Negatív FORD-ulat

Negatív FORD-ulat

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Lassan meg sem lepődünk azon, hogy az amerikai autógyárak eredménye tíz számjegyű negatív számokban mérhető, és már a cégvezetők sem szabadkoznak, csak közlik a tényt, mintha a legtermészetesebb dolog volna, hogy egy nemzetközi megavállalat éves szinten saját értékének felét szórja ki az ablakon.

 

 

A Fordnál is nagy a baj: Átszámítva kb. 1360 milliárd forintot emésztett fel a cég puszta létezése 2008 utolsó három hónapjában, és a bankók tovább ömlenek a semmibe - amíg van honnan. A Fordnál igazából még örülnek is, hiszen most még így is jobban jártak, mint 2008 harmadik negyedévében - akkor 7,7 milliárd dollár volt a veszteség - és megerősítették, hogy a cégnek egyelőre van tartaléka, aggodalomra semmi ok, még hónapokig mehet minden a maga útján. 2008-at állítólag még 13,4 milliárd dollárnyi készpénzzel zárta a vállalat, és rendelkezésükre áll 10,1 milliárd hitel, ami összességében 23,5 milliárdos tartalékot jelentett az év végén. Ezzel a költési tempóval (majdnem heti 500 millió megy el a cég fenntartására) persze már ez az összeg is inkább csak 22,5 milliárd így január végén, de a lényeg az, hogy ha nem romlik a helyzet, a Ford még kihúzza az év végéig, vagy tovább is.

 

 

Kevésbé rózsás a kép, ha azt nézzük, hogy a Ford of Europe, azaz az európai leányvállalat bő egymilliárd dolláros nyereséggel zárta a negyedévet, igaz, ebből több mint 760 milliót elvitt a szintén a Ford-csoporthoz tartozó Volvo - és a világ más tájain sem szerepelt kiemelkedően rosszul a cég, azaz a deficit nagyrészt még mindig az amerikai piacon való szerencsétlenkedésnek köszönhető. Hazai piacán nehezen eladható autóival, lassan megújuló, a valós igényekhez alig alkalmazkodó termékpalettájával a Ford már évek óta képtelen nyereséget termelni, a gazdasági válság pedig csak megsokszorozta a problémáikat.

Zálogban!
Érdekes tény, hogy mindezek ellenére nem kért állami gyorssegélyt Obamától a mammutcég. De ennek oka nem a nyereséges működés… Az ok egyszerűen ennyi: a Ford eleve nem kaphat több hitelt, ugyanis már évekkel ezelőtt totálisan eladósodott.

Alan Mulally, a cég vezérigazgatója elmondta, hogy már 2006-ban felvettek 23 milliárd dollár hitelt, biztosítékként pedig a teljes vállalatot ajánlották mindenestül. A jelzálog miatt még a Ford logó is elveszhet, ha a cég fizetésképtelenné válik.

Ami a jövőbeli lehetőségeket illeti, Mulally egyelőre derűlátó. Azt reméli, Barack Obama gazdaságélénkítő terve az autógyártásra is jó hatással lesz, így az idén akár 12,5 millió autót is eladhatnak az Egyesült Államokban, annak ellenére, hogy a jelenlegi eladási ráta éves szinten legfeljebb 10,1 millió autó értékesítését tenné lehetővé. "Bízom benne, hogy az év második felétől elkezd javulni a helyzet" - mondta az igazgató, bár nem tudni, hogy a kötelező kincstári optimizmuson kívül mire alapozza a feltételezést.

Chrysler - Fiat frigy -
Mindezek ellenére még mindig a Ford Detroit legjobban menő vállalata, a Chrysler és a GM ugyanis még rosszabb helyzetben van. Õk már hiába kérnek a bankoktól kölcsönt, nem kapnak, így a két cég működőképessége függ az állami hitelektől. A legújabb hírek szerint a Chrysler tulajdonosai a Fiattal tárgyalnak: az olasz cég műszaki segítségért cserébe részvényeket kaphat az amerikai gyártótól. Az információk egyelőre nem hivatalosak, de úgy néz ki, a két fél már közel jár a megállapodáshoz, sőt, valamiféle szándéknyilatkozatot már alá is írtak a múlt hét végén. A Cerberus Capital, a Chrysler tulajdonosa 30-35%-nyi részvényt; a maradék részvényekre pedig vásárlási opciót ajánlott. Cserébe az olaszok feladata annyi volna, hogy hozzáférést biztosítanak padlólemezeik, motorjaik és sebességváltóik gyártási jogaihoz, illetve szerszámaihoz, és segítsenek kifejleszteni a Chrysler kisebb modelljeit.

