Olcsóbban, gyorsabban, biztonságosabban

Olcsóbban, gyorsabban, biztonságosabban

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Egyre jobban mélyül a pénzügyi és gazdasági válság. Az emberek spórolnak szinte mindenen, de legfőképpen az autózáson. Pedig közlekedni, autózni kell, sőt, néha muszáj. Jöjjön tehát néhány jótanács, praktikus ötlet, hogyan lehet gépkocsinkat olcsóbban, gyorsabban és biztonságosabban használni.

 

dugo

 

Az alaptétel most is a rég elcsépelt közmondás: olcsó húsnak híg a leve. Vagyis nem biztos, hogy amin egyszeri kiadásként spórolni tudunk, az a későbbiekben nem fogja többszörösen is megterhelni a pénztárcánkat. És ez vonatkozik szinte mindenre, ha gépkocsiról van szó, a szervizeléstől kezdve a felhasznált olajon és benzinen keresztül a gumiabroncsokig.

AZ ABRONCSOK TITKAI

Az örökös dilemma: téli, nyári, vagy négyévszakos. Egy biztos, egy abronccsal nem lehet megoldani - a mi éghajlati jellemzőink között - a biztonságos közlekedést egész évben. Nézze meg az abroncsok oldalfalát! Ha M+S jelzést és hópihe motívumot is lát rajta, akkor téli mintázat van az autóján. Ha csak M+S felirat hópihe piktogram nélkül, akkor négy évszakos, ha azonban egyik jelet sem találja, nyári gumival van dolga.

Mindig tartsuk be a megfelelő légnyomást! A helyes nyomás nem csak biztonságossá teszi a közlekedést, de sok üzemanyagot is spórolhatunk. Az abroncsokba szükséges nyomás értéke nem a gumi méretétől függ, azt minden esetben az adott autó gyártója határozza meg, írja elő. A megfelelő értékeket az autó használati utasításában, illetve a karosszérián elhelyezett matricákból tudhatja meg.

A kopott, öreg, repedezett oldalfalú gumikat le kell cserélni! A pontos gyártási idő az abroncs oldalfalán található DOT-számból derül ki. Hat- hét év már komoly kornak számít egy abroncsnál. Ha keveset is futott és a profilon még alig van kopás, akkor is kidobandó lehet az autó papucsa, bár az új garnitúra megvétele sokba kerül, de egy esetleges baleset elkerülése és az új gumiknak köszönhető fogyasztás-csökkenés egy-két év alatt behozza az árát.

Az autón éppen nem használt, de kerékre szerelt abroncsok tárolása egymásra fektetve, vagy felfüggesztve ajánlott. Leszerelt abroncsokat állítva és időnként forgatva ajánlott tárolni.
Mindkét esetre igaz, hogy a tároló helyiség hűvös, száraz, sötét és mérsékelten szellőző legyen! Az abroncsokat és felniket tárolás előtt ajánlatos alaposan lemosni, megtisztítani.

Ha az autó egész télen használaton kívül van és garázsban áll, a legjobb, ha felbakolja. Ha erre nincs lehetőség, akkor autósboltokban, benzinkutakon kapható gumiápolóval érdemes a gumik oldalfalát bekenni. Javasolt továbbá, hogy az abroncsokban az előírtnál fél barral nagyobb nyomás legyen beállítva, amit újra használatba vételkor természetesen vissza kell állítani a normál értékre.

A MOTOROLAJ

Gyakori, hogy az autós olajat cseréltet, jár vele valamennyit, majd megnézi a színét, és elképedve látja, hogy (majdnem) ugyanolyan fekete, mint a régi volt. Természetesen azonnal megfogalmazódik a kérdés - hacsak nem saját maga cserélte -, hogy tényleg le lett-e cserélve az olaj. Az esetek túlnyomó többségében azonban nem csalásról, hanem az ún. "fekete olaj mítosz"-ként ismert jelenségről van szó. Ez természetes jelenség, ugyanis egy jó olaj magában tartja (lebegteti) azokat a szennyeződéseket, amelyeket nem tud feloldani. Ennek következtében minimális motorjárás alatt is elfeketedik.

