Csillámló mozaik

Mi Az üvegmozaik – burkolat vagy művész élmény – Történelmi hagyomány, vagy a XXI. század díszítőművészete – Szigorú hálóra, papírra feldolgozott építőanyag, vagy festői alkotások forrása?A fürdőszoba vagy úszómedence falburkolata, a nappali padlóján kirakott praktikus és időtálló, jól tisztítható és sokszínű szemcsék sokasága, vagy régi korok emléke – Egyéni ízlést, gondosságot fejez ki, vagy csupán a divatot?

 

 

Kislánykoromban építész nagyapámtól egy fadobozban sok-sok színes üvegszemet kaptam, és ezt a játékot ma is őrzöm. Vonzalmam a színes, aranyló, szabályos és szabálytalan kavicsokhoz, üvegekhez egyre erősebb. Az alkotásban az elemek nem egyszerűen összegződnek, hanem bonyolult kölcsönhatásban kapcsolódnak össze a fénnyel, a térérzettel, a síkból való kicsi kiemelkedésekkel és az apróbb-nagyobb rendezetlenséggel.

 

Később alkalmam volt meglátogatni a híres templomokat Ravennában, gyönyörködni a bizánci mozaikművészet aranyban tündöklő alkotásaiban. Az üvegmozaik-művészet nagyvonalú, stilizált ábrázolásmódot igényel. Kezdetei a mezopotámiai és egyiptomi művészetbe nyúlnak vissza. Virágkora a IV?XIII. század. Három nagy szakasza: az ókeresztény művészet, Justinianus kora, majd a IX. századtól Itália, Bizánc, és a Földközi tenger partjai. Velencében bolyongva az építészeti világkiállítás magyar pavilonjának homlokzatán láthattam Róth Miksa mozaikalkotását is.

 

Tunéziában megcsodáltam az egész világon egyedülálló Bardo-múzeum mozaikgyűjteményét. A római civilizáció hatása keveredett az Észak-Afrikában már meglevő hagyományokkal, és ez a római hódítás nyolc évszázadán keresztül megmaradt a hitvilágban, a művészetben és a gondolkodásban. Karthágó, a római kormányzat székhelye a birodalom egyik legnagyobb városává fejlődött, később pedig Justinianus császár bőkezűségét élvezte.

 

Az építőanyagok mindig is szenvedélyesen érdekeltek, utazásaim során egyre többet fog lakoztam burkolóanyagokkal, kerámiákkal és mozaikokkal. A rendszerátalakítás egzisztenciális kényszere újrakezdést követelt tőlem is. Több mint harmincéves ipari építészeti pályafutásomat lezártam, és elkezdtem köz- és magánépületek burkolatait forgalmazni, tervezni és kivitelezni, elsősorban kerámia és üveg alkalmazásával.

 

Teret engedve régi vonzalmamnak, az olaszországi Vicenzában megkerestem a Bisazza üvegmozaikgyárat, majd Spilinbergóban a gyár iskoláját és művészeti részlegeit. A termékeik a legkorszerűbb gyártási technológiával készülnek, felidézve a legnemesebb bizánci és római hagyományokat.

 

Amikor a gazdag lehetőségeket rejtő gyönyörű anyaghoz fordultam, nem gondoltam, hogy alkalmazásával kapcsolatban számtalan ellenérzést kell leküzdenem, mert a 30-40 évvel ezelőtt divatos – szocialista mozaik” lerontotta a mozaik szóhoz fűződő gondolatokat Magyarországon. Szeretném leszögezni, hogy az üvegmozaik – legyen szó a bizánci, római, a Róth Miksa által a századfordulón alkalmazott, vagy a Bisazza gyár által gyártott üvegmozaikról – nem azonos a 60-as, 70-es évek lakótelepeinek lépcsőházában, vagy az orvosi rendelők homlokzatán alkalmazott silány minőségű mázas mozaikkal. Az egyébként is sorozatban készült, és kizárólag funkcióra tervezett, fantáziátlan terekben látható, elhanyagolt, félig már lepotyogott mozaikburkolatok szegényes látványa valóban riasztó.
A Bisazza üvegmozaik 5×5, 2×2, 1×1 cm-es méretben készül, szabályos és szabálytalan alakban, papírra, vagy hálóra kasírozva. Az üveglapocskák sima felületűek, szélük nem éles, sav- és lúgállóak, fagyállók. Kicsit vagy jobban áttetszők, a féldrágakő elegyével ragyogóan, aranyban csillognak.
Az üvegmozaikkal burkolt terek, tárgyak változatos, íves, gömbölyített formájúak lehetnek. Talányos, barlangszerű zuhanyozók, tükörrel kombinált, aranyosan ragyogó – pompőz” wellness-szalonok, nagyon színes játszóterek, mozaikkal burkolt kígyókkal és teknőcökkel, varázslatos szökőkutak, mesterséges patakok, modern berendezésű, fény-árnyék játékkal üdítő uszodák, legkülönbözőbb érdekes megoldások megvalósítása hozta meg az üvegmozaik használatának XXI. századi elfogadását az építészek, belső berendezők, magánbefektetők és háziasszonyok számára egyaránt.
Az üvegmozaik olyan anyagból készül, amely a gyermeki látásmód számára leginkább megfelelő, belőle minden elképzelhető, az egyik szín átépül a másikba, segítségével olyasmi is ábrázolható, ami a valóságban nem is létezik. Megfelelhet egyéniségünknek, vagy követheti harmóniára való törekvésünket.
Mint minden építőipari munkának, a mozaikburkolatok felrakásának is megvannak a szakmai fortélyai. Az igényes anyagválasztás és tervezés után a legfontosabb a burkolat hordozófelületének a szilárdsága, repedésmentessége, vízzárósága, tehát a szerkezet teljes rendbehozatala, az egyenetlenségek kijavítása, vízzárósági próba, ezután a burkolatkiosztási terv szerinti méretkontroll, és a vízszintesek, függőlegesek, ívek ellenőrzése történik. A burkolat felragasztásánál a lapok közötti fugahézagoknak egyezniük kell a lapokon belüli fugahézagokkal. Speciális darabokra nem lesz szükség, a mozaikburkolat megfelelő szerszámmal szabásminta szerint vágható, bármilyen térbeli alakzatra, formára ráhajlítható, ráragasztható. A ragasztó minősége, a megfelelő szigetelés, és a hőmérsékleti körülmények nagyon fontosak. Kizárólag speciális fugázás és tisztítás után látjuk a végeredményt, ami eredeti lesz, személyes, hangulatos és mutatós. Örömünket leljük benne. A fény zizeg rajta. De a munka komoly szakmai rutint igényel, érdemes jó szakemberre bízni, aki referenciamunkát is tud felmutatni.


Ezt követő cikkünk:
Ezt megelőző cikkünk:

Hozzászólások

0
    0
    Az Ön Kosara
    Your cart is emptyReturn to Shop