Az autó illata és ára

Az autóvásárlás a háztartások második legnagyobb értékű vagyoni beruházása. Előbb-utóbb minden családban eljön az idő, amikor felteszik a kérdést: hogyan, mi alapján és hol vásároljunk autót. Magazinunkban e fontos döntésben segítjük az olvasót, hiszen több millió forint elköltése nagyobb megfontolást igényel, mint azt sokan gondolnák.

 

 

Szinte mindegy, hogy az első vagy a tizedik gépjárművét vásárolja a család, az autóipar fejlődése mindig új helyzet elé állít bennünket. Új modellek, extrák jelennek meg, a szaporodó kereskedések pedig újfajta finanszírozási konstrukciókat kínálnak, bonyolítva helyzetünket. Az autóvásárlás útvesztőiben Gyulai Szilveszter segít bennünket eligazodni, aki 1992 óta foglalkozik gépjárművekkel. Ügyvezető-tulajdonosa az ország egyik legnagyobb Chevrolet kereskedésének, a Chevrolet Gyulainak, valamint tavaly nyár óta vezeti a Hyundai Gold autószalont is, de a márkaválaszték további bővítését is tervezi meglevő használtautó-kereskedése mellett.

 

A szakértő szerint az egyik legfontosabb kérdés, mielőtt belevágnánk a vásárlásba, hogy felmérjük saját igényeinket, és azt összeegyeztessük anyagi lehetőségeinkkel. Gondoljuk végig, hogy hol és hány személlyel, milyen gyakran és milyen távokon használjuk az autót, milyen extrákat szeretnénk, valamint a legfontosabb, hogy mennyi pénzt szánunk rá.

 

 

Használtat vagy újat?

 

A vásárlási szokásokat vizsgálva a következő trend rajzolódik ki: a használtautó-vásárlók általában már a vásárlást követő hatodik hónapban egy újabb modell felé kacsintgatnak, míg az új gépjárművet vásárlók körében mindez két év és nyolc hónap után következik be. A magyarázat egyszerű: körülbelül ennyi idő múlva szűnik meg az újdonság varázsa, és válik az autó puszta használati eszközzé. A használtautó-vásárlóknál még közrejátszik az a körülmény, hogy a járművet általában ugródeszkaként használják, mindig jobb és nagyobb autóra cserélnek.

 

Az új autó a szalonból kikerülve azonnal használttá válik, így túlesik az első nagyobb értékvesztésen, gyors lecserélése tehát nagyobb anyagi veszteséggel jár, mint ami a rövid használattal magyarázható lenne. A használtautó-vásárlók ezt az első értékvesztést mindenképpen elkerülik, így akár a vásárlást követő fél éven belül – az autó állapotától és a piaci helyzettől függően – az autó akár azonos áron adható el. Az új autó illata, az azzal járó tiszta előélet biztonsága, valamint a felszereltség, szín személyre szabhatósága azonban sokaknak megéri e felárat.

Mire ügyeljünk a típus kiválasztása előtt?
Gyulai Szilveszter szerint elsősorban arra, hogy bármilyen márkát is választunk, az autók műszaki tartalma, minősége szinte minden esetben megegyezik, hiszen az alkatrészek nagy része azonos beszállítóktól származik. A legújabb fejlesztések megrendelésével érdemes várni, és inkább egy megbízható, bevált modellt választani, mivel a gyorsuló modellváltási ciklusok nem mindig garantálják a legkiforrottabb termékeket. Az újdonság ráadásul mindig drágább, és nem is feltétlenül hasznos: egy soha nem használt plusz gomb a műszerfalon súlyos százezrekbe is kerülhet. „Tapasztalataink alapján sajnos a magyar autóvásárlók egy része még mindig két számmal nagyobb autót vásárol, mint amire szüksége van, vagy amit megengedhetne magának. A saját igények felmérése ezért nagyon fontos dolog, kollégáim ebben a kérdésben is szívesen segítenek az érdeklődőknek, hiszen nekünk sem érdekünk, hogy az autót visszavegye a bank, vagy vásárlónk a későbbiekben csalódottá váljon“ – mondja a szakértő.

