Hamarosan itt a tavaszi időszak, amikor a napsütés és a jó idő egyre többeket vonz a szabadba. A kirándulásokat azonban igencsak megkeserítheti, ha útközben lesz gond az autógumikkal. Mind a hétvégi kiruccanás, mind a hétköznapokon való rohanás kényelmesebb és biztonságosabb lehet, ha odafigyelünk arra, milyen állapotban van a gépjármű abroncsa.
Ne feledkezzünk meg a gumicseréről!
Nem lehet elégszer felhívni a figyelmet a gumicsere fontosságára, s ez tavasszal éppen olyan lényeges, mint a téli hónapokat megelőzően. Amint a hőmérő higanyszála hét fok fölé emelkedik, s ez az idő állandósulni látszik, mindenképpen cseréljük le a téli abroncsokat nyárira. Nem érdemes megvárni az áprilist, ekkor ugyanis már jelentősen károsodhatnak a téligumik a meleg aszfalton. Nem csak a gyors kopástól, vagy a menetstabilitás romlásától kell tartani, hanem a menetzajtól és a nagy mennyiségű fogyasztástól is, ha a téli szettet nem cseréljük le időben.
Nem mindegy, milyen a guminyomás!
Ahogyan a túl magas, úgy a túl alacsony guminyomás sem jó. Mindkettő befolyásolja a vezetés kényelmét, a tapadási jellemzőket és a féktávolságot is. Ha az előírtnál alacsonyabb nyomás uralkodik a gumikban, akkor azok könnyen deformálódhatnak, túlmelegedhetnek, és nagy valószínűséggel gyorsabban elkopnak majd. Hasonlóképpen kedvezőtlen a túl kemény gumi is, melynek csökken élettartama és úttartása, s ezzel a közlekedés biztonságára is rányomhatja bélyegét. A magas nyomásra vezethető vissza egyébként az abroncs egyenetlen kopása is.
Nagy sebességnél nagyobb a sérülés kockázata
A fogyasztás szempontjából gyakran kerül szóba a nagy sebesség témaköre, s az esetleges sérülések kockázata miatt is lényeges ez. Nyilvánvaló, hogy ha nagy sebesség mellett a gumit ért sérülések is komolyabbak lehetnek. További hátrány, hogy ilyenkor olyan nagy hő halmozódik fel a gumiban, mely akár annak károsodásához is vezethet. Fontos, hogy amennyiben bármilyen sérülést észlelünk az abroncsokon vagy a keréktárcsán, úgy azonnal keressük fel a szervizt, ugyanis a sérülések akár komoly balesetet is okozhatnak egyik percről a másikra.
Kerülendő a túlterhelés
A gyártók nem véletlen helyezik el az abroncson a maximális terhelési besorolást. Fontos, hogy ismerjük ezt, és ennek megfelelően terheljük azokat. Amennyiben túllépjük a megengedett értéket, úgy a gumi károsodását kockáztathatjuk. Az abroncsok mellett a tengelyterhelésre is célszerű ügyelni, hiszen ez szintén befolyásolja az autó teljesítményét, és persze a közlekedés biztonságát.
Kátyúk és járdaszegélyek: a fő ellenségek
Mint a legtöbb esetben, így az abroncsok időtálló minősége kapcsán is nagyon fontos, hogy milyen vezetési stílust választunk. Ahhoz kétség sem férhet, hogy hazánk egyes útszakaszain nem érdemes gyorsan hajtani, ugyanis lépten-nyomon kátyúkkal találkozhatunk, melyek akár komoly anyagi kárt is okozhatnak. Hasonlóképpen célszerű városon belül is körültekintőnek lenni, ugyanis a folyamatos óvatlan parkolások és a járdaszegélyek jelentette kockázatok előbb vagy utóbb benyújtják a számlát. Fekvőrendőrök közelében is vegyünk inkább vissza kicsit a sebességből, hiszen nincs az a sürgető program, mely megérné az emberi életet és a sokszor méregdrága abroncsok élettartamát kockáztatni.
Az élettartam márkafüggő is
Ha pedig a márkák közüli választásról van szó, akkor rendkívül fontos, hogy a silány minőség helyett inkább az ismert, és a gumiteszteken is kiválóan teljesítő márkák mellett tegyük le a voksot. Az ADAC minden szezont megelőzően összehasonlítja a piac ismert márkáit, és sorrendet állít fel arra vonatkozóan, hogy melyek ajánlottak, s milyen szempontból teljesítenek jól, vagy éppen kevésbé megfelelően. A Michelin, a GoodYear, vagy a Hankook általában beváltják a hozzájuk fűzött reményeket.
Hozzászólások