Wienerberger építészeti nívódíj – 2019

Wienerberger építészeti nívódíj – 2019

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

A Wienerberger, mint a világ legnagyobb téglagyártója és Európa legfontosabb kerámiatetőcserép-gyártója, kiemelt fontosságúnak tartja a magas színvonalú építészeti munkák elismerését. Ezért is hirdette meg idén azt a pályázatot, amelynek keretében három kategóriában díjazták a 2016 –2018. között megvalósult legjobb épületeket, kategóriánként egyet-egyet.

wienerbergerepiteszetinivodij2019 720


Az új építésű épület kategóriában csak olyan magastetős épülettel lehetett pályázni, ahol az építés során a Wienerberger Porotherm, és Tondach termékeit is használták, de funkcionális megkötés nem volt. Az innovációs-díj kategóriában olyan épületek pályázatait várták, ahol a kivitelezés során Porotherm, Tondach vagy Terca termékeket innovatív, az általánostól eltérő megközelítéssel alkalmaztak. A Tondach rekonstrukciós-díjjal funkcionális megkötés nélkül bármilyen – Tondach tetőcseréppel – felújított épületet kívántak díjazni a kiírók.
A szakmai zsűribe meghívást kapott Vincze László DLA, Ybl-díjas építész, egyetemi docens – aki korábban a Wienerberger nemzetközi téglaépítészeti pályázaton is elismerést szerzett egyik épületével –, továbbá Váncza László Ybl-díjas építész, Váncza Művek Építészeti Műterem, Győrffy Zoltán építész, vezető tervező, MAG Építész Műterem Kft., valamint Vass Eysen Áron építész, tervezőművész, oktató, MOME Építészeti Intézet, BIVAK Stúdió.
A Wienerberger, mint kiíró, a pályázatokat nem szűrte elő, a zsűriben nem vett részt, ezzel is biztosítva, hogy tisztán a pályaművek építészeti értékelése alapján történjen a kiválasztás. Az 1,5 millió forint összdíjazású pályázaton a kategóriagyőztesek jutalma 500 000 forint volt. A díjakat 2019. márciusában több mint 200 fő meghívott építész előtt, a RAM Colosseumban, ünnepélyes gálán adták át, amelyet az ExperiDance társulat Szenvedélyem Velence c. előadása követett.

A díjazott épületek

wienernivodíj csaladihazaszigeten 1
Az „Új építésű épület” kategória győztese a „Családi ház a szigeten” elnevezésű pályamű lett.
Építésztervező: Csűri Johanna.

Az építés során Porotherm falazóelemeket és Tondach Palotás kerámia tetőcserepet használtak. Megismerve a tervező és a megbízó közti együttműködést a ház tervezése során, kijelenthető, hogy a történet példaértékű, amelyben az üzleti kapcsolat barátsággá tudott mélyülni. A megbízók a határtalan, nyílt terepű telken egy L alakú, a ház belső intimitását, a természet közelségét hangsúlyozó épületet képzeltek el, amelyben a ház középpontját egy cserépkályha – azaz a ház szíve – foglalja el. A tervező a tömegformálásban úgy alkotott teljes szabadsággal, hogy közben a megrendelő alaprajzi elvárásai is teljesültek, az anyaghasználat, és végeredményben az egész mű közös párbeszédük lenyomata lett.

 

wienernivodíj budapesticsaladihaz 2
Az „Innovációs-díj” kategória győztese a „Budapesti családi ház” elnevezésű pályázat.
Építésztervező: SAGRA Építész Kft., Sajtos Gábor DLA, Grand Gabriella, Páll András, Hinterauer Márk, Lukácsi Nóra.
Az építés során Porotherm Thermo falazóelemeket és Porotherm válaszfaltéglákat használtak. A régi és új kontextusára, a meglévő és új egységének egy lehetséges építészeti megfogalmazására példa a Budára tervezett családi ház. Az átalakítás előtti állapotában háromlakásos épületet 1823-tól kezdődően többször átépítették. A jelenlegi munkálatok során nagy részét elbontva egy új, egylakásos ház jött létre. A meglévő épület díszes, romantikus főhomlokzata megmaradt, és mai kortárs architektúrával, a megmaradó részekhez arányaiban igazodva született meg az új épület. A régi és az új kiegészíti egymást, látható marad a régi, de az újjal egységet alkotva átalakult. A környezettudatos új épület kompakt tömegformálású, amely előnyös passzív építészeti eszköz alacsony energiafelhasználású épület létrehozásához.