Nem csak autó, szolgáltatás is
Érdemes figyelembe venni, hogy amikor egy új gépjárművet megvásárolunk, nem pusztán az autót vesszük meg, hanem egy sor további szolgáltatást is. A garanciát, a biztos szervizhátteret, a folyamatos alkatrészellátást, a műszaki tanácsadást. „Bármelyik márkához tartozó kereskedésünkbe tér be az ügyfelünk, nálunk mindig a legmagasabb szintű kiszolgálásban lesz része. A vásárlás ideje alatt a gyermekekkel külön játszósarokban foglalkoznak az erre kijelölt kollégáink. Lehetőség van a karbantartás ideje alatt egy frissítő ital mellett a legújabb modell megismerésére, vagy egy kényelmes pamlagon a napi sajtó átböngészésére is.“ Fontos továbbá, hogy a vásárlók igényeihez kell egy kereskedésnek igazodnia, ennek tükröződnie kell akár a nyitva tartási időben, az alkatrészárakban, akár az olyan plusz szolgáltatások körében, mint a gumiszerelés vagy autómosás. Gyulai Szilveszter szerint vásárlóiknak éppen ezért nem az ár a legfontosabb szempont, mert sokszor a legolcsóbb autónak lehet a legdrágább a javítása. Az ideális kereskedésről szólva a szakértő a következőket mondja: „A mediterrán világ kisvárosi vendéglőinek kiszolgálási színvonalát kell elérnünk, ahol a pincér az összes betérő vendéget névről ismeri, tudja, mit szeret, és a látogató a távozás után nemcsak hasznos információkkal, hanem élményekkel is gazdagabb lesz.“

Nem mindig a legközelebbi kereskedő a legjobb
Hová menjünk autót venni – Amellett, hogy ne legyen irreálisan messze a kereskedés, nézzük meg, milyen többletszolgáltatásokat kínál az adott cég. Egyes szalonok között is adódhatnak különbségek, ezért feltétlenül érdemes távolabb is érdeklődni a lakóhelyünktől! Szakértőnk a legújabb statisztikákat hozza fel példaként: a magyar autóvásárlóknak nem a lakástól való távolság és az ár, hanem a szakmaiság a legfontosabb. Jóllehet minden kereskedésnek megvan a saját ellátási körzete, de a terület vásárlóinak negyven százaléka általában a körzetén kívülre megy el. Gyulai Szilveszter kereskedéseinél ez az elvándorlási arány csak tíz százalékot ér el. „Ennek oka valószínűleg az lehet, hogy az ellátási körzetünk civil életében jelentős a cég társadalmi szerepvállalása, így sokan magukénak érzik a kereskedést." A távolról jött vásárlók aránya is figyelemre méltó a Chevrolet Gyulainál, köszönhető a Magyar Labdarúgó Liga támogatása által biztosított publicitásnak: „Ahol Magyarországon van első vagy másodosztályú futballcsapat, ott jelen vagyunk legalább egy autóval a támogatásunknak köszönhetően. A vásárlás előtt az emberek egy márkától általában két kereskedőnél érdeklődnek, a helyi, valamint egy távolabbi szalonban. A focinak köszönhetően így gyakran mi jutunk eszébe alternatívaként vidéki ügyfeleinknek.”

Az örök dilemma: a finanszírozás
Ez a legfontosabb tényező, amit azonban nem szoktunk alaposan átgondolni. A szakember szerint a mondás az autóvásárlásnál hatványozottan igaz: addig nyújtózkodjunk, ameddig a takarónk ér. Inkább várjunk egy-két évet az új autó megvásárlásával, építtessünk be a régibe egy jó cd-lejátszót, hogy az újdonságérzetünk meglegyen, minthogy az újabb és újabb modellek elcsábítsanak bennünket. Manapság tömegével találni olyan ajánlatokat, amelyek alacsony havi törlesztő részletet vagy alacsony induló részt ígérnek, azonban csodák nincsenek, ingyen autó nem létezik. Gyulai Szilveszter szerint sok vásárló nem gondolja át, milyen terhet vállal magára, amikor tíz évre vesz fel hitelt. Tíz év alatt az ember életében bármi történhet, amit nem láthatunk előre, hogy az autóról ne is beszéljünk! Még a tizedik évben is jelentős rajta a tőke- és kamattartozás, és ugye ennyi év után már kimondottan öreg. A gépjármű fenntartásával járó további költségeket is gyakran elfelejtjük, mert nem csak a részleteket kell fizetni! Van még teljesítményadó, különféle biztosítások, az éves kötelező szervizek díjai, gumicsere, takarítás, tárolás, parkolás, no és az üzemanyag utántöltését sem hagyhatjuk figyelmen kívül!
Ha ezek után megrémülne a kedves olvasó, ne tegye, mert bármelyik kereskedésben szívesen állnak a rendelkezésére, hiszen ez a feladatuk. Csak kérdezni kell, és nem szabad az első ajánlatot elfogadni. Ezután már csak élvezni kell a gondtalan autózást!


Ezt követő cikkünk:
Ezt megelőző cikkünk:

Hozzászólások

0
    0
    Az Ön Kosara
    Your cart is emptyReturn to Shop