Legyen olyan, mint új korában!

Legyen olyan, mint új korában!

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Itt vannak az első mínuszok, ilyenkor több idő van az otthoni serénykedésre – a rendhagyó körülményekről nem is beszélve. A téli nagytakarítás egyik opcionális, de annál fontosabb eleme a bútorok ápolása. Mivel a különböző anyagok különböző felületkezelést és karbantartást igényelnek, Boncz Péter, a Praktiker szakértője megosztja a legfontosabb tanácsait.

legyenolyanmintujkoraban 720


Fa és furnér. A fából készült bútorok egy egész életre megmaradhatnak eredeti, hibátlan állapotukban, ha vigyázunk rájuk. Mivel a nedvességet nem szeretik, részesítsük előnyben a száraz takarítást, a portörléshez sima rongyot vagy mikro szálas törlőkendőt használjunk – utóbbi minimálisan polírozza is a bútort. A száraz portalanítás után a fának a természetes nedvességét folyamatosan konzerválni kell politúrral, vaxszal, vagy akár magas viasztartalmú ápolószerekkel, különben szálkássá válhat, és repedések jelenhetnek meg rajta. Az üzletek polcain számos méhviaszos bútorápolót találunk, természetesen ezek is hatékonyak, ha viszont házilag szeretnénk hasonló, csillogó hatást elérni, akkor lenolaj és egy teáskanál só keverékéből cseppentsük rá egy rongyra, azzal töröljük át a bútort. A lenolajos oldat mellett vannak, akik az olívaolaj és pár csepp citromlé kombinációjára esküsznek, bármelyik is legyen a befutó, biztos, hogy környezetbarát megoldást választottunk.

Laminált lap. A modern háztartásokban talán a laminált lapokból készült bútorokból találunk a legtöbbet, nem véletlen. Ezek eleve úgy lettek megalkotva, hogy ne kelljen túl sokat foglalkozni velük, azonban fontos, hogy semmilyen körülmények között nem bírják a nedvességet, ahogyan a párát sem. A problémák nem a felületen, hanem az élzárásnál jelentkezhetnek. A hagyományos élfóliázott bútor könnyedén elválik, ha nedvesség éri. Ezt a főleg konyhai és fürdőszobabútorok esetében alkalmazott ABS élzárással lehet megakadályozni, amely a nedvesség beszivárgásának útjába áll. A másik veszélyforrás az összekarcolódás, ezért ha takarítjuk őket, mindenképp puha ronggyal tegyük!

legyenolyanmintujkoraban 1
Konyhapult, munkalap. Bármilyen munkalapról is legyen szó, tömörfáról vagy gránitról, az tulajdonképpen aranyszabály, hogy a szennyeződéseket ne hagyjuk a felületre rászáradni, amint lehet, takarítsuk le! Összességében a túlságosan erős súrolószereket is célszerű kerülni, ha pedig fából készült a munkalap, akkor van néhány specifikus lépés, amit célszerű megtenni. A tömörfa munkalapot típusához való olajjal érdemes kezelni, első lépésként nedves ronggyal kell megtisztítani. Ha megszáradt a felület, akkor szivaccsal fel is lehet vinni az első réteg olajat, rajtahagyni a munkalapon 20-30 percig, a maradékot pedig letörölni – az ideális eredmény érdekében kétszer szükséges megismételni! A konyhai pultok mellett más felhasználási területek esetében is (párkányok, könyöklő, padló, fal) népszerű a márvány. A felület takarítása azonban speciális tisztítást igényel, hogy ne maradjon nyoma a különböző – például a vörös bor, paradicsomszósz, virágszirom, vagy lehullott növény levelek által okozott – foltoknak. A tapasztalat szerint a márvány esetében a szódabikarbóna és a víz elegyeként kapott pépes krém kiválóan alkalmas tisztító szer.

Bútorszövet. Amilyen hálás anyag a bútorszövet, annyira problémássá válhat, ha összekoszolódik. Épp ezért az első számú ápolási tippünk a megelőzés! Célszerű a bútorszövetet hetente kiporszívózni (minél kisebb szívóerejű beállítás mellett), valamint egy puha kefével szálirányban átkefélni, időnként pedig egy enyhén nedves ronggyal is áttörölhetjük! Összességében próbáljuk elkerülni, hogy a különböző szennyeződések és foltok beivódjanak a szöveg legmélyébe – ha mégis sikerül leenni vagy leinni a szövetet, akkor forduljunk kárpittisztítással foglalkozó szakemberhez, hiszen a felesleges súrolással és vegyszerekkel visszafordíthatatlan károkat is okozhatunk.