 

wienernivodíj andrassyutivilla 31
A „Tondach Rekonstrukciós-díj” kategória győztese az „Andrássy úti villa felújítása” elnevezésű projekt.
Generáltervező: Fazakas Építésziroda Kft., ABC Group Kft.
Vezető Tervezők: Fazakas György, Stachó Balázs, Dávid Gyula, dr. habil. Balogh Balázs DLA.
Munkatársak: Babos Márton, Balogh Emese, Fazakas Nikoletta, Fazakas Szilvia, Horváth László, Négyessy Adrienn, Paroczai Imre, Patocskai Mária, Varga Zsolt.
A tetőfedéshez Tondach hódfarkú kerámia tetőcserepet használtak rézbarna színben. Az Andrássy út és Bajza utca sarkán áll ez a 20. század elején épített, többször gazdát és funkciót cserélt villaépület. Schanzer Ignác 1907–1908-ban építtette, tervezője Spiegel Frigyes, a magyar szecesszió kiemelkedő építésztervezője. Ezzel az épülettel alkot egységet a Bajza utca 31. számú ingatlan, amely Freund Vilmos tervei alapján Freund Adolf lakóházaként épült fel 1908-ban. A felújítás megtervezése nemzetközi szinten is elismerésre méltó mind koncepcionálisan, mind részleteiben. A két védett műemlék épületet egy transzparens üvegpavilon köti össze. A tetőfelújítás volumenét jelzi, hogy 1400 négyzetméternyi tetőhéjalás és a 60 iparművészeti díszmű bádogozása készült el.

 

wienernivodíj hegyvidekikultszalon 4
Az „Innovációs-díj” kategória különdíját a „Hegyvidéki Kulturális Szalon” elnevezésű pályamű kapta.
Építész tervező: Lenzsér és társa Építészeti és Mérnöki Kft., Lenzsér Péter DLA.
Az építés során Porotherm falazóelemeket és átszellőztetett rétegrendben TERCA Blow-Rood kézi vetésű homlokzatburkoló téglákat használtak. A tervezett ház nem titkolt szerepe a kapcsolatteremtés a tér szemközti oldalán található polgármesteri hivatal épületével. A hivatal épülete a 40-es évek nagyon korrekt, szép téglaburkolatú középület, a kerület környékbeli, ez időben épült téglaépületeinek egyike. Nem a pontos szín, téglarakásmód megismétlése volt a cél, hanem a párbeszéd megteremtése a két épület között. Másik anyaghasználati ok az épület Törpe utcában betöltött szerepe és helye. Kitüntetett helyzet a sarokpozíció, de kitüntetett a funkció is: a villák között az egyetlen középület. Tömegével beáll a környező épületek közé, de anyaghasználatával jelzi, hogy az épület más, mint a többi. Nem lakóház, hanem közösségi épület. A téglahasználat egyfajta tisztelgő fejhajtás Lenzsér Péter tervező építész egyik meghatározó mestere előtt. Varga Levente Kossuth-díjas építész, a kortárs téglaépítészet egyik legfontosabb élő mestere vitathatatlan hatása fedezhető fel az épületen.

 

