Budapesti Zöld Könyv

Az új városvezetés hivatalba lépése óta eltelt tíz hónap eredményeit és a ciklusra vonatkozó terveket tartalmazza a fővárosi Zöld Könyv, amelyet Tarlós István mutatott be. Korábban a városvezetés a Fehér Könyvben foglalta össze az előző városvezetés hagyatékát. A Zöld Könyv foglakozik olyan most futó beruházásokkal, mint a CET-központ vagy a Budapest Szíve projekt, de a jövőbe is tekint fejlesztési szempontból.

 

A Zöld Könyv szerint az átláthatóság biztosítására és a vagyonelemek pontos meghatározása érdekében vagyonkatasztert készítenek, amelynek közbeszerzési előkészítése folyik. Ebben megvalósul a főváros összes vagyonának és a vagyon hasznosításának felmérése, majd megtörténik a feladatellátáshoz szükséges vagyonelemek körének meghatározása. Az intézmények tevékenységéhez nem szükséges vagyont a BFVK veszi majd kezelésbe, így biztosítva a vagyongazdálkodás költséghatékonyságát. Fontos, hogy a BFVK és a FIMÜV Zrt. (Fővárosi Ingatlankezelő Műszaki Vállalkozói Zrt.) nemrégiben egyesült a BFVK vezetése alatt.

A Zöld Könyv leszögezi: a vagyon eladása és az ebből keletkező azonnali bevételek realizálása ne legyen cél az önkormányzat forrásigényének ellenére sem.

CET – cél, hogy még 2011-ben megnyissák

Egyik legkomplikáltabb és leginkább bizonytalan kimenetelű projekt, amelyet átvettek a leköszönő városvezetéstől, a Közraktárak (CET) fejlesztése volt.

Korábban jó ötletnek tűnt, hogy a Közraktárak elbontása helyett PPP konstrukcióban valósítsanak meg egy kereskedelmi és kulturális funkciót egyaránt betöltő épületegyüttest. A kiváló ötlet valóra váltása során viszont az eredeti előfeltételektől a főváros számára hátrányos módon tértek el. Az évekkel ezelőtt lefolytatott közbeszerzési eljárás nyertesének (3 milliós törzstőkéjű, ismeretlen tulajdonosi hátterű cég) sikerült az akkor attraktívnak tűnő pályázata eredményét olyan szerződésekbe önteni, amelyek összességükben kizárólag a fővárosra nézve voltak hátrányosak. Így alakulhatott ki az a helyzet, hogy az építkezés és a majdani működtetés kockázatait – a PPP konstrukció ellenére – a fővárosnak kellett vállalni minden irányban – áll a Zöld Könyvben.

A beruházás végösszege 8,6 milliárd forint, amely minimális önrész mellett, óriási bankhitelből valósul meg. A Zöld Könyv szerint még a mai napon sem mondható meg, hogy az átadásra mikor kerülhet sor és az üzemeltetés mikortól indulhat el. A fővárosnak a jelenlegi szerződései szerint legalább 31 milliárd forintot kell kifizetnie a 25 éves üzemeltetési időszak alatt.

Az új városvezetés munkájának célja: a szerződési garanciák érvényesítése, a beruházás mielőbbi megfelelő minőségben történő átadás-átvételének kikényszerítése, hogy az eredeti szerepe szerint még 2011-ben megkezdhesse működését a főváros lakossága érdekében.

Budapest Szíve

A Budapest Szíve projekt mára műszakilag készen áll, az ünnepélyes átadásra szeptember 2-án kerül sor – olvasható a könyvben. Hamarosan elindul a Budapest Szíve Program második üteme, amellyel Budapest központja tovább szépülhet, kellemes kikapcsolódást és szép látványt nyújtva a polgárok részére. Arról ugyanakkor nem esik szó, hogy a Városháza Fórum projekt halasztást szenved, illetve még nem tudni pontosan, milyen formában, milyen pontos projektelemekkel folytatódik a fejlesztés.

Kerületi lakástartozások

A kerületi önkormányzatok lakástörvény szerinti befizetései körül is kaotikus állapot uralkodott. Az 1995-2010 közötti időszak befizetési kötelezettségeiről a főváros még pontos kimutatással sem rendelkezett, de az új városvezetés azonnal hozzákezdett a rendteremtéshez ezen a területen is – írják a Zöld Könyvben.

„Megállapítottuk, hogy a 23 budapesti kerület közül mindössze 5 tett maradéktalanul eleget a lakásértékesítések utáni befizetéseknek, és mindössze 3 kerületi önkormányzattal született megállapodás a tartozás rendezése érdekében. Azonnali tárgyalásokat folytattunk a 18, fizetési kötelezettségeit csak részben vagy egyáltalán nem teljesítő kerülettel. Miközben egymás után kötjük a megállapodásokat az egyes kerületekkel a tartozás ütemezett fizetése érdekében, a kerületek oldaláról felmerült jogos észrevételek figyelembevételével rendeletmódosításon dolgozunk, hogy a befizetésekből származó Városrehabilitációs Keretből azok a kerületek is pályázhassanak támogatásra, amelyek ebből eddig különböző okokból ki voltak zárva, és az elmúlt években többnyire erre hivatkozva tagadták meg a lakáseladásaikból származó befizetéseiket.”

Idén várhatóan nyílik a mújég

A Városligeti Műjégpálya rekonstrukciója várhatóan ez év végén befejeződik, ami a beruházás előkészítetlenségének és a projektirányítás hibáinak fényében figyelemre méltó eredmény a Zöld Könyv szerint.

Széll Kálmán tér – 2014-re kész az első ütem

A kijelölt keretek meghatározásakor fontosnak tartották a Széll Kálmán tér felújításával kapcsolatban, hogy olyan koncepció szülessen, amely a mai költségvetési helyzetben is reálisan megvalósítható.
Ennek megfelelően elsődleges tényező volt, hogy a tér rekonstrukciója ütemezetten, egymásra épülő szakaszokban legyen kivitelezhető, oly módon, hogy már az első ütem biztosítsa a mai, fizikailag és építészetileg egyaránt lepusztult tér megújítását. A tervek szerint a tér megújításának első üteme 2014-ig befejeződik.

Római parti gát

Tarlós István régi ígéretét a tizenöt éve tervezett Római parti árvízvédelmi mű konkrét tervezési munkálatai magindultak, így a ciklus folyamán átadhatják a Duna utolsó kritikus szakaszán az óbudai védelmi rendszert.

A jövő fejlesztései

A Zöld Könyv az előkészítés alatt álló projektek közül a következőket emeli ki:

– a Millenniumi Földalatti Vasút korszerűsítésének és meghosszabbításának megvalósíthatósági tanulmánya;

– a 2-es metró és a H8/H9 HÉV vonalak összekötése, valamint a rákoskeresztúri szárnyvonal megvalósíthatósági tanulmánya;

– a 3-as metróvonal rekonstrukciója és északi meghosszabbítása Káposztásmegyerig – megvalósíthatósági tanulmány;

– a 4-es metróvonal további ütemeinek, illetve alternatív üzemmódok megvalósításának vizsgálata;

– az észak-déli regionális gyorsvasút déli szakaszának megvalósíthatósági tanulmánya.


Ezt követő cikkünk:
Ezt megelőző cikkünk:

Hozzászólások

0
    0
    Az Ön Kosara
    Your cart is emptyReturn to Shop