A Chryslernek nagyon jól jönne most egy ilyen megállapodás, hiszen az amerikai cég az utóbbi évtizedekben teljesen elhanyagolta a kisebb személyautók fejlesztését. A 300C-nél rövidebb, fronthajtású modellek mind a Mitsubishitől átvett műszaki alapokra épülnek, ám a japán céggel időközben megszakadt a Chrysler kapcsolata. Ugyanakkor a Fiat épp ebben a hiányzó szegmensben erős, így elvben óriási segítség lenne, ha az amerikai vállalat hozzájuthatna az olaszok technikájához: különösebb befektetés nélkül újíthatnák meg típusválasztékukat, ami a túlélés legfontosabb feltétele. Az már kevésbé világos, hogy mindez a Fiatnak miért érné meg. Egyes elemzők szerint azért szállnának be a Chryslerbe, mert így végre bejuthatnának az észak-amerikai autópiacra, mások úgy vélik, hogy a Fiat vezetése így próbálná meg a kritikus évi 5-6 millió fölé emelni cége gyártókapacitását.

Azonban a Chrysler veszélyes partner lehet: csak az elmúlt év során 9 milliárd dollárt vesztett, így jelenleg az összeomlás szélén egyensúlyoz. Annyira pedig a Fiat anyagi helyzete sem stabil, hogy ilyen hatalmas deficitet képes legyen finanszírozni. Ugyanakkor a hírekben egy szó sem esik valós befektetésről, tisztán csereüzletről van szó, így az olaszoknak elvben nincsen sok vesztenivalójuk.

Forrás: Totalcar

Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Átadták a fertődi Esterházy-kastély nyugati szárnyát

2021. július 21-től látogathatók a fertődi Esterházy-kastély nyugati szárnyának kastélyterei, amelyet a hétvégén adtak át. A fertődi Esterházy-kastély nyugati szárnyának tereiben látható kiállításokhoz hasonló méretű és rangú kastélyfelújítás a kastély újjáéledése óta nem volt. 2021. július 21-től látogathatók a fertődi Esterházy-kastély nyugati szárnyának kastélyterei, amelyet a hétvégén adtak át. A fertődi Esterházy-kastély nyugati szárnyának tereiben látható kiállításokhoz hasonló méretű és rangú kastélyfelújítás a kastély újjáéledése óta nem volt. A fertődi Esterházy-kastély patkó alakú főépületének emeletes nyugati szárnyában egykor az Esterházyakkal rokon családok lakosztályai sorakoztak, illetve a főbejáratig futó földszintes térsorral (nyugati patkó) összekapcsolva néhány inasszoba mellett itt kaptak helyet a különböző hercegi gyűjtemények, például a könyvtár és a porcelán gyűjtemény. A szárnyból nyugat felé húzódó hosszú, nagy belmagasságú tér volt a képtár, amelyben a műalkotások száma – az egykori krónikás szerint – 350 körül lehetett. A fertődi Esterházy-kastély felújítását 2013-ban a helyszínen Orbán Viktor miniszterelnök hirdette meg. A magyar kormányt az a cél vezérelte, hogy az ország legnagyobb barokk kastélya visszanyerje régi pompáját, de az az elképzelés is vezette, hogy a megújított épület, a magyar kultúrának ne csak egy szimbolikus, hanem egy valódi, élő helyszíne legyen. Ehhez a célhoz pedig az egymásra épülő fejlesztések sora vezetett el, hogy a kastély egykori régi pompájához méltóan fogadhassa a magyar és külföldi látogatókat. A rekonstrukció kivitelezési munkálatai 2016. tavaszán kezdődtek meg a 3H Építésziroda Kft. tervezésében, illetve a West Hungária Bau Kft. ZÁÉV Zrt. kivitelezésében. Az I. nagy ütem építési eleme a földszintes épületrész, az úgynevezett patkószárny felújítását tartalmazta, ezen belül is két egymásra épülő kivitelezés történt meg. Az I. ütem alatt elkészítették a II. ütemhez szükséges infrastruktúrát. Közel 1100 négyzetméterben megvalósult a képtár, valamint a porcelán kabinet, a patkószárny egybenyíló kiállító térsora és kiszolgáló helyiségek kialakítása. Az első szakasz 1,6 milliárd forint kormányzati támogatásból valósult meg, további kormányzati támogatással csaknem 1,8 milliárd forint a fejlesztésre szánt forrás. A munkálatok során mindösszesen 1274,85 négyzetméteres terület újult meg. Eszterháza nagyon hosszú időn keresztül Európa egyik virágzó kulturális központja volt, amely az átadó ünnepség után újra betöltheti ezt a szerepet. A megnyitott Arcok és tekintetek - Esterházy-képtár, a közel 400 műtárgyat bemutató Esterházy-porcelánkabinet, továbbá az IDŐVONZATOK - MODULATED TIME, BOLDI szobrászművész és Incze Mózes festőművész kortárs kiállítása méltó és grandiózus az eszterházai csodavilághoz.   További információk a fertődi Esterházy-kastély Facebook-oldalán és az eszterhaza.hu weboldalon.  