Az olajat egyébként a kenőanyag fajtájától függően a megtett kilométerek alapján, vagy egy év eltelte után kell cserélni, függetlenül a futásteljesítménytől. Nem árt tehát körültekintőnek lenni: az időben elvégzett olajcsere ugyan pénzbe kerül, mégis sokkal olcsóbb, mint halogatni és megvárni az elégtelen kenésből származó bajokat.

AZ ÜZEMANYAG

Az olaj mellett az is sokat számít, milyen minőségű üzemanyagot tankolunk. A jó minőségű, megfelelő adalékokkal ellátott tüzelőanyagok hasznossága nemcsak annyiban merül ki, hogy várhatóan a jármű kevesebbet fogyaszt használatukkor, hanem számos olyan "jótékony" hatása van, amely direkt nem mérhető: pl. kisebb környezetszennyezés és kenőolaj-elhasználódás, tisztább égéstér és kipufogórendszer, nagyobb teljesítmény és gyorsulás, stb. Ha csupán a fogyasztás csökkenését nézzük, akkor nem érdemes ilyet tankolni, mert a magasabb árát nem hozza be, azonban ha a teljes képet vizsgáljuk, akkor hosszú távon megéri.

A TÁJÉKOZÓDÁS

Ám a fentiek betartása mellett sem autózhatunk elég spórolósan, ha nem tudjuk biztosan a célunkhoz vezető legrövidebb (vagy leggyorsabb) utat, órákat ácsorgunk a dugóban és nem találunk parkhelyet. Van, akinek a fejében van a térkép - ők vannak kevesebben - míg mások rákényszerülnek a GPS használatára.

A GPS (Global Positioning System) egy fejlett helymeghatározó rendszer, mellyel háromdimenziós helyzet-meghatározást, időmérést és sebességmérést végezhetünk földön, vízen vagy levegőben. Pontossága jellemzően méteres nagyságrendű, de differenciális mérési módszerekkel akár mm-es pontosságot is el lehet érni. A helymeghatározás 24 db műhold segítségével történik, melyek a Föld felszíne fölött 20 200 km-es magasságban keringenek.

Előnyei: napszaktól, földfelszín feletti magasságtól, mozgási sebességtől független (a műszerrel akár vadászgépen is mérhetünk).
Hátrányai: a szükséges adatok vétele viszonylag hosszú időbe telik (bekapcsolás után több perc is lehet); csak nyílt, fedetlen területeken alkalmazható (pl.: alagútban nem); az épületekről visszaverődő jelek zavart okoznak a mérésben; a ritkán előforduló erős napkitörések alatt használhatatlanná válik.

Semmiképp nem mindenható tehát ez az eszköz sem. Bár a legmodernebb szoftverrel működő GPS-ek „dugófigyelő” rendszerrel is el vannak látva, tanácsolni csak annyit lehet: akár van GPS-ünk, akár nincs, térkép mindig legyen a kesztyűtartóban!

Forrás: Totalcar; Wikipedia

 


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Magyar Zene Háza – Európa legjobb középülete

