Kevesebb vevő, csökkenő árrések, bedőlő hitelek, romló pénzügyi helyzet – így jellemezték az autókereskedők a jelenlegi helyzetüket. Jóslatok szerint 2009 a válság jegyében fog eltelni, javulás talán csak 2010 közepe felé várható.
Mintegy száz autókereskedés részvételével tartott reprezentatív felmérést a Pricewaterhouse Coopers arról, hogyan zárták a magyar autószalonok az elmúlt évet, ill. mit várnak idén, hogyan hat a világgazdasági válság a hazai márkakereskedőkre. A helyzet elkeserítő: „Az értékesítési volumenek csökkennek, az árrések zsugorodnak és emelkedik a rossz hitelek aránya. Mindezek kezelése, így együtt, bármilyen vállalkozás számára komoly problémát jelent. A legnagyobb túlélési eséllyel azok a márkakereskedők indulnak, akik több lábon állnak, például márkaszervizekkel, gyorsjavító-műhelyekkel és after sales termékekkel rendelkeznek.” – mondta el a felmérés eredményeit elemezve Lőcsei Tamás, a PricewaterhouseCoopers cégtársa.
Konszolidáció és diverzifikáció
Az autókereskedések értékesítésben mutatott igen negatív tendenciája kettős folyamatot fog elindítani; a konszolidáció és a diverzifikáció folyamatait.
Ez magyarul annyit jelent, hogy aki nincs felkészülve a kihívásokra, az nem fogja túlélni az idei évet. 2009 a megtisztulás éve lesz: míg tavaly a márkakereskedők csupán négy százaléka volt kénytelen becsukni a boltot, idén ez a szám akár a húsz százalékot is meghaladhatja. A magyar autókereskedők több mint 75 százaléka tíz évnél régebb óta van a piacon, így többségük elbizakodott, sokan fel sem fogják közülük a helyzet súlyosságát. Sajnos, jó magyar szokás szerint a konszolidáció valószínűleg nem a kisebb márkakereskedők nagyobbak általi felvásárlásában, hanem a vetélytárs összeomlása után, a piaci ár alatti áron történő átvételben fog megnyilvánulni. Ez igen fájdalmas lesz a piac sok szereplője számára.
A nyertesek azok a márkakereskedők lesznek, akik az új autók értékesítésén túl egyéb szolgáltatásokat is nyújtanak (hitelcentrum, szerviz, autómosó, használtautó-telep, stb.), illetve lefaragják költségeiket és újratárgyalják szállítói szerződéseiket. Csak annak lehet esélye a kilábalásra, aki képes ugyanakkor diverzifikálódni is, azaz aki több lábon tud állni: nem egyetlen autómárkát forgalmaz, hanem kettőt, hármat (így kiegyenlítődnek a márkakockázatok) és nem egy, hanem több telephelyen teszi azt (így kiegyenlítődnek a területi kockázatok).
Speciális magyar helyzet
Magyarországon a személygépkocsi piacon már jónéhány éve megkezdődött a hanyatlás, 2007-ben például 5,8%-kal csökkent az új autók értékesítése. Ez a tény arra utal: a hazánkban kialakult helyzet bizony nem biztos, hogy kizárólag a jelenlegi világrecesszió eredménye. A kormány a költségvetési hiány csökkentését előirányzó tevékenysége negatívan hat a GDP-növekedésre és a magáncélú fogyasztásra, a háztartások fizetőképes kereslete csökken. Magyarországon a rendszerváltás óta a legkevesebb új személyautót 2008 harmadik negyedévében helyezték forgalomba. A 2008-as kilátások eleve meglehetősen pesszimisták voltak és a gazdasági válság csak tovább rontotta a képet. Lőcsei szerint „a hitelpiacokon tapasztalt zűrzavar világszerte számottevő csökkenést eredményezett az értékesítésben és még jó ideig éreztetni fogja hatását. Ez mindaddig így lesz, ameddig a fogyasztók nem jutnak újra hitelekhez, illetve a vállalati ügyfelek nem kezdenek el hinni abban, hogy cégük kilábalt a mélypontról.”
A kiút
Hála Istennek azért akad néhány pozitív tényező is, amely segíthet lendületbe hozni az újautó- értékesítést és ezáltal elérni a 2010-re prognosztizált 200 ezer darabos eladást. „Magyarországon az autósűrűség még mindig elmarad a térség más országaitól. Míg hazánkban 316 személygépkocsi jut ezer lakosra, addig ez az arány Lengyelországban 338, Csehországban pedig 404.” – mondta el Lőcsei Tamás. Ez mindenképpen arra mutat, hogy van még hová fejlődni, kereslet mindenképpen lenne az új autókra.
A másik előny: az egy főre jutó GDP-hez viszonyítva Magyarországon még mindig olcsóbbak az új autók, mint a térség más piacain. Ráadásul az országban az autóértékesítési trend elmozdulást mutat a kis kategóriájú járművektől a közép-, vagy akár a luxuskategória irányában, ami lehetőséget teremt a kereskedők számára a magasabb árrések elérésére. A luxusmárkák, mint például a BMW, vagy a Mercedes húsz százalékos értékesítés- növekedést könyvelhettek el 2008 első három negyedévében, 2007 azonos időszakához képest. Tehát mindenképpen akad olyan réteg ma Magyarországon, amely a luxus kategóriájú autók fenntartását is megengedheti magának, és ez a réteg a statisztikák szerint egyre növekszik.
Az irány tehát látszik, merre kellene menni, a kérdés csak az, hogyan lehet, és kik lesznek képesek ezt a gyakorlatban is megvalósítani. Nehéz megjósolni, hogy mit hoz a jövő. A legnagyobb ismeretlen ugyanis még mindig a forint árfolyama. A nemzeti valuta árfolyamának soha nem látott mértékű ingadozása lehetetlenné tesz minden előrejelzést. A helyzet ezen kívül nagymértékben függ attól is, hogy ezekben a nehéz időkben sikerül-e megnyugtatni a pánikszerűen reagáló vásárlókat, hiszen a bizonytalan környezet miatt most még azok is elhalasztják az új autó vásárlását, akik egyébként megengedhetnék maguknak.
Ha az Egyesült Államokban még az idén magához térne a gazdaság és véget érne a hitelpiaci válság (amire Barack Obama intézkedései kapcsán megvan az esély), akkor is minimum egy év, amire a kelet-közép európai piacok a pozitív fejleményekre tettlegesen reagálni tudnak. De sajnos van még egy tényező, ami a hazai gazdasági viszonyok alakulását súlyosan befolyásolja: a belpolitikai helyzet. Kérdés, hogy lesz-e előrehozott választás, és akár igen, akár nem, az milyen hatással lesz a magyar gazdaságra, milyen hatással lesz a forint árfolyamára – Akárhogy is alakul, a 2010-es választások előtt nincs esélyünk elindulni fölfelé.”
Hozzászólások