Bőr és műbőr. A bőr és műbőr bútorokra egyaránt igaz, hogy óvni kell őket a közvetlen napfénytől, hiszen nedvességtartalmuk elvesztésekor kezdenek berepedezni – ezt a folyamatot kell megelőzni. A rendszeres ápolás lehet portalanítás puha ronggyal, esetleg enyhén nedves kendővel, egy dolgot tartsunk észben: semmiképp se dörzsöljük! Bizonyos időközönként – amikor már kicsit szennyezettebb a felület – szappanos vízbe mártott ronggyal is áttörölhetjük. Mivel a bőr és a műbőr kifejezetten érzékeny felület, célszerű 3-4 havonta bőrápoló szerrel áttörölni. A bőrápoló ebben az esetben kizárólag bútorhoz készülhet, minden más – ruhára vagy cipőre szánt – vegyszer elszínezheti, rongálhatja a bútor felületét.

Rattan. Végezetül erről a népszerű kerti bútortípusról is szót ejtünk. Mivel ezek a bútorok sokszor a szabadban vannak, kiemelt figyelmet kell fordítani az állagmegóvásra. Az általános tisztítást puha kefével, illetve szappanos vízbe mártott ronggyal tudjuk megtenni, de figyeljünk arra, hogy a mosószeres vizet ne hagyjuk beivódni – töröljük át egy másik nedves ronggyal is! A nedvesség ugyanakkor szintén nem tesz jót neki, ezért vagy rögtön tegyük ki a napra, vagy használjunk száraz rongyot, végezetül pedig egy kis bútorápoló olajjal kenjük át.

Fontos tudnivaló: Bármilyen bútorról is legyen szó, kerüljük a klórtartalmú vegyszereket és az olyan szerves oldószereket, mint az aceton vagy a benzin, a szemcsés súrolószereket pedig inkább hagyjuk meg a fürdőszobai takarításokhoz.

 


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Széllkapu függőkerttel, találkozóhelyekkel

A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A 2013-ban kezdődött Millenáris projekt befejezéseképpen megnyílt a budai Széllkapu mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel, amely az elhanyagolt telket hivatott revitalizálni. Az új fővárosi zöldfelületen 355 előnevelt fát telepítettek, létrehoztak egy 700 négyzetméteres, vízinövényeknek otthont adó tavat, és kialakítottak egy új mélygarázst is. A fenntarthatóság érdekében elsősorban honos, a városi klímát és az ökológiai adottságokat jól tűrő fákat és cserjéket, illetve úgynevezett stressztűrő évelőfajokat választva sokszínű, biodiverz környezet jött létre mintegy 17 ezer négyzetméter zöldfelülettel. A rengeteg pad, a lankás részeknek nézőtérjelleget adó ülőtámfalak és a tér tagoltsága lehetővé teszi, hogy a parkban több program is fusson egy időben, különböző helyszíneken. A sétautak három, gomba formájú, árnyat adó építményben futnak össze, tetejükön napelemekkel, így tágas, agóraszerű találkozóhely jött létre. A megnyíló kétszintes Millenáris2 mélygarázs 500 gépkocsi befogadására alkalmas, ezzel helyreállítva a terület beruházás előtti parkolóhelyszámát. Nagyobb összefüggő állomány a százötven díszcseresznye fa, amelyek cseresznyevirágzás idején különleges hangulatot árasztanak, de vannak a területen nagyobb méretű lepényfák, tölgyek, fenyők, almák, nyírek és gyertyánok is. Emellett ötvenezer évelő növény, rengeteg díszfű, nagyméretű cserje és negyvenezernél több hagymás növény színesíti a nagyközönség előtt is megnyíló parkot. A Széllkapu terveit a TSPC Mérnökiroda, Kádár Mihály és Könözsi Szilvia készítette. A park tájépítészei, Majoros Csaba és Balogh Andrea változatos domborzatú parkot terveztek. A bevásárlóközpont felé méretes függőkertet építettek, amelynek akár panorámalifttel is megközelíthető felső szintjéről kilátás nyílik a Margit körút, a Vár és a budai hegyek felé. A szemközti oldalon, a park középső traktusában elhelyezett vízfelület felé déli irányba lejtő, pihenésre alkalmas domboldalt alakítottak ki. Nem messze a tótól kapott helyett a párásító fúvókkal is felszerelt vízjáték. A színes fényekkel megvilágított, programozható vízsugarak dizájnbetonlapokból törnek elő, amelyek felületébe stilizált növény- és állatfajtákat megjelenítő grafikákat martak. {igallery id=4799|cid=1101|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új kilátó a Naplás-tó partján

