Az elektronikus hírportálokat és a nyomtatott sajtót böngészve időnként meghökkentő híradásokkal lehet találkozni. A közelmúltban olvashattuk például azt, hogyha valaki elmúlt 70 éves, akkor automatikusan elesik a hitelnyújtási lehetőségektől. Az életkor szerinti hátrányos megkülönböztetés azonban nem merőben újdonság.
Szinte természetes dolog, hogy bizonyos kor után, ha valaki utasbiztosítást kíván kötni, akkor dupla összeget kell fizetnie, és 80 fölött már csak saját és családja anyagi felelősségére lásson világot, hiszen a biztosító ilyen „hatalmas” kockázatot már nem vállal.
A fentiekből kiindulva ezért jelentett lélekvidámító hírt, hogy az arra hivatott szervek fellépnek a 70 éven felülieket kizáró megkülönböztetés ellen. Egy magyar Európa-parlamenti képviselő kezdeményezésére az Országgyűlés Fogyasztóvédelmi Eseti Bizottságának támogatásával nyilatkozatot írtak alá, amely a diszkrimináció megszüntetését célozza elősegíteni.
Az esélyegyenlőség alapelvárás
Kétségtelen dolog, hogy a pénzügyi szervezeteknek gondosan kell eljárniuk hitelezési tevékenységükkor is, hiszen nem a saját pénzüket, hanem a betétesek pénzét kezelik, tehát bizonyos mértékű kockázatelemzést kell végezniük. Ez viszont nem jelenthet egy sematikus munkafolyamatot, amikor úgy állítják be a számítógépes elbíráló programot, hogy az eleve visszautasító legyen 70 éves korhatártól. Az egyéni mérlegelés alapvető elvárás, és ez egyben az esélyegyenlőség egyik alapelvárása. Érdemes továbbá minden banknak elgondolkodnia azon, hogy igen széles körű az a nyugdíjas réteg, amelynek jövedelme lényegesen magasabb költési szintet tesz lehetővé, mint akár egy átlagbérrel rendelkező, de aktív fiatalé, továbbá a nyugdíj biztos, rendszeres jövedelem.
A fogyasztók érdekei megkövetelik, hogy a gazdasági racionalitás szempontjai mellett a szolidaritás és az esélyegyenlőség európai értékei is érvényesüljenek. A pénzügyi szektor szolgáltatói számára ezeket az értékeket a törvényeken túl a felügyelő hatóságok (pl. Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete, Gazdasági Versenyhivatal) ajánlásai és a szakmai szövetségek (Bankszövetség, Magyar Biztosítók Szövetsége) belső etikai előírásai is közvetítik.
Mit tartalmaz a nyilatkozat?
A nyilatkozat aláírói kinyilvánítják, hogy az idősekkel szembeni egyenlő bánásmód tiszteletben tartását fontos alapértéknek tartják, melyet a pénzügyi szolgáltatások területén folyamatosan szem előtt kívánnak tartani. Ennek érdekében felhívják a hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások figyelmét az esélyegyenlőségi törvény alkalmazásának fontosságára, arra, hogy:
Folyamatos tájékoztatás
Lényeges, hogy az időskorúak megfelelő információkkal rendelkezzenek az elérhető pénzügyi-befektetési szolgáltatásokról. Ezért a Nyilatkozat aláírói kiemelten fontosnak tartják – a lakosság pénzügyi kultúrája színvonalának emelése érdekében tett erőfeszítések keretében – az időskorúak megfelelő, szervezett folyamatos tájékoztatását és oktatását.
Az aláírók érdekeltek abban, hogy a hazai hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások az időskorúakat közmegelégedésre, magas színvonalon szolgálják ki. Ezért kinyilvánítják, hogy folyamatosan tájékoztatják egymást, és rendszeresen együttműködnek az esélyegyenlőség előmozdítása érdekében.
Az aláírók között megtalálhatóak a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, a Nemzeti Esélyegyenlőségi Hivatal, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelet, a Gazdasági Versenyhivatal, a Nyugdíjasok Szövetsége, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület. A Nyilatkozathoz bármely hatóság, szövetség és civil szervezet szabadon csatlakozhat.
Európában fokozatosan emelkedik a lakosság átlagéletkora, növekszik a születéskor várható élettartam. A civilizációs vívmányoknak, az orvostudomány eredményeinek, illetve a mind szélesebb körben elérhetővé vált jóléti és kényelmi szolgáltatásoknak köszönhetően tovább élünk, és hosszabb időt töltünk el egészségben és jólétben.
A születéskor várható átlagos életkor ma Magyarországon közel 73 év. Az idősek száma néhány évtized múlva a jelenlegi kétmillióval szemben elérheti a hárommilliót is, így a lakosság közel egyharmada 65 év feletti lehet. Az időskorú népesség és az időskorúak, mint fogyasztók szerepe felértékelődik.
A társadalomnak és a gazdaságnak fel kell készülnie a népesedési változások miatti új helyzetre. A korszerű, a fogyasztói igényeket folyamatosan követő gazdaság, ezen belül a pénzügyi szektor érdekelt az időskorúak által is elérhető szolgáltatások körének bővítésében.
Hozzászólások