wienernivodíj teglaeseozin 5
Az „Innovációs-díj” kategória különdíját a „Tégla és eozin” elnevezésű pályázatnak ítélték oda.
Építész tervező: Karlovecz Építésziroda Kft., Karlovecz Zoltán, Váczi Gergely.
Az építés során Porotherm Klíma hőszigetelő falazóelemeket, a lakások elválasztására hanggátló téglákat és a homlokzaton kisméretű téglákat használtak. Pécsett nagy hagyománya van az épületkerámia alkalmazásának. A Zsolnay-örökség és a pécsi környezet folyamatosan inspirálja az építészeket. Karlovecz Zoltán építész is több épületen alkalmazott homlokzati díszítésként natúr pirogránitot, illetve eozinmázas kerámiát. A díjazott lakóház is ebbe a sorba illeszkedik. A korban és minőségben is vegyes beépítésű környezetben az utcai homlokzat kialakításánál a homogén felületi megjelenés volt a cél. Jó megoldásnak bizonyult a sík, csak anyagában, mintázott kisméretű téglafal, az „éppen hogy” testességével, mégis anyagszerűségével. A tégla és eozin kombinációja már bevált egy korábbi pécsi társasház építésekor is, ahol fontos tapasztalattal gazdagodtak, miszerint a nyerstégla és a matt vagy fényes felületű eozinmázas kerámia házasítása mindkét anyag karakterét, megjelenését jelentősen erősíti. A kisméretű tégla lyukacsos rakási módjával jól meg lehetett oldani a lépcsőház és az alárendelt helyiségek homlokzati integrációját.

 

wienernivodíj remetekapolna 6
Az „Tondach rekonstrukciós-díj” kategória különdíját kapta a „Remete-kápolna felújítása” elnevezésű épület.
Tervező: AEDIS Építészstúdió Kft., Viczencz Ottó
A felújítás óta eredeti pompájában tündöklő kis kápolna tetőszerkezetére a teljes rekonstrukció során Tondach hódfarkú kerámia cserépfedés került. A zsűri a különdíj adományozásával azt az alázatos, magas színvonalú munkát díjazta, amellyel az építész az értékmegőrző feladatát ellátta. A Balremete nevezetű szőlőhegy egyik dombján helyezkedik el a szabadon álló egyhajós kegykápolna, mely 1751 és 1778 között barokk stílusban épült. Hullámíves oromzatú, hosszú lépcsősoron keresztül megközelíthető kápolna, ÉK-i homlokzata elé enyhén kilépő toronnyal, a szentély felől kontyolt nyeregtetővel. A tetőhéjazat eredetileg cserép volt, ezt később változtatták fémlemez fedésre, ami olyan mértékben rozsdásodott, hogy 2018-ban szükségessé vált a tetőhéjazat cseréje. Ezzel egy időben a külső oltárt, a nézőteret, a külső homlokzatot, a lábazatokat és a vízelvezetést is felújították.

 

wienernivodíj zsidokivalosagok 7
A „Tondach rekonstrukciós-díj” kategória különdíját a „Zsidó Kiválóságok Házának” adták.
Építész vezető tervező: Radius B+S Kft., Sugár Péter DLA; építészek: Varga Piroska, Balázs Marcell, Kara László, Boda Judit, Lamann Mónika, Pentaller Dorottya, Fekete Ivett.
Az egykori templomépület tetőfedéscseréje során Tondach Pilis egyenes vágású kerámia tetőcserepet használtak. A műemlék épület alapja a középkori Füred falu temploma volt, amelyet Szent Margit tiszteletére építettek. Első említése egy 1267-ben kiadott oklevélből ismert. 1855-1944-ig működött zsinagógaként. Sorsa a második világháború utáni vidéki zsinagógákéval osztozott: a benne őrzött Tóratekercseket elvitték, megszűnt szakrális funkciója, később magánkézbe került, végül az elmúlt években magára hagyatva, üresen állt. A Sugár Péter vezetésével tervezett beruházás három célból jött létre: általa megújult az ófalu legrégebbi, műemléki épülete, új közösségi tér jött létre, és egy modern kiállítással gazdagodott Füred kínálata. A felújítás során az egykori templomépület egybeépült egy új, modern, 21. századi látogatóközponttal.

A pályaműveket bemutató, valamint a pályázatról készült videók, valamint a nyertes épületek fotói megtekinthetők a https://wienerberger.hu/epiteszeti-nivodij/ weboldalon.