A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A XVI. kerületi Naplás-tó környezetében új kilátót építtet a Pilisi Parkerdő Zrt. azzal a céllal, hogy a pesti oldali városi erdők ökológiai és turisztikai értékét fejlessze. A beruházás értékét növeli, hogy a környék az utóbbi évtizedekben ipari övezetből intenzíven alakult át lakó és pihenő övezetté. A Naplás-tó Budapest legnagyobb kiterjedésű állóvize, valójában a Szilas-patak árvízvédelmi tározója Cinkota mellett, amely mára a fővárosiak egyik kedvenc pihenőhelyévé nőtte ki magát, nem mellesleg pedig színes állat- és növényvilága miatt is érdemes meglátogatni. A tó és közvetlen környezete 1997 óta természetvédelmi terület, a cinkotai parkerdővel és a Merzse-mocsárral együtt számos vízimadár fontos pihenőhelye a tavaszi és őszi madárvonulási időszakban. A kilátó megvalósítását a fővárosi Tér-Köz pályázat és a XVI. kerületi önkormányzat finanszírozása tette lehetővé, terveit a Robert Gutowski Architects készítette, a kivitelező pedig a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. A terepi munkálatok a szükséges engedélyek birtokában augusztus első hetében indultak, a várható befejezés és átadás idén ősszel lesz. A kilátó koncepciójának megfogalmazása során a helyszín adottságait figyelembe véve fontos szempont volt, hogy a kilátó a fák fölé magasodjon, ezzel teljes panorámás kilátást téve lehetővé a környékre. Ez az átalakulás az erdők funkcióját és az erdei turisztikai lehetőségeket is megváltoztatja: szerencsésen felértékelődnek, ökológiai és turisztikai szempontból egyaránt méltó helyükre kerülhetnek a főváros pesti oldalának erdőterületei. {igallery id=4799|cid=1102|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Új Duna-híd épül

Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Budapesten tehermentesíteni kell a belvárost, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen utazni, és hogy a kevesebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően klímabarát közlekedési rendszere legyen a fővárosnak. E célt szolgálja az új dél-pesti híd, amely közvetlen összeköttetést teremt Újbuda és Csepel, valamint Ferencváros, Kispest és Kőbánya között. A tervek szerint legkésőbb 2023-ban kiírható a kivitelezői tender, majd következhet a három évig tartó építkezés. Miközben Budapest belvárosi szakaszán megközelítőleg egy kilométerenként található átkelési lehetőség, délebbre csaknem tíz kilométer választja el egymástól a Rákóczi hidat és az M0 gyűrű déli hídját, ráadásul a déli városrészek között a mai napig nincs a városhatáron belüli közvetlen összeköttetés. Csepel immár hetven éve vár arra, hogy Budapesten belül végre átkelő épüljön a budai kerületek felé. Az új Duna-híd megépítéséről 2018 decemberében határozott a kormány, s míg a Rákóczi híd építésekor a villamos vonal kiépítését csak a híd átadása után húsz évvel pótolták Újbudára, addig az új Duna-híd esetében a hídon átvezető villamos vonalat már a híddal együtt tervezteti a kormány. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelő államtitkár szerint az új híd önmagában is 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros autóforgalmát. A budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épülő híddal közvetlen villamos összeköttetés jön létre Buda, Csepel és Dél-Pest között. A tervezendő négy kilométer hosszú villamos vonal Budán a Fehérvári úti villamos pályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es HÉV-et, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap. Az utazási idő rövidülésével az érintett településrészek lakói könnyebben jutnak el a szomszédos kerületbe dolgozni, tanulni vagy éppen vásárolni; a felesleges kerülők megszűnésével pedig az autók károsanyag-kibocsátása is csökken.