Irány a vidék!

Irány a vidék!

FaceBook  Twitter  rjon neknk!

Jó levegő, idilli környezet, kedves szomszédok, a vidéki élet leghívogatóbb jellemvonásai. Számos kezdeményezés irányul a vidéki építkezés népszerűsítésére, ilyen a Style&Home 2016-ban indított „Jövő Otthonai” építészpályázata is, neves támogatókkal (Kludi, Trilak, Hörmann Hungária), amelyet idén Kisszékely település belterületén, egy vidéki lakóház vagy nyaraló tervezésére hirdettek meg.

iranyavidek 720


Az új pályázat kiírása kapcsán a tavaly díjazott fiatal építészhallgatót, Senánszky Zsófiát kérdeztük a pályamunkáról, terveiről, elképzeléseiről. Zsófia munkájában a kortárs és a népi építészet dizájnelemeit keresztezte, így hozva létre múlt, jelen és jövő izgalmas ötvözetét.

Miért döntöttél a vidéki helyszín mellett?
Én magam is borsodi vagyok, és főleg gyerekkoromban, de most is sokat kirándulok a környéken, látom a falvakat. A pályázati kiírást olvasva, elsőre az jutott eszembe, hogy ezeket a településeket milyen szép környezetbe építették, és mégis hogy elhanyagolódnak. Érdekesnek tartottam elgondolkodni azon, hogyan lehetne ezt megállítani, esetleg újra vonzóvá tenni, hogy egyáltalán érdemes-e, és hogy milyen kontextusban lehet erről beszélni a mai világban.

A pályaműved alapján számodra fontos kérdés a falvak elnéptelenedése. Miért? Mit gondolsz erről a jelenségről?
Ma már természetes az urbanizáció folyamata, mindenki a nagy városokba költözik, és a falvak egyre inkább lakosok nélkül maradnak. Emellett néha-néha lehet hallani kezdeményezésekről is, amelyek éppen a vidékre való kivonulásról szólnak. A falvak szerepe a világban mára teljesen megváltozott, és ez érdekes helyzeteket tud eredményezni. Izgalmas volt azon gondolkodni, hogy egy régi életmód szerint kialakított helyzetbe hogyan és milyen típusú mai eszméket lehetséges telepíteni. Erre megoldást talán csak tapasztalat útján tudunk találni.

A tervezéskor mik voltak a legfontosabb szempontok, melyeket szem előtt tartottál?
Fontosnak tartottam a ház építészeti múltjának megőrzését és próbáltam megérteni, hogy az idő múlásával járó beavatkozások hogyan hatottak a ház életére. Ezt szem előtt tartva a fenntarthatóság és a kortárs gondolkodásmód szerint próbáltam az épületet átalakítani.

Mi alapján választottad ki a felhasznált anyagokat?
A meglévő épület a helyi anyagok felhasználásával épült, a házat elsősorban a bazalt és a fa jellemzi, a tervemben ezt vittem tovább. Az erdős, hegyvidéki környezetnek köszönhetően adódott ez az anyaghasználat, mely a hely szellemévé vált.

Miért döntöttél a pályamunkádban felhasznált termékek mellett? Mi volt az, ami meggyőzött mondjuk a Hörmann garázskapuja mellett?
A korszerűség és a fenntarthatóság fontos szempont volt a tervezésnél, ami a választott termékekre jellemző. Emellett a széleskörű választék lehetőséget ad a legkülönfélébb helyzetekhez való idomulásra, jól illeszkednek különféle helyzetekben, így bátran használhattam a népi építészeti elemek mellett is a korszerű gyártmányaikat.