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Megújul a Lánchíd és környéke

A tervek szerint novemberben kezdődhetnek meg a Lánchíd, a Széchenyi István tér alatti villamos-közúti aluljáró, valamint a budai váralagút felújítási munkálatai, amelyet várhatóan 23 milliárd 366 millió forintból valósítanak meg. A tervek szerint novemberben kezdődhetnek meg a Lánchíd, a Széchenyi István tér alatti villamos-közúti aluljáró, valamint a budai váralagút felújítási munkálatai, amelyet várhatóan 23 milliárd 366 millió forintból valósítanak meg. Az elfogadott javaslat szerint a Lánchidat 12 milliárd 146 millió forintból, a Széchenyi István tér alatti aluljárót 5 milliárd 220 millióból, a budai váralagutat 6 milliárd forintból újítják fel. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Hidak és Szerkezetek Tanszékének vizsgálata szerint a járda szélesítése a láncok jelentős statikai megerősítését és ezzel együtt jelentős többletköltséget indukált volna, ezért a járdák felújítása a jelenlegivel azonos módon, 2,2 méter szélességben valósul meg, az e célra megállapított egymilliárd forint többletköltséget pedig a kormány visszaadta a hídhoz kapcsolódó, környező közterületek rekonstrukciójára és fejlesztésére a Duna mindkét partján. Ennek keretében a Pest – Buda vonalban tervezett gyalogosfolyosót is kialakítják. A Lánchídon a felújítást követően nem lehet kerékpárral közlekedni, de a felújított Alagútban mindkét irányban külön biciklisáv készül, így a hangzavar nem akadályozza egymás közlekedését. A jellegzetes mozaikburkolatot visszabontják, az alapot megerősítik és új mozaikot építenek, a szellőzést ventilátorok segítik. Mivel a Lánchíd és az Alagút is UNESCO Világörökség oltalma alatt áll, a látványon nem változtathatnak: visszaépítik a világháború utáni helyreállításkor elhagyott láncdobokat, eredeti helyére kerül Sina báró és gróf Széchenyi István címerpajzsa is. A közvilágítást ledesre cserélik, az eredetileg háromágú kandelábereket újragyártják, hogy a világháború előtti pompájukban ragyogjanak. A teljes, több elemből álló rekonstrukciót 2022. május 31-ig be kívánják befejezni.  

A Közlekedési Múzeum új épülete

A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A kormány döntése értelmében a Közlekedési Múzeum régi városligeti épülete újjáépítését követően a Magyar Innováció Házának ad majd otthont, az ország egyik leglátogatottabb múzeumának számító Közlekedési Múzeum új épületét pedig a volt Északi Járműjavító Dízelcsarnokának bővítésével hozzák létre. A terület közvetlenül kapcsolódik az egykori járműjavító úgynevezett Eiffel-csarnokában már épülő Opera Műhelyházhoz. E két beruházás együttesen Budapest legnagyobb barnamezős kulturális városfejlesztése, amely a mintegy hét hektáron megvalósuló programjával alapvetően változtatja meg a Kőbánya és a belváros közötti jelenlegi rozsdaövezetet, és néhány év alatt új közösségi és kulturális központtá alakul át. A legkorszerűbb kiállítástechnológiával újjáépített üzemcsarnok különleges helytörténeti és építészeti emlék marad, ám ezzel a funkcióváltással véglegesen bekapcsolódik a főváros vérkeringésébe és Budapestet a nemzetközi múzeumi élet élvonalába helyezi. A pozitív változás a környező városrészek felértékelődését is magával hozza, ami hosszú távon előmozdíthatja Kőbánya egészének megújulását. További fontos cél volt, hogy a múzeum ne csak a családoknak szóljon, hanem szakértőknek is - jegyezte meg. Kristin Feireiss azt mondta: a nyertes pályamű egy olyan kiemelkedő alkotás, amely egyesíti egyetlen épületkomplexumon belül a történelmet, a jelent és a jövőt. A szintén zsűritag Pieter Jonckers, a belga nemzeti vasúti múzeum igazgatója úgy fogalmazott: a nyertes terv lenyűgözte őket, "bátorságot mutatott, nyíltságot, ambíciót, becsvágyat, valamint vízióval is rendelkezett". Budapest, Magyarország és a világ megérdemli ezt a múzeumot, amely "elképesztő, lélegzetelállító hely lesz" - jelentette ki. Képek forrása: Diller Scofidio {igallery id=4799|cid=1016|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Miért lelkesedünk 2019-ben?

Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Napról napra szaklapok, dizájnerek és influencerek kínálnak egyedi és a szüntelen megújulás szükségességét hirdető megoldásokat egy-egy felmerülő kérdésben. Egyre erőteljesebb azonban az a réteg, aki pontos célját megfogalmazva nyugalmat és tudatosságot keres a viszonylag gyorsan változó enteriőrtrendek között. 2019-ben azonban az Ambiente dizájner kutatói szerint létezik egy közös nevező, amely a fenntarthatóság – természetközeliség – újrahasznosíthatóság metatrendje lesz. Az Ambiente 2019 három nagyon fontos kategóriára osztott trendjei elsősorban azt mutatták be, hogy a közös nevezővel létrehozott eredmények milyen attraktívak és változatosak lehetnek. 1. Ízléses rezidencia A tökéletes szaktudással, kifogástalan kivitelezéssel, gazdag színekkel, érzéki anyagokkal, tiszta vonalakkal és tökéletes arányokkal létrehozott nyugodt, időtlen elegancia trendje. A kiválasztott kedvenc darabok egyszeri alkotások, pontos célok mentén készültek.Minden kifinomult, elegáns, árnyalt, érzéki, ugyanokkor nem szokványos. A legtöbbet használt anyagok a nemes fák, a bőr, abouclé, a bársony, a velúr és a porcelán. Felületekben pedig a színes üveg, a dombornyomott, csiszolt, strukturáltfa és fémfelületek kapnak központi szerepet. 2. Csendes, nyugodt környezet Természetes, diszkrét, puha, lágy, szemlélődésre hívó, nyugtató enteriőr. Egyszerűen szép környezet, ahol a természetes, egyszerű, egyben hasznos termékek kielégítik a nyugalomra és az őszinteségre vágyók igényeit,a lágy színek pedig hozzájárulnak a stresszmentesített otthonhoz. Az anyagok és a kreativitás tiszteletben tartása mind a tervezés, mind a gyártás során nagy jelentőséggel bír.A természetes alapanyagokatkísérleti modern és hagyományos kézműves technikákkal kombináltan dolgozzák fel. Az enteriőr jellemző textíliái a gyapjú, a selyem, a kender és a vászon, valamint a fa, kő, szalma, agyag és kerámia gyakran az újrahasznosítás eredményei. A környezet fenntartható, innovatív, egyszerű és őszinte.   3. Örömteli enteriőr A stylingnak ezekben az enteriőrökben óriási a szerepe: mint önkifejezés merész színkombinációkkal és a véletlenszerű felfedezés varázsával alkot. A homogenitásnak, egységességnek itt nincs esélye. A dolgok rendezetlen módon keverednek, és játékosan a változatosságot ünneplik kompromisszumtól mentesen és örömtelin. Minden színes, vidám, élénk, gondtalan, merész, kicsit őrült, játékos és spontán. A minták keveréke ugyanolyan szokatlan, mint az anyagok sokfélesége: a botanikai motívumok, a geometriai és a túlméretezett figurák, a vintage nyomatok, illusztratív kárpitok és az innovatívan újrahasznosított műanyagok frissítő és meglepő módon párosulnak.A környezet kreatív, sokoldalú, nem szokványos, illusztrált, virágos, mintás és élénk. Japanstyle szekció Külön figyelemre méltó volt a kiállítás Japanstyle szekciója, amely szokatlan anyagkombinációival, felületeivel szerkesztőségünket levette a lábáról! A japán kultúrából idén bőven töltekezhetett a közönség. Színekben az algaszínek (norizöld), a cseresznyevirág, a cseresznyefa vörösesbarna árnyalatai, az alumíniumszürke, a szénfekete, a yamabuki sárga és a khaki szilvaszín, felületekben a nori alga felületéhez hasonló préselt, fémesen csillogó tört felületek – különösen alumíniumból és papírból – hódítottak és vonultak végig a különböző szekciókon. A kiállítás kiemelt partnere India volt, akik egyedi kézműves technikáikkal készített textiljeikkel, fém és fonott áruival vonzották a látogatókat. A Mi Otthonunk kedvenc dizájnere Pravinsinh Solanki indiai formatervező volt, aki kézműves, ragasztás és illesztés nélküli fából faragott és hasított vállfáival lenyűgözött bennünket! Élmény volt a madarak inspirálta remekműveket kézbe vennünk!   {igallery id=4799|cid=1013|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}