Új parkrészek átadása a Városligetben

A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projekt keretében megújult a botanikus kert, az új kutyás élménypark, és a két kilométer hosszú, kivilágított Városligeti Futókör – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatója, amellyel immár több mint 150 000 m² zöldfelület újult meg, és közel 500 új, egészséges fát ültettek el. A Liget Budapest Projektnek köszönhetően visszanyerte régi fényét a Városliget egyik legkülönlegesebb növényeit felvonultató, ismeretterjesztő parkeleme, a botanikus kert, amelyet az újranyitásra Mőcsényi Mihályról, a tájrendezés magyarországi oktatásának megalapozójáról neveztek el. A parkrészt a FŐKERT 100 éves jubileuma alkalmából adták át, 1967-ben. A bemutatókertnek szánt területen gyógy- és fűszernövények, konyhakerti növények, szőlő, gyümölcs, egynyári virágok, vízi-, mocsári és sziklakerti növények is helyet kaptak. A kert központi elemeként egy esőkunyhó szolgált, de látványosságai közé tartozott a forrás táplálta csobogós vízrendszer és a pergola a két vízmedencével. A felújítás során az eredeti, a Főkert tervtárában fellelhető 1967-es és 1969-es kertépítészeti tervek, valamint az 1980-as megvalósulási terv nyújtottak segítséget. Így a Mőcsényi Mihály Botanikus Kert területe déli irányban megnőtt, a Királydomb felé eső oldalon, a parki sétány pedig egy fasorral beljebb került. A megújult kert egyik sétányán kialakítottak egy lugast, melyhez kiegészítésképpen kerti tipegős útvonal kapcsolódik, segítve a parkrész bebarangolását. Helyet kapott a területen egy különböző felületekből álló KNEIPP ösvény is, melynek mezítlábas használata javítja az egyensúlyérzéket, jótékony hatással van testtartásunkra. Újra az eredeti nyomvonala mentén kanyarog a területet behálózó, hangulatos patakrendszer, melyet forrás táplál, és visszatértek a nyílt vizeket és a mocsári élővilágot bemutató medencék is. A megújult Mőcsényi Mihály Botanikus kertbe mintegy 335 különböző fajtájú új növényt ültettek el, több mint 35.000 példányszámban. Az esőbeálló leromlott állapotú épülete helyett egy új, modern épület került, mely vendéglátói, kiszolgálói és ismertterjesztői funkciót kapott. Új kutyaparadicsom A városligeti parkfejlesztés második ütemében egy újabb tematikus kutyás élménypark is várja a gazdikat és négylábú kedvenceiket. A mintegy félhektáros új kutyaparadicsomot könnyen megközelíthető helyen, az Ajtósi Dürer sor-Stefánia út kereszteződéséhez közel alakították ki, területét biztonságos kerítés határolja, melyen több, zsilipes rendszerű bejáratot helyeztek el. A parkrész különlegessége, hogy külön elkülönített részt kaptak a kistestű és a nagytestű kutyák, így elkerülhetőek lesznek a konfliktusok, ütközések. A tervezők mindkét részen terepalakulatokkal megmozgatott játéktereket alakítottak ki ügyességi elemekkel, alagutakkal, ugró akadályokkal, szlalom pályákkal. A gazdik és a kutyusok kényelméről kombinált használatú ivókutak és padok gondoskodnak, a terület tisztán tartását pedig több mint egytucat kutyapiszok gyűjtő segíti. Fontos megjegyezni, hogy a Városligetben – néhány elzárt terület kivételével – továbbra is biztosított a szabadon kutyázás lehetősége. Természetesen az új Kutyás élménypark teljes növényzetet újjávarázsolták, a területén 6 új lombos fát ültettek el és több mint tízezer cserjét és évelőt is elhelyeztek, így a Hermina úti „testvéréhez” csatlakozva Budapest egyik leghangulatosabb kutyabarát helye jött létre. Futás a Ligetbe(n) A futás ma már a legnépszerűbb tömegsportok közé tartozik: az országban százezrek, a fővárosban tízezrek húznak naponta futócipőt. Kimondottan nekik készült a Városligeti Futókör. „A Városligeti Sportcentrum őszi átadását követően a park Budapest legsokoldalúbb sporthelyévé vált, melynek kínálata tovább erősödik. Nagy örömünkre szolgál, hogy végre a pesti oldalon is a Margitszigeti futópályához hasonló alternatívát tudunk kínálni, ami ráadásul modern és biztonságos szolgáltatásokkal várja a sportág szerelmeseit. A futókört a következő napokban vehetik birtokba a sportolók” – mondta el Gyorgyevics Benedek. A Városligeti Futókör tervezése során a folyamatosan egyeztettek a budapesti futókat képviselő szervezetekkel, hogy a pálya vonalvezetés, burkolata a sportolók igényei szerint alakítsák ki. Mindezeknek köszönhetően a kiváló minőségű, 2 kilométer hosszúságú, színezett – az izületeket kímélő - rekortán borítású pálya teljes hosszában kivilágított. A fák között kanyargó, rendkívül hangulatos vonalvezetésű pálya belépési pontjainál bemelegítő területeket helyeztek el a sérülések elkerülése végett, a nyomvonal mellett pedig számos ivókút szolgáltatja a frissítőt. A sportolók kényelmét a Városligeti Sportcentrum női, férfi és akadálymentesített öltözői szolgálják. www.ligetbudapest.hu  

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.