Miért volt számodra fontos a helyi népi építészet beemelése? Mi jellemzi ezt a stílust?
A tervezést a meglévő épület megismerésével kezdtem, ehhez hozzá tartozik a környezet, a hely, ahova épült és maga a kor építészete. A falut szalagtelkes, fűrészfogas beépítés jellemzi. Az épületei az északi háztípushoz tartoznak, hosszúházas, szoba–pitvar, pitvaros konyha–kamra–istálló kialakítással. Kontyolt tetőfedést használtak. A magyar népi építészetre jellemzően itt is tornácos kialakítással találkozhatunk, mely egy fedett-nyitott teret eredményez a bejárat előtt és teret ad a megérkezés örömének.

A népi építészet jellemzői mennyire összeegyeztethetők a modern építészet értékeivel (pl. a passzív házak kialakításával)? Vannak olyan jegyek a tradicionális népi építészetben, amelyek ma is megállják a helyüket?
A népi építészeti előképek érdekes alapot tudnak adni egy kortárs épületnek, ebből tanulva, az archetípusokat felhasználva lehet valami izgalmasat létrehozni. Mindig fontos maga a hely, ahova a ház épül. A tornácos kialakítás jellemző a népi építészetünkre, mely energetikai szempontból jó megoldást ad, tömör, túllógó árnyékoló szerkezetként működik. Mindezek mellett a ház szíve a családi tűzhely, a kályha is megújuló energiaforrás, mivel biomasszával működik.

Melyek a kortárs építészet legfontosabb elemei? Mik a legfontosabb támpontok?
Számomra fontos, hogy legyen egy fő gondolatszál, amihez tervezés során vissza-visszatérhetünk, akár önellenőrzésképpen is. Egy épület tervezésénél mindig a korabeli eszméket követve lehet csak tervezni az elmúlt dolgok tanulságai alapján.


Cikkek
& ÉrdekessÉgek

Átadták a Nemzeti Táncszínházat

Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. Az évek óta tartó nagyszabású kulturális beruházásokkal Budapest immár Európa egyik kulturális ékkövévé vált, és hol van még a sor vége – Operaház, Nemzeti Múzeum kertje, Liget Projekt. A Millenáris Parkban most átadott Nemzeti Táncszínház nemcsak a magyar táncszakma számára jelent mérföldkövet, befogadó otthona lesz a teljes hazai és nemzetközi táncművészetnek. A Nemzeti Táncszínház a hazai táncszíntér legfontosabb központjaként 2001 óta szolgálja a magyar kultúrát, befogadó színházként az intézmény közel negyven magyar, professzionális társulattal dolgozik együtt. A néptáncon át a klasszikus balettig, a társas tánctól a kortárs táncon keresztül az interaktív gyermekelőadásokig, műfaji sokszínűséggel kívánja fenntartani a táncszínházba járó közönség érdeklődését. Évente közel 300 előadást mutatnak be, hazai előadásaik éves nézőszáma megközelíti a százezer főt. A közel hétezer négyzetméteres Nemzeti Táncszínházat ZDA Zoboki Építésziroda tervei alapján a Millenáris Park E épületében, a volt GANZ művek egykori ipari épületéből alakították ki, új főhomlokzattal és előcsarnokkal. A beruházás munkái 2014-ben kezdődtek, a kivitelezésre kiírt legjobb pályázatot a ZÁÉV Építőipari Zrt. nyújtotta be. A beruházás összköltsége 4.6 milliárd forint volt. A beruházás során létrehoztak egy 368 főt befogadó nagytermet, 120 fős kistermet, két próbatermet, kamaratermet, valamint a hozzá kapcsolódó kiszolgáló helyiségeket és öltözőket. Az épületben helyet kapott még egy hangstúdió is, és egy szezontól függetlenül folyamatosan nyitva tartó kávézó. A napjaink legmodernebb technikai elvárásainak megfelelő, kifejezetten táncelőadásokra tervezett épület nagytermében speciális színpadot és mobil nézőteret alakítottak ki, Red Dot Design-díjas székekkel. A tervezők célja kettős volt: egyrészt kiemelni a meglévő ipari műemléképület erényeit, másrészt úgy alakítani át a teret, hogy az megfeleljen a táncszakma szerteágazó jelenlegi és jövőbeli igényeinek is. Az egybefüggő, pillérek nélküli előcsarnok felett kapott helyet a térben lebegő kisterem. A különleges mérnöki megoldásnak köszönhetően a terem csonka kúpként lóg be az előcsarnok fölé: a termet tartó 1500 tonnás vasbeton szerkezethez közel 200 tonna betonacélt építettek be, a tartók geometriáját finoman lekövető fa-álmennyezet pedig 13 ezer darab faelem felhasználásával készült. Fotó forrása: Hlinka Zsolt {igallery id=4799|cid=1011|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

