Elektronikus hírközlés – egyoldalú szerződésmódosítás

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz a fogyasztók számos alkalommal fordulnak az elektronikus hírközlési szolgáltató egyoldalú szerződésmódosításával kapcsolatos kérdésekkel. Szeretnének választ kapni arra, hogy miért nem kapnak a szolgáltatótól közvetlenül értesítést a társaság Általános Szerződési Feltételeinek (ÁSZF) módosításáról, vagy mit tehetnek azok, akik hűségnyilatkozattal kötöttek szerződést. Vajon ebben az esetben felmondhatják-e azt –

 

 

Egy kérdés, amely mindannyiunkat foglalkoztat: a szolgáltatónak miért van lehetősége arra, hogy az előfizetői szerződést egyoldalúan módosítsa – Az előfizetői szerződés megkötése különbözik egy alkufolyamat eredményeként létrejövő szerződéstől. Itt a szerződni kívánó magánszemély alkupozíciója annyiban nyilvánul meg, hogy a szerződéskötést megelőzően áttanulmányozza a szolgáltató egyedi előfizetői szerződését, illetve általános szerződési feltételeit, és amennyiben azzal egyetért, megtörténik a szerződéskötés. A szerződéskötés során sincs olyan egyedi szerződéses kikötés, amelyet az előfizető kívánságára építenének be a szerződésbe, a szerződésmódosítást megelőzően sem várható el a szolgáltatótól, hogy minden egyes módosítani kívánt feltételről valamennyi előfizetőjével egyedileg egyeztessen. Az ilyen típusú szerződésmódosításokba az előfizetőnek tulajdonképpen tehát nincs beleszólása, de azért, hogy a szolgáltatóval szemben ez ne jelentsen kiszolgáltatott helyzetet, az elektronikus hírközlésről szóló törvényben az egyoldalú szerződésmódosítások során az előfizetői érdekvédelem, vagyis a fogyasztóvédelem fokozottan érvényesül.
SZERZŐDÉSMÓDOSÍTÁS 3 ESETBEN
A törvény három esetben ad jogosultságot az egyoldalú szerződésmódosításra a szolgáltatónak.
• Az egyik legkézenfekvőbb az az eset, amikor a módosítást jogszabályváltozás vagy hatósági döntés indokolja.
• Második eset, ha bekövetkeznek bizonyos, egyedi előfizetői szerződésben vagy általános szerződési feltételekben rögzített kikötések. Nagyon fontos azonban, hogy – jogszabály, vagy elektronikus hírközlésre vonatkozó szabály eltérő rendelkezése hiányában – az így hatályosult módosítás a szerződés feltételeinek lényeges változását nem eredményezheti (lényeges módosítás például a szolgáltatás igénybevételének feltételeire, vagy minőségi célértékeire vonatkozó változtatás).
• Az egyoldalú szerződésmódosítás harmadik esetköre, amikor a körülményekben bekövetkezett lényeges változás indokolja a módosítást. Ez lehet akár a szolgáltatásnyújtás külső, objektív körülménye, mint például vis maior, vagy a szolgáltatott műsor szolgáltatón kívül álló megszűnése, de ebbe az esetkörbe sorolható a szolgáltatón belüli, szubjektív körülmény is, tipikusan ilyen például az előfizetői díj megváltoztatása.
Tekintettel arra tehát, hogy az előfizető ezekben a módosítási eljárásokban közvetlenül nem vehet részt, érdekei védelmének más módon kell érvényesülnie. Az egyoldalú szerződésmódosításoknál az előfizetői vagy fogyasztói érdekvédelem a szolgáltató velük szemben keletkező értesítési kötelezettségében, illetve az előfizető azonnali hatályú felmondási jogosultságában jelenik meg.
ELŐZETES ÉRTESÍTÉS
Az előfizetőket az általános szerződési feltételekben bekövetkező változásokról 30 nappal a módosítás hatálybalépése előtt értesíteni kell. Az előzetes értesítési kötelezettség nagyon fontos követelmény a szolgáltatóval szemben, mert így az előfizetőnek elegendő ideje van arra, hogy átgondolja, továbbra is megéri-e számára a szolgáltatás igénybevétele. Az értesítésnek tartalmaznia kell az ÁSZF módosított rendelkezéseiről, a módosítás időpontjáról, a módosított ÁSZF elérhetőségéről, a módosított díj összegéről, az egyoldalú szerződésmódosítás okáról, valamint az előfizető felmondási lehetőségeiről szóló tájékoztatást. Az előzetes értesítési kötelezettség nem vonatkozik a szolgáltatóra, ha a módosításra új szolgáltatás bevezetése miatt kerül sor, és a már nyújtott szolgáltatásra vonatkozó feltételekre a módosítás nem vonatkozik, vagy a módosítás kizárólag valamilyen előfizetői díjcsökkenés miatt vált szükségessé.
A szolgáltatók az előzetes értesítési kötelezettségüknek több módon is eleget tehetnek: közvetlen, postai úton feladott, vagy elektronikus levélben, egyéb elektronikus hírközlés útján, valamint országos vagy megyei napilapban legalább két alkalommal feladott közlemény útján. A felsoroltak mellett az ügyfélszolgálatokon is közzé kell tenni a tájékoztatást.
A kábeltelevíziós szolgáltatók számára lehetőség van arra, hogy a szolgáltatási csomag összetételét, illetve a szolgáltatás díjának emelését nem érintő, az ÁSZF-ben bekövetkező változásokról az értesítést az értesítendő előfizetők köréhez igazodó terjesztésű, ingyenes időszaki lapban feladott értesítés útján, vagy valamennyi előfizetője számára ingyen elérhető információs csatornáján legalább 15 napig, naponta legalább 3 óra időtartamban tegye közzé.
Az országos napilap útján történő értesítési mód csak abban az esetben megengedett a szolgáltatónak, ha az ÁSZF-ben bekövetkezendő változásokról kívánja az előfizetőit értesíteni. Ha az egyoldalú módosítás az egyedi előfizetői szerződésben fog bekövetkezni, előfizetőit közvetlen megkeresés útján köteles tájékoztatni.
Amennyiben az előfizető, illetve a szolgáltató között vita alakul ki azzal kapcsolatban, hogy a szolgáltató megfelelő időben és módon eleget tett-e értesítési kötelezettségének, mindezek bizonyítása a szolgáltatót terheli.
FELMONDÁS AZONNALI HATÁLLYAL
A szolgáltató egyoldalú szerződésmódosítása esetén az előfizető élhet a szerződés felmondásának lehetőségével, mégpedig azonnali hatállyal az értesítést követő 8 napon belül. Ha a szerződésmódosítás hátrányos rendelkezéseket tartalmaz a fogyasztó számára, az értesítéstől számított 15 napon belül mondhatja fel szerződését.
A fenti rendelkezés alól kivételt képez a hűségnyilatkozattal kötött szerződések egyoldalú módosításának esete, vagyis amikor az előfizető korábban arra vállalt kötelezettséget, hogy a szolgáltatást egy bizonyos időtartam alatt veszi igénybe, és a szerződését is az ennek fejében kapott kedvezmények miatt kötötte. Ha a szerződésmódosítás a hűségnyilatkozat ellenében kapott kedvezményeket is érinti, és az előfizető él felmondási jogosultságával, a szolgáltató a felmondást követő időszakra járó kedvezmény összegét nem követelheti az előfizetőtől, viszont amennyiben a módosítás az így kapott kedvezményeket nem érinti, és az előfizető ennek ellenére él a felmondási lehetőségével, köteles a szolgáltató által követelt jogkövetkezményeket megtéríteni.
Amennyiben az előfizető a tudomására jutott egyoldalú szerződésmódosítást követően nem nyilatkozik, azaz nem él felmondási jogával, a szerződésmódosítást az előfizető részéről elfogadottnak kell tekinteni, amennyiben a felek erről az előfizetői szerződésben előzetesen megállapodtak. A nyilatkozattétel elmulasztása nem minősülhet olyan szerződésmódosításra vonatkozó ajánlat elfogadásának, amely az előfizető számára többletteherrel járó, a már meglevő szolgáltatáshoz kapcsolódó új, illetve kiegészítő szolgáltatás megrendelését eredményezné.


Ezt követő cikkünk:
Ezt megelőző cikkünk:

Hozzászólások

0
    0
    Az Ön Kosara
    Your cart is emptyReturn to Shop