Európa legjobb középületének díját kapta a Liget Budapest Projekt részeként megvalósuló Magyar Zene Háza a világ egyik legrangosabb ingatlanszakmai nemzetközi versenyén, az International Property Awards-on, s ezzel a beruházás a világ legjobbjának járó díj esélyesei közé is bekerült. Európa legjobb középületének díját kapta a Liget Budapest Projekt részeként megvalósuló Magyar Zene Háza a világ egyik legrangosabb ingatlanszakmai nemzetközi versenyén, az International Property Awards-on, s ezzel a beruházás a világ legjobbjának járó díj esélyesei közé is bekerült. A 26 éves International Property Awards nemzetközi verseny neves szakmai díját nyolcvan nemzetközi szakemberből álló zsűri ítélte oda tíz különböző kategóriában a Londonban megrendezett ceremónián. A testület minden esetben vizsgálja a projekttervezést, a minőséget, az innovációt, az egyediséget és a fenntarthatóság iránti elkötelezettséget. A Magyar Zene Háza épülete a nemzeti szinten befutó győztes projektek között bizonyult Európa legjobb középületének. A kontinens legkiválóbbjaként pedig a világ 10 régiójának kategóriagyőzteseivel együtt jelölték a “World’s Best” díjra is, amelyről december 2-án dönt a zsűri. A Liget Budapest Projekt újabb nemzetközileg is egyedülálló fejlesztése került a világ legjobbjai közé. „Az új zenei ismeretterjesztő központ, amely egyben Budapest egyik ikonikus épülete is lesz, 2021 végén nyitja meg kapuit a látogatók előtt. A világhírű japán sztárépítész, Sou Fujimoto által tervezett különleges épület, amely az egykori Hungexpo irodaházak helyén jön létre. Az épület háromnegyed éven belül szerkezetkész lesz” – hangsúlyozta Sághi Attila, a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese. A Magyar Zene Háza a gazdag magyar zenei hagyományt viszi közelebb minden hazai és külföldi látogatójához a 21. századi technikán alapuló interaktív kiállításokkal, zenepedagógiai műhelyekkel, zenei és a zenéhez kötődő eseményekkel és az egykori zenepavilonok hangulatát idéző szabadtéri koncertekkel. Az épület a Városligeti-tó mellett, a Vajdahunyad vára és a Műjégpálya épülete közelében kap helyet, a hajdan volt, évekig használaton kívüli lerobbant Hungexpo irodaházak helyén. Az eddig a látogatók elől elzárt, 10.000 négyzetméter nagyságú területen épül fel a mintegy 3.000 négyzetméter alapterületű új intézmény, így többezer négyzetméternyi, megújított zöldfelületet kapnak vissza a parkhasználók. A világhírű építész környezetbarát épülete kifejezetten törekszik arra, hogy a külső és belső tér között teremtett folytonossággal, harmonikus átmenetet alakítson ki a természetes és a mesterséges környezet között, és hogy egyben maximálisan szolgálja a ház egyedi funkciójából fakadó igényeket. Sou Fujimoto, a Magyar Zene Háza tervezője hangsúlyozta: „A Liget Budapest Projekt kivételes fejlesztés, és példaként szolgálhat a jövő városfejlesztői számára, hiszen a zöld és az épített környezet kivételes összhangját valósítja meg.” Mint mondta, nagyon izgalmas feladat volt megtervezni az épületet, mivel itt nem csak egy épületet hozunk létre, hanem aktiváljuk a park élményt is a házban. Stuart Shield, az International Property Awards elnöke kiemelte: „A Liget Budapest Projekt Európa legjelentősebb kulturális beruházása, amelynek során a nemzetközi mezőnyben is egyedülálló, világszínvonalú fejlesztést valósul meg. Nagy örömünkre szolgál, hogy a Néprajzi Múzeum tavalyi sikere után a projekt az idén ismét eredményesen szerepel az International Property Awards széleskörű nemzetközi megmérettetésen.” A rangos elismerés nem az első nemzetközi siker, amely a Városliget megújítása kapcsán született. A nemzetközi figyelem tavaly is Európa legnagyobb kulturális beruházására irányult, mert az új Néprajzi Múzeum nemcsak Európa legjobbja, hanem a világ legjobb középülete lett az International Property Awards-on, sőt a World’s Best Architecture különdíjat is elnyerte. 2017-ben Cannes-ban, a MIPIM ingatlanszakmai kiállításon és vásáron a Liget Budapest Projekt a legnagyobb és legátfogóbb fejlesztéseket bemutató Best Futura Mega Project kategóriában Európa legjobb városfejlesztési nagyprojektjeként bizonyult a legjobbnak. A Liget Budapest Projekt tervezése során az első pillanattól kezdve az volt a cél, hogy egy nemzetközileg is egyedülálló, világszínvonalú fejlesztést valósuljon meg, egy vonzóbb városi parkot vehessenek majd birtokba az idelátogatók, amellyel Budapest jelentősen megerősíti pozícióit az európai kulturális térképen. Nemzeti közgyűjteményeink számára a Liget Budapest Projekt száz év óta nem látott intézményfejlesztési lehetőséget biztosít. www.ligetbudapest.hu  

Megújul a Lánchíd és környéke

A tervek szerint novemberben kezdődhetnek meg a Lánchíd, a Széchenyi István tér alatti villamos-közúti aluljáró, valamint a budai váralagút felújítási munkálatai, amelyet várhatóan 23 milliárd 366 millió forintból valósítanak meg. A tervek szerint novemberben kezdődhetnek meg a Lánchíd, a Széchenyi István tér alatti villamos-közúti aluljáró, valamint a budai váralagút felújítási munkálatai, amelyet várhatóan 23 milliárd 366 millió forintból valósítanak meg. Az elfogadott javaslat szerint a Lánchidat 12 milliárd 146 millió forintból, a Széchenyi István tér alatti aluljárót 5 milliárd 220 millióból, a budai váralagutat 6 milliárd forintból újítják fel. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Hidak és Szerkezetek Tanszékének vizsgálata szerint a járda szélesítése a láncok jelentős statikai megerősítését és ezzel együtt jelentős többletköltséget indukált volna, ezért a járdák felújítása a jelenlegivel azonos módon, 2,2 méter szélességben valósul meg, az e célra megállapított egymilliárd forint többletköltséget pedig a kormány visszaadta a hídhoz kapcsolódó, környező közterületek rekonstrukciójára és fejlesztésére a Duna mindkét partján. Ennek keretében a Pest – Buda vonalban tervezett gyalogosfolyosót is kialakítják. A Lánchídon a felújítást követően nem lehet kerékpárral közlekedni, de a felújított Alagútban mindkét irányban külön biciklisáv készül, így a hangzavar nem akadályozza egymás közlekedését. A jellegzetes mozaikburkolatot visszabontják, az alapot megerősítik és új mozaikot építenek, a szellőzést ventilátorok segítik. Mivel a Lánchíd és az Alagút is UNESCO Világörökség oltalma alatt áll, a látványon nem változtathatnak: visszaépítik a világháború utáni helyreállításkor elhagyott láncdobokat, eredeti helyére kerül Sina báró és gróf Széchenyi István címerpajzsa is. A közvilágítást ledesre cserélik, az eredetileg háromágú kandelábereket újragyártják, hogy a világháború előtti pompájukban ragyogjanak. A teljes, több elemből álló rekonstrukciót 2022. május 31-ig be kívánják befejezni.  

Nemzeti Hauszmann Program

Az elmúlt több mint hatvan évben a budai Vár kiszakadt a város szövetéből, egyfajta díszletté vált. A Várkapitányság Zrt. irányításával zajló Nemzeti Hauszmann Program célja, hogy a budai Vár több legyen, mint turisztikai látványosság, ezért „a világ legszebb fővárosának legszebb városrészét” visszaadják a magyar embereknek. Az elmúlt több mint hatvan évben a budai Vár kiszakadt a város szövetéből, egyfajta díszletté vált. A Várkapitányság Zrt. irányításával zajló Nemzeti Hauszmann Program célja, hogy a budai Vár több legyen, mint turisztikai látványosság, ezért „a világ legszebb fővárosának legszebb városrészét” visszaadják a magyar embereknek. Ennek érdekében először rendbe teszik a várbeli utakat, sétányokat, várfalakat, parkokat és kerteket. Az Orbán-kormány több határozatában határozta meg Nemzeti Hauszmann Terv név alatt a budai Várnegyed megújításáért indított tízéves, átfogó rekonstrukciós programot. A Nemzeti Hauszmann Terv keretében újjáépült a budai várpalota több része is: a Lovarda, a Csikós udvar, a Főőrségi épület, a Stöckl-lépcső és a Szent István-termet is restaurálják. A következő hároméves fejlesztési ciklusban megindul a Várnegyed 1945 után lerombolt épületeinek újratervezése és a Budavári Palota teljes építészeti "átvilágítása". Megvalósul a Palota út és a Csikós-, Hunyadi udvar közötti terület akadálymentesítése, továbbá északi irányban egy új, több száz férőhelyes mélygarázs is épül. A Szent István-terem 2021. augusztus 20-án nyílik meg a közönség előtt, a Főőrségi épületet és a korábban teljesen lerombolt Lovardát idén nyáron át is adják. A vár látogatói a Hunyadi-udvarról is megközelíthető főőrségi épület szolgáltatásait élvezhetik először, hiszen a Lovarda körül egy ideig még zajlanak az akadálymentesítési munkák. A Dísz tér déli fele a kormány döntése értelmében újra régi fényében tündökölhet, a tér helyreállítása után pedig a Szent György tér krisztinavárosi oldalán lévő rommező is eltűnhet, az egykori királyi külügyminiszté¬rium épülete pedig korhű külsővel, de modern belsővel, irodaházként születik újjá. {igallery id=4799|cid=1043|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}