A Közlekedési Múzeum új épülete

A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban hirdették ki a nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét, amelyre 13 magyar és külföldi pályamű érkezett, és az első díjat a világhírű amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda "komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó" terve nyerte el. A kormány döntése értelmében a Közlekedési Múzeum régi városligeti épülete újjáépítését követően a Magyar Innováció Házának ad majd otthont, az ország egyik leglátogatottabb múzeumának számító Közlekedési Múzeum új épületét pedig a volt Északi Járműjavító Dízelcsarnokának bővítésével hozzák létre. A terület közvetlenül kapcsolódik az egykori járműjavító úgynevezett Eiffel-csarnokában már épülő Opera Műhelyházhoz. E két beruházás együttesen Budapest legnagyobb barnamezős kulturális városfejlesztése, amely a mintegy hét hektáron megvalósuló programjával alapvetően változtatja meg a Kőbánya és a belváros közötti jelenlegi rozsdaövezetet, és néhány év alatt új közösségi és kulturális központtá alakul át. A legkorszerűbb kiállítástechnológiával újjáépített üzemcsarnok különleges helytörténeti és építészeti emlék marad, ám ezzel a funkcióváltással véglegesen bekapcsolódik a főváros vérkeringésébe és Budapestet a nemzetközi múzeumi élet élvonalába helyezi. A pozitív változás a környező városrészek felértékelődését is magával hozza, ami hosszú távon előmozdíthatja Kőbánya egészének megújulását. További fontos cél volt, hogy a múzeum ne csak a családoknak szóljon, hanem szakértőknek is - jegyezte meg. Kristin Feireiss azt mondta: a nyertes pályamű egy olyan kiemelkedő alkotás, amely egyesíti egyetlen épületkomplexumon belül a történelmet, a jelent és a jövőt. A szintén zsűritag Pieter Jonckers, a belga nemzeti vasúti múzeum igazgatója úgy fogalmazott: a nyertes terv lenyűgözte őket, "bátorságot mutatott, nyíltságot, ambíciót, becsvágyat, valamint vízióval is rendelkezett". Budapest, Magyarország és a világ megérdemli ezt a múzeumot, amely "elképesztő, lélegzetelállító hely lesz" - jelentette ki. Képek forrása: Diller Scofidio {igallery id=4799|cid=1016|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Miért lelkesedünk 2019-ben?

Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Az Ambiente trend előrejelzéseit évről évre világméretű kutatások előzik meg. Az enteriőr dizájn fejlődését e trendek felismerése, a színek, stílusok, anyagok és az ezekhez társuló érzetek meghatározása nagyban befolyásolja. Mi ezért látogattunk el idén is a frankfurti Ambiente 2019 kiállításra. Napról napra szaklapok, dizájnerek és influencerek kínálnak egyedi és a szüntelen megújulás szükségességét hirdető megoldásokat egy-egy felmerülő kérdésben. Egyre erőteljesebb azonban az a réteg, aki pontos célját megfogalmazva nyugalmat és tudatosságot keres a viszonylag gyorsan változó enteriőrtrendek között. 2019-ben azonban az Ambiente dizájner kutatói szerint létezik egy közös nevező, amely a fenntarthatóság – természetközeliség – újrahasznosíthatóság metatrendje lesz. Az Ambiente 2019 három nagyon fontos kategóriára osztott trendjei elsősorban azt mutatták be, hogy a közös nevezővel létrehozott eredmények milyen attraktívak és változatosak lehetnek. 1. Ízléses rezidencia A tökéletes szaktudással, kifogástalan kivitelezéssel, gazdag színekkel, érzéki anyagokkal, tiszta vonalakkal és tökéletes arányokkal létrehozott nyugodt, időtlen elegancia trendje. A kiválasztott kedvenc darabok egyszeri alkotások, pontos célok mentén készültek.Minden kifinomult, elegáns, árnyalt, érzéki, ugyanokkor nem szokványos. A legtöbbet használt anyagok a nemes fák, a bőr, abouclé, a bársony, a velúr és a porcelán. Felületekben pedig a színes üveg, a dombornyomott, csiszolt, strukturáltfa és fémfelületek kapnak központi szerepet. 2. Csendes, nyugodt környezet Természetes, diszkrét, puha, lágy, szemlélődésre hívó, nyugtató enteriőr. Egyszerűen szép környezet, ahol a természetes, egyszerű, egyben hasznos termékek kielégítik a nyugalomra és az őszinteségre vágyók igényeit,a lágy színek pedig hozzájárulnak a stresszmentesített otthonhoz. Az anyagok és a kreativitás tiszteletben tartása mind a tervezés, mind a gyártás során nagy jelentőséggel bír.A természetes alapanyagokatkísérleti modern és hagyományos kézműves technikákkal kombináltan dolgozzák fel. Az enteriőr jellemző textíliái a gyapjú, a selyem, a kender és a vászon, valamint a fa, kő, szalma, agyag és kerámia gyakran az újrahasznosítás eredményei. A környezet fenntartható, innovatív, egyszerű és őszinte.   3. Örömteli enteriőr A stylingnak ezekben az enteriőrökben óriási a szerepe: mint önkifejezés merész színkombinációkkal és a véletlenszerű felfedezés varázsával alkot. A homogenitásnak, egységességnek itt nincs esélye. A dolgok rendezetlen módon keverednek, és játékosan a változatosságot ünneplik kompromisszumtól mentesen és örömtelin. Minden színes, vidám, élénk, gondtalan, merész, kicsit őrült, játékos és spontán. A minták keveréke ugyanolyan szokatlan, mint az anyagok sokfélesége: a botanikai motívumok, a geometriai és a túlméretezett figurák, a vintage nyomatok, illusztratív kárpitok és az innovatívan újrahasznosított műanyagok frissítő és meglepő módon párosulnak.A környezet kreatív, sokoldalú, nem szokványos, illusztrált, virágos, mintás és élénk. Japanstyle szekció Külön figyelemre méltó volt a kiállítás Japanstyle szekciója, amely szokatlan anyagkombinációival, felületeivel szerkesztőségünket levette a lábáról! A japán kultúrából idén bőven töltekezhetett a közönség. Színekben az algaszínek (norizöld), a cseresznyevirág, a cseresznyefa vörösesbarna árnyalatai, az alumíniumszürke, a szénfekete, a yamabuki sárga és a khaki szilvaszín, felületekben a nori alga felületéhez hasonló préselt, fémesen csillogó tört felületek – különösen alumíniumból és papírból – hódítottak és vonultak végig a különböző szekciókon. A kiállítás kiemelt partnere India volt, akik egyedi kézműves technikáikkal készített textiljeikkel, fém és fonott áruival vonzották a látogatókat. A Mi Otthonunk kedvenc dizájnere Pravinsinh Solanki indiai formatervező volt, aki kézműves, ragasztás és illesztés nélküli fából faragott és hasított vállfáival lenyűgözött bennünket! Élmény volt a madarak inspirálta remekműveket kézbe vennünk!   {igallery id=4799|cid=1013|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}