar embereknek. Az elmúlt több mint hatvan évben a budai Vár kiszakadt a város szövetéből, egyfajta díszletté vált. A Várkapitányság Zrt. irányításával zajló Nemzeti Hauszmann Program célja, hogy a budai Vár több legyen, mint turisztikai látványosság, ezért „a világ legszebb fővárosának legszebb városrészét” visszaadják a magyar embereknek. Ennek érdekében először rendbe teszik a várbeli utakat, sétányokat, várfalakat, parkokat és kerteket. Az Orbán-kormány több határozatában határozta meg Nemzeti Hauszmann Terv név alatt a budai Várnegyed megújításáért indított tízéves, átfogó rekonstrukciós programot. A Nemzeti Hauszmann Terv keretében újjáépült a budai várpalota több része is: a Lovarda, a Csikós udvar, a Főőrségi épület, a Stöckl-lépcső és a Szent István-termet is restaurálják. A következő hároméves fejlesztési ciklusban megindul a Várnegyed 1945 után lerombolt épületeinek újratervezése és a Budavári Palota teljes építészeti "átvilágítása". Megvalósul a Palota út és a Csikós-, Hunyadi udvar közötti terület akadálymentesítése, továbbá északi irányban egy új, több száz férőhelyes mélygarázs is épül. A Szent István-terem 2021. augusztus 20-án nyílik meg a közönség előtt, a Főőrségi épületet és a korábban teljesen lerombolt Lovardát idén nyáron át is adják. A vár látogatói a Hunyadi-udvarról is megközelíthető főőrségi épület szolgáltatásait élvezhetik először, hiszen a Lovarda körül egy ideig még zajlanak az akadálymentesítési munkák. A Dísz tér déli fele a kormány döntése értelmében újra régi fényében tündökölhet, a tér helyreállítása után pedig a Szent György tér krisztinavárosi oldalán lévő rommező is eltűnhet, az egykori királyi külügyminiszté¬rium épülete pedig korhű külsővel, de modern belsővel, irodaházként születik újjá. {igallery id=4799|cid=1043|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}