A már bajban lévő fogyasztókon aligha, a később eladósodott ügyfeleken viszont segíthet a banki magatartási kódex – áll a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének közleményében.
A Bankszövetség és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete által kidolgozott Kódex több olyan rendelkezést tartalmaz, amely a későbbiekben hitelt felvevőknek segíthet, ugyanakkor jó néhány körülmény alapján a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének álláspontja az, hogy bizonyos tekintetben nem biztosított a Kódex hatékonysága.
A Kódexszel kapcsolatos legnagyobb probléma, hogy csupán önkéntes aláíráson alapul, az önszabályozás eszközét alapul vevő dokumentum. A tényleges hatékonysághoz megfelelő jogszabályi környezet kialakítására lenne szükség, amely alól azután egy bank sem kereshetne kibúvót.
A Kódex ráadásul csupán a jövőre nézve szolgálhat segítségül, hiszen nem rendezi a jelenlegi jogviszonyokhoz kapcsolódó problémákat, tehát, aki már bajban van, a Kódexhez biztosan nem fordulhat támogatásért. Szintén a Kódex hatékonyságát csökkenti, hogy rendelkezéseinek többsége általánosságokat tartalmaz, és csupán néhány esetben biztosít valódi védelmet a fogyasztóknak.
A Kódexben leírtak nagy részét jogi, kötelező normává kell alakítani, hiszen így segíthetnének a később bajba jutóknak a szerződéskötés előtti hitelezői magatartás elveit, a szerződési feltételek futamidő alatti egyoldalú módosításához kapcsolódó szabályokat, az ügyfelek fizetési nehézségének kezelése körében alkalmazandó eljárásokat, valamint a végrehajtási eljárás előtt és alatt alkalmazandó felelős hitelezői magatartás elveit tartalmazó szabályok.
